Gå til innhold

Kommentar: Til gapestokken!


Anbefalte innlegg

Er enig i alt du skriver, å jeg for min del kjenner ingen over 40 som er en gamer, selv om barna dems driver aktivt med det. Det jeg prøver å gjøre som en som har forståelse på spill er å forklare og informere voksne om hva det er. Kulturen,kunsten og at det skaper kreativitet, glede og samhold. Føler vi alle har det ansvaret hvis ting skal endre seg i fremtiden. Et spill går ikke løs på den psykiske sterke å det vet vi, det er forskning bak det, til og med norsk forskning, men det er noe som et er lett å legge skylden på i tider som det her.

 

Har all sympati med Utøya offerne og hva de gikk igjennom, dessverre ble de angrepet av et forferdelig menneske som hadde så sterk politisk tro at han kunne drepe for det, hva en gal man skriver i sitt manifest som politiet leser må da ikke tas så alvorlig å sette i fare hva mange ungdom har som en hobby, en hobby som de trenger. Mange foreldre vil lese dette og se det i feil lys og folk vil miste muligheten til å oppleve spill på nært hold. Før det trekkes konklusjoner må det virkelig legges forskning på bordet.

 

Mister mine røde tråd her, men det er så mye og si og så mye å være skuffet over. Det jeg vil tilbake til er at hvis ting skal endre seg, så må vi gamers stå frem og ytre vår mening på en rolig positiv måte. Som denne posten jeg kommenterer til nå. vel skrevet =)

 

Men jeg kan jo bare påpeke et eksempel, jeg har spilt mer voldspill enn jeg kan telle over hendene mine ti ganger, jeg har aldri gjort en voldelig handling eller en kriminell handling. Rullebladet mitt og samvittigheten min er så ren som skrivepulten pc skjermen min står på.

Endret av Akrabra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skytevåpen er jeg ikke sikker på, men jeg tror han var med i en våpenklubb, evt. hadde tatt jegerprøven?

 

Pistolklubb var han iallefall medlem av, moglegvis hadde han og jegarprøven. Poenget er vel uansett at om ein ikkje er tidlegare straffedømd, så er det ikkje problematisk å få tak i den sorten skytevåpen - er vel snakk om at ein må vere med i pistolklubb i seks månader eller noko før ein får eige våpna sjølv.

Lenke til kommentar
Alle samfunn utvikler avvikere, og selv om det på ingen måte rettferdiggjør de grusomme handlingene i Oslo og på Utøya, fungerer slike mennesker som et lakmuspapir på hva som er akseptabelt og ikke, og forsterker samfunnets selvlegitimitet.

 

Dette er viktig og lett å glemme. Samt at denne er tung å svelge for mange.

 

Ellers skal jo ikke denne tråden handle om om de over 40 gamer eller ikke, men om sakn i artikkelen. Tris nok er det jo slik at tabloidene vinner hver gang. 99.9 prosent av Norges befolkning vet ikke at gamer.no eksisterer, og ennå færre er inne på diskusjon.no\spill

 

Foreldre flest har ikke peiling på hva barna deres driver med. De handler inn PEGI 18+ spill i det blå og har ikke peiling på hva man faktisk kan gjøre (som f.eks scenen fra MW2)og det er synd. Med mer kunnskap kan man reflektere bedre. Men dette handler jo ikke om barn egentlig (ikke nå hvertfall), det handler om at spørsmålet om Breivik ble påvirket av spill da han gjorde som han gjorde. I det store og hele kan man vel si at at det var en helt annen rus han var påvirket av i gjerningsøyeblikket, og det har også vært opp til tema. Og slik bole-cocktailer blir vel forbudt skulle jeg tror. Steroider blir amn aggressiv av, så det jo greit.

 

Noen påstår at spill kan være en utløsende faktor for en allerede trøblete sjel, men det blir etter min mening altfor generelt. Mye kan trigge en trøblete sjel, så der mener jeg vi ikke kan fastslå. At noen også mener at en tilsynelatende normal person kan sette seg ned kveld etter kveld og spille COD og så en dag gå ut på kjøpesenteret (eller flyplassen) og gjøre akkurat det samme, mener jeg er hinsides all fornuft. Det finnes undersøkelser som sier det, og jeg tviler på om vi noengang vil se en slik bekreftende undersøkelse.

 

Rart er det også, som artikkelen nevner, at de glemmer at de har en spillavdeling som er besatt av oppegående folk, og heller snakker med noen som har null peil. Merkelig tilnærming. Saken er vel at svarene de får fra en som har null peil er mer underholdende og tabloid enn de svar noen som har peil hadde kommet med.

 

Inntil da får taboidene gasse seg og vi får gjøre vårt beste i nærmiljøet. Selv har jeg kjøper brannslukker.

