Gå til innhold

Gir butikker anbefalinger basert på behov og kvalitet eller fortjeneste?


kjell_56

Anbefalte innlegg

Du tenker vel på etterpå service? (Garanti, returrett og slik?)

Service er alt i fra det du kommer inn i butikken til du forlater den, og all kontakt med selger i ettertid vedrørende problemer. Men selgere kan ikke vite alt, så å si at de ikke kan hjelpe med svar på en del spørsmål er helt OK - det er ikke dårlig service. Som overklokking. Det er et stort, subjektivt og vanskelig felt. At en selger da ikke kan svare på slike spørsmål må du bare godta, eller handle på nettet. Så kan du se hvor mye bedre svar du får der.

 

Men jeg syns det er like viktig å ha en maskin som er fremtidrettet, stabil og ikke mist oppgraderings vennlig.

 

Syns lite om å måtte kjøpe en maskin dyrt som holder i 10 år under hard bruk.

Og en billig maskin med core i7 2670 prosessor 8 GB ram til 5000 kr som må på service 4 ganger i året. fordi hovedkortene er i så dårlig kvalitet.

 

Eller hva syns du om det?

Bør det være så store forskjeller mellom kvalitet og pris?

Gjør man et godt kjøp med HP maskin så må man oftere på service.

Gjør man et dårlig kjøp virker maskinen lenge men den blir aldri kastet fordi man har brukt 15 000 på en laptop som er 2 år gammel.

Eg vet ikke hva du raller om her. Er en PC defekt reklamerer du og etter to avhjelpsforsøk har du krav på heving. Om du som kunde ikke gjør dette har du deg selv å takke og kan ikke skylde på selger.

 

Og forvente at en PC varer i 10 år? Hvilken verden lever du i? Denne verden, som eg lever i, er drevet av kommersielle krefter bygget på et forbruksamfunn. Du skal være fornøyd om den lever ut reklamasjonstiden sin på fem år, og lever den i 10 år(og fortsatt er brukbar) skal du anse det som en bonus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel derfor jeg aldri handler i en fysisk butikk lenger. Diverse netshops som Komplett og Dustin, så slipper du innpåslitende, kunnskapsløse og dårlige selgere.

 

Du er antakligvis uannsett ikke i Elkjøps, Lefdals og de fysiske elektrobutikkene sin målgruppe, de er nok bare glad for å slippe å ha en gjerrig internettkunde som analyserer alle nettsider for å finne den billigste prisen for å spare hver minste krone.

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg vet ikke hva du raller om her. Er en PC defekt reklamerer du og etter to avhjelpsforsøk har du krav på heving. Om du som kunde ikke gjør dette har du deg selv å takke og kan ikke skylde på selger.

 

Og hvordan er pcutlåning tilbudet på elkjøp?

Man kan vel neppe regne med å få like bra pc som den man leverte inn eller bedre.

 

Angående det med garanti, kjøp heller noe som holder i 2-3 år siden det er nok skjeldent man får maskin ny, gjennonsnitt reprasjonstid er 2-3 uker hvis man lever den på elkjøp har jeg hørt. Det er ikke mulighet å forhandle seg bedre betingelse her. Selv om skjermkortet er utdatert i dag kan man ikke ved defekt få ny pc etter 3 reprasjoner av samme feil.

 

Og forvente at en PC varer i 10 år? Hvilken verden lever du i? Denne verden, som eg lever i, er drevet av kommersielle krefter bygget på et forbruksamfunn. Du skal være fornøyd om den lever ut reklamasjonstiden sin på fem år, og lever den i 10 år(og fortsatt er brukbar) skal du anse det som en bonus.

 

Faktisk har min elste toshiba laptop hold i 6 år snart godt brukt, så det kan være den holder ennå lengere, den var veldig dyr den første maskinen jeg kjøpe på elkjøp kostet den nesten 15 000 kr.

 

Men den anses som søppel i dag, 512 MB ram og celeron 2 Ghz prosessor sier litt.

Nå kan maskinen knapt oppgraderes.

 

Ikke det at jeg forventer at alle laptopene kan oppgraderes, men det ville vært et poeng.

Hadde jeg kjøpt HP laptop størst sansynlig, kunne jeg oppgradere til 1 GB ram, men da hadde størst sansynlig maskinen kuttet ut lenge før, har bare pixcelfeil som er feil på toshiba laptopen og et svekket batteri.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Og hvordan er pcutlåning tilbudet på elkjøp?

Man kan vel neppe regne med å få like bra pc som den man leverte inn eller bedre.

Hvorfor skulle man få en bedre PC til utlån enn den man leverte inn? Ellers vet eg ikke hvordan utlånsrutinene er da eg aldri har hatt behov for det.

