Gå til innhold

Jobbe Offshore uten relevant utdanning


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har generell studiekompetanse, gode referanser innen mange yrker, 21år og tar fordypning i kjemi,fysikk og matte nå (realfag).

 

Har utdanning som barne og ungdomsarbeider, altså ikke veldig relevant til yrke jeg har lyst til å jobbe i nå.

 

 

Er det noen som vet hvordan det er å komme seg i offshore bransjen? Lønn,utsikter ol? hvile selskaper det er å henvende seg til, sikkerheten hva angår arbeidsutsikter?

 

Har søkt, men fant ikke noe relatert til det jeg vil vite om.

Endret av TanglewoodD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner flere som jobber offshore og de har alle fått jobb gjennom "En kar som kjenner en kar som har en far som er sjef for Statoil)

 

Altså, uten relevant erfaring stiler man veldig mye dårligere, å uten ha noen bekjentskap der stiller man enda dårligere, da det virker som du MÅ nesten ha bekjentskap for å få jobb der for tiden.

 

 

Mulig jeg tar feil, men kjenner en del som jobber offshore, og alle de fikk jobben via bekjente, mens en kamerat av meg som har bedre grunnlag enn alle de, har enda ikke har fått noen jobb offshore.

Lenke til kommentar

Har 3 kompiser som er "Boredekksarbeidere" laveste graden på en rigg. Og de har ca 50.000kr utbetalt i måneden.

 

Er turnusjobbing så 2 uker på og 4 uker av.

 

Når det kommer til å få seg offshore jobb er det bare å søke, er mange som blir innkalt på intervju som ikke har relevant utdanning.

 

Rowan Drilling er en bedrift du kan kontakte eller se på siden deres etter jobb :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Har generell studiekompetanse, gode referanser innen mange yrker, 21år og tar fordypning i kjemi,fysikk og matte nå (realfag).

 

Har utdanning som barne og ungdomsarbeider, altså ikke veldig relevant til yrke jeg har lyst til å jobbe i nå. Nå jobber jeg i logistikken i Møller bil gruppen Oslo.

 

 

Er det noen som vet hvordan det er å komme seg i offshore bransjen? Lønn,utsikter ol? hvile selskaper det er å henvende seg til, sikkerheten hva angår arbeidsutsikter?

 

Har søkt, men fant ikke noe relatert til det jeg vil vite om.

 

Om du ikke er sønnen til Helge Lund, eller har relevant fagbrev så kan du bare glemme dette.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke fagbrev for å komme deg offshore.

Ta sikkerhetskurset, samt noen klatrekurs eller liknende og søk jobb hos firmaer som leier ut slikt personell til offshore-operatører.

 

Det er ingen garanti på jobb, men du står iallefall langt bedre enn uten noe slik du gjør nå.

 

Ja, som ISO arbeider. Det er lite kjekk jobb og underbetalt. Skal du offshore må du i hvertfall finne en som gir deg ordningen 2 - 4. En god del av kontraktørene og service folkene som ikke er direkte inn under operatøren av feltene har dårligere rotasjoner, dog en del har bedre lønn.

 

Du snakker om kjemi og fysikk. Du kan jo f.eks søke deg inn som operatør(lærling) og ta det fagbrev som operatør innen kjemi og prosess :)

Lenke til kommentar

Har 3 kompiser som er "Boredekksarbeidere" laveste graden på en rigg. Og de har ca 50.000kr utbetalt i måneden.

 

Er turnusjobbing så 2 uker på og 4 uker av.

 

Når det kommer til å få seg offshore jobb er det bare å søke, er mange som blir innkalt på intervju som ikke har relevant utdanning.

 

Rowan Drilling er en bedrift du kan kontakte eller se på siden deres etter jobb :)

 

 

Den var vel litt drøy. 50k utbetalt i måneden betyr en lønn på rundt 900k før skatt..

Tror de har skrønet litt vel mye der.

 

Jeg jobber innenfor Elektro/automasjon i et oljeselskap.

Og vi har iallefall ikke i nærheten av 900k på en 2-4 rotasjon.

Og vi har en del bedre betalt enn de laveste gradene innen boring.

 

Til info, og for å avkrefte misforståelser og myter :

Ingen roughnecker tjener så bra.

Iallefall ikke ved å jobbe 2-4.

Faktisk svært få, nesten ingen i nordsjøen, enten du jobber i oljeselskap eller drilling eller hva det måtte være, som tjener så bra ved å gå en 2-4 rotasjon.

(Tenker fagarbeidernivå, ikke sjefer/ledere)

Skal man komme opp i slike inntekter som vanlig arbeider, betyr det MYE overtid hver tur,ekstrauker offsore, samt kurs ol på fritiden i tillegg.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

De kameratene jeg har som tjener mellom én og halvannen million i året (som har yrkesfaglig bakgrunn), jobber seg stort sett ihjel som servicefolk. Reiser land og strand, ubekvemme arbeidstider og shitloads med overtid. Flere av dem har ikke vært hjemme i Norge på lenge.

