Gå til innhold

Redd for å bli tjenesteudyktig? LES HER!


HOK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min oppfatning av sesjon i dag, er at hvis du VIL inn i forsvaret, og ikke har store skader, får du en plass.

 

Enkelte punkter som kan gi svar:

 

Syn og hørsel:

- Du trenger ikke å få perfekte resultater på dette for å bli tjenestedyktig, jeg har selv -1,00 og -0,75 på øynene mine, og dette har aldri vært noe problem. Om du ikke får maks på hørseltesten, er dette heller ingen katastrofe. Mine oppfatninger av dette er at det ikke er så viktig, men at forsvaret må forvisse seg om at hørselen ikke blir dårligere gjennom førstegangstjenesten. Da sliter de litt.

- Det er ikke problem å bruke linser (evt briller hvis du ikke har en så aktiv tjeneste), men månedslinser er å foretrekke

 

 

Fysisk form:

- Jo bedre form du er i jo bedre. Men det er plass til alle kroppsfasonger og fysiske forutsetninger i forsvaret. Noen løper 3000m på 10 blank, og hører hjemme i skogen hvor de kan løpe villmann med gevær. Noen løper 15-16 på 3000m (hadde personlig en som "løp" på 18min ved innrykk, og han klarte hele året med glans). Ikke alle stillinger er så veldig fysisk betingende heller, ta f.eks en stilling som lastebilsjåfør i CSS-bn i forhold til en patruljemann i kav.esk i Panserbataljonen.

 

 

Skader:

- Hvis du har belastningsskader du sliter mye med, spesielt med tanke på rygg og knær, vil du mest sannsynligvis ikke bli tjenestedyktig. Hvis du gjør skaden enda verre i din tid i forsvaret, blir fort de erstatningspliktige, noe de absolutt ikke vil.

- Er det snakk om andre skader, ikke belastningsskader, bør du ta det opp med sesjonslegen, men det fungerer som det blir sagt i forrige post, plager det ikke deg og ikke blir verre, plager det ikke forsvaret.

 

 

Mer kommer (kanskje)

Endret av -Longva-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men en ting det går ann å vinkle ting til det positive si at f.eks at du har allergi så sier du ikke at du sliter uten medisinen din si heller navnet på medisinen du har og si symptomene du har ferdig snakka. Spør så legen om du sliter sier du bare at man ikke har store problemer ikke tull og tøys med at du sliter fælt.

 

På FOS i fjor kom jeg igjennom legen uten stress med allergi en annen kar som kanskje hadde mindre symptomer enn meg måtte pakke sakene etter legesjekken, fordi han brukte feil ordvalg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forsvaret er vel ikke erstatningspliktige såfremt ikke skaden skyldes en feil i deres rutiner, en ulykke eller tilsvarende. Om du får en belastningsskade så er vel dette en skade som du ville fått med tilsvarende treningsmengde i det sivile liv og...

 

Du kan så absolutt bli dimma \ mudda (midlertidig dim) hvis du får en skade som hindrer deg i å utføre din tjeneste hvis denne ikke leges relativt fort.

Lenke til kommentar

Tror den letteste måten å få denne tråden fyldig er å kaste inn masse ting som gjør deg tjenesteudyktig, også dem oftest stilte spørsmålene.

 

"4. Jeg har pungtert en lunge, er jeg tjenestedyktig?

Har du ved tidligere andleding pungtert en lunge vil du hovedsaklig IKKE bli tjenestedyktig."

PS: Virker som noen har fått kommet med pungtert lunge, muligens forskjellig fra sesjon til sesjon lege.

 

Har en bror, og flere kamerater som har pungtert en lunge, som har fått avslag så fort dem har nermet seg sesjons døra.  Usikker på om man kan få lov vis man har veldig lyst å tjenestegjøre, men tviler.

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Hvordan er det med prolaps i ryggen da?? Merker ikke noe til prolapsen lenger. Den plager ikke meg i det hele tatt. Men hvis jeg sier jeg har hatt prolaps på sesjon, blir jeg tatt inn da, eller ikke? Jeg er VELDIG motivert til å gå inn i forsvaret, og vil ikke ødelegge muligheten pga en prolaps som jeg ikke legger merke til lenger. :no: Vet det ikke er lurt å lyve på sesjon, men trenger jeg å nemne denne skaden?

Lenke til kommentar

Nå er jeg langt fra noen prolaps-ekspert, men ser for meg at du kanskje bør være litt bekymret. Har du operert? Hvilken type prolaps har du hatt? Og hva har lege/fysioterapeut sagt til deg om bruk av ryggen? Skal du være forsiktig, eller kan du gjøre 'akkurat hva du vil'? Når det kommer til å nevne dette på sesjon ville jeg gjort det. Konsekvensene av at Forsvaret finner ut at du har løyet er større enn om du evt ikke blir tjenestedyktig.

 

Edit: Skulle vært litt flinkere og oppdatert førstepost, men pga julestria har det blitt dårlig med det. Skal sette meg ned etter nyttår og fikse litt på den. I mellomtiden er det bare å komme med innspill.