 

Angående det med garanti, kjøp heller noe som holder i 2-3 år siden det er nok skjeldent man får maskin ny, gjennonsnitt reprasjonstid er 2-3 uker hvis man lever den på elkjøp har jeg hørt. Det er ikke mulighet å forhandle seg bedre betingelse her. Selv om skjermkortet er utdatert i dag kan man ikke ved defekt få ny pc etter 3 reprasjoner av samme feil.

Dette reguleres av forbrukerkjøpsloven og har ingenting med Elkjøp å gjøre. Man har hevingskrav etter to avhjelpsforsøk, ikke tre.

 

Faktisk har min elste toshiba laptop hold i 6 år snart godt brukt, så det kan være den holder ennå lengere, den var veldig dyr den første maskinen jeg kjøpe på elkjøp.

Flott. Men det er en bonus. Og åpenbart er ikke Elkjøp bare møkk allikevel?

 

Men den anses som søppel i dag, 512 MB ram og celeron 2 Ghz prosessor sier litt.

Nå kan maskinen knapt oppgraderes.

 

Ikke det at jeg forventer at alle laptopene kan oppgraderes, men det ville vært et poeng.

Hadde jeg kjøpt HP laptop størst sansynlig, kunne jeg oppgradere til 1 GB ram, men da hadde størst sansynlig maskinen kuttet ut lenge før, har bare pixcelfeil som er feil på toshiba laptopen og et svekket batteri.

Har ingenting med Elkjøp å gjøre. Dette får du ta opp med produsentene som lager billigmaskiner for å kunne selge de billig.

 

Hvorfor drar du inn så mye urelevant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er antakligvis uannsett ikke i Elkjøps, Lefdals og de fysiske elektrobutikkene sin målgruppe, de er nok bare glad for å slippe å ha en gjerrig internettkunde som analyserer alle nettsider for å finne den billigste prisen for å spare hver minste krone.

 

Der jeg merker med blond sier jeg herregud til.

Vi er ikke bare opptatt av pris, men at varen er fornuftig priset og tekniske dokumentasjonen er på plass, se komplett metoden.

 

Hvis ikke er mulig å komme med dårlig erfaringer på nettsiden trekkes det også ned.

 

Nå prøver jeg å forklare at elkjøp selger så mye varabelt uten å si litt om konsikvensene.

Det er nesten slik på elkjøp at Dlink rutere er konge, aldri noe feil i følge selgerne der.

Kommer man til diskusjon.no er erfaringene helt forskjellig. Men elkjøp sier det da er bare å bruke reklamasjon/åpen kjøp frem tid ledelsen bestemmer å droppe dlink som produkt.

 

Har noen selger på elkjøp informert å kjøpe tosiba kan man ikke oppgradere ram så enkelt?

Har noen informert om at Packard bell & HP/compaq i gjennsnitt gjør det dårligere på kvalitet en Toshiba? Hvordan er det med Dell? Der er kvaliten dårlig bortsett fra alienware som er het annen fabrikant.

 

De fleste butikker netshop/komplett sier litt om dette, selv om detaljene mangler.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du er antakligvis uannsett ikke i Elkjøps, Lefdals og de fysiske elektrobutikkene sin målgruppe, de er nok bare glad for å slippe å ha en gjerrig internettkunde som analyserer alle nettsider for å finne den billigste prisen for å spare hver minste krone.

 

Der jeg merker med blond sier jeg herregud til.

Vi er ikke bare opptatt av pris, men at varen er fornuftig priset og tekniske dokumentasjonen er på plass, se komplett metoden.

 

Hvis ikke er mulig å komme med dårlig erfaringer på nettsiden trekkes det også ned.

 

Jeg er ikke i målgruppen for elektrobutikkene selv, ønsker jeg den informasjonen finner jeg den selv på nettet. De som drar til en fysisk elektrobutikk for råd og kjøp, er de som i den minste grad trenger den tekniske informasjonen komplett gir ut på sine sider.

Lenke til kommentar

MrLG: De folkene er nok ute etter at ting virker ja.

 

Elkjøp jo si alle intel skjermkort og Via skjermkort er stabile til spilling, men selv har de aldri fått bluescreen før, så dermed er elkjøp verden i A4 format. Også generiel bruk.

 

Men vil selv påstå ATI/Nvidia skjermkort er mere stabile på drivere.

 

Så muligens selgerne henger litt etter, skal ikke si jeg er helt oppdatert til tider heller, er vanskelig å si hva den beste laptopen for videoredigering er, som regel er intel bra (Sandy brige) men nå finnes det jo stasjonære maskiner basert på bulldozer som i noen tilfeller kan være litt bedre på få områder.

