Gå til innhold

Putter Intels verstingprosessor i en bærbar


Anbefalte innlegg

Bra at det er noen som prøver å gjøre dette, da følger i mange tilfeller andre produsenter med - og gjør det billigere for vi som ikke har sååå mye penger i lommeboka til overs. :)

 

Det er nok bare Clevo som driver med sånt som dette. Og de har en lang historie og tradisjon for å gjøre det. De puttet "stasjonær" hardware inn i en laptop så tidlig som i 1996, tror jeg det var, og har siden fortsatt med å komme med slike spesialmodeller. Men det er nok ingen andre produsenter nå som følger etter - dette er så utpreget nisje som det går an, og kundepotensialet er veeeeldig lite. For de ekstremt spesiellt interreserte, kan man vel si.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man først putte en desktop-cpu inn i en bærbar ville jeg vært mer interessert i low-midrange sandy bridge. En Desktop-Celeron tilsvarer vel en Core i3 mobile i ytelse, og en desktop i3 er på linje med tokjernede i5 og i7 mobile. Forskjellen i strømforbruk er heller ikke særlig stor, TDP'en på desktopvariantene ser ofte ut til å være satt kunstig høyt. Man kunne på denne måten spart betydelige penger på laptops i 4-6000 kroners klassen?

Lenke til kommentar

Lurer falt på hvordan kjølingen blir på denne. De kommer nok til å måtte improvisere en hel del med tanke på att X79 blir en del varmere enn andre.

X79 er like strømslukende som X58 var ved lansering. Her er det i tillegg bedre strømsparingsfunksjoner, så i de fleste tilfeller vil den nok være ganske stille.

når jeg er på forelesning smeller jeg heller denne i bordet, en en 0,9mm tykk maskin med et eple på. :yes:

 

Uansett, arti at multicom leverer slike podukter,

Du bærer også heller på en 17.3" 5.5 kg tung "bærbar" i sekken med en murstein av en lader fremfor en mindre 13.3" eller 15" som såvidt veier halvparten? For ikke å nevne at du er nødt til å være plugget i veggen for å kunne bruke den over lengre perioder.

Denne slepbare er tung nok til å knekke mindre kraftige notatbenker, og er laget for å være en mobil arbeidsstasjon, ikke en bærbar notatskriver/internettsurfer.

 

Skal man først putte en desktop-cpu inn i en bærbar ville jeg vært mer interessert i low-midrange sandy bridge. En Desktop-Celeron tilsvarer vel en Core i3 mobile i ytelse, og en desktop i3 er på linje med tokjernede i5 og i7 mobile. Forskjellen i strømforbruk er heller ikke særlig stor, TDP'en på desktopvariantene ser ofte ut til å være satt kunstig høyt. Man kunne på denne måten spart betydelige penger på laptops i 4-6000 kroners klassen?

Fordi Intel ønsker å tjene en del penger på bærbare prosessorer, og fordi strømforbruket er faktisk en god del høyere på en i5-2310 enn en i7-2630QM til tross for like mange kjerner. Laptopprosessorene er utplukkede eksemplarer som bruker mindre strøm, og de må ofte tåle høyere temperaturer.

Dessuten er chipsettet helt forskjellig oppbygget og strømforbruket er langt lavere på mobilutgavene av disse. At brikkene er identiske på skrivebord- og mobile-modellene er vel ikke noe sjokk, forskjellen er at mobile-utgavene er på en mindre sokkel.

 

EDIT:

At de klarer å få plass til en LGA2011-sokkel og 4/8 minnespor i en 17.3" laptop er utrolig. Dette ønsker jeg å se hvordan de har løst.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

At de klarer å få plass til en LGA2011-sokkel og 4/8 minnespor i en 17.3" laptop er utrolig. Dette ønsker jeg å se hvordan de har løst.

