Gå til innhold

FrP og DLF. Likheter og forskjeller.


Anbefalte innlegg

Begge partiene sier de er liberalistiske, likevel synes det å være mer enn størrelsen som skiller dem fra hverandre. Hva er de viktigste likhetene og hva er de viktigste forskjellene? Hvorfor bør en liberalist stemme FrP/DLF?

 

http://www.frp.no/

 

http://stemdlf.no/

 

En forskjell for øyeblikket er at FrP sin nettside er nede :p

Endret av xSosialist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FRP: Populisme og ligger fortsatt til venstre for de 2 amerikanske partiene

 

DLF: Går får tilnærmet ren fascisme, ligger på ytterste høyrekant og lengste liberale fjord.

 

Tja ... Eg tok ein kjapp kikk på internettsida til DLF:

DLF sier

* Ja til stabile penger, dvs. gullstandard

* Nei til restriksjoner/avgifter på kjøp og salg til og fra utlandet

* Nei til datalagringsdirektivet og alle andre former for statlig kontroll over nettet.

* Nei til eiendomskatt, og Nei til skyhøye skatter på biler og drivstoff.

* Ja til bedre veier, Ja til private veier.

* Nei til lisensavgiften

* Ja til privatisering av NRK

* Nei til tvungen militærtjeneste

* Ja til å avvikle Vinmonopolet

* Ja til å legalisere pengespill som f.eks poker

* Ja til legalisering av marijuana og andre narkotiske stoffer.

 

Og frå ein artikkel om religionar og politikk:

[...]Igjen, DLF er for full religionsfrihet: vi mener at alle har rett til å ha den religion de måtte lande på, og de har all rett til å praktisere den akkurat slik de måtte ønske så lenge det skjer fredelig. Mao. religionsfriheten innbærer ikke at man med en hellig skrift i hånden skal kunne tvinge andre mennesker til å oppføre seg på bestemte måter.

 

Eg finn ikkje mykje fascistisk i dette her. Har du andre kjelder til din kunnskap om partiet? Eg veit ikkje så mykje om dei ut over det eg fann over, eg trudde faktisk at partiet var nedlagt. Dei braut jo ut or Venstre tidleg på 70-talet, fordi Venstre gjekk i ei mindre liberal retning, så vidt eg huskar.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eg finn ikkje mykje fascistisk i dette her.

 

Nei, det har du rett i. Flere av DLFs bloggere tar også avstand fra fascismen.

 

http://liberalistiskperspektiv.blogspot.com/2009/09/fascismen-pa-full-fremmars.html

 

del_diablo deler nok den utbredte misforståelsen om at fascisme er det samme som kapitalisme.

 

Trodde alle visste at fascisme er totalitær politikk. Man lærer jo om fascismens fremmarsj i italia i historietimen på videregående o_O. Hva det har med kapitalisme har jeg vanskelig å forstå, men folk liker å slenge begreper som fascist, kommunist og nazist i alle som er uenig med dem. Kan vel skape forvirring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

eg trudde faktisk at partiet var nedlagt. Dei braut jo ut or Venstre tidleg på 70-talet, fordi Venstre gjekk i ei mindre liberal retning, så vidt eg huskar.

 

Du tenker på et annet parti med samme navn. Litt forvirrende, ja.

 

"Det Liberale Folkepartiet er et norsk registrert politisk parti. Partiet er et liberalistisk parti, som bygger på opplysningstidstradisjonen, den sekulære vestlige kulturarven og Vestens verdier. Partiet arbeider for en minimumsstat med oppgave å sørge for politi, forsvar og rettsvesen. Partiet ønsker ikke at staten skal regulere økonomien eller andre samfunnsområder. Partiet ble gjenopprettet i 1992 av personer som var sentrale i det DLF som ble nedlagt i 1988. Utover 1990-tallet endret partiet karakter og ble mer og mer liberalistisk."

 

Trodde alle visste at fascisme er totalitær politikk.

 

Ja, men mange tror at kapitalismen og liberalismen er totalitær, og at Hitler var kapitalist og liberalist. Det viser bare at de ikke forstår hva kapitalisme og liberalisme er.

 

http://hitlerwasacapitalist.blogspot.com/

Endret av xSosialist
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begge partiene sier de er liberalistiske, likevel synes det å være mer enn størrelsen som skiller dem fra hverandre. Hva er de viktigste likhetene og hva er de viktigste forskjellene? Hvorfor bør en liberalist stemme FrP/DLF?

 

http://www.frp.no/

 

http://stemdlf.no/

 

En forskjell for øyeblikket er at FrP sin nettside er nede :p

 

Alså, mange anser FRP sin politikk som fremmedfientlig, einaste dei egentlig vil er å ha litt kontroll på det vi slepper inn, så vi slipper mer Mullah Krekar og andre tullinger her.