 

Elkjøp sin nye taktikk er sikkert å markesføre apple maskiner.

Så det gjenstår å se om folkene der ute er fornøyd å invistere i maskiner som er muligens lite fremtidrettet. Nå snakker jeg om maskinvare delen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

MrLG: De folkene er nok ute etter at ting virker ja.

 

Elkjøp jo si alle intel skjermkort og Via skjermkort er stabile til spilling, men selv har de aldri fått bluescreen før, så dermed er elkjøp verden i A4 format. Også generiel bruk.

 

Men vil selv påstå ATI/Nvidia skjermkort er mere stabile på drivere.

 

Så muligens selgerne henger litt etter, skal ikke si jeg er helt oppdatert til tider heller, er vanskelig å si hva den beste laptopen for videoredigering er, som regel er intel bra (Sandy brige) men nå finnes det jo stasjonære maskiner basert på bulldozer som i noen tilfeller kan være litt bedre på få områder.

 

Elkjøp sin nye taktikk er sikkert å markesføre apple maskiner.

Så det gjenstår å se om folkene der ute er fornøyd å invistere i maskiner som er muligens lite fremtidrettet. Nå snakker jeg om maskinvare delen.

 

Jeg skjønner ikke hvor du får alt dette fra, er det noe du selv finner opp? Elkjøpselgern ville aldri anbefalt intel til spilling, med mindre han er helt inkompetent, noe som sikkert er i 1/100 tilfeller.

 

Nei, du har nok din egen rare vrangforestilling om hvordan Elkjøp fungerer..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Jeg handler hellet et annet sted, ikke noe mere å diskutere her.

Elkjøp får heller andre klage på. Til alle, ikke vits å klage på elkjøp på diskusjon, man blir bare fremskynt som useriøs forumbruker. Og har seg selv å takke for man er så dum å vurdere elkjøp en gang.

 

Så styr unna de trådene, styr unna elkjøp/lefdal.

Og du vil bli fornøyd.

 

1/100 tilfeller hvor har du det fra?

Jobber du i elkjøp?

 

Aldri nybegynnere i elkjøp? For meg virker de fleste elkjøp selgerne ganske unge ca i 18 års alderen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Merkelig innlegg med mye feilinformasjon og ren spekulering LMH1.

Agrees. Dessuten strider jo dette mot det du sa tidligere, hvis dette er sant:

 

"Elkjøp-selgere vil selge PC med høy avanse"

 

Så vil de jo ikke selge en PC med integrert grafikkort? Om noe vil de jo gå får type Alienware eller noe slikt.

 

Som sagt, jeg synes ikke dette er tilfelle, hverken i denne casen eller min erfaring gemerelt. Jeg opplever at Elkjøp er har solgt meg det jeg ønsker og har behov for - har ikke blitt solgt feil produkt til. Jeg gjør også mye research før store kjøp så har relativt godt grunnlag for å si dette. Som selger selv (dog ikke for elektronikk) er jeg også ganske var på når de skrur på turboen, men anbefalinger har vært godt begrunnet.

Lenke til kommentar

Elkjøp jo si alle intel skjermkort og Via skjermkort er stabile til spilling, men selv har de aldri fått bluescreen før, så dermed er elkjøp verden i A4 format. Også generiel bruk.

 

Men vil selv påstå ATI/Nvidia skjermkort er mere stabile på drivere.

 

1/100 tilfeller hvor har du det fra?

Jobber du i elkjøp?

Hvis vi spør deg om det samme, hvor har du det at "elkjøp vil si at alle intel og via-skjermkort er stabile til spilling" fra? En slik påstand bør du kunne underbygge med ett eller annet håndfast.

 

Du kan ikke komme med tomme påstander og spekulasjoner i det vide og brede med lite hold uten å bli oppfattet som mindre troverdig/seriøs. Du må i det minste underbygge dine påstander med noe håndfast bevis for at det du sier skal kunne tas for god fisk. Verre er det altså ikke. :)

 

EDIT:

Dette er ment som konstruktiv kritikk, og på ingen måte ment som et personangrep.

 

Kan legge til at jeg for min del har stort sett gode erfaringer med elkjøps selgere her i Namsos iallefall. Alltid hyggelige og behjelpelige, og til og med ærlige. :)

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Det er vel derfor jeg aldri handler i en fysisk butikk lenger. Diverse netshops som Komplett og Dustin, så slipper du innpåslitende, kunnskapsløse og dårlige selgere.

 

Du er antakligvis uannsett ikke i Elkjøps, Lefdals og de fysiske elektrobutikkene sin målgruppe, de er nok bare glad for å slippe å ha en gjerrig internettkunde som analyserer alle nettsider for å finne den billigste prisen for å spare hver minste krone.

