Gå til innhold

Musikkfordommer, har du noen?


N*

Anbefalte innlegg

De som sier de hører på alt mulig og synes alle sjangre er like bra er de som ikke har peiling på musikk (føler jeg). Det går ikke an å mene at absolutt alt er like bra når det finnes så mye forskjellig. Det er som å være likegyldig til hva de gidder å like. Hadde de hatt litt mer kunnskap om annen musikk hadde de klart å høre forskjellene.

 

Og de som liker kun en bestemt sjanger er også ofte de som ikke vet noe om musikk og andre sjangre, og aldri orket å teste ut noe annet enn kun det de hører på.

Det stemmer ikke, de kan ha testet ut andre sjangere også, men valgt og ignorere dem fordi de synes de er dårlige! Hvordan skulle de ellers vite hvis de ikke har hørt på ALT innen den sjangeren først. Finnes jo folk som hater klassisk foreksempel som ALDRI har gitt det en skikkelig sjangse, men hørt ørlite grann EN eneste gang og tenkt: ALT er sikkert like kjedelig, dette synes jeg er dårlig uansett! Man må høre alle FORMER for en sjanger før man bestemmer seg. ALL country er ikke lik, ikke all klassisk heller! Men skal jeg være ærlig så har jeg det med hip/hop og RnB som SirUstinov har det med country. ALT innefor den sjangeren ER virkelig rævva! Det er INGEN som virkelig kan synge (det er derfor alle bare snakker veldig fort), det er ingen som virkelig kan spille (Det er derfor de bare bruker trommer, maskiner og forskjellige bråkete dunkelyder og sist men ikke minst de som driver med det, for ALT FOR MYE kred tatt i betraktning av hvor langt unna "musikk" det faktisk er de holder seg!

 

Jeg må si jeg er uenig med deg der Slager... Jeg selv har gitt en haus med sjangere gode sjangser og hørt på det meste, men det har alltid gått tilbake til metal fordi jeg liker musikk som sparker fra seg godt, har tekster med mening, har mulighet til å bytte fra heavyere metal som kan bli slitsomt til roligere og mer behagelig metal.

 

Jeg sier meg enig i det knottsau sier om folk som liker absolutt alle sjangere, det kan hende det er noe bra fra alle sjangere for all del, men å like ALT er vanskelig å forstå.

 

I mine øyne skal musikk være behagelig å høre på, ha tekster med mening (hvis det er lyrisk), og rett og slett passe det lytteren liker.

 

Jeg er også imot å si at alt innenfor en sjanger er rævva, men det betyr ikke at du selv kan syntes at MYE innenfor sjangeren er så jævlig at du ikke orker høre på det.

 

En ting jeg syntes er greit å si er at all musikk har potensiale til å være veldig bra, du må bare like hva det har å by på først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, interessant diskusjon.. Count me in.

 

Jeg er av den oppfatning at det finnes noe bra i alle sjangere.

Det trenger ikke nødvendigvis handle om gode tekster, gode riff, gode basslinjer, lett-likanes frontfigurer etc., men små detaljer som fanger oppmerksomheten min.

 

Som ung tviholdt jeg på metal/rock-sjangeren. Variert rock/metal fra Windir til Creedence til Kaizers til Turbo til In Flames til Borknagar osv. Men lydbildet i denne verdenen syntes jeg ble veldig ensformig, noe som førte meg mer mot det jeg liker den dag idag, noe som er ALT.

 

At det da er jeg/vi som ikke har peiling på musikk ser jeg på som et direkte latterlig utsagn, da jeg ser på folk som "beskytter" sin sjanger med nebb og klør som trangsynt. Jeg ser på meg selv heller som en musikkelsker av rang, noe som er langt ifra likegyldig! Dog, det går fint an å si jeg foretrekker en sjanger framfor en annen, dette er dog veldig humørbestemt. Ellers er det lettere og like genuin musikk og sponse en og en halv hundrings på en Kaizers-cd, istedenfor en David Guetta cd (som jeg da heller laster ned gratis).

