Gå til innhold

Gir butikker anbefalinger basert på behov og kvalitet eller fortjeneste?


kjell_56

Anbefalte innlegg

alle butikker har misfornøyde kunder i en eller annen grad. elkjøp er en stor kjede med mange ansatte og butikker. det er ingen overraskelse det er en del saker mot dem.

Føler det er en slags mote/trend å klage på Elkjøp.

 

Hadde de hatt mange flere misfornøyde kunder i forhold til omsetningen enn andre butikker kunne de like gjerne lagt ned.

 

Slik er det ikke, kundene strømmer på å det fortsetter de å gjøre. Bare Elkjøp på Tiller vil jeg tro har tusenvis av kunder bare i dag, godt gjort om INGEN skulle være misfornøyd når man tenker hvor mange butikker som finnes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei innefor målgruppen over svette internettnerder som bruker all sin tid på å analysere nettet på jakt etter å få aller mest for hver minste krone. Det er ingenting "galt" i å være i den målgruppen, disse vil så og si alltid gjøre det beste kjøpet, men dette er de minst lojale kundene man kan ha, billigst (nett)butikk vinner.

 

For resten som ikke har peiling har de like stor sannsynlig for å gjøre et like godt eller bedre kjøp i en elektrobutikk, enn å spille lotto på PC utvalget på nett.

 

Vi er ikke så ekstreme som du skal ha det til.

 

Forstår ikke helt hvor du vil hen? Mener du alle som kjøper pc på elkjøp er de kule?

Mens vi andre er data nerder? inkludert meg?

 

Skal man ført gi 10 høvdinger for en laptop bør den være av litt kvalitet og noe fremtidsrettet. Man kan kanskje ikke regne med Crysis 2 går på full HD skjerm alt på maks, men så nærme som mulig er jo å foretrekke.

 

Hvis du vil frem til alle bruker amentio, studrab.no, etc for laptop kjøp tar du feil.

Stort sett studenter, få kravstore i så fall som velger en slik løsning som sin første laptop.

 

Hvordan kan jeg bevise hvordan elkjøp behandler meg som kunde?

Skal jeg spørre om å ta videoovervåkning eller ringe den på telefon å si hva svarene de gir?

Ikke for å virke useriøs, men jeg syns nesten butikkene i den bransjen er verre en meg. Forskjeller kan det være i butikkene også.

 

Det jeg skal fram til, er at med mindre man sitter å analyserer internett, er det i prinsippet et like godt kjøp å gjøre i butikk som på nett. Dette fordi kunden vet ikke hva han skal ha hvis han kjøper på nett, og valget blir ofte tilfeldig, og det kan være feil PC for kunde. I butikken vil man i 90% av tilfellene finne riktig PC til kunden, om enn han betaler mer får han ihvertfall riktig produkt.

 

Jeg kan ikke bevise at elkjøp gir dårlig service, men man antar vel da det vil komme flere negative erfaringer etterhvert.

 

Prøv å google "Elkjøp lurer kundene"

 

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2002/1033480848.02

 

Så ser du flere er misfornøyd.

 

Angående bvare lureri kan jeg ikke bevise det på noe annen måte, uten om min personlige erfaring, kan være som dere sier det er svært kjedelent slike ting skjer.

 

Om dere velger å ikke tro meg, eller tro meg får være deres sak.

 

Du fant en 9 år gammel artikkel..

 

Som sagt, jeg mener forsatt du har rare vrangforestillinger ang. elkjøp

Endret av MrLG
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slik er det ikke, kundene strømmer på å det fortsetter de å gjøre. Bare Elkjøp på Tiller vil jeg tro har tusenvis av kunder bare i dag, godt gjort om INGEN skulle være misfornøyd når man tenker hvor mange butikker som finnes.

 

Elkjøp på Forus (Stavanger) hadde HVER dag over 15 kunder som stod og ventet på at dørene skulle åpne.. Nok av kunder hadde vi iallefall!

