Gå til innhold

Gir butikker anbefalinger basert på behov og kvalitet eller fortjeneste?


kjell_56

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selgere er selgere, de er der faktisk for firma sin avanse, ikke din :)

 

Men du har åpen retur, så da bytter du jo bare ut det som ikke funker ;)

Husker jeg faktisk returnerte inn Skjermkortet mitt (GeeForce * MX ett-eller-annet) til Lefdahl i 2003/2004 pga det ikke klarte dra Half-Life med mer enn 50fps :) Bomkjøp, fikk penga igjen, og endte opp med (den gangen) ATI Radeon 9800XT isteden trur jeg, hehe 99FPS :p

 

Retur-ordninger er fint :D

Lenke til kommentar

Synes ikke elkjøp har gjort noe som helst galt her jeg. Så kyniske dere er! "selgere er griske og passer kun på avanse", har dere ingen tro på menneskeheten? :-P de fleste på elbutikker er normale mennesker som ønsker å gå hjem med god samvittighet og faktisk kunne sovne godt når natten er der. Når kunden henvender seg til selgeren og beskriver sitt behov, og får en pc som dekker behovet er begge fornøyde, og begge sparte penger. Så klart kan kunden få en bedre pc til en dyrere pris, men hvorfor bør kunden betale mer? Fordi vi er datanerder og synes alle skal ha minst i5-prosessorer?

 

Dette er attribusjon i pur form, vi diskuterer ikke fra hvor kunden sto men hvordan vi hadde handlet hvis vi var i samme posisjon. For å ta et annet eksempel, en kunde kom inn på kontoret vårt og skulle forsikre en BMW av typen sykt rå. Kunden er relativt ung, så prisen ser jeg havner på 30k i året. Når jeg ser dette vrir innvollene mine seg omtrent rundt, tørr jeg i det hele tatt å si det? Hva gjør jeg nå? Jo jeg tenker slik jeg ville ha reagert i hans posisjon. Det viste seg at dette var mindre penger enn han hadde regnet med, og han dro lykkelig forsikret fra kontoret. Hvem kan si at naboen ikke synes han/hun gjorde en god deal med det vi kaller en drittpc?

Endret av Geirern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selgere er selgere, de er der faktisk for firma sin avanse, ikke din :)

 

Retur-ordninger er fint :D

 

Faktisk bør man styre unna å returnere alt med harddisker, SSD, kan kunne tro at 60 dagers/30 dagers returen også vil gå dreit der, men jeg har spurt en selger i disse butikkene, og det er vanlig man må betale supportavtale for å formattere harddisken før ny salg.

 

Så dermed ikke kjøp pc/mac harddisker på disse stedene uten å ha sjekket pris og varen er bra før kjøp, ellers kan man risikere å få enten gavekort eller må betale 1000 kr for å kunne returnere slike varer for sletting av data. Åpen kjøp er ikke bundet ved lov, så selgeren kan gjøre untak der, og være vanskelig i de tilfelle siden det påfører butikkene tap.

 

Vil være i tvil hvis selgeren også selger pcer uten forsegling, da kan varen være brukt, uten det blir informert om.

 

Men jeg er enig, dagens selgere er svindlere.

De er mere opptatt av lønn en å gjøre kunden fornøyd, når kundene blir behandlet som dumme etter kjøp, og føler seg lurt er det noe feil på selger praksisen.

 

Prøv å start opp en restuang f.eks bagatell som bruker kun halvpris råvarer fra rema 100 uten å informere om det, og se etter noen år om bedriften går med overskrudd. Er i prinsippet slik elkjøp holder på.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selgere er selgere, de er der faktisk for firma sin avanse, ikke din :)

 

Retur-ordninger er fint :D

 

Faktisk bør man styre unna å returnere alt med harddisker, SSD, kan kunne tro at 60 dagers/30 dagers returen også vil gå dreit der, men jeg har spurt en selger i disse butikkene, og det er vanlig man må betale supportavtale for å formattere harddisken før ny salg.

 

Så dermed ikke kjøp pc/mac harddisker på disse stedene uten å ha sjekket pris og varen er bra før kjøp, ellers kan man risikere å få enten gavekort eller må betale 1000 kr for å kunne returnere slike varer for sletting av data. Åpen kjøp er ikke bundet ved lov, så selgeren kan gjøre untak der, og være vanskelig i de tilfelle siden det påfører butikkene tap.

