Gå til innhold

Jobbe Offshore uten relevant utdanning


Anbefalte innlegg

Jeg har et snitt på 4 kvelder overtid på turen så langt i år. Og det gjelder de fleste på den plattformen jeg er på.

Akkurat. Det er stor variasjon frå plattform til plattform. For enkelte er normalen nærmare halve til 75% av turen.

 

Alternativt så må stå rundt 35-40 dager ekstra tid på sokkelen. En uke , 7 dager, utgjør rundt 75000.

Det er her grunnlaget blir lagt for ei millioninntekt. Med to-tre veker ekstra i løpet av eit år så har ein 150 000 der. Igjen er det plattformavhengig. På plattformar med omfattande revisjonsstans annakvart år kan det kanskje bli ei veke ekstra samt overtid bortimot kvar kveld i ein stans.

 

Tallenes tale er klar. For å nå millionen så må flere av disse kombineres.

Og da går man iallefall ikke en 2-4 rotasjon lenger!

 

Ingen vanlige fagarbeidere offshore kommer opp i noe i nærheten av millionen på en vanlig rotasjon. Man må jobbe mye overtid, samt ha kurs og ekstradager for å nå den magiske milliongrensen.

Rotasjonen er fast, sjølvsagt må ein jobba ut over det for å tena godt. Har nokon påstått anna?

Med ein 2-4-rotasjon har ein 4 veker fri i slengen. Då betyr det ikkje allverden om det går med ei veke her og der eller nokre dagar her og der til jobb, avhengig av kva livssituasjon ein er i.

Ekstratid og overtid er i stor grad basert på frivillighet. Er du på riktig installasjon og vil så er ikkje millionen utenkeleg, men det krever mykje overtid.

 

Eg studerer for tida og har ikkje tid til så mykje jobbing på kveldane offshore, men dei som ikkje har andre ting på gang er ofte interessert i å jobba så mykje som dei kan. Det skjer ikkje stort på kveldane uansett, kvifor ikkje jobba når ein først er der ute?

 

Det skal i hvertfall bli vanskelig å nå noen millionlønninger når Statoil er begynt med nytt effiktiviserings program hvor overtid skal så langt det går unngås.

Kva går det ut på? I teorien er det sikkert fantastisk, men i praksis blir det neppe den store endringen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal i hvertfall bli vanskelig å nå noen millionlønninger når Statoil er begynt med nytt effiktiviserings program hvor overtid skal så langt det går unngås.

Kva går det ut på? I teorien er det sikkert fantastisk, men i praksis blir det neppe den store endringen.

 

Jeg har ingen kjenskap til detaljer rundt dette. Jeg har bare hørt at det er nedkjæringer internt i Statoil og at de har solgt ut noen felt på norsk sokkel. Selvfølgelig er ting fint i teorien og noe helt annet i praksis, men sånn over hele linjen tror jeg at det vil merkes litt.

Lenke til kommentar

Jeg har et snitt på 4 kvelder overtid på turen så langt i år. Og det gjelder de fleste på den plattformen jeg er på.

Akkurat. Det er stor variasjon frå plattform til plattform. For enkelte er normalen nærmare halve til 75% av turen.

 

Alternativt så må stå rundt 35-40 dager ekstra tid på sokkelen. En uke , 7 dager, utgjør rundt 75000.

Det er her grunnlaget blir lagt for ei millioninntekt. Med to-tre veker ekstra i løpet av eit år så har ein 150 000 der. Igjen er det plattformavhengig. På plattformar med omfattande revisjonsstans annakvart år kan det kanskje bli ei veke ekstra samt overtid bortimot kvar kveld i ein stans.

 

Tallenes tale er klar. For å nå millionen så må flere av disse kombineres.

Og da går man iallefall ikke en 2-4 rotasjon lenger!

 

Ingen vanlige fagarbeidere offshore kommer opp i noe i nærheten av millionen på en vanlig rotasjon. Man må jobbe mye overtid, samt ha kurs og ekstradager for å nå den magiske milliongrensen.

Rotasjonen er fast, sjølvsagt må ein jobba ut over det for å tena godt. Har nokon påstått anna?

Med ein 2-4-rotasjon har ein 4 veker fri i slengen. Då betyr det ikkje allverden om det går med ei veke her og der eller nokre dagar her og der til jobb, avhengig av kva livssituasjon ein er i.

Ekstratid og overtid er i stor grad basert på frivillighet. Er du på riktig installasjon og vil så er ikkje millionen utenkeleg, men det krever mykje overtid.

 

Eg studerer for tida og har ikkje tid til så mykje jobbing på kveldane offshore, men dei som ikkje har andre ting på gang er ofte interessert i å jobba så mykje som dei kan. Det skjer ikkje stort på kveldane uansett, kvifor ikkje jobba når ein først er der ute?

 

Det skal i hvertfall bli vanskelig å nå noen millionlønninger når Statoil er begynt med nytt effiktiviserings program hvor overtid skal så langt det går unngås.

Kva går det ut på? I teorien er det sikkert fantastisk, men i praksis blir det neppe den store endringen.

 

 

Ville bare få frem at det faktisk, selv om det er langt fra uvanlig, må en del til for å nå millionen.

 

Og synes din kommentar om at :"Det er klart at ein må ha litt overtid for å få det til, men ikkje ekstreme mengder til". Var litt upresis. Og kunne tolkes på mange måter.

 

Da det faktisk ikke er mulig å nå millionen for en fagarbeider, med kun overtid offshore.

Det vil faktisk kreve langt mer overtid enn hva som er tillatt, selv med dispensasjoner for ekstra overtid.

Det jeg ville få frem er at man MÅ ha kurs, ekstratid offshore ol for å få det til.

Og da er det ikke lenger en 2/4 rotasjon.

Men selvfølgelig er millionen, med rundt halve året fri, også veldig godt betalt :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har fagbrev som maskinarbeider(CNC-operatør) med erfaring fra ett oljeselskap på land. Er 28 år. Har godkjent VG 2 Brønnteknikk(helgekurs), stropp og anhuker, Traverskransertefikat og trucksertefikat. Skal ta sikkerhetskurs rett over nyttår.

 

Noen som har erfaring innen drilling/boring som vet hvordan mulighetene er for meg å komme meg ut eller om jeg trenger noe mer av kurs?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...