Endret av HOK
Lenke til kommentar

Hvordan er det med prolaps i ryggen da?? Merker ikke noe til prolapsen lenger. Den plager ikke meg i det hele tatt. Men hvis jeg sier jeg har hatt prolaps på sesjon, blir jeg tatt inn da, eller ikke? Jeg er VELDIG motivert til å gå inn i forsvaret, og vil ikke ødelegge muligheten pga en prolaps som jeg ikke legger merke til lenger. :no: Vet det ikke er lurt å lyve på sesjon, men trenger jeg å nemne denne skaden?

 

 

Tviler veldig veldig sterkt på at man blir tjenestedyktig hvis man har hatt prolaps tidligere.

 

Hvis det skjer igjen gjennom forsvarsaktiviteter, får de skylden for det, og må dekke eventuelle utgifter, i tillegg til at de har utdannet en soldat de ikke kan bruke

Lenke til kommentar

Legene har sagt at prolapsen vil forsvinne nå snart, og med litt trening blir den så å si helt borte. Legene har også sagt at jeg ikke bør være så mye i aktivitet så det gjør vondt, men jeg får jo ikke vondt. Jeg vil inn som fallskjermjeger, og driver med hard trening med mye belastning. Uten å få noen smerter. Men det vil vel uansett telle negativt at jeg har hatt prolaps, på sesjon? Kunne jeg evt ringt inn til forsvaret og spørre om hvordan situasjonen er?? PS: Livet mitt faller i grus hvis jeg ikke kommer inn!

Lenke til kommentar

Legene har sagt at prolapsen vil forsvinne nå snart, og med litt trening blir den så å si helt borte. Legene har også sagt at jeg ikke bør være så mye i aktivitet så det gjør vondt, men jeg får jo ikke vondt. Jeg vil inn som fallskjermjeger, og driver med hard trening med mye belastning. Uten å få noen smerter. Men det vil vel uansett telle negativt at jeg har hatt prolaps, på sesjon? Kunne jeg evt ringt inn til forsvaret og spørre om hvordan situasjonen er?? PS: Livet mitt faller i grus hvis jeg ikke kommer inn!

Nå er ikke dette akkurat samme situvasjon, men jeg har hatt asma tidligere, fortalte dette til sesjons lege, sa at dette ikke var et problem lengre, fikk forsatt 6/9 som karater på grunn av dette.

 

Siden jeg ville forbedre denne karakteren gikk jeg til fastlege og fikk en utvidet legeattest på emne, og sendte dette inn til forsvaret. Fikk forbedret karakter.

 

Vet ikke om det er sånn med prolaps, siden du har hatt det før, kansje det kommer raskere tilbake eller noe lignende, men jeg hadde såfall fått så mye dokumentasjon som mulig på at dette ikke er eksiterende problem. Ellers virker det som at rygg problemer er hva som er en virkelig killer når det kommer til å bli tjenestedyktig. Hvor flere av mine venner har hatt ryggproblemer/prolaps/skjev rygg og blitt tjenesteudyklig på grunn av dette.

Lenke til kommentar

Legen min har sagt at prolapsen blir borte nå snart. og sa at med litt trening vil den ikke komme tilbake. Jeg er 16 år nå, driver med veldig hard fysisk trening mot fallskjermjeger-opptaket. Dvs at jeg går med 20 kg tung sekk flere timer, av og til dager i strekk. Jeg vil ikke akkurat si at jeg er så veldig tjenesteudyktig! Jeg er bare VELDIG redd for at jeg ikke kommer inn, hvis jeg sier at jeg har hatt en liten prolaps. Det sier seg selv at jeg blir undervurdert.

Lenke til kommentar

Legen min har sagt at prolapsen blir borte nå snart. og sa at med litt trening vil den ikke komme tilbake. Jeg er 16 år nå, driver med veldig hard fysisk trening mot fallskjermjeger-opptaket. Dvs at jeg går med 20 kg tung sekk flere timer, av og til dager i strekk. Jeg vil ikke akkurat si at jeg er så veldig tjenesteudyktig! Jeg er bare VELDIG redd for at jeg ikke kommer inn, hvis jeg sier at jeg har hatt en liten prolaps. Det sier seg selv at jeg blir undervurdert.

 

Nå er ikke jeg helt sikker på hvordan en prolaps påvirker ryggen, men jeg tjenestegjør med en som knakk ryggen noen år før han kom inn. Han har ikke nevnt det til noen, og det har gått helt fint. Nå er det stor forskjell på vanlig førstegangstjeneste og fellskjermjeger, men som sagt flere ganger tidligere: plager det ikke deg, plager det ikke dem. Har du ikke vondt, ikke nevn det. Men spør de, vær ærlig.

Endret av signii
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg er litt nærsynt og delvis fargeblind. Hvordan vil dette påvirke mine muligheter for å komme meg inn i forsvaret. Jeg bruker ikke briller, men har heller aldri vært hos øyelege. Synet hindrer meg ikke i hverdagen.

 

Skal ha disse tre på "ønskelisten" min på sesjon del 2.

1. INGBN

2. PBN

3. CSSBN

 

Har forstått at det er en karakter for hvert trinn på sesjon del 2. Siden jeg er delvis fargeblind og i tillegg er litt nærsynt, vil det da si at mest sannsynlig ikke kommer til å bestå "synskarakteren"?

 

Har ekstremt lyst inn i forsvaret!

Endret av heh115
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...