Lenke til kommentar

Fordi pc fra Esystem selges til 1000 kr, og folk tror den er så bra.

Sammenlignet med andre pcer til 3000 kr.

 

Men det er som regel nyåpninger og salg som lokker kundene.

Bare vent til julaften, da blir nok prisene øket.

Hvorfor nevner du PC fra esystem til 1000kr i denne sammenhengen? Hva folk tror og ikke tror har heller ikke noe med saken å gjøre.

 

At prisene økes før jul er absolutt forventet og langt ifra sjokkerende, og ikke unikt for elkjøp. Spørsmålet er bare hvor mye.

 

EDIT:

Skriveleif og utgreiing

Endret av Kongklykken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bare nevner hva jeg tror, hvorfor bIsk0p snakker om 15 kunder står å venter ved nyåpningen.

 

Jeg antar lave priser er grunnen ikke noe annet.

Hva tror dere?

 

Alle er så fornøyde å venter 2 timer på å for komme inn for elkjøp har så hyggelige selgere?

 

Hva er forbrukerådet sin vurdering på prisjustering rett før jul?

Selv er jeg klar over man skal handle før jul, mest fordi juletidene blir mye kø, og trafikk.

Men tror folk ikke tenker på å handle i november bare fordi prisene går opp før jul.

 

Hva ville du sagt hvis du måtte betale 4 ganger mere for julemiddag 19 desember, mens ellers var prisene normale? Klart du ville reagert på det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg syns bIsk0p påbekte at alle som kommer til elkjøp er fornøyde.

Selv har jeg aldri vert tilhenger av elkjøp/lefdal, men må reagere hvis noen påstår at alle kundene er fornøyde.

 

Men hva har prisen av betyning i dag?

Er det ikke viktigere å kjøpe noe man er fornøyd med, en å kjøpe noe billig?

Ikke det at selgerne ville mene det. Men at man ikke så lett skal la seg påvirke av pris.

 

Er jo å lett å starte opp et firma i dag, og si at alle varene er halv pris, men det hjelper lite hvis varene ikke er på lager under kjøpet.

 

Heldigvis er det ikke slik hver gang, men ja man må være kritisk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men du må klare å skille på at det ene ikke forutsetter det andre. At de fleste som handler på Elkjøp er fornøyde betyr ikke at alle som går dit går der fordi selgerene er hyggelige.

 

90% eller mer av kjøperene drives av priser og annonser. Om ikke flere.

 

Hele poenget med samtalen, som mange kan mene har sporet av, er at alle som handler på Elkjøp er ikke misfornøyd fordi du er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bare nevner hva jeg tror, hvorfor bIsk0p snakker om 15 kunder står å venter ved nyåpningen.

 

Jeg antar lave priser er grunnen ikke noe annet.

Hva tror dere?

 

Alle er så fornøyde å venter 2 timer på å for komme inn for elkjøp har så hyggelige selgere?

 

Hva er forbrukerådet sin vurdering på prisjustering rett før jul?

Selv er jeg klar over man skal handle før jul, mest fordi juletidene blir mye kø, og trafikk.

Men tror folk ikke tenker på å handle i november bare fordi prisene går opp før jul.

 

Hva ville du sagt hvis du måtte betale 4 ganger mere for julemiddag 19 desember, mens ellers var prisene normale? Klart du ville reagert på det.

En nyåpning gir vanligvis varer til ganske så mye lavere pris enn normalt (for den kjeden/butikken). Derfor tenker jeg folk sto der i kø for å handle. Jeg ville gjort det selv om det var her i byen, og om varene som var annonserte var noe jeg var på utkikk etter.

 

Angående julehandel i november (og før det), så har jeg gjort det. Mye pga priser og fordi jeg ikke gidder å stresse i førjulstiden.

