Gå til innhold

Er liberalister ekstremister?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Skrevet

Så klart! Ekstreme Libbere i likhet med vannvittige sosialister er utsatt for å bli oppfattet som ekstremister.

Skrevet

De ligger velt helt ytterst på en "typisk" politisk skala, så de er vel politiske "ekstremister". O du tenker ekstremist i forbindelse med vold og terrorisme, så nei.

Skrevet (endret)

Venstre huser mange liberalister.

Jeg har alltid visst at venstre var et ekstremistisk parti.

:roll:

I MORGEN: Kan du kalle deg skikkelig nordmann - ta den kvantitative testen NÅ!!

Endret av Nihilist1
Gjest Slettet+9871234
Skrevet

Innebærer det at du setter liketstegn mellom liberal og liberalist?

Skrevet

Endog er ytrekant av liberalismen klar for diktatur. Men, gyllen regel; "De som mener de har veien til himmelen skrevet foran seg. Bør være et varsel for svinge en god vei utenom."

Skrevet

Er det riktig å anse liberalister å være ekstremister?

Nei, liberalister ligger midt på den politiske skalaen og er moderate med anarkister helt til høyre for seg og monarkister, sosialister, fascister og andre totalitære ideologier til venstre.

Skrevet

Er det riktig å anse liberalister å være ekstremister?

Nei, liberalister ligger midt på den politiske skalaen og er moderate med anarkister helt til høyre for seg og monarkister, sosialister, fascister og andre totalitære ideologier til venstre.

Det er en vanlig tankefeil å se på politikken som en lineær akse med 2 ekstremer.... Sannheten er mer nyansert...

http://en.wikipedia.org/wiki/Political_spectrum

• Liker 1
Skrevet

Innebærer det at du setter liketstegn mellom liberal og liberalist?

Les siste setningen i det innlegget, så skjønner du kanskje hva slags grunnholdning jeg har til politiske merkelapper.

Skrevet

Nei, det gjør ikke det. Venstre-Høyre linjen kommer fra en tradisjonell sosialist<->liberalist akse. Den funker ikke når man snakker om f.eks. sosialdemokrati, fascisme, kommunisme, religiøs overbevisning osv.

Skrevet (endret)

Jeg er medlem av Venstre, men regner meg nok som mer liberalistisk enn partiet. Så jeg kaller meg sosial-liberalist. Det betyr at jeg er en kvasi-ekstremist, antagelig. Eller at jeg bare er schizofren...

Liberalisme er ekstremt i den forstand at det er langt fra det politiske tyngdepunktet her i landet, hvor vi er sosialdemokrater nesten alle sammen, fra Rødt til FrP. Vi ønsker alle et sosial sikkerhetsnett, og vi vil alle at staten skal betale, selv om vi krangler litt om hvem som skal gjøre jobben (det offentlige eller private.) Og selv Rødt vil jo at sosialismen skal innføres med demokratiske midler.

I det bildet er liberalisme ekstremt.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Skrevet

Hvis det er noen som er ekstremister så er det menneskene som vil bruke tvang mot andre mennesker. Altså folk som Jens Stoltenberg, Erna Solberg. Sosial Demoktrater og andre autoritære er de ekstreme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...