Gå til innhold

Syriakrigen-kampen mot Bashar al-Assads regime


Anbefalte innlegg

Slik det er nå ser jeg ingen ende på syria-krigen. Hvordan kan Al-Assad fortsatt sitte ved makten etter 2 år med "borgerkrig". Først trodde jeg det skulle være det samme som med Gaddafi, men jævelen holder godt på makten.

 

Jepp, det er helt tragisk! Idiotene i Russland må jo selvsagt støtte diktatorer og folkemordere som Assad og forsøke å vise seg som en supermakt på lik linje med Sovjetunionen som kan sette ned foten for hele resten av verden...

 

Vi trenger flyforbudsone pronto! Ingen flere menneskeliv trenger å gå tapt hvis det internasjonale samfunnet bare stepper inn.

 

Det trengs så langt mer! Bombing av alle regjeringsbygg og alle regjeringsstyrker samt fri tilførsel av mat, vann, våpen og ammunisjon til opprørerne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og antakelig også brukt atomvåpen.

 

Hiv og hoi...

 

Var det her du fant denne saken Baltiz??

 

http://www.presstv.ir/detail/2013/05/10/302772/was-syria-nuked/

 

Er vel i så fall ikke snakk om konvensjonelle nukes da, men det var vel kanskje aldri det du påsto heller...

 

Denne artikkelen går i alle fall litt inn på dette emnet og er hva jeg viul kalle en slags kilde da.. selv om den selvsagt har "fiendens" perspektiv...

Lenke til kommentar
Det trengs så langt mer! Bombing av alle regjeringsbygg og alle regjeringsstyrker samt fri tilførsel av mat, vann, våpen og ammunisjon til opprørerne!

 

Jeg stemmer for teppebombing av Israel, samt ubegrensede mengder våpen til alle som har en ledig pekefinger og viljen til å bruke dem...

 

Da blir det sikkert fred til slutt... Var det slik du tenkte Glimti?

Lenke til kommentar

Spørsmålet er egentlig hva lederskapet i Syria kan gjøre. Faren er jo at resultatet vil bli langt mye verre om de trekker seg da vi ikke aner hvem som vil overta. Heller enn diktator som holder orden, og med muligheter for en gradvis forbedring, enn spinnville islamister som kan finne på hva som helst.

Lenke til kommentar

Jeg stemmer for teppebombing av Israel, samt ubegrensede mengder våpen til alle som har en ledig pekefinger og viljen til å bruke dem...

 

Da blir det sikkert fred til slutt... Var det slik du tenkte Glimti?

 

Jeg er helt enig i total bombing av Staten Israel! Og ja, Midtøsten hadde blitt langt, langt, langt fredeligere om Staten Israel og dens jødiske befolkning ble ødelagt! Men det kan vi ta i tråden som dreier seg om Midtøsten.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er egentlig hva lederskapet i Syria kan gjøre. Faren er jo at resultatet vil bli langt mye verre om de trekker seg da vi ikke aner hvem som vil overta. Heller enn diktator som holder orden, og med muligheter for en gradvis forbedring, enn spinnville islamister som kan finne på hva som helst.

 

Hva synes du ikke de har gjort allerede? Og hva slags orden mener du Assad og regimet hans skaper med å krige mot og undertrykke og delvis forsøke å utrydde landets egen befolkning? Husk nå hvordan vi støttet befolkningen i Libya mot Muammar al-Gaddafi og hans regime. Husk nå hvordan det ordnet seg for Kuwait da vi angrep Irak og fikk kastet Saddam Husseins styrker ut igjen i 1991. Tenk nå hvordan det har ordnet seg for Kosovo etter at vi hjalp dem i krigen mot Serbia i 1999... Det eneste riktige her vil være å bombe alt av Assadregimets militære og sivile hovedkvarter og fengsler samt alle deres tropper. Etter det kan opprørerne få mat, vann, våpen og ammunisjon så de selv kan ta seg av selve sluttstriden og få et Syria uten Assad og hans regime! Det var akkurat det vi skulle gjort etter Golfkrigen i 1991 da både sjiamuslimer og kurdere i Irak gjorde opprør. Da hadde vi blitt kvitt Saddam Hussein og Baathregimet allerede den gang. Nå viste jo støtten til Libyas opprør at vi hadde lært av feilen, men nå er det tydelig at den har gått i glemmeboken igjen... Dypt tragisk!

Lenke til kommentar

Spørsmålet er egentlig hva lederskapet i Syria kan gjøre.

 

De kan jo seriøst ikke gjøre noe annet enn det som ethvert annet land ville gjort når folk forsøker seg på væpnet revolusjon...

