Gå til innhold

Desembergåten : Bruke lånte penger på BSU?


ivo123

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har nettopp fått 20 000 fra lånekassa (lån), og med tanke på økonomien min så har jeg nok penger til å klare meg selv resten av året uten å bruke de pengene (jobber ved siden av studiene).

 

Spørsmålet er: Hva skal jeg gjøre med de pengene?

 

Svar:

 

A) Sette dem på BSU, få igjen 4000 på skatten og glede meg til jeg har nok penger til å kjøpe hus?

 

B) Spare de, og betale ned på studielånet med en gang jeg er ferdig med studiene (neste sommer)? (Har kun studert 1 år, og kan nedbetale hele gjelden med en gang jeg er ferdig, og beholde kun stipendet).

 

C) Spare dem, kjøpe nybil og bruke dem som egenkapital..

 

 

Hva tror dere som har litt mer peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg har nettopp fått 20 000 fra lånekassa (lån), og med tanke på økonomien min så har jeg nok penger til å klare meg selv resten av året uten å bruke de pengene (jobber ved siden av studiene).

 

Spørsmålet er: Hva skal jeg gjøre med de pengene?

 

Svar:

 

A) Sette dem på BSU, få igjen 4000 på skatten og glede meg til jeg har nok penger til å kjøpe hus?

 

B) Spare de, og betale ned på studielånet med en gang jeg er ferdig med studiene (neste sommer)? (Har kun studert 1 år, og kan nedbetale hele gjelden med en gang jeg er ferdig, og beholde kun stipendet).

 

C) Spare dem, kjøpe nybil og bruke dem som egenkapital..

 

 

Hva tror dere som har litt mer peiling?

AAAAAAAAAAAA

Lenke til kommentar

Du er ikke den eneste som lurer på dette! Håper det er noen kloke hoder der ute :thumbup:

 

Hei,

jeg har nettopp fått 20 000 fra lånekassa (lån), og med tanke på økonomien min så har jeg nok penger til å klare meg selv resten av året uten å bruke de pengene (jobber ved siden av studiene).

 

Spørsmålet er: Hva skal jeg gjøre med de pengene?

 

Svar:

 

A) Sette dem på BSU, få igjen 4000 på skatten og glede meg til jeg har nok penger til å kjøpe hus?

 

B) Spare de, og betale ned på studielånet med en gang jeg er ferdig med studiene (neste sommer)? (Har kun studert 1 år, og kan nedbetale hele gjelden med en gang jeg er ferdig, og beholde kun stipendet).

 

C) Spare dem, kjøpe nybil og bruke dem som egenkapital..

 

 

Hva tror dere som har litt mer peiling?

AAAAAAAAAAAA

 

Hvorfor?

Lenke til kommentar

Jeg ville puttet de på BSU, enn sålenge du er klar over at du "ikke" kan ta ut pengene igjen, og heller ikke bør ta de ut før du har fylt den helt opp.

 

Faktisk idag, så vil du tjene på på putte pengene på BSU selvom du må betale det ned som lån fra lånekassen senere. Dette er fordi renten du får i BSU + skattefradraget på 4000 er høyere enn renten i lånekassen. Det er dog slik det ser ut idag, man vet jo ikke hvordan det ser ut om et år, men du vil nok tjene på BSU uannsett.

 

Så det vil nok utvilsomt lønne seg å sette de på BSU kontoen.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Ville ha putta pengene på BSUen

 

1: Du får 20% tilbake med ein gong (tilsvarer ein del år med rente.

2: Renta på BSU er blant dei beste så forskjellen mellom avdraget som kjem seinare og renteinntektene blir ikkje så stor.

 

Akkurat no er det 0.2 i positiv differanse på den dårligaste bsuen 3.2% rente, Derimot på dei beste er det over 5% rente.

Mens lånekassen si rente er på rundt 3% (fastrente på 2.9%)

 

Så om du kan avsette pengene så sitter du igjen med ca 25000 eit år etterpå. Rentene for studielånets 20k er på 600,-(før rentefradrag på skatten) mens rentene frå BSUen vil vere på 1000,-

Så lenge denne differansen på rentene er så vil du tjene på å sette pengene på BSU istadenfor å betale tilbake lånet.

 

Om det hadde vpre vanlig lån og vanlig sparekonto så ville dette reknestykket nok ikkje for fordelsaktig, men lånekassen kombinert med BSU gjer det fordelsaktig.

 

I tillegg gir det deg ein bedre muligheit på boligmarkedet seinare. Dei 20K kan bli til dei 30K som gjer at du har råd til den boligen du vil ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at du kun får skattefradraget hvis du har skattbar inntekt, men det regner jeg med at du har i og med at du skriver at du arbeider ved siden av studiene.

 

BSU er en ok spareform med tanke på at du får en realitivt grei rente + skattefradrag, men husk at du binder deg fra og kunne ta ut pengene igjen til du er 34 år eller har funnet deg en bolig. Med tanke på hvordan økonomien er nå til dags så er det ikke sikkert pengene du putter i banken er verdt så veldig mye når du først er 34 år.

 

Det er bedre måter å spare penger på til bolig enn BSU.

Lenke til kommentar

Du får gjerne komme med bedre risikofrie muligheter! Jeg begynner forresten å bli passelig lei av dine påstander som du til stadighet -ikke- begrunner.