 

Edit:

 

Jeg synes det er merkelig at ingen har covret "Sønnavindsvalsen", Norgest største slager noen sinne. Men så er den virkelig gammel da, fra rundt 1950.

 

Rita Eriksen har jo covret denne med en smule hell ;)

 

Editedit: og ja, jeg liker denne også.

Endret av Corey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Musikk jeg virkelig missliker er nok i hovedsak:

- Daneband / type Vassenguttane tror det er fint lite jeg liker innen denne sjangere, mest sansynlig ingenting.

- Country - Liker svært lite innen denne sjangeren, men har hørt kanskje 2 eller 3 greie sanger gjennom livet.

 

Det er vel min topp 2 mest sugne sjangere, sett i mine øyne selvsagt.

Men har ikke noe fordommer mot dem egentlig, har dømt dem etter å ha hørt på dem.

Lenke til kommentar
Det stemmer ikke, de kan ha testet ut andre sjangere også, men valgt og ignorere dem fordi de synes de er dårlige! Hvordan skulle de ellers vite hvis de ikke har hørt på ALT innen den sjangeren først.

Det er nettopp det. De er uvitende om andre sjangre og har ikke testet ut alt, og derfor sier de bare at de ikke liker musikken istedenfor.

 

Det er mange som tenker at f eks country er for bondeknøler og klassisk musikk er for kjedelige nerder, så det er teit å like, derfor har de ikke gitt det en sjanse heller, men bare sier de hater den musikken.

 

Og så klart finnes det de som har testet ut hver eneste musikksjanger grundig, men alikevel liker kun en. Jeg sa det ofte er slik at de som kun liker en bestemt sjanger ikke har nok kunnskaper om andre sjangre.

Lenke til kommentar

Hmm, interessant diskusjon.. Count me in.

 

Jeg er av den oppfatning at det finnes noe bra i alle sjangere.

Det trenger ikke nødvendigvis handle om gode tekster, gode riff, gode basslinjer, lett-likanes frontfigurer etc., men små detaljer som fanger oppmerksomheten min.

 

Som ung tviholdt jeg på metal/rock-sjangeren. Variert rock/metal fra Windir til Creedence til Kaizers til Turbo til In Flames til Borknagar osv. Men lydbildet i denne verdenen syntes jeg ble veldig ensformig, noe som førte meg mer mot det jeg liker den dag idag, noe som er ALT.

 

At det da er jeg/vi som ikke har peiling på musikk ser jeg på som et direkte latterlig utsagn, da jeg ser på folk som "beskytter" sin sjanger med nebb og klør som trangsynt. Jeg ser på meg selv heller som en musikkelsker av rang, noe som er langt ifra likegyldig! Dog, det går fint an å si jeg foretrekker en sjanger framfor en annen, dette er dog veldig humørbestemt. Ellers er det lettere og like genuin musikk og sponse en og en halv hundrings på en Kaizers-cd, istedenfor en David Guetta cd (som jeg da heller laster ned gratis).

 

Edit:

 

Jeg synes det er merkelig at ingen har covret "Sønnavindsvalsen", Norgest største slager noen sinne. Men så er den virkelig gammel da, fra rundt 1950.

 

Rita Eriksen har jo covret denne med en smule hell ;)

 

Editedit: og ja, jeg liker denne også.

Faktisk så er det IKKE "Sønnavindvalsen" som er Norges største slager noensinne! Det er "Tango For To" som er det! På andre plass finner vi "Når Kastanjene Blomstrer I Bygdø Alle" også kommer "Sønnavindvalsen" på tredje!

 

Den mest kjente coverversjonen av "Sønnavindvalsen" er nok Nora Brockstedt sin, men den har også blitt covret av Rita Eriksen, den danske operettesanger Hans Kurt og Maj-Britt Andersen for og nevne noen!