Lenke til kommentar

Dette er nok den beste saken som så langt har blitt skrevet om Utøya-massakren og dataspill så langt. Bra at du ikke faller i fella og gjør det til en sentimental oss-mot-dem-greie, som andre journalister som Kjersti Stuestøl og Snorre Bryne tidligere har gjort. Du argumenterer saklig, og presenterer en holdbar teori for hvorfor det har oppstått mer eller mindre tabloide saker som er sjokkerende uvitende om spills bruksområder, formspråk og innhold. Det eneste jeg reagerer litt på er tittelen, men ellers er dette meget bra. Jeg savner imidlertid en tekst som tar tak i spillmedienes manglende evne til å kommunisere med allmenheten på meningsfulle måter. Synes anekdoten din i starten godt kunne utviklet seg til et avsnitt der du, som spilljournalist, filosoferer litt over hvorfor tverrfaglig kommunikasjon er så vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok nærliggende å tro at en stor del av generasjonen som har passert 40 år ikke har rørt et konvensjonelt dataspill i hele sitt liv, og uten et snev av førstehåndserfaring er det derfor enkelt å peke og moralisere den veien.

 

Dette må være noe av det dummeste jeg noensinne har lest. Snakker om uvitenhet og ignoranse.

Kanskje forfatter skulle brukt hodet og regnet på det. De fleste som var tenåring på 80-tallet er de som ligger på overkanten av 40 år nå. Dette er det samme 80-tallet da C64 og

Amiga tok verden med storm. Selv har jeg hatt C-64 og jeg er eid samtlige Amiga modeller som ble gitt ut. Og det er MANGE av oss som fortsatt er hardcore gamere. Hørt om Crusaders osv?... Gutta som faktisk begynte med mega-lan?

 

Sett deg inn i spill-historikk før du begynner å skrive vås som dette!

 

Det er ikke meningen å tråkke på noen tær, og det blir påstand mot påstand ettersom det så vidt jeg vet ikke foreligger noen undersøkelse på dette i Norge. Jeg håper du er klar over at Crusaders og ikke minst de som har holdt på med LAN utgjør en ufattelig liten del av demografien? Å si at C64 og Amiga tok verden med storm er vel også å ta noe hardt i, og du må vel være enig i at det var for eksempel ikke mye vi hørte om de konsollene i media den gang? Jeg sier ikke at det er noe galt at mennesker over 40 spiller, men poenget er at andelen som ikke har kjennskap til spill er mye større blant de som for eksempel er i tjueårene.

Du har rett her, det var på begynnelsen av 80 tallet spilling begynte å bli bli stort, imidlertid var det ikke så mange som hold på med det, mange av de som spilte på C64 og nintendo på 80 tallet sluttet å spille senere.

Jeg hadde C64 som tenåring, men det var ikke mange andre som hadde dem.

Hopp frem til 90 tallet til pc og playstation og du snakker om en 10 dobling.

Så jeg tror det er riktig at de fleste 40 åringer vet ingenting om spill.

 

Når det gjelder pressen er de kun interesert i en ting, morgendagens løssalg.

Frykt selger godt, så det fokuserer vi på, dette gjelder alt fra mat, helse og økonomi til terror og krig. Har lenge ment at de burte gi pressestøtten til tegneserier i steden og det har ingenting med spill å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er i utgangspunktet ganske engasjert i slikt, men etter denne store hendelsen så har jeg sett hvor lite vits det er å prøve å overbevise folk som har bestemt seg for at det var spill som har skylden eller var utløseren. Det er rett og slett deprimerende å se på denne store saueflokken som vel så mye kan være nær familie som en random. Rett og slett trist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke dette, det var da ikke SPILLA som smalt i oslo, eller drepte alle de ungdommene på utøya???? Man bør heller lure på hvordan han kunne få våpen og eksplosiver. Men en fantastisk artikkel :) Fatter er verste anti-spill person jeg kjenner, nå har jeg akkurat fått noen nye argumenter for neste krangel :D Siden den forrige foregikk igår regner jeg med at det blir utpå kvelden idag....

Lenke til kommentar

Flott skrevet. Det er trist at samfunnet vårt er slik. Vi får vel bare vente et halvt århundre til alle gamlingene har "daua vekk" før folk endelig begynner å få forståelse for det underholdningsmediet dataspill er.

 

"Gamlingene" gikk gjennom nøyaktig det samme med radio, magasiner, tegneserieblader og fjersnyn. Det er ikke som om problemstillingen egentlig er ny for dem.

 

"Same shit, different wrapping".

 

Selvfølgelig, et spillmedium kan ha en helt annen påvirkning enn eksempelvis en papiravis eller en TV-serie (spesielt siden man simulerer og eksempelvis kan bruke det til trene og få en annen innlevelse), som nok gir andre effekter. Blant annet måling av hvordan hjernen reagerer og hvilken stoffer kroppen produserer (eksempelvis adrenalin).

 

Men problemstillingen er den samme og flere av "gamlingene" har også diskutert og reflektert over den i like mange år som mange av oss unge har levd. De bør derfor ikke undervurderes, det er tross alt "gamlingene" som fjernet lovforbudene og sensuren av slike medier.

 

Lett å glemme når man er ung. Man plasserer skylden, men glemmer takknemligheten overfor våre eldre. En uting egentlig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å leke djevelens advokat: Sammenligner man spillbransjen med andre kulturuttrykk i skjæringspunktet underholdning/ kunst ( litteratur, film, teater etc.), er det tydelig at spillindustrien i mye større grad enn de andre fokuserer relativt ensidig på innhold preget av konfliktsituasjoner, vold og krig. Kan være verdt å stille spørsmål om hvorfor det er slik og om dette er ønskelig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...