 

At priser på varer og etterspurte ting økes i juletiden er som sagt normalt, og ikke sjokkerende i det hele tatt. Om prisen er firedoblet på noe i jula i forhold til ellers så handler jeg ikke.

Lenke til kommentar

(...) hvorfor bIsk0p snakker om 15 kunder står å venter ved nyåpningen

 

Min kommentar var litt off topic og unødvendig, men tar det med for å understreke den voldsomme kundemassen Elkjøp faktisk har. Og jeg snakker om hver dag, igjennom hele året (selvsagt ikke på dager hvor det er stengt..) Altså ikke bare på kampanje dager.. Til sammenligning hadde Expert (jeg jobbet rett over gaten) sjeldent mer enn 5 biler utfor samtidig i løpet av uken.

 

Og nei, alle er ikke fornøyde, men prosentvis har butikken en fornøyd kunde-gruppe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hun hadde jo fått MYE mer for pengene om hun hadde gått for HPen. Bedre kvalitet er det også.

 

Til selgeren:

Om den maskinen er helt ok fra d.d til et par måneder etterpå når maskinen blir fylt opp med midlertidige filer og maskinen blir gradvis tregere..

 

Så er jeg nokså sikker på at hun ønsker å punge ut 500kr mer for en maskin som holder 3 ganger så lenge i ytelse for å følge dagens utvikling.

Jeg anbefaler ALLTID kunder(eget firma) hakket sprekere maskin enn hva som hadde vært best I DAG. Ikke for å tjene penger, men fordi jeg hadde følt meg som en idiot om de kommer 4 måneder senere og klager på at maskinen er sørpe.

 

Handler ikke kun om kundeanalyse og hva som er best I DAG, men du må regne med at kunden som regel fyller opp PCen min drit og forventer den skal holde i et par, tre år ytelsesmessig. (erfaringer)

Det handler ganske mye om å ikke være så sykt trangsynt, å klare å kikke lenger frem enn neste uke.

Lenke til kommentar

Jeg syns bIsk0p påbekte at alle som kommer til elkjøp er fornøyde.

Selv har jeg aldri vert tilhenger av elkjøp/lefdal, men må reagere hvis noen påstår at alle kundene er fornøyde.

Etter å ha lest alle dine innlegg i denne tråden, og flere innlegg i tidligere tråder, så skjønner jeg godt at du er misfornøyd.

 

Du har for store krav og forventninger til Elkjøp. Å forvente at alle selgere på elektrokjedene har full kontroll på hvor godt hver enkelt PC er egnet til overklokking er å tro på julenissen. Overklokking er et mer avansert emne enn de aller fleste som handler PC på Elkjøp bryr seg om. Er man interessert i overklokking, så er man såpass interessert og oppegående på PC at man kan kjøpe komponenter og bygge PC'en selv.

 

Din språkbruk, oppførsel og fiendtlige holdning mot Elkjøp gjør samtidig at jeg ikke undrer meg nevneverdig over at du får laber service. En kunde som utstråler en fiendtlig holdning (bevisst eller ubevisst) får automatisk dårligere service. Man ødelegger plutselig et ellers godt utgangspunkt med en selger som normalt er veldig serviceinnstilt. Samtidig som du skjærer alle over en kam, krever du allikevel super service når du går inn i en butikk. Etter å ha jobbet som selger i 9 år (fotobutikk) så kjenner jeg igjen denne typen kunder. De blir aldri fornøyde, uansett.