Hvis du faktisk har opplevd dette på Elkjøp har du blitt "lurt" av selger. Da ville jeg anbefalt å tatt direkte kontakt med varehussjefen, eller direkte til kundeservice.

 

Opplevde selv en gang at Lefdal nektet å ta tilbake min maskin, fordi jeg hadde startet maskinen og derav aktivert Windows. Selger, og hele butikken forøvrig mente at dette windows var et "abbonoment" og derav ikke under 30 dagers returrett. Tok direkte kontakt med kundeservice som derav tok kontakt med varehussjef, som ringte ganske ydmyk dagen derpå.

 

Forøvrig er ikke åpent kjøp dekket av lov som du nevner, men når det markedsføres både muntlig og skriftlig er det derav bundet av lov.

 

Forøvrig er det å anbefale å gå i en butikk på dagtid, både med slike problemer og ved store kjøp. Da er som oftest avdelingsledere på jobb og man kan få korrekt informasjon.

Endret av HoaXed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, joa, men en enkel "format c:" kunne jeg klart selv i kommandolinja under oppstart for å tømme HDD ved eventuell retur:) Så hadde jeg hatt samvittigheten fri hvertfal;)

Problemet ligger vel hos da selger, som må selge ett produkt som er brukt..Men disse går som regel som B-varer vil jeg tro.

 

Jeg er selv selger i en helt annen bransje enn IT, og blir direkte kvalm av detaljstyringa til enkelte leverandører og ledelse.

Nå er jeg ekspert på mitt fagfelt, og har sagt tydelig ifra flere ganger om hva jeg synes om ditt og datt. Ledelse og leverandør vil selge ut det med best fortjeneste, forståelig nok, men da får det pokker i meg være ett godt produkt! Jeg risikerer ikke den tilliten jeg har brukt flere år på å bygge opp, på spekulasjon og dårlige produkter kunden Ikke trenger.

Resultatet er at jeg sender kunden til en konkurrent iblandt, fordi de har ett produkt som er bedre på enkelte områder...Det er å banne i selger-kirka, men kunden må nesten være i første prioritet.

 

Men selgere ellers går etter den største havresekken...mye fordi de ikke trenger bry seg mer etter salget (Da tar jo oftest eget ServiceSenter/Support/AfterSales over).

Men beste er å vite hva man skal ha og ha litt forkunnskaper, også blir selgeren en rådgivende part.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men disse går som regel som B-varer vil jeg tro.

Korrekt. Og disse er ikke alltid enkelt å selge, og de selges med tap både grunnet arbeidet med å ta de tilbake, men også grunnet nedsatt pris.

 

Men ikke ha dårlig samvitighet, en slik ordning er selvfølgelig allerede kalkulert inn i prisen. :)

 

(NB! Har selv ingenting mot Elkjøp - og handler kun der eller på nett. Holder meg derimot langt unna Lefdal (grunnet service) og Expert (grunnet pris).)

Lenke til kommentar

Angående åpenkjøp ser butikkene det som et problem.

 

I prinsippet er det slik at man kan da hvis det er 60 dagers åpenkjøp på en vare.

La oss se bort i fra utgifter å reise til butikken, hvis det ikke koster noe å returnere maskinen.

 

Kan man da kjøpe en pc, ha den i 58 dager, og få pengene igjen, også bruke pengene på en annen maskin nesten helt lik også få pengene igjen, og det vil ende med 99% av maskinene som selges på elkjøp/lefdal vil være brukte.

 

Hva løser der problemene for elkjøp?

Hva løser det problemene for kundene?

 

Gjør det noe bedre, en å ansette selgere som har litt tilit på og anbefaler det som gir mest for pengene i dag?

 

Nå er elkjøp/lefdal nok kjent med en ca 90% av kundene aldri bruker seg av åpenkjøp rett og slett fordi folk ikke gidder å reise frem og tilbake.

 

Men hvis man bor ved siden av elkjøp mega store, kan jo det bety at man kan unytte av returmulighetene å slippe utgiftene på laptop, så isteden for å låne pc, kan man bruke åpenkjøp, lovverket sier ikke noe i mot det?

 

Og selge maskinen 1000-2000 kr dyrer løser ingen ting her, om 80% av kjøperne på disse butikkene føler seg misfornøyd etter kjøp.

