Gå til innhold

Kommentar: Til gapestokken!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne kommentaren er jo ikke annet enn ren polemikk uten substans i det hele tatt. Den er like tynn faglig som de artiklene i andre medier som den angriper.

 

Ikke et sted her vises det til de utallige studier som faktisk er gjort innenfor psykologien på dataspill. Ikke en eneste studie er trukket frem det er bare ren retorikk med en liten disclaimer i midten hvor skribenten faktisk bent ut sier at han ikke vet om det som han sier er riktig heller.

 

Jeg ville forventet et mye mer saklig svar som gikk mer i dybden på forskningen og problematikken, ikke et ensidig forsvar basert på følelsen av å ha blitt fornærmet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bra artikkel. Men hvis jeg kan tillate meg å komme med litt språkpirk:

 

I samfunnskontrakten ligger den kanskje noe banale kardemommeloven implisitt, for et samfunn kan ikke fungere hvis ikke de grunnleggende behov som trygghet for å ikke bli myrdet, ikke er tilstede.

 

Antar den doble negasjonen ikke var tiltenkt ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville forventet et mye mer saklig svar som gikk mer i dybden på forskningen og problematikken, ikke et ensidig forsvar basert på følelsen av å ha blitt fornærmet.

 

Men kva er problematikken? Om valdelege dataspel kan ha ei negativ langtidseffekt på samfunnet eller om ABB kunne klare å gjennomføre planane sine utan å spele MW2 eller WoW? Vi veit nok begge kva som ville vore det mest rasjonelle spørsmålet å stille seg, samtidig som dei alle fleste vil vere einige i at svaret på det andre spørsmålet er: ja, det kunne han. Eg blir personleg provosert når enkeltpersonar brukar Utøya for å fremme sin agenda, samtidig som media langt på veg impliserar samanhengar som ikkje er til stades. Problematikken, slik eg ser det, er ikkje debatten om ein kan bli meir aggressiv av spel eller ikkje, men heller den alt for gjenkjennelege heksejakta.

 

Når det gjeld det første spørsmålet så er gjort mange studiar på effekten av spel på sarte unge sinn og mange av dei konkluderar med at det kan føre til auka aggresjon, utan at eg veit korleis dei ulike forskarane har definert og målt denne aggresjonen i alle desse studiene. Samtidig er det forskning som ikkje viser noko samanheng og enkelte kan til og med vise til positiv effekt av valdelege spel. Det er noko anna når Marius skriv at ein ikkje har funne samanheng mellom spel og vald, sidan aggresjon ikkje automatisk avlar valdeleg oppførsel. Du kan jo lese A Plea for Caution: Violent Video Games, the Supreme Court, and the Role of Science, som eg synes oppsummerer begge sidene av saken ganske godt. Likar spesielt samanlikninga med teikneseriedebatten på 50-talet.

Lenke til kommentar

Er ikke lett å diskutere når du ignorerer resten av innlegget mitt. Prøv å sammenlign den norske og engelske WoW siden så ser du en umiddelbar svakhet ved Wikipedia. Den norske er ikke bare tynnere, den inneholder også "Å gå til krig" som Dagbladet har understreket, mens den engelske ikke inneholder ordet war i andre sammenhenger enn i navnet på spillet

 

Om du bryr deg om WoW, fiks det. Ikke sitt her og syt.

 

 

 

Wikipedia er et interessant og verdifullt prosjekt. Skal ikke si at alt er positivt med det, men jamnt over er det et genialt konsept.

Lenke til kommentar
Det var ikke World of Warcraft eller Call of Duty: Modern Warfare 2 som fikk han på disse tankene, men en ideologi som i stor grad baserer seg på frykten for det ukjente.

 

Enig med hele kommentaren... bortsett ifra ordvalget i denne setningen, som jeg som religionskritiker føler er litt på kanten av å gå i samme felle som Breivik og mange rasister også gjør, altså å generalisere over en veldig stor gruppe mennesker (kanskje tom. en majoritet av Norges befolkning) som er imot deler av dagens innvandringspolitikk, fordekt som asyl og i mindre grad også flyktninger.

 

en høyrøstet nasjonalistisk, islamofobisk, høyreekstrem militant

 

Breivik var ikke høyrøstet. Han var bevisst lavmælt, for å gli under radaren. Det nymotens og politisk korrekte ordet "Islamofobi", som brukes som en slegge i likhet med ordet "rasist", er i likhet med ordet "rasisme" et misnomèr og en selvmotsigelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kommer nok til å lese/høre mye mer om voldelige dataspill og hvordan de ødelegger vårt samfunn i mange år framover. De få som utfører veldig voldelige handlinger er nesten alltid på utkanten av samfunnet og spiller mye dataspill fordi de har mer tid (Ingen jobb, lite sosialaktivitet) enn "vanlige" borgere. At dem har havnet på utkanten av sammfunet kan ikke skyldes av dataspill, så hvorfor ble dem sånn dem ble?

 

Min omfattining av saken er at dataspill blir oftere syndebukken fordi det finnes veldig mange i samfunnet som mener at voldelige dataspill er unødvendig. Blant disse menneskene finnes det høyutdannet folk med innflytelse i sammfundet som vil gjerne få ansiktet frem og få si noen ord om saken. På grunn av disse blir det veldig mye snakk om spill for tiden, spesialt i Australia (hjemmelandet mitt) der avisene sittere en ny professor nesten hver uke: Mr PHD sa "We should ban GTA" eller "MW2 er en simulator for massemordere". Se: Her

 

Som nevnt ovenfor er spill ikke den eneste påvirkningsfaktor, men det blir feil å si at voldelige dataspill ikke kan gi rare tanker til mennesker som er ikke helt "vanlig" i hodet sitt. Det eneste jeg ikke forstår er hvorfor det er så mye snakk om å forby slike dataspill? Om man først forbyr en påvirkningsfaktor hvor skal man stoppe?

Lenke til kommentar

Breivik tjente verneplikt i forsvaret. De lærte ham å drepe.

 

Og her sitter vi å må forsvare elektroniske dataspill.

 

Hvorfor anmelder ingen forsvaret? Legen hans? Våpenprodusenten? Politimesteren som har skrevet under på våpenlisensen hans? Moren? Faren? Våpenselgeren?

 

Fordi det er lettere å angripe dataspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...