 

Jeg tar meg samtidig personlig nær av at du sier at alle selgere er svindlere. Jeg gir alltid ærlig informasjon til mine kunder, og driter i fortjenesten på produktet så lenge kunden blir fornøyd. Jeg vet at vi taper en tusenlapp på et gitt produkt i disse dager, men anbefaler dette til mange da jeg synes kunden får mye for pengene. Men så sier jo også ledelsen at vi selger akkurat det vi vil, så lenge vi mener at det er det produktet som passer best for kundens behov, nivå, ønsker og lommebok. Og det vet jeg også at mine kollegaer gjør. Vi får heller ikke bonus på det vi selger. Jeg får min faste lønn hver måned, og den er på omtrent det samme uansett om jeg har solgt for 1000 eller 1.000.000 kroner.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

100 % enig med Black Star. Alle kunder har sine egne behov og ønsker. Noen oppsøker elektronikkbutikkene fordi de ønsker den personlige servicen fra en selger, mens andre helst vil undersøke selv på nett, og handle i en nettbutikk. Synes mange av innleggene i denne tråden generaliserer alt for mye. Å gjøre seg opp et inntrykk av Norges største elektronikk-kjede basert på noen par erfaringer blir rett og slett for dumt. Det er forskjell fra selger til selger, og dessverre finnes det selgere som ikke har de rette motivene for jobben sin. Det finnes også alle de selgerne som er opptatt av at kunden skal bli fornøyd uansett hva. Folk må innse at selgerne faktisk har en jobb som går ut på å selge, det ligger jo i arbeidstittelen. Man kan ikke bli sjokkert over at det er selgerens evne til å selge som faktisk gjør at selgeren har en jobb å gå til hver dag. Det er ingen butikker som tvinger deg å handle hos dem. Du er 100 % fri til å handle hvor du vil. Dra i en butikk og motta den servicen du blir tilbudt, eller handle på nett hvis du heller ønsker det. Det er opp til deg selv.

Lenke til kommentar

Moderatormelding OBS

Tråden er splitta ut frå denne.

 

Mine behov kjenner jeg best selv. Derfor setter jeg lite pris på butikker som prøver å dytte på meg produkter som de mener passer best for meg(les:passer best for Elkjøp).

 

En ting jeg har lært, er at dine behov er min nøkkel til å tjene inn penger til butikken min. Noe mange i slike butikker ikke har skjønt er: Jeg så et klipp på internett om Englands (tror jeg) beste bilselger. Han sa at å prakke på kunden masse tilleggsutstyr og forsikringspakker, ender opp med at kunden føler seg snytt, og dermed ikke handler der igjen. Dermed gjorde han "omvendt:" Han spurte hva kunden trengte, og solgte kunden den bilen som passet kundens behov. Han kjente ikke så altfor mye per bilsalg, men han solgte så mange biler at han danket ut alle andre selgere i ren kvantum.

 

Merket selv oppgang i salget etter at jeg også tok skikkelig i bruk denne taktikken.

Lenke til kommentar

Moderatormelding OBS

Tråden er splitta ut frå denne.

 

Mine behov kjenner jeg best selv. Derfor setter jeg lite pris på butikker som prøver å dytte på meg produkter som de mener passer best for meg(les:passer best for Elkjøp).

 

En ting jeg har lært, er at dine behov er min nøkkel til å tjene inn penger til butikken min. Noe mange i slike butikker ikke har skjønt er: Jeg så et klipp på internett om Englands (tror jeg) beste bilselger. Han sa at å prakke på kunden masse tilleggsutstyr og forsikringspakker, ender opp med at kunden føler seg snytt, og dermed ikke handler der igjen. Dermed gjorde han "omvendt:" Han spurte hva kunden trengte, og solgte kunden den bilen som passet kundens behov. Han kjente ikke så altfor mye per bilsalg, men han solgte så mange biler at han danket ut alle andre selgere i ren kvantum.

 

Merket selv oppgang i salget etter at jeg også tok skikkelig i bruk denne taktikken.

 

Bruker den taktikken der selv.

 

Har mindre returer på meg, tjener minst like mye inn som "pushy" selgere som jobber mer(hvor du aldri ser kunden igjen), har kunder som kommer tilbake og vil bare snakke med meg. Det funker for meg ihvertfall, er ikke en selgertype i utgangspunktet, men jeg er flink med det jeg skal være flink med i faget jeg jobber med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...