Gå til innhold

Skal kaste nettbrett ned fra himmelen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ehh, burde en ikke heller kaste mat og rent vann fra oven?

 

Kjør på, ingen hindrer deg. Den eneste hemskoen er vel at om du prøver å hjelpe fattige, så kommer noen å klager over at du ikke hjelper de på en annen måte istedet...

 

AtW

 

Jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre, jeg er en svært ikke-"charity" fyr men tenkte jeg måtte skrive en kommentar til artikkelen når jeg brukte opp tiden min på å lese artikkelen. Og hva jeg postet var det eneste jeg fant logisk og si om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mat og vann får man lettere tak på dersom man har råd til hjelpemidler som brønner, frø, dyrkingsmetoder, osv. Ting man kan få via kunnskap og bruk av kunnskapen man kan få via disse dingsene. Man kan også få solgt varer via nettet. Internett via mobiltelefoner har blant annet gitt en revolusjon i kvalitet, priser og salg av kaffebønder fra kenyanske bønder til distributører. Ringvirkningene har vært enorme. Bønder som tidligere levde i fattigdom og nød har nå langt bedre levestandard takket være internett. Disse nettbrettene kan sikkert bidra på samme måte i mange land.

 

Hvis kunnskap skal ha en direkte effekt på å lettere få tilgang til mat og vann, da skal jeg faktisk bite meg i armen og sove på E6.

Lenke til kommentar

Kunnskap har både direkte og indirekte effekt på hvordan man kan utnytte de ressursene som er der bedre og med mindre manuell kraft. Den mer indirekte effekten er at eksport gir mulighet for import og utvikling. Bit deg gjerne i armen, men dropp E6. Det er ikke sunt for ryggen å ligge på så hardt underlag.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nettbrettene må sees på som verktøy, kunnskapsformidlere og kommunikasjonsenheter som vil føre til bedre egenforsyning av mat og andre varer, samt eksportmuligheter som igjen betyr importmuligheter av viktige ting som vil hjelpe utviklingen i landet. F.eks jordbruksredskaper, vannrør, kokemuligheter osv. Husk også at hungersnød er noe som gjelder en veldig liten del av befolkningen i utviklingslandene. Disse nettbrettene erstatter ikke måltider for disse gruppene, men skal bidra til å heve levestandarden blandt den enorme majoriteten som ikke lider av hungersnød.

Du skal ha rimelig stor tro på dette prosjektet om du tror at en dropp på noen titalls nettbrett skal skaffe befolkningen bedre vannrør. For min del ser jeg på dette mer som et markedsføringsstunt enn noe annet og mener det finnes bedre måter å hjelpe på enn gammeldags bistandstankegang hvor man dumper ting fra oven.

Lenke til kommentar

Jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre, jeg er en svært ikke-"charity" fyr men tenkte jeg måtte skrive en kommentar til artikkelen når jeg brukte opp tiden min på å lese artikkelen. Og hva jeg postet var det eneste jeg fant logisk og si om det.

Det er ingenting som tvinger deg til å kommentere hver artikkel du leser. Har du ikke noe fornuftig å si, så er det ikke nødvending å kommentere. ;)

 

Men skal det bare dumpes over byer uten forvarsel? Vil ikke dette i verste fall bare føre til massivt med forsøpling?

 

EDIT: Det må jo være planlagt og klarert med stedene de slipper over. Alt annet vil jo bare bli for dumt.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

hva med å gi de mat isteden?

 

Hva med å gjøre noe selv, istedet for å bare møte folk som faktisk prøver å gjøre noe med surmaget kritikk? Gir du hjelp i samme størrelsesorden? Hvis nei, hva får deg til å føle deg berettiget til å kritisere folk som faktisk investerer ganske mye ressurser i å hjelpe for at de ikke hjelper på en annen måte?

 

AtW

Lenke til kommentar

hva med å gi de mat isteden?

 

Hva med å gjøre noe selv, istedet for å bare møte folk som faktisk prøver å gjøre noe med surmaget kritikk? Gir du hjelp i samme størrelsesorden? Hvis nei, hva får deg til å føle deg berettiget til å kritisere folk som faktisk investerer ganske mye ressurser i å hjelpe for at de ikke hjelper på en annen måte?

 

AtW

 

ser du virkelig ikke ironien her, droppe nettbrett i hodet på analfabeter istedet for å gi mat? jeg er for all nødhjelp og ser virkelig nytten av å utdanne den delen av verden som trenger det, skulle gjerne hjulpet i mye større orden om jeg hadde mulighet, lite av det på lån og stipend. her snakker vi om verdens fattigste barn uten å spesifisere noe mer, da ser jeg for meg et sultrammet land i afrika. tror ris sekker er noe mer verdt for de menneskene

Lenke til kommentar

hva med å gi de mat isteden?

 

Hva med å gjøre noe selv, istedet for å bare møte folk som faktisk prøver å gjøre noe med surmaget kritikk? Gir du hjelp i samme størrelsesorden? Hvis nei, hva får deg til å føle deg berettiget til å kritisere folk som faktisk investerer ganske mye ressurser i å hjelpe for at de ikke hjelper på en annen måte?

 

AtW

 

ser du virkelig ikke ironien her, droppe nettbrett i hodet på analfabeter istedet for å gi mat? jeg er for all nødhjelp og ser virkelig nytten av å utdanne den delen av verden som trenger det, skulle gjerne hjulpet i mye større orden om jeg hadde mulighet, lite av det på lån og stipend. her snakker vi om verdens fattigste barn uten å spesifisere noe mer, da ser jeg for meg et sultrammet land i afrika. tror ris sekker er noe mer verdt for de menneskene

 

Hvor mye av din tid går til å hjelpe, rent konkret? At du sitter på lån og tipend er ingen unnskyldning, du er tid og ressurser som er en vesentlig del om man ønsker å hjelpe andre mennesker. Personlig er jeg ikke nødvendigvis enig i rissekker er verd mer på sikt, men om det er riktig, hva så? Hvorfor sitter du her og skriver på forum istedet for å gi barn rissekker? Forstår du ikke hvor usaklig det er å kritisere noen som hjelper, for at de ikke hjelper på en annen måte? Noen gir sikkert rissekker til sultrammende land også, når folk ofrer tid, ressurser og penger for å hjelp folk, så blir jeg ærlig talt litt irritert av folk som sitter på ræva hjemme og klager over at disse som hjelper, ikke hjelper nok.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hvor mye av din tid går til å hjelpe, rent konkret? At du sitter på lån og tipend er ingen unnskyldning, du er tid og ressurser som er en vesentlig del om man ønsker å hjelpe andre mennesker. Personlig er jeg ikke nødvendigvis enig i rissekker er verd mer på sikt, men om det er riktig, hva så? Hvorfor sitter du her og skriver på forum istedet for å gi barn rissekker? Forstår du ikke hvor usaklig det er å kritisere noen som hjelper, for at de ikke hjelper på en annen måte? Noen gir sikkert rissekker til sultrammende land også, når folk ofrer tid, ressurser og penger for å hjelp folk, så blir jeg ærlig talt litt irritert av folk som sitter på ræva hjemme og klager over at disse som hjelper, ikke hjelper nok.

Er ikke så mye som skal til. Kjøp kaffe, klær, et nytt nettbrett, ny mobil, ny bil eller kjøleskap - og du bidrar sannsynligvis sterkt for å hjelpe. Kjøp gjerne fra de fabrikkene som bidrar til bedre levekår for arbeiderne og deres familier.

 

Er ikke slik at alle i den "fattige verden" trenger rissekker (eller nettbrett) i hodet for å overleve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...