 

 

 

Her har du et bilde av hovedkortet til maskinen. Selve minnebrikkene er vel plasserte andre steder. Hos meg sitter f.eks. to av dem på en egen print ved siden av hovedkortet, det tredje har fått en egen plass rett under tastaturet. man må improvisere med plassen i en bærbar :)

 

Edit: Aha, nei, jeg tok feil - man kan se bedre hvordan de har løst det på disse bildene.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Simen1: Batterilevetid blir da vitterlig brukt om hvor lenge batteriet varer på en lading. Jeg har ihvertfall lest det mange steder, inkludert pressemeldinger. Bare ta en titt her: http://www.google.no...=batterilevetid

 

Ja men god norsk synes jeg ikke at det er! Jeg oppfatter batterilevetid som "batteriets totale levetid", mens batteritiden er den maximale tiden mellom hver nødvendig lading. Dette kan det selvsagt være ulike oppfatninger av, noe som nok kommer av at norsk rettskriving ikke lenger prioriteres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Simen1: Batterilevetid blir da vitterlig brukt om hvor lenge batteriet varer på en lading. Jeg har ihvertfall lest det mange steder, inkludert pressemeldinger. Bare ta en titt her: http://www.google.no...=batterilevetid

 

Ja men god norsk synes jeg ikke at det er! Jeg oppfatter batterilevetid som "batteriets totale levetid", mens batteritiden er den maximale tiden mellom hver nødvendig lading. Dette kan det selvsagt være ulike oppfatninger av, noe som nok kommer av at norsk rettskriving ikke lenger prioriteres.

Helt enig med deg når det kommer til batterilevetid. Når det kommer til rettskrivingen er det heller språket generelt som ikke ivaretas, er nok ikke lenge til vi alle snakker engelsk.

 

Lurer på hva prisen blir for denne maskinen. Tre HDD plasser altså, blir nok litt av et beist.

Endret av Okeho
Lenke til kommentar

VERDENS RÅESTE PC BLIR OPPDATERT!

 

Multicom Kunshan X7200 har lenge vært verdens kraftigste bærbare PC. Nå blir den oppdatert, og kommer ut i ny utgave. Navnet blir Kunshan P270 og vil være basert på den helt nytt X79 chipset “Sandy Bridge-E” fra Intel.

 

Andre spesifikasjoner:

17.3″ Full-HD led skjerm

Intel X79 desktop chipset

Intel Core i7-3930K eller Core i7-3960X prosessor med 6 kjerner

Fire kanalers DDR3 minne 16GB 1600MHz

GeForce GTX580M skjermkort SLI

Opp til 3 harddisker

DVD eller BluRay

Opplyst tastatur

5 høyttalere + subwoofer

Mini IEEE 1394 firewire

DisplayPort, DVI og HDMI kontakter

Kraftig kjølesystem

 

 

http://blogg.multicom.no/

Lenke til kommentar

Jo, jeg mener det! Skal bruke den til spill og sånt, (ikke sånne "svære" spill, minecraft m.m.) men jeg går vel for en Mac Mini

Denne maskinen er jo ikke laget for å være mobil, heller ikke for å spille små spill. Denne er laget for å kunne kjøre Crysis på 1920x1080 med så mye grafikk som mulig, for å gjøre store og krevende oppgaver så fort som mulig på steder der det er upraktisk å dra med seg en stasjonær datamaskin. Om man reiser mye og man er avhengig av å ha med seg massiv regnekraft er dette en god løsning. For din bruk er dette systemet 150% meningsløst.

 

Jeg brøt faktisk 100%-grensen ja, så meningsløst er det du ser på.

Lenke til kommentar

Jo, jeg mener det! Skal bruke den til spill og sånt, (ikke sånne "svære" spill, minecraft m.m.) men jeg går vel for en Mac Mini

Denne maskinen er jo ikke laget for å være mobil, heller ikke for å spille små spill. Denne er laget for å kunne kjøre Crysis på 1920x1080 med så mye grafikk som mulig, for å gjøre store og krevende oppgaver så fort som mulig på steder der det er upraktisk å dra med seg en stasjonær datamaskin. Om man reiser mye og man er avhengig av å ha med seg massiv regnekraft er dette en god løsning. For din bruk er dette systemet 150% meningsløst.

 

Jeg brøt faktisk 100%-grensen ja, så meningsløst er det du ser på.

 

Jeg går for en Mac Mini. Bærbar laptop har jeg fra før :D

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Definisjon av denne er vel slepbar over bærbar? Men litt artig at multicom er "først" ut med denne som jeg har sett.

 

Definisjonen av deg må vel være svekling da.

Definisjonen av deg må vel være topptrent muskelbunt med innebygd aggregat da.

 

Det er svært få mennesker som ikke vil synes det er et ork å drasse med seg 10 kg laptop med under 60 minutter batterilevetid når de sannsynligvis kunne klart seg med en som tar halve plassen og vekta så man ikke trenger en tursekk for å ta den med seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...