 

Nå er det vel også slik at bvarer ikke har returrett, så neste kjøper må ta den han får, så dermed kan han selge en pc fra 1998 brukt til 10 000 kr bare fordi personen ikke har kunnskap og er 80 år.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja, men du risikerer da sansynligheten større for å kjøpe bvare, har oppdaget selv at noen ganger så er varen brukt, uten at det synes fordi disse butikkene tar bort forseglingen, og bytter eske isteden for å selge maskinen med lavere pris.

 

Varen selges da som ny med billige pris og sier varen er en kampanje vare, men god pris.

Men man forstår vel det er en grunn for noen få varer har lav pris? Når varen ikke står i tilbuds katalogen en gang.

 

Hva hjelper dette deg? Du har gjort et dårlig kjøp uansett.

 

Nå vet jeg ikke hvordan elkjøp ser åpenkjøp, men mistenker det er litt markedføring, siden da kan selgeren lokke med det, isteden for å si jeg skal sjekke om den varen er god, man har jo åpen kjøp og 90% av kundene bruker neppe/aldri den muligheten.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Den forstod eg ikke. Har eg uansett gjort et dårlig kjøp?

 

Om eg får en vare som er brukt, uten at dette blir opplyst, returnerer eg varen uansett om eg finner det formålstjenelig. Eg fikk nettopp en brukt vare fra en annen butikk, men pga prisen har eg ikke returnert den. Så det kan skje i alle butikker.

 

Dessuten har Elkjøp faktisk rutiner på dette området, og egne utsalg av B-varer. Menneskelig svikt forekommer nok der også, men eg vil tro i mindre grad ettersom de faktisk har fokus på det.

 

Varen selges da som ny med billige pris og sier varen er en kampanje vare, men god pris.

Igjen, er dette fakta eller spekulasjoner?

 

Du kommer med ganske grove spekulasjoner her fremlagt som fakta. Kan du underbygge disse på noen måte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakker av egne erfaringer, har kjøpt ratt og pendaler til pc uten det ble informert at varen var brukt, men alikevell er det fingeravtrykk, støv og varen ser brukt ut.

 

Selvsagt kan jeg bruke åpen kjøp, men å betale 200 kr mere, gidder jeg ikke, så da er det frem med kluten å heller vaske den litt. Ratt og pendaler, kan nok fint vaskes med grønnsåpe og en klut.

 

Siden jeg gidder ikke å returnere varen i det tilfelle.

Men det kan være det var et spesielt tilfelle, var ikke noe forsegling, var bare vanlig eske som er uten teip.

 

Så spørsmålet elkjøp ville stille, burde jeg i det tilfelle forstått hvis en vare igjen uten noen informasjon at dette var en bvare? Riktignok var jo prisen lik nettpris på billige nettbutiker f.eks amentio, så jeg burde nok forstått det på pris, selv om det ikke var informert. Selgerne sa varen er ny når jeg spurte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg snakker av egne erfaringer, har kjøpt ratt og pendaler til pc uten det ble informert at varen var brukt, men alikevell er det fingeravtrykk, støv og varen ser brukt ut.

 

Selvsagt kan jeg bruke åpen kjøp, men å betale 200 kr mere, gidder jeg ikke, så da er det frem med kluten å heller vaske den litt. Ratt og pendaler, kan nok fint vaskes med grønnsåpe og en klut.

 

Siden jeg gidder ikke å returnere varen i det tilfele.

Men det kan være det var et spesielt tilfelle, var ikke noe forsegling, var bare vanlig eske som er uten teip.

Så på bakgrunn av ETT kjøp hos Elkjøp så trekker du ALLE kundene under samme kam, konkluderer med at at de selger B-varene til samme pris eller lavere pris men kaller det kampanje, og at uansett har man gjort et dårlig kjøp. For å ikke glemme at butikkene anser det som et problem....

 

Om du skal slenge ut påstander på den måten bør du kunne vise et snev av seriøsitet i det minste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åpent kjøp har flere ganger gjort at eg har faktisk har kjøpt et produkt hos Elkjøp kontra andre konkurrenter, nettopp fordi eg kan angre om eg blir misfornøyd.

Det er den samme grunnen til at jeg selv alltid velger Elkjøp. Det er fint å vite at jeg ved kjøp av noe til altfor mye penger, kan angre meg hvis noe skulle oppstå eller produktet rett og slett ikke når opp til mine forventninger.

 

Det er også grunnen til at Elkjøp har denne løsningen, og at flere har begynt med dette (sist Komplett.no.)