 

Det er selvsagt noen som er i mot det sittende styret, det er jo det over alt... Til og med her hjemme så er jo ikke alle enige, og det er nok også riktig at Syriske myndigheter har vært litt røff mot opposisjonelle..

 

Det er dog slik de har hatt tradisjon for å styre i disse deler av verden, nemlig med jernhånd.. Det er slik de klarer å holde kontrollen...

 

Man kan mene mye om dette, men man bør i det minste klare å se at å starte en borgerkrig fordi man vil ha et mer religiøst styre er ikke noe man bør støtte.

 

Vestlige interesser har via CIA sponsede "veldedige fond" som til eksempel The National Endowment for Democracy (NED) støttet masse organisasjoner som har jobbet for å undergrave masse land i denne delen av verden...

 

Splitt og hersk...

Lenke til kommentar

America is Losing its Covert Syria War:

US Sponsored Al Nusra Rebels Defeated by Syrian Armed Forces

 

Recent reports from the ground suggest that America and its allies are losing their covert war in support of the Al Nusra front. In recent weeks, the US sponsored Al Qaeda affiliated rebels have been decimated by the Syrian Armed Forces.

Les mer her: http://www.globalres...-forces/5334827

Lenke til kommentar

De kan feks. spørre seg om hvorfor...

 

Litt slik som den de fleste nordmenn lurte på hvorfor Breivik mente det var et legitimt å ta en holmetur 22. juli ??

 

Joda, er enig i den, men det er jo viktig å huske at alternativene muligens ikke er så åpenbare når det er ekstremistiske krefter som vil drepe alle som ikke mener det samme og vil undertrykke folk med religiøse bud......

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar

Litt slik som den de fleste nordmenn lurte på hvorfor Breivik mente det var et legitimt å ta en holmetur 22. juli ??

 

Kan ikke sammenlignes! Han hadde ikke blitt undertrykket av et tyranni og terroristregime i alle år og han var heller ikke truet av hæren som jaktet på ham og prøvde å drepe ham!

 

Joda, er enig i den, men det er jo viktig å huske at alternativene muligens ikke er så åpenbare når det er ekstremistiske krefter som vil drepe alle som ikke mener det samme og vil undertrykke folk med religiøse bud......

 

Som jeg sa ang. Libya: Støtt dem og gi dem en sjanse til å starte landet på nytt og bedre vis. Så får de gjøre det de vil med den ene sjansen.

 

Og skulle resultatet bli økende støtte til Hamas og Hizbollah samt flere angrep mot Israel hadde jeg ikke reagert!

Lenke til kommentar

Hva synes du ikke de har gjort allerede? Og hva slags orden mener du Assad og regimet hans skaper med å krige mot og undertrykke og delvis forsøke å utrydde landets egen befolkning? Husk nå hvordan vi støttet befolkningen i Libya mot Muammar al-Gaddafi og hans regime. Husk nå hvordan det ordnet seg for Kuwait da vi angrep Irak og fikk kastet Saddam Husseins styrker ut igjen i 1991. Tenk nå hvordan det har ordnet seg for Kosovo etter at vi hjalp dem i krigen mot Serbia i 1999... Det eneste riktige her vil være å bombe alt av Assadregimets militære og sivile hovedkvarter og fengsler samt alle deres tropper. Etter det kan opprørerne få mat, vann, våpen og ammunisjon så de selv kan ta seg av selve sluttstriden og få et Syria uten Assad og hans regime! Det var akkurat det vi skulle gjort etter Golfkrigen i 1991 da både sjiamuslimer og kurdere i Irak gjorde opprør. Da hadde vi blitt kvitt Saddam Hussein og Baathregimet allerede den gang. Nå viste jo støtten til Libyas opprør at vi hadde lært av feilen, men nå er det tydelig at den har gått i glemmeboken igjen... Dypt tragisk!

 

Det var orden før opprøret, og angående å bruke vold mot egen befolkning så kan man jo spørre seg hvilken stat som ikke ville brukt militæret mot ett væpnet opprør. Hverken Kuwait eller Kosovo er særlig relevante sammenligninger da det dreide seg om mer konvensjonell krig mellom stater (Kuwait) og en enorm intervensjon der man fikk utskilt stater(Kosovo). Libya ligner en del, men også der gjennstår det å se hva vi ender opp med til slutt. Med tanke på mye av det vi har sett som deltar i opprøret i Syria kan det som erstatter regimet fort bli mye mye verre.

Lenke til kommentar

Kan ikke sammenlignes! Han hadde ikke blitt undertrykket av et tyranni og terroristregime i alle år og han var heller ikke truet av hæren som jaktet på ham og prøvde å drepe ham!