 

Så innenfor målgruppen som ikke driter penger mener du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel derfor jeg aldri handler i en fysisk butikk lenger. Diverse netshops som Komplett og Dustin, så slipper du innpåslitende, kunnskapsløse og dårlige selgere.

 

Du er antakligvis uannsett ikke i Elkjøps, Lefdals og de fysiske elektrobutikkene sin målgruppe, de er nok bare glad for å slippe å ha en gjerrig internettkunde som analyserer alle nettsider for å finne den billigste prisen for å spare hver minste krone.

 

Så innenfor målgruppen som ikke driter penger mener du?

 

Eller målgruppen som ikke har peiling på noe og villig kaster penger på bordet for noe crap. Elkjøp/Lefdal er scam deluxe når det gjelder PC.

 

As for OPs venn ville jeg brukt bytte/returretten til E/L og levert den tilbake å kjøpt en skikkelig maskin på nett isteden. Se hva du f.eks får for samme prisklasse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638269 Imo ville jeg kjøpt en Asus som http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647565

Endret av LNF
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel derfor jeg aldri handler i en fysisk butikk lenger. Diverse netshops som Komplett og Dustin, så slipper du innpåslitende, kunnskapsløse og dårlige selgere.

 

Du er antakligvis uannsett ikke i Elkjøps, Lefdals og de fysiske elektrobutikkene sin målgruppe, de er nok bare glad for å slippe å ha en gjerrig internettkunde som analyserer alle nettsider for å finne den billigste prisen for å spare hver minste krone.

 

Så innenfor målgruppen som ikke driter penger mener du?

 

Nei innefor målgruppen over svette internettnerder som bruker all sin tid på å analysere nettet på jakt etter å få aller mest for hver minste krone. Det er ingenting "galt" i å være i den målgruppen, disse vil så og si alltid gjøre det beste kjøpet, men dette er de minst lojale kundene man kan ha, billigst (nett)butikk vinner.

 

For resten som ikke har peiling har de like stor sannsynlig for å gjøre et like godt eller bedre kjøp i en elektrobutikk, enn å spille lotto på PC utvalget på nett.

Endret av MrLG
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei innefor målgruppen over svette internettnerder som bruker all sin tid på å analysere nettet på jakt etter å få aller mest for hver minste krone. Det er ingenting "galt" i å være i den målgruppen, disse vil så og si alltid gjøre det beste kjøpet, men dette er de minst lojale kundene man kan ha, billigst (nett)butikk vinner.

 

For resten som ikke har peiling har de like stor sannsynlig for å gjøre et like godt eller bedre kjøp i en elektrobutikk, enn å spille lotto på PC utvalget på nett.

 

Vi er ikke så ekstreme som du skal ha det til.

 

Forstår ikke helt hvor du vil hen? Mener du alle som kjøper pc på elkjøp er de kule?

Mens vi andre er data nerder? inkludert meg?

 

Skal man ført gi 10 høvdinger for en laptop bør den være av litt kvalitet og noe fremtidsrettet. Man kan kanskje ikke regne med Crysis 2 går på full HD skjerm alt på maks, men så nærme som mulig er jo å foretrekke.

 

Hvis du vil frem til alle bruker amentio, studrab.no, etc for laptop kjøp tar du feil.

Stort sett studenter, få kravstore i så fall som velger en slik løsning som sin første laptop.

 

Hvordan kan jeg bevise hvordan elkjøp behandler meg som kunde?

Skal jeg spørre om å ta videoovervåkning eller ringe den på telefon å si hva svarene de gir?

Ikke for å virke useriøs, men jeg syns nesten butikkene i den bransjen er verre en meg. Forskjeller kan det være i butikkene også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

LMH1, har du noe som helst til å bygge opp under påstandene dine? Du driver jo bare med synsing, spekulering og kommer med ganske drøye beskyldninger uten å ha noe som helst å henvise til.

 

"vi er ikke så ekstreme som du vil ha det til" - hva vet du om det?

 

når det gjelder kommentaren om svette internettnerder var det trolig for å være morsom/selvironisk.

 

slutt å snakk om ting du ikke kan noe om er du grei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke bevise at elkjøp gir dårlig service, men man antar vel da det vil komme flere negative erfaringer etterhvert.

 

Prøv å google "Elkjøp lurer kundene"

 

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2002/1033480848.02

 

Så ser du flere er misfornøyd.

 

Angående bvare lureri kan jeg ikke bevise det på noe annen måte, uten om min personlige erfaring, kan være som dere sier det er svært kjedelent slike ting skjer.

 

Om dere velger å ikke tro meg, eller tro meg får være deres sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...