Lenke til kommentar

Artister som har kontrakter med store plateselskaper er kommersielle søppelartister, som hverken har et viktig budskap eller "sjel", men som bare bryr som om penger og lager ræv musikk.

Det der er faen meg så langt fra sannheten som det går ann og komme! Du kan IKKE skjære alle over en kam på den måten! Ta Alf Prøysen, Alf Cranner, Øystein Sunde, Lillebjørn Nilsen og Erik Bye foreksempel.

 

Alf Prøysen var i sin tid på PHILIPS og Columbia, de største plateselskapene i Europa på den tiden! Alf Cranner ga ut LP`ene sine på PHILIPS, men nå er det faktisk Universal som eier alle masterne. Øystein Sunde ga ut sine første LP`er på PHILIPS han også, mens Lillebjørn Nilsen og Erik Bye var henholdsvis på Polydor og Fontana (En Avdeling av Philips). Alle disse selskapene er store, komersielle selskaper og allikevel er disse artistene ansvarlige for det vakreste og beste Norge noensinne har kunnet frembringe av poetiske tekster og vakre melodier. De vil for altid stå som bautaer i vår kulturarv og vil til evig tid bli spillt og sunget!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artister som har kontrakter med store plateselskaper er kommersielle søppelartister, som hverken har et viktig budskap eller "sjel", men som bare bryr som om penger og lager ræv musikk.

Det der er faen meg så langt fra sannheten som det går ann og komme! Du kan IKKE skjære alle over en kam på den måten! Ta Alf Prøysen, Alf Cranner, Øystein Sunde, Lillebjørn Nilsen og Erik Bye foreksempel.

Pf, grådige, sjelløse sellouts hele gjengen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange som tenker at f eks country er for bondeknøler og klassisk musikk er for kjedelige nerder, så det er teit å like, derfor har de ikke gitt det en sjanse heller, men bare sier de hater den musikken.

Nettopp.

Da jeg gikk på ungdomsskolen i forrige årtusen, gikk jeg rundt og sa at blues og jazz sugde og var for spesielt interesserte. Det samme gikk for country og danseband og merkelig elektronisk musikk. Bare for idioter. Det var rock, rap og metal som var tingen!

 

Men så begynte pappa og spørre meg om forskjellige artister innen de forskjellige sjangrene jeg sa jeg mislikte, og jeg kom frem til at jeg likte jo dem, og så tenkte jeg tilbake på musikken fra gamle tegnefilmer alà Warner Brothers og Tom & Jerry og kom frem at der er det mye bra jazz, så hørte jeg litt diverse av Willy Nelson og Hank Williams senior, og vips kom jeg frem til at country var kanskje ikke så ille det heller. Det samme skjedde med blues og danseband. Noen spilte noe jeg fant bra og vips så måtte jeg finne mer av artisten / bandet og så sjekke om jeg fant annen musikk i sjangeren som også var bra.

Lenke til kommentar

Jeg har litt vanskeligheter for å ta folk som sier "jeg liker alt" seriøst. Jeg vet helt klart at det er mange som aboslutt ikke klarer å høre på metal, eller klassisk (begge sjangre har mye likt, med at de fokuserer mye på instrumenter og kraftulle perkusjoner).

 

Men det og si noe som "tja, jeg liker mye" er helt greit, jeg sier det selv noen ganger, siden det er ikke alltid at jeg orker å ramse opp alle sjangre jeg hører på.

 

Musikk betyr forskjellig fra person til person, noen liker enklere musikk, mens andre liker musikk som har mer tanke bak seg. En ting er klart, hvis man ser på musikk komposisjon så forstår vel alle at det som har den mest tankefylle lyrikken og de meste tankefulle komponerte instrument deler er musisk mer avansart, men det er all for hver smak, og noen mennesker er ikke så veldig interessert i musikk, men andre er veldig interessert i det.

