Gå til innhold

Nissene over skog og hei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Espen Eckbo er en virkelig undervurdert komiker og er veldig flink på å spille ulike typer. Slik som på "Mandagsportrettet" (tror det var det det het på '90-tallet) hvor han spilte mange interessante karakterer som alle hadde etternavn: Hoff.

 

Den er kanskje litt gammel, men likevel treffer han på mange detaljer som er å sees hos en IKT-ansvarlig. Det finnes flere ulike parodier ute på YouTube.

 

 

Kanskje derfor denne treffer så mye mer humormessig enn andre julekalendere som har prøvd å få oss til å le. Husker dere Tv3-floppen "Tjuefjerde". Julekalenderen "Jul i Tøyengata" med Zahid Ali var ikke så verst, men det var ikke like moro. I fjor satset TVNorge på "Den unge Fleksnes", som jeg kan ærlig innrømme fungerte fint. Selv om den ikke hadde den strålende komedien fra Fleksnes-serien, var den derimot søt og koselig å se på.

 

Men Espen Eckbo og Kristian Ødegaard er flinke til å skape humor og greide det briljant med "Nissene på låven".

 

Denne fikk jo også seersuksess i Sverige (og kanskje derfor de har inkludert en svenske i årets serie?). Nå skal de endelig vise at de kan løfte serien enda høyere med "Nisser over skog og hei", som også sendes på Svensk TV denne desember.

 

 

1. Desember

 

Til tross for å ha sett episoden i en felles TV-stue med andre som bor på hybelen istedenfor alene, som jeg forertrekker, så likte jeg godt episoden. Espen Eckbos mørkhudete karakter fra "Påskenøttene" kalt Ernst Øyvind er en jeg virkelig har sansen for. Denne unge forelderen som jobber på bensinstasjon og har null snøring er helt fantastisk. Jeg lo flere ganger av han, men ingen andre i stua her. Det er disse små detaljene som at han ikke hadde snøring på hvordan han skulle få på seg beltet. "Ja, er du en sånn belte-ekspert?" eller noe som han sa. Haha. Likte godt denne karakteren! Stopper opp midt i maratonet fordi han fikk hold :D

 

Men det var mye minner fra "Nissene på låven" altså. Først kommer karakterene. Så rart å se alle disse folkene og tenke: "Ah, det er jo hu Kine. Og der er jo han Steven! Haha. Det er jo han som alltid skadet seg!" osv. Jeg var 10 år gammel da jeg så serien for første gang, og selvfølgelig trodde at det var på ekte. Da den hadde reprise to år senere så jeg den med helt andre øyne og innså hvor genial humoren var.

 

Alt var veldig nostalgisk. Introen, musikken og det er også skrevet på en liknende måte, så det var godt å se. Dette var en fin start! Denne har noen nye elementer som jeg gleder meg til å se.

 

Jeg må si jeg lo godt da Bent Leikvoll kom ut av serien i denne første episoden også. Haha. Det er en fin referanse til den første serien. Jeg håper dog ikke de kjører den samme twisten/avslutningen i år også. At han kommer tilbake igjen på Julaften og vinner hele greia. Det var det som var helt hysterisk med den første, men én gang til?

 

Jeg har mine tomler opp for Rhino, som hadde vært fantastisk morsomt å se vinne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Timothy og Bent er blant mine absolutte favorittkarakterer. Begge to er fantastiske på sine måter. "Sugeleppe-scenen" med Timothy var høydepunktet i første episode for meg.

 

Er vel også liten tvil om at Bent kommer tilbake, synes som deg det var gøy med "referansen" til sesong 1 som i dag. Men håper ikke de kjører hele greia om igjen. Det tviler jeg også litt på, føler meg ganske trygg på at de kjører inn nye elementer. Jeg er selvfølgelig også stor fan av Asbjørn Brekke, men i år håper jeg faktisk at de kjører Rhino lenger av Eckbos karakterer. Han spiller 4 nå i starten, men regner med at 1-2 ryker ganske fort og at det etterhvert som det blir færre og færre karakterer vil bli mer fokus på en av hans karakterer (sesong 1 gikk vel Rhino ut rett før sammenslåingen).

Lenke til kommentar

Dette innfridde forventningene, og de var ganske høye. Følte de klarte å ta med seg utrolig mye av det som var bra i Nissene på låven, og gir det en verdig oppfølgerserie. Nå har vi bare sett én episode, men det lover veldig bra.

Espen Eckbo er en av mine favorittkomikere i Norge, og som sagt over her er han kanskje litt undervurdert. Han er rå på å spille typer, og jeg digget også Tett på tre-serien som han hadde for noen år siden.

 

Syns det var fornøyelig at Bent er tilbake og at han klarte å sende ut seg selv allerede i første episode. Helt i tråd med det som skjedde i Nissene på låven. Er nok ikke det siste vi har sett av han. :!:

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Fantastisk start! Det hjelper veldig på at man har sett Nissene på låven tidligere, men de har virkelig fortsatt i samme ånd. Mange scener som blir så pinlig at det blir morsomt, samt gøyale referanser, som at Bent ryker med en gang, at Timothy er "strateg" og brenner seg totalt på det og at Steven skader seg ved første anledning. Øyeblikket mellom Tom og Svein i åpningen var også gøy å se. Enkel detalj som funket bra.

 

Jeg håper derimot at de vier mer tid til de nye karakterene. Enkelte gamle travere som Timothy, Rhino, Steven og til dels Asbjørn har fortsatt nok i seg til å kunne henge med lenge, men ellers ville det vært best om de la fokuset på nykommerne.

Lenke til kommentar

Det var Bjorn Gustafsson, sant? Han er så awesome!

 

Alle har vel sett denne, men still:

 

http://www.youtube.com/watch?v=vfZgZlcKqQY

 

Gleder meg til å se mer av han, han var litt anonym første episode og ikke så veldig morsomt. Føler vi har sett den typen litt for mange ganger, men håper han overrasker. Hvis ikke, så er det i vertfall ikke komikeren sin feil, for han har det som trengs :thumbup:

 

Espen Eckbo er også genial ja, litt rart at han ikke er mer famous. HAn er jo minst like morsom som Morten Rammm feks...

 

edit: men hvor mange karakterer har

Espen Eckbo egenltig i serien? Synes mange av de virker veldig like...

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...