Gå til innhold

Redd for å bli tjenesteudyktig? LES HER!


HOK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg er litt nærsynt og delvis fargeblind. Hvordan vil dette påvirke mine muligheter for å komme meg inn i forsvaret. Jeg bruker ikke briller, men har heller aldri vært hos øyelege. Synet hindrer meg ikke i hverdagen.

 

Skal ha disse tre på "ønskelisten" min på sesjon del 2.

1. INGBN

2. PBN

3. CSSBN

 

Har forstått at det er en karakter for hvert trinn på sesjon del 2. Siden jeg er delvis fargeblind og i tillegg er litt nærsynt, vil det da si at mest sannsynlig ikke kommer til å bestå "synskarakteren"?

 

Har ekstremt lyst inn i forsvaret!

Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt meg en tur til optikeren, så finner du ut styrkene på øyene dine.

Siden det er svært vanskelig å vite hvilken styrke "litt nærsynt" er, har du mere enn 0,5+/- så får du ikke karakter 9. Men denne karakteren trenger du på svært få grener innen forsvaret. Så mest sansynelig vil ikke å være "litt nærsynt" ha noe å si i heletatt.

 

Ang. å være litt fargeblind så hadde jeg ringt til VPV(03003) og spurt hvordan kravene er innen, INGBN, PBN, CSSBN.

 

Du tar også fargeblind test når du er inne ved sesjon, dem kan også fortelle deg hvilke muligheter du har.

 

Hvordan gjør du det på denne testen:

http://colorvisionte...m#demonstration plate

 

VPV er din venn! : )

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg er litt nærsynt og delvis fargeblind. Hvordan vil dette påvirke mine muligheter for å komme meg inn i forsvaret. Jeg bruker ikke briller, men har heller aldri vært hos øyelege. Synet hindrer meg ikke i hverdagen.

 

Skal ha disse tre på "ønskelisten" min på sesjon del 2.

1. INGBN

2. PBN

3. CSSBN

 

Har forstått at det er en karakter for hvert trinn på sesjon del 2. Siden jeg er delvis fargeblind og i tillegg er litt nærsynt, vil det da si at mest sannsynlig ikke kommer til å bestå "synskarakteren"?

 

Har ekstremt lyst inn i forsvaret!

Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt meg en tur til optikeren, så finner du ut styrkene på øyene dine.

Siden det er svært vanskelig å vite hvilken styrke "litt nærsynt" er, har du mere enn 0,5+/- så får du ikke karakter 9. Men denne karakteren trenger du på svært få grener innen forsvaret. Så mest sansynelig vil ikke å være "litt nærsynt" ha noe å si i heletatt.

 

Ang. å være litt fargeblind så hadde jeg ringt til VPV(03003) og spurt hvordan kravene er innen, INGBN, PBN, CSSBN.

 

Du tar også fargeblind test når du er inne ved sesjon, dem kan også fortelle deg hvilke muligheter du har.

 

Hvordan gjør du det på denne testen:

http://colorvisionte...m#demonstration plate

 

VPV er din venn! : )

 

Hehehe :p klarte ikke mange der nei. Er dette standartdtester som går igjen på sesjon også? så jeg kan pugge disse ut fra farge og plasseringer av rundinger slik at jeg har kjennetegn å se etter når jeg er på sesjon?

 

Haha, faen ta den testen der. 0 riktige :)

 

Jeg kom likevel inn i INGBN, det eneste jeg ikke kunne søke var fallskjerm/marinejeger og enkelte stillinger på båt. Og pilot selvfølgelig...

 

Hvordan gikk d da med "synskarakteren" din på sesjon del 2 da? Hvor i INGBN er du?

Lenke til kommentar

Hvordan gikk d da med "synskarakteren" din på sesjon del 2 da? Hvor i INGBN er du?

 

Synskarakter kan jeg ikke huske å ha fått...fikk 7 på fysisk pga jeg hadde astma da jeg var mindre. Hva synet hadde å si vet jeg ikke. Og har ikke innrykk før i sommer, så hvor jeg havner aner jeg ikke. Fargesyn klarer sikkert å ødelegge for et eller annet der og..

Endret av Attityd
Lenke til kommentar
snip

snip

Hehehe :p klarte ikke mange der nei. Er dette standartdtester som går igjen på sesjon også? så jeg kan pugge disse ut fra farge og plasseringer av rundinger slik at jeg har kjennetegn å se etter når jeg er på sesjon?

 

Når jeg var på sesjon, noe som var 4-6år siden, så fikk jeg sånn fargeblind test som du så på den siden, brikker med farger, med et tall i midten. Garatert ikke dem samme tallene som du så i denne testen men. Men relativt lik test. Tviler på at du kan på noen som helst måte pugge/jukse deg igjennom denne testen.