 

Forøvrig er det et problem at flere ansatte ute i butikken ikke er så veldig glad i dette, fordi det går rett på selgers omsetning og bruttofortjeneste. Det finnes etter min mening minst to varianter av selgere i en EL butikk og det er de som ønsker å gjøre en god jobb ovenfor kunden og er mindre opptatt av bruttofortjeneste, og du har de cowboyene som går gjennom et salg på et par minutter, og med mest mulig fortjeneste. Resultatet av det sistnevnte gir høy fortjeneste første måned, men gir også et stort antall misfornøyde kunder og returnerte varer måneden etter.

 

Husker selv at jeg en gang fikk et returnert produkt - som var direkte min feil. Tok tak i meg selv, lærte av feilen jeg hadde gjort, og passet på å aldri få et returnert produkt igjen (som var min feil som selger). Dessverre er det slikt at med over 200-250 kunder i løpet av en måned er man dømt til å gjøre en menneskelig feil eller to - mye grunnet press fra avdelingsledere om profitt og hurtighet.

 

(forøvrig finner man de fleste cowboyene i Data og TV avdelingen, og de roligste i hvitevareavdelingene...:))

Endret av HoaXed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men du risikerer da sansynligheten større for å kjøpe bvare, har oppdaget selv at noen ganger så er varen brukt, uten at det synes fordi disse butikkene tar bort forseglingen, og bytter eske isteden for å selge maskinen med lavere pris.

 

Varen selges da som ny med billige pris og sier varen er en kampanje vare, men god pris.

Men man forstår vel det er en grunn for noen få varer har lav pris? Når varen ikke står i tilbuds katalogen en gang.

 

Hva hjelper dette deg? Du har gjort et dårlig kjøp uansett.

 

Nå vet jeg ikke hvordan elkjøp ser åpenkjøp, men mistenker det er litt markedføring, siden da kan selgeren lokke med det, isteden for å si jeg skal sjekke om den varen er god, man har jo åpen kjøp og 90% av kundene bruker neppe/aldri den muligheten.

 

Du spekulerer i ting du ikke har kunnskap i. B-varer selges IKKE som ny vare, gjør de det er det en menneskelig feil, tar man 2 sekunder å sjekke esken så ser man fort det selv også. Men B-varer skal alltid være merket.

 

Å kritisere åpenkjøp blir for latterlig, du har tryggheten med at du kan rævpule produktet ditt i 30 dager, og faktisk levere det tilbake hvis du alikevel ikke var fornøyd. Prøv det i hvilken som helst nettbutikk, det funker nok veldig dårlig. Så åpenkjøp er ikke annet enn positivt, og KUN positivt for deg som forbruker.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Hver gang det kommer en slik sak så kommer folk frem og beskylder Elkjøp for å være banditter og svindlere, me no understand!

 

Jeg har selv jobbet på Elkjøp, ikke direkte med salg, men med sterk tilknyttning til det og selgere. Sett bort i fra noen få individer, er selgere faktisk opptatt over å ha en fornøyd kunde som kommer tilbake. De strekker seg langt for å vite hva kunden trenger og kan få.

 

Bruks analysen de tar er ganske viktig da det som regel er annonse-varer som gjør at kundene kommer til butikken. Disse varene har en lav pris, men også et begrenses bruksområde. Som regel er f.eks TVene ok hytte og nr 2 TVer, ikke noe man vil ha i stuen. Når kunden først er i butikken er det selgerens jobb og plikt å kartlegge behov og forventning for kunden. En kunde som blir sendt hjem med et annonse produkt kan ofte være like missfornøyd som en som har blitt "lurt" til å kjøpe noe dyrere.

 

Akkurat i dette tilfellet ser jeg kun det med num pad som et godkjent arugment for å endre modell, men dette burde være informert om til kunden. Det samme burde den lavere ytelsen (selv om brukeren ikke nødvendigvis vil merke forskjell)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så åpenkjøp er ikke annet enn positivt, og KUN positivt for deg som forbruker.

Du har helt rett i alt du sier, men ønsker allikevel bare å kommentere denne setningen - som er feil.

 

Det er veldig positivt for de forbrukerne som velger å benytte seg av denne, men for den store andelen som ikke benytter seg av denne er det ikke en fordel. Dette fordi B varer (tap ved salg, kostnader ved administrasjon av dette) er kalkulert inn i prisen på "A" varene og prisen kunne derfor vært lavere uten denne løsningen.

 

(men uten kunne selvfølgelig det vært slik at den totale omsetningen ville gått ned grunnet mindre kunder, og derav hadde varer vært dyrere i innkjøp ++. Jada.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...