 

DLF er meir fascistisk, dei har et ønske om å fremme sine menneskeverdier.

 

Å består stort sett av idioter som tror at landegrenser er noe som alltid har eksistert og at derfor så skal alle som bor i et land oppholde seg i det landet hele livet, men at dem selv skal kunne være innvandrere å bli behandlet som landsmenn dit dem kommer, det er en selvfølge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg finn ikkje mykje fascistisk i dette her.

 

Nei, det har du rett i. Flere av DLFs bloggere tar også avstand fra fascismen.

 

http://liberalistiskperspektiv.blogspot.com/2009/09/fascismen-pa-full-fremmars.html

 

del_diablo deler nok den utbredte misforståelsen om at fascisme er det samme som kapitalisme.

 

Trodde alle visste at fascisme er totalitær politikk. Man lærer jo om fascismens fremmarsj i italia i historietimen på videregående o_O. Hva det har med kapitalisme har jeg vanskelig å forstå, men folk liker å slenge begreper som fascist, kommunist og nazist i alle som er uenig med dem. Kan vel skape forvirring.

 

Barneskolen ja.

 

Er overraskende at folk ikkje klarer å skille forskjellige dei politiske systemene :p

Lenke til kommentar
del_diablo deler nok den utbredte misforståelsen om at fascisme er det samme som kapitalisme.

Idéen om at man skal kunne herske over X antall kvadratmeter av jorda er i hvert fall så langt unna frihet som overhodet mulig.

 

Alså, mange anser FRP sin politikk som fremmedfientlig, einaste dei egentlig vil er å ha litt kontroll på det vi slepper inn, så vi slipper mer Mullah Krekar og andre tullinger her.
Er vel ingen som har gjort seg mer fortjent til tittelen "tullinger" enn nordmenn i utlandet. Endret av Magnusjs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi se. DLF er et klassisk liberteriansk parti som er imot alt offentlig forbruk som ikke går til politi, forsvar og noen få andre tjenester.

 

FRP er et populistisk sosialdemokratisk parti, som ønsker et litt mer fleksibelt market, strengere reguleringer på innvandring, strengere straffer, høyere bruk av oljepenger, og mindre penger til landbruk og bistand.

 

Altså, veldig forskjellige partier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

DLF er klassisk libralister og er imot en overkontrolert stat.

 

Det er forsåvidt også Frp (ikke klassisk libralister men imot en overkontrollert stat) men partiene er veldig uenig i mye slik som innvadringspolitikken. Der FRP mener at det skal bli mindre innvandring. Mens DLF mener alle skla ha tilgang til Norge hvis de ikke vil gjøre noe galt, men bare arbeide og leve et godt liv.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

DLF er clasisk libralister og er imot en overkontrolert stat.

 

Det er forsåvidt også Frp men partiene er veldig uenig i mye slik som innvadringspolitikken. Der FRP mener at det skal bli mindre innvandring. Mens DLF mener alle skla ha tilgang til Norge hvis de ikke vil gjøre noe galt, men bare arbeide og leve et godt liv.

 

Hvordan kan FrP være klassiske liberalister når noen av fanesakene deres er at staten ikke støtter eldre godt nok? De prøver jo tross alt å ta fra AP sakseierskap på eldreomsorg.

 

Hvis du bare mente mot en overkontrollerende stat, så er det i og for seg riktig. Selv om de fortsatt vil ha en betydelig kontrollerende stat.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

DLF er meir fascistisk, dei har et ønske om å fremme sine menneskeverdier.

Og hvordan er det totalitært å la noen gjøre som de vil, dersom det ikke går utover andre?

 

Fascisme handler om politisk enveiskjøring.

Det åpner ikkje for andre løsninger en det dei selv har vedtatt, noe som vil føre til stagnering, fascime er fint og greit helt fram til det blir et behov for en forandring.

 

Dessuten så vil fascime gå utover ytringsfriheten, siden den ikkje kommer til å eksistere.

 

Enten er du enig, ellers er du trash, sånn fungerer det vell egentlig.

 

Ser det jo i noen deler av verden, lite i vesten men forekommer.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Kort sagt er altså DLF prinsippfaste i sin liberalisme, mens FrP har lagt seg på en mer hyklersk linje for å vinne velgere i det politiske sentrum?

 

Flere innspill?

På hvilken måte er FRP hyklerske? FRP har vel aldri påstått at de er et fullstendig liberalistisk parti. De er et sosialdemokratisk parti slik som alle de andre store partiene i Norge.

 

Man trenger ikke å være ekstremister for å ikke være hyklere skjønner du. Man trenger ikke å enten være rene kapitalister eller rene kommunister det går ann å ligge et sted imellom.....

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...