Lenke til kommentar

Hvis man først er kommet seg gjennom sesjon del 2 og har fått utdelt oppmøtested, er det stor sannsynlighet for å bli sendt hjem igjen bare dager etter oppmøte?

Nei, med mindre du har endret deg særdeles mye siden sesjon. Det vil si ødelagt hørselen i russetiden osv. Eller hvis du vil dimme. Har du fått tildelt plass, er du ganske garantert å få fullføre førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar

Det jeg er mest redd for er synet. Jeg har minus 2 og en halv ca på høyre øye, ca -fire på venstre. Men, det er gjennom høyre øye jeg ser - om dere skjønner. Der hovedsynsfeltet er. Håper virkelig ikke jeg blir tjenesteudyktig pga dette - da jeg er veldig motivert for tjeneste, og har enormt lyst til å være i militæret..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tror den letteste måten å få denne tråden fyldig er å kaste inn masse ting som gjør deg tjenesteudyktig, også dem oftest stilte spørsmålene.

 

"4. Jeg har pungtert en lunge, er jeg tjenestedyktig?

Har du ved tidligere andleding pungtert en lunge vil du IKKE bli tjenestedyktig."

 

Har en bror, og flere kamerater som har pungtert en lunge, som har fått avslag så fort dem har nermet seg sesjons døra.  Usikker på om man kan få lov vis man har veldig lyst å tjenestegjøre, men tviler.

 

Har punktert lunge, men det var ikke noe problem på sesjon selv om det er fjernet en moderat del av venstre lunge. Alt kommer an på hvor godt man funker i aktivitet.

Lenke til kommentar

Tror den letteste måten å få denne tråden fyldig er å kaste inn masse ting som gjør deg tjenesteudyktig, også dem oftest stilte spørsmålene.

 

"4. Jeg har pungtert en lunge, er jeg tjenestedyktig?

Har du ved tidligere andleding pungtert en lunge vil du IKKE bli tjenestedyktig."

 

Har en bror, og flere kamerater som har pungtert en lunge, som har fått avslag så fort dem har nermet seg sesjons døra. Usikker på om man kan få lov vis man har veldig lyst å tjenestegjøre, men tviler.

 

Har punktert lunge, men det var ikke noe problem på sesjon selv om det er fjernet en moderat del av venstre lunge. Alt kommer an på hvor godt man funker i aktivitet.

 

Oki, har du vært inne med punktert lunge så kan jeg jo ikke si noe på det, men virker spessielt, sikkert forskjellig fra lege til lege. Min bror ble stoppet i sesjon 1, fikk ikke komme til sesjon 2, ringe å spurte om han kunne komme til sesjon 2, fikk "avslag". Kamerat av meg, hadde også punktert lunge, dette var før sesjon 1/2 internet tingen startet, var i veldig bra fysisk form, ikke noen problemer, var motivert for militæret, men fikk ikke komme inn, og ble tjenesteudyktig på sesjon, prøve også ringe og forandre avgjørelsen, greide ikke.

 

 

 

Lenke til kommentar

Oki, har du vært inne med punktert lunge så kan jeg jo ikke si noe på det, men virker spessielt, sikkert forskjellig fra lege til lege. Min bror ble stoppet i sesjon 1, fikk ikke komme til sesjon 2, ringe å spurte om han kunne komme til sesjon 2, fikk "avslag". Kamerat av meg, hadde også punktert lunge, dette var før sesjon 1/2 internet tingen startet, var i veldig bra fysisk form, ikke noen problemer, var motivert for militæret, men fikk ikke komme inn, og ble tjenesteudyktig på sesjon, prøve også ringe og forandre avgjørelsen, greide ikke.

 

Hm, det var litt rart. På sesjon del 2 for meg sa jeg det til legen min, og sa at det aldri har vært noe problem. Han sa at det ikke var noe problem. Nå skal det også sies at jeg bare var ett år når det skjedde, om det kan ha noe å si. Hadde noen andre problemer og som gjorde meg tjenesteudyktig, men fikk etter ett år med operasjoner endret dette. Men lungen var ikke noe problem. Tydelig at det varierer fra lege til lege da? Virker som om noen ser ganske mye mer firkanta på det enn andre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det jeg er mest redd for er synet. Jeg har minus 2 og en halv ca på høyre øye, ca -fire på venstre. Men, det er gjennom høyre øye jeg ser - om dere skjønner. Der hovedsynsfeltet er. Håper virkelig ikke jeg blir tjenesteudyktig pga dette - da jeg er veldig motivert for tjeneste, og har enormt lyst til å være i militæret..

