Gå til innhold

– Jeg vil spille, ikke se en film (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Metal Gear Solid er et eksempel på cutscenes som rett og slett bare gjør spillet. Suck it Del Toro

Nettopp derfor har jeg aldri skjønt folks fascinasjon for det spillet.

 

Jeg er helt enig med Del Toro. I et spill vil jeg ha kontrollen selv, og jo mindre cutscenes jo bedre. Om cutscenes skal være med bør de være korte, og man bør fremdeles ha en viss grad av kontroll som i Half Life 2.

For å si det på en annen måte, bruk gjerne skriptede events, men spar meg for cut scenes hvor du blir tatt ut av spillet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MGS : Hadde jo på mange måter en del fengende cutscener da , men ja absolutt, det er en sær greie som ikke passer for alle.

Personlig så var nok MGS 2 til PSX det aller beste spillet i serien for meg , resten av spillene hadde alt for lite action og for mye "Cutscenes" for min smak (selv om jeg nok har rundet alle spillene i serien).

 

Personlig så føler jeg at det kommer veldig an på sjangeren jeg spiller om jeg ønsker mellomsekvenser eller ikke, et jævlig godt eksempel på dette er jo at jeg kan spillet et MP spill for å unngå det så og si totalt , andre mer historiefokuserte spill vil dog føles "Tomme" uten slike scener som på mange måter er med på å gi dybde til spillet.

 

Det beste er jo selvsagt interaktive scener der spillet har gjort endringer i forhold til hvordan du har spilt og hvor langt / bra du har gjort det.

Lenke til kommentar

Husker godt Xenosaga. Mener det er en cutscene på 45 minutter der eller noe :D

 

Har hørt at det er en cutscene i MGS 4 som varer i ca 2 timer. Stemmer det?

Har ikke så mye mot cutscenes egentlig, bortsett fra hvis de varer leeenge, eller kommer hele tiden :p

 

Har ikke hørt om det, men kanskje du tenker på TV apparatet man kan se på i begynnelsen av spillet. Alle kanalene der tilsammen varer sikkert 2 timer. Hvis det er riktig spill jeg tenker på :p

Lenke til kommentar

Er til dels enig i at mellomsekvenser kan være kjedelige greier, men kommer også litt an på hva slags spill det er snakk om. Synes audiologger (type dagbok) er enda verre enn mellomsekvenser og en måte å fortelle historie på som er utrolig døll... DA leser jeg heller tekst fra "aviser" og "brev" jeg plukker opp i spillet.

 

Jeg stiller meg bak dette, autolog var spennende en stund men nå er det bare drit kjedelig. Doom 3 hadde PDa'er liggende rundt om kring, det var hakket mer spennende. Disse inneholdt alt fra historierelaterte e-poster til spammail og koder til diverse ting man kunne åpne på sin vei. Prototype hadde også en variant, hvor man fikk se en kort mellomsekvens ved å konsumere karakteren som hadde dette minnet.

 

På tide å finne på en ny måte å fortelle historien sin på utover lagrede lydfiler, ikke bare er det gammalt men jeg er drit lei av å måtte sy sammen historien selv ut i fra det jeg finner i miljøene. Selv elsker jeg mellomsekvenser.

Lenke til kommentar

okay folkens... er historien crap så blir film sekvensene crap. men er historien fengende og spennende så blir film sekvensene "nødvendige" for at historien skal "flyte" ta for f.eks uncharted serien.. uten Film sekvensene så hadde du kanskje ikke fått med deg så mye av historien. men ja crap inn crap out, ingen historie i CS... dermed ingen Film sekvens :-)

Lenke til kommentar

Ikke enig, dårlig historie gir ikke automatisk dårlige mellomsekvenser - ta for eksempel Devil May Cry-serien. Det lille som er av historie er så tynt og dårlig at det er rart de gadd ta seg bryet i utgangspunktet (selv om jeg mistenker at det nok er slik med vilje), samtidig er mellomsekvensene herlige fordi det alltid er moro å se Dante slenge sverd og pistoler rundt seg som en vind.