 

Jeg råder deg til å sette opp en nåverdiberegning for å se hva som lønner seg. Her må du kun sammenligne ting med samme risiko. Siden jeg skriver dette fra telefonen blir det vanskelig å lage et eksempel, men jeg kan si så mye som at BSU vil slå en ren plassering i bank.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Husk at du kun får skattefradraget hvis du har skattbar inntekt, men det regner jeg med at du har i og med at du skriver at du arbeider ved siden av studiene.

 

BSU er en ok spareform med tanke på at du får en realitivt grei rente + skattefradrag, men husk at du binder deg fra og kunne ta ut pengene igjen til du er 34 år eller har funnet deg en bolig. Med tanke på hvordan økonomien er nå til dags så er det ikke sikkert pengene du putter i banken er verdt så veldig mye når du først er 34 år.

 

Det er bedre måter å spare penger på til bolig enn BSU.

 

Nei? BSU er helt risikofritt og man får 20% avkastning første året, pluss renter. Det finnes ikke noen bedre sparingsform enn det til bolig.

 

Jeg har faktisk selv tenkt å ta 10000 i kredittlån i desember for å få fyllt opp BSU kontoen i år, og betale det ned igjen i januar, slik at jeg slipper renter på det.

Endret av vebbiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viktig det som Jankee skriver.

 

Hvis du sparer 20000 i ca 4.5 år til 4.5 prosent rente, vil du sitte igjen med 4000 i renter. Disse 4000 kan du få gratis hvis du sparer i BSU, i tillegg til rentene du får fra BSU selvsagt, og du kan gjøre med de akkurat som du vil... Good deal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
...

På tide å legge inn årene før du driter ut det du reklamere for ennå mer tror jeg - å gi dårlige råd er elendig reklame. Er det noen jeg IKKE skal bruke etter dine sprell her på forumet, så er det investeringsmuligheter.no - nå vet jeg hva det står for.

 

Hei Kandasa.

 

Selvfølgelig er ikke du eller flertallet enig i mine synspunkter siden de er stikk i strid i det du har lært på skolen og ellers i samfunnet. Men det betyr ikke at det er er en gal måte å tenke på, det passer bare ikke inn i din tankegang.

 

Gå på skole, få en utdannelse, jobb hardt, spar penger, betal ned gjeld... hvorfor?

 

Hva er galt med gå på skole, få en utdannelse, invester i deg selv og skaff deg økonomisk forståelse, invester i passive inntektskilder fem-ti år, for deretter å nyte livet??

 

Jeg er ute etter å hjelpe folk som ønsker å forandre livet sitt og få en økonomisk fremtid som ser lysere ut enn å arbeide i 40 år for "penger" som man får mindre og mindre kjøpekraft for etterhvert som årene går. Grunnen til at jeg er imot sparing er at jeg ser det som en dårlig ide å spare noe som blir mindre og mindre verdt. Skal du spare, spar i noe som har reelle verdier, ikke papir med litt blekk på.

Lenke til kommentar

La meg gjette; du har lest "Rich dad, poor dad"? Da kan det være en idé å lese dette også..

 

Jeg har lest det mange ganger. Og jeg har lest bøkene til Mr. Kyosaki og gjort opp min egen mening. Noen mener Robert Kyosaki har rett, andre mener Johnt Reed har rett. Hvorfor ikke gjøre opp sine egne meninger enn å høre på hva alle andre sier..

 

Tenk hvis John Reed tar feil, også gjør mennesker stikk motsatt av det Robert Kiyosaki prøver å lære mennesker i bøkene sine.

 

Har du hørt om han som lagde filmen i USA om hva som skjer hvis du spiser McDonalds mat hver dag i et år? For å bevise at McDonalds mat ikke er bra!! Det gikk en måned og personen gikk fra helt frisk til veldig syk. Det ble store overskrifter i hele USA. Neste dag gikk millioner av amerikanere og spiste på McDonalds. Folk brydde seg ikke hva denne personen mente. Folk har egne meninger, andre har sine meninger.

Endret av Investeringsmulighet.no
Lenke til kommentar

Tenk hvis John Reed tar feil..

 

Tar feil? Han påpeker at Kiyosaki kommer med råd som er ulovlige, det er ikke hans mening, det er observasjoner. Han påpeker at Kiyosakis historie er inkonsistent, det er ikke en mening, det er fakta.

 

Selvfølgelig har alle rett til sin egen mening, men det betyr ikke at ikke enkeltes meninger er objektivt (eller strengt tatt intersubjektivt) gale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

BSU er en fantastisk spareform, men som invest sier er bare verd å gjøre om du har inntekt nok til å få skattefradrag. Hvis du ikke har nok inntekt per dags dato så bør du vente til du har nok inntekt.

 

 

Har du vurdert Nordax sparekonto (opp til 100k euro garantert av svensk stat) eller bluestep finance (2m garantert av Norge)?

 

 

Nordax gir 4.25% rente hvor du kan ta ut pengene når du vil, dog gjennom skriftlig brev.

 

Bluestep gir mellom 3.55-4,40% rente avhengig av om du vil låse inn pengene noen år (uten lås: 3,55%). Bluestep har nettbank m/bankid hvor du kan umiddelbart overføre pengene om du måtte trenge det.

 

Disse er risikofrie sparemuligheter som gir bedre renter enn det du må betale for studielån. Spesielt med tanke på at du ikke må betale noe mens du går i skolen. Bor du i finnmark får du også opp til 25000/10% slått av studielånet hver år.

Endret av kalden
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...