 

Jeg har også veldig skjeve hornhinner og dårlig syn. Er nærsynt. Jeg har -2,75 på venstre øye, og -4,5 på høyre øye. Jeg har så skjeve hornhinner på høyre øye at jeg ikke ser så mye der. Har vent meg til å bruke venstreøyet mer enn høyreøyet og endt opp med at de ikke kan korrigere så mye med linser på høyre øye dessverre. Jeg var inne på sesjon, og der forklarte jeg synet mitt, tok av linser og viste brilleseddel. På venstreøyet gikk det fint, men på høyreøyet hadde jeg egentlig for dårlig syn. Men legen så på journalen min at jeg hadde brukt 6mnd med beinhard trening for å gå ned over 20kg, for å komme meg inn i militæret, så han godkjente synet mitt. Så det skal nok gå veldig fint for deg !

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
IKKE

lyv på sesjon. Blir man tatt i å lyve hjelper det ikke om man kunne tjenestegjort med det man sliter med, da det viser klare karaktersvakheter. Og løgnere vil ikke Forsvaret ha.

Forsvaret opererer gjerne med "plager det ikke deg, plager det ikke oss", men det finnes grenser her også. Selvom det ikke nødvendigvis plager deg i dag, så kan ting utvikle seg og bli et stort problem. Et eksempel på dette er hørsel.

Been there, done that. Problemet er at man muligens ikke blir trodd på om problemet, blir et problem. I Retrospekt ser jeg at jeg, sikkert kunne vært ærlig, fått alt reparert i tide, og siden hatt en annen type tjeneste, men fullført...
Lenke til kommentar

Hvis man først er kommet seg gjennom sesjon del 2 og har fått utdelt oppmøtested, er det stor sannsynlighet for å bli sendt hjem igjen bare dager etter oppmøte?

 

I 2011 kom jeg inn i Sjøforsvaret på Madla. Tredje dagen jeg var der skulle kompaniet jeg var i til legeskjekk. Legen sa synet mitt var for dårlig og at jeg derfor måtte velge mellom å bli dimmet eller bli kopimaskinassistent/postassisten på madla leir. Jeg har -2.50 og 2.75 og legen på Sesjon del 2 sa at dette ikke var noe problem. Fikk ganske høyt resulatt på alle testen og den fysiske formen min var vel rundt gjennomnisttet av det de andre i kompaniet mitt var.

 

Briller og linser hadde heller ikke noe og si. Eksempelet legen på Malda kom med var at om jeg mistet brillene/lisene på marka i mørket så kunne det være at jeg ikke ville finne de igjen med en gang. og dermed ikke vite om de var en venn eller fiende jeg så.

 

Syntes det hele hørtes ganske idiotisk ut. Var veldig motivert for å dra ut i førstegangstjeneste. Det var for å gjøre noe annet en skole et år, og det ble det også siden jeg mistet stuideplassen min det året siden jeg skulle i forsvaret.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har et utrolig sterkt ønske om å ta førstegangstjeneste men er redd for at synet skal hindre meg. Har nemlig -2.50 på venstre og -2.75 på høyre noe som jeg synes er dårlig. Håper på at synet blir mye mere stabil og kan ta øyelaser før jeg forhåpentligcvis kommer inn førstegangstjeneste om to år. Er 16 år forresten. Dersom det ikke er aktuelt å ta laseroperasjon så lurer jeg på om jeg fremdeles består synstesten.

 

Fremdeles litt usikker hvilken gren jeg skal ta i førstegangstjeneste men vurderer å ta hundetjeneste/K9. Dette er vel det som jeg kan oppfatte som "jeger grenen" eller "katt og mus" ettersom man skal finne personer og sånt, noe som høres morsomt ut. Rett meg dersom jeg tar feil haha

Lenke til kommentar

Har et utrolig sterkt ønske om å ta førstegangstjeneste men er redd for at synet skal hindre meg. Har nemlig -2.50 på venstre og -2.75 på høyre noe som jeg synes er dårlig. Håper på at synet blir mye mere stabil og kan ta øyelaser før jeg forhåpentligcvis kommer inn førstegangstjeneste om to år. Er 16 år forresten. Dersom det ikke er aktuelt å ta laseroperasjon så lurer jeg på om jeg fremdeles består synstesten.

 

Fremdeles litt usikker hvilken gren jeg skal ta i førstegangstjeneste men vurderer å ta hundetjeneste/K9. Dette er vel det som jeg kan oppfatte som "jeger grenen" eller "katt og mus" ettersom man skal finne personer og sånt, noe som høres morsomt ut. Rett meg dersom jeg tar feil haha

 

Jeg har -5 og -5,5 på øynene, hindret ikke meg.. At jeg hadde brudd i ryggen etter snowboard ulykke derimot gjorde meg ganske uønsket.

Lenke til kommentar

Jeg har -5 og -5,5 på øynene, hindret ikke meg.. At jeg hadde brudd i ryggen etter snowboard ulykke derimot gjorde meg ganske uønsket.

 

 

Supert å høre at jeg kan komme inn. Hvilken gren tok du? Og vet du/noen hva løpeplikt på 6 måneder vil si?

Jogge i 6 måneder på rad med hunden, både i skog og på asfalt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...