 

Av og til gir mellomsekvensene de øyeblikkene det å spille ikke kan gi.

Lenke til kommentar

Synes intro og mellomscener og epiloger gjør mye av stemningen i spillet. Kunne de ikke gjort det slik at men bare trykker esc så hopper man over. Da kunne alle blitt fornøyd.

 

Problemet er vel gjerne at om man velger å hoppe over også går glipp av informasjon relatert til spillets historie. Nå er det ingen hemmelighet at mange spill har historier som ikke helt når opp, men allikevel. For meg er en historie en historie, men jeg ser absolutt verdien i å kunne skippe. Særlig om det er sekvenser like før man får en real utfordring som krever noen forsøk, men man må lide seg gjennom samma klippet gang etter gang like fullt.

Lenke til kommentar

Den lengste mellomsekvensen i Metal Gear Solid 4 er vel rundt en og en halv time lang, og finnes helt på slutten av spillet.

 

Hvem pokker gidder sitte glane på en cutscene i 90 minutter?!? Da er det jo en FILM vi snakker om og ikke et spill... Og, uten at MGS på noe tidspunkt har vært en stor del av min gaming CV (spiller kun på PC), skal du se film, så kan du vel finne bedre filmopplevelser i filmylla eller på kino, vil jeg tro?

 

Prøver så godt jeg kan her, men subjektivt fatter jeg bare ikke ikke hva som får folk til å "spille" slike "spill".

 

"Spill" betyr for meg at jeg er involvert. Å sitte i 90 minutter å se en (relativt) dårlig animert film (sammenlignet med GODE animerte filmer fra f.eks. Pixar eller ILM), har fint lite med spilling å gjøre...

Lenke til kommentar

Synes intro og mellomscener og epiloger gjør mye av stemningen i spillet. Kunne de ikke gjort det slik at men bare trykker esc så hopper man over. Da kunne alle blitt fornøyd.

 

Mange bruker mellomsekvenser for å skjule lastetider, derfor vil man kunne skippe noen etter en liten stund. Men ja, for min del er det en mellomting.

 

Ett rpg med gode cut-scenes hjelper virkelig på innlevelsen for min del. Samme med strategi spill da man ikke alltid får føle det så godt på kroppen når man går til krig.

 

FPS sjangeren derimot har ganske gode muligheter for mer interaktive opplevelser, iallefall mer enn det mange stiller med idag.

Lenke til kommentar

Som det sies, alle historier er fortalt før, det er måten de fortelles på som gjør enkelte interessante. Historiefortelling burde fått minst like mye fokus som historiene i seg selv.

 

Gi meg en grunn til å gidde å høre på spillhistorier. Ikke bare tre generiske klisjeer om onde menn i svarte kapper ned over hodet på meg via uendelige cutscenes.

 

Edit: opprydding

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

... Store ord, men jeg har enda til gode å sett noen gjøre det virkelig bra. Half-Life så er man gjerne låst inne på ett rom mens alt skjer og man har valget mellom å følge med eller ikke, men gjøre noe annet kan man ikke.

 

Helt enig. I teorien hadde det vært flott å kunne bestemme hvordan en situasjon kan utvikle seg, men ingen spill har vært i nærheten av å greie noe slikt, og jeg tror det rett og slett er alt for krevende å få til, ihvertfall i 3D blockbusterne. Jeg ser heller en velregissert kuttscene kanskje ispedd litt interaktivitet enn å løpe rundt som en dimling mens en eller annen fyr står stivt og snakker i et hjørne.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Skjønner meg ikke på dem som skipper cutscenes.... Er jo som å spole gjennom en film og kun stoppe når det skjer noe action.

Det er 2 tilfeller hvor jeg kan forstå det:

1. etter man dør mot f.eks. en boss, så blir man kastet tilbake til cut-scenen istedet for tilbake til der kampen startet.

2. Når man har spilt gjennom spillet, og er mer interessert i selve spillingen enn historien etter som du alt vet hva som skjer. Noen scener kan være verdt å se igjen riktig nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...