 

Det fins jo Pop artister som er veldig flinke, som har en veldig bra sang stemme, og alle sjangre har sine god og dårlige artister. Jeg er ikke noe særlig glad i meste parten av metal (som jeg mener er dårlig).

Lenke til kommentar

Jeg liker "nesten" alt. Det jeg liker minst er pop. Lady Gaga, britney spears, Rihanna. All den mainstream musikken er altfor lik. Kan høre på alle sjangre innenfor metall (selvfølgelig noen jeg liker bedre enn andre), hip-hop, klassisk, elektronisk musikk (stort sett alle sjangre), noe opera (andrea boccelli!!), rock (alle sjangre), Country, Jazz og blues funker også i noen tilfeller.

 

Mine fordommer blir mot popmusikken; Alle som hører på dette fjaset er kunnskapsløse innenfor musikk. Høre på sanger som alle sammen fenger like mye, samme oppbygning, samme tempo og som absolutt alle kan danses til. Hvor ble det av nytelsen av musikk? Det å sitte ned i godstolen og sette på et bra album?

Lenke til kommentar

Jeg prøver så godt jeg kan å ikke ha noe fordommer mot musikksjangre, fordi det hemmer utvidelsen av min musikalske horisont. Jeg har etterhvert funnet ut at det finnes kvalitet og talent innenfor det aller meste av musikksjangre, og at jeg kan finne noe som passer min smak overalt.

Jeg må allikevel si at jeg tror de som bare hører på listepop går glipp av endel. Det er vel begrenset hvor mye en kan få ut av "baby, shake that ass". (Selvfølgelig VELDIG satt på spissen!)

Selv er jeg ikke så fin på det at jeg hører på musikk bare for at det skal gi meg et "image". Om jeg finner en sang/artist/album/sjanger fengende, rørende, opplysende eller inspirerende, hører jeg på det, uten å tenke at kanskje folk mener jeg har "dårlig musikksmak" eller "lite peiling på musikk".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordommer mot musikksjangre? Ja, det har jeg, og da selvfølgelig mot folkene som hører på det. Men først og fremst har jeg fordommer mot en hel radiokanal og dens lyttere, P4. Eller det blir feil å kalle det fordom siden jeg faktsik har lyttet nok til å gi et grunnlag for min fordømmelse.

 

P4 har ingen respekt eller interesse for musikk. De ville sikkert ha ledd det bort hvis jeg konfronterte dem med det, men det stemmer dessverre. P4 er som det verste stereotypiske eksempelet på en navlebeskuende amerikaner. De sender ALDRI en sang du ikke har hørt minst ti ganger før og alle sangene ligger i det samme leiet. Easy listening-helvete for folk som er totalt ignorante til det meste. Spør du your average P4-listener hvilken musikk han/hun liker får du som svar det som er på radioen.

 

Med andre ord null interesse for musikk. De samme menneskene har null interesse for kultur, for de store verdenspolitiske spørsmålene og ting som teknologi, vitenskap og filosofi. De tar bare det som kommer ferdig pakket og stiller ikke spørsmålstegn til noe annet enn menyen på sin lokale restaurant. Spør du om deres interesser vil du ofte få oppussing eller mote som svar eller gjerne begge deler. Altså de to mest erkeoverfladiske interessene det er mulig å ha.

 

Det verste er at dagens samfunn er kontruert for disse svært lettmedgjørelige menneskene. For de gjør det de blir bedt om gjennom hele livet og oppnår gode karakterer og får seg et greit ignorant liv.

 

Kanskje et par generaliseringer, overdrivelser og fordommer (det er jo on topic, tross alt), men godt å få det ned. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om det direkte passer, men sjangerdiskusjon. Hvorfor skal en absolutt sette alt innenfor et sjangerrammeverk? Kan en ikke bare lytte til musikken? Det går fint an å like noe innenfor hver "sjanger".

Føler slike diskusjoner alt for fort dreier seg inn på et vis á "Jeg har fordommer mot denne sjangeren og denne sjangeren". Slutt og være så snever, a'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...