 

Ingen jeg kjenner som har 2-4-rotasjon i Nordsjøen tjener så bra (bortsett fra siv.ing.er som jobber offshore av og til).

Lenke til kommentar

Jeg jobber innenfor Elektro/automasjon i et oljeselskap.

Og vi har iallefall ikke i nærheten av 900k på en 2-4 rotasjon.

Og vi har en del bedre betalt enn de laveste gradene innen boring.

 

Til info, og for å avkrefte misforståelser og myter :

Ingen roughnecker tjener så bra.

Iallefall ikke ved å jobbe 2-4.

Faktisk svært få, nesten ingen i nordsjøen, enten du jobber i oljeselskap eller drilling eller hva det måtte være, som tjener så bra ved å gå en 2-4 rotasjon.

(Tenker fagarbeidernivå, ikke sjefer/ledere)

Skal man komme opp i slike inntekter som vanlig arbeider, betyr det MYE overtid hver tur,ekstrauker offsore, samt kurs ol på fritiden i tillegg.

Nåja. Eg har 5 års erfaring offshore og den summen stemmer ganske bra. Det vil sjølvsagt variera frå person til person, installasjon til installasjon og firma til firma, men lønningar opp mot millionen for ein fagarbeidar er ikkje unormalt nei. Det er klart at ein må ha litt overtid for å få det til, men ikkje ekstreme mengder. Samtlige her går 2-4-rotasjon.

 

Kva ein boredekksarbeidar tener veit eg ikkje, men ut frå det eg har høyrt frå folk i boring så er ikkje lønningane så veldig forskjellig.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Dette blir litt off topic.

Men det er ut til å være mange som tror litt av hvert om offshore lønninger.

Så det er kanskje på sin plass å avkrefte noen myter.

 

 

Maksimalt oppnålige grunnlønn inkludert sokkeltillegg for sokkelansatte i oljeselskapene ligger i tariffene som er offentlig tilgjengelig på nett.

Man finner de på SAFE og Industri & Energi sine sider.

 

Oljeselskapene sine ansatte har normalt litt høyere lønn en boring sine ansatte i tilsvarende stillinger.

 

Lønnen er altså ikke hemmelig informasjon.

Og jeg kan godt røpe noen tall hvis det er ønskelig. For de som ikke gidder sjekke selv.

 

Maksimal lønn med maks fartstid i selskapet, er for oljeselskapsansatte rundt 600 tusen. Inkludert sokkeltillegg og 10-12 års fartstid.

Jeg er ganske midt på stigen i et av de største selskapene på norsk sokkel.

Og har 550 tusen inkl sokkeltillegg og lokale tillegg.

Hvis jeg går flate turer uten overtid, kursing ol.

Så er det det jeg tjener.

Og overtid er ikke nødvendigvis fritt frem. Det varierer fra plass til plass.

Jeg har et snitt på 4 kvelder overtid på turen så langt i år. Og det gjelder de fleste på den plattformen jeg er på.

 

For å komme opp i millionen må de med maks Ansiennitet da tjene rundt 400 tusen ekstra .

De med mindre Ansiennitet enda mer.

 

For å ta noen eksempler for hva som skal til

(dette er circa tall):

 

Det betyr godt over 700 timer overtid i løpet av året.

 

Noe som betyr at hver mann må jobbe noe sånn som 80 timer overtid hver offshore tur..

Det maksimale man kan jobbe er 56 timer. altså 4 timer hver dag i 14 dager. Så det er altså ikke mulig å komme opp i millionen ved bare å jobbe overtid...

Med overtid hver dag i 14 dager vil man tjene rundt 260 tusen ekstra, om man regner offshore året ved 2/4 rotasjon som 8,5 turer i året. (Ikke mange som får gjøre det..)

Fortsatt et godt stykke igjen til millionen.

 

 

Alternativt så må stå rundt 35-40 dager ekstra tid på sokkelen. En uke , 7 dager, utgjør rundt 75000.

 

 

Evt rundt 90 dager på kurs på fritiden. En dag på kurs er rundt 4500 kr.

 

 

Tallenes tale er klar. For å nå millionen så må flere av disse kombineres.

Og da går man iallefall ikke en 2-4 rotasjon lenger!

 

Det er likevel bra!, men ikke så vanvittig som mange tydeligvis tror.

Ikke mange bransjer som kan konkurrere med offshore bransjen.

 

Man bør huske på at offshorearbeidere ikke er rakettforskere eller leger el med x antall år på skole!

Det er tross alt bare snakk om fagarbeidere med yrkesfaglig utdanning eller kurs.

 

OG FOR Å OPPSUMMERE :

INGEN VANLIGE FAGARBEIDERE OFFSHORE KOMMER OPP I NOE I NÆRHETEN AV MILLIONEN PÅ EN VANLIG ROTASJON.

MAN MÅ JOBBE MYE OVERTID, SAMT HA KURS OG EKSTRADAGER FOR Å NÅ DEN MAGISKE MILLIONGRENSEN.

OG OM NOEN PÅSTÅR NOE ANNET, SÅ SKRYTER DE SÅ PASS AT DET BURDE STINKE LANG VEI..

Endret av Arteju
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...