 

Mener du ja...

 

Snakker du med Breivik om dette hadde han ikke noe annet valg...

 

Snakker du med andre i samme politiske gate så deler de en del av denne håpløsheten over at de blir "sablet" ned. Dette er jo slik det gjøres her, og så kan du tenke deg at slikt kanskje blir praktisert annerledes andre steder...

 

Se på USA til eksempel.. De har jo sin Guantanamo og Syria og andre har sine måter... Jeg sier ikke at det ene eller det andre er bra eller dårlig, men at alle har sine metoder som er i trå med deres tradisjon.

 

Poenget er at politisk diktatur og tortur er forskjellig...

 

Som jeg sa ang. Libya: Støtt dem og gi dem en sjanse til å starte landet på nytt og bedre vis. Så får de gjøre det de vil med den ene sjansen.

 

Og jeg mener vi skal holde oss langt vekk og la dem rydde opp i sine egne problemer... Hvem som vinner er totalt irrelevant for oss.. Når de er ferdige så er det over og verden går videre...

 

 

Og skulle resultatet bli økende støtte til Hamas og Hizbollah samt flere angrep mot Israel hadde jeg ikke reagert!

 

Dette er som sagt før et konstruert problem verdenssamfunnet har skapt selv, hvor man har latt et folk lyve på seg en hel haug med traumatiske hendelser og som da igjen ble bakgrunnen for at de liksom skulle være berettiget dette landet...

 

Som om ikke andre forferdelige grusomheter har skjedd med andre folkeslag i tiden... Jødenes skjebne er da ikke noe å skryte av sammenlignet med mange andre som ikke engang nevnes i en fotnote.

 

Neida.. løgn og bedrag er bedre og verden skal melkes tom for livskraft før de er ferdig...

 

Syria er bare en brikke på veien til deres mål...

 

Og du Glimti er bare så utrolig blind på din kamp for "demokrati" at du ikke engang ser hva som skjer...

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar

....

Jeg må innrømme jeg har litt problemer med å skjønne tankegangen din.

Vel, både din og Glimtis....men Glimti er iallefall konsekvent - støtte til radikale arabiske islamister, støtte til de som sloss mot nasjonalstater, støtte til stater som slår ned på minoriteter.

 

Du støtter Syria av en eller annen grunn, blant annet pga hva som vil skje med minoriteter i Syria om terroristene vinner, og at det dermed ikke vil bli noe demokrati der, tvert imot.... Okay, men du anvender ikke den samme logikken på Israel og jødene/druserne/tsjerkesserne/kvinnene/kristne/homofile og whatnot som trenger denne staten.

 

Men jeg har mistanke om at du er en sånn som bare på autopilot er imot det media og spesielt det USA mener? :)

Endret av Drogin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

President Obama: – Også Russland trenger et stabilt Syria

 

USA og Storbritannia legger press på Russland i Syria-konflikten. – Russland har både interesse av, og plikt til, å være med å finne en løsning.

 

Den amerikanske presidenten Barack Obama var klar i sin tale da han møtte pressen sammen med britenes statsminister David Cameron i Det hvite hus.

 

Den blodige borgerkrigen i Syria var ett hovedtema da de to møttes til samtaler mandag.

 

– Jeg hadde en veldig ærlig og god samtale med Putin fredag. Vi anerkjenner at vi har ulike syn på enkelte spørsmål, men vi har en felles interesse om et framtidig stabilt Syria uten sekterisk vold, sa Cameron.

 

Russland har lenge vært en viktig støttespiller til det forhatte regimet i Syria, og deres posisjon har lenge blitt sett på som en viktig årsak til at verdenssamfunnet med FN i spissen ikke makter å stoppe blodbadet i landet.

 

Dersom man bestemmer seg for å væpne opprørerne, blir Vesten stilt overfor svært vanskelige avveininger når de skal avgjøre hvem som skal få våpen og ikke.

 

Men Cameron sier han fortsatt vil se på mulighetene for å lempe på EUs forbud mot våpensalg til Syria.

 

– Jeg tror det er mer vi kan gjøre for å hjelpe opposisjonen, sa Cameron i sin uttalelse til pressen.

 

Nå lover både USA og Storbritannia å styrke opposisjonen i landet.

 

Målet er å skape et internasjonalt overgangsstyre som kan erstatte dagens president Bashar al-Assad.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11025379

 

Håper virkelig dette utvikler seg til noe mer! Spesielt det at David Cameron ikke utelukker å gi våpen til opprørerne er glimrende nyheter!

Lenke til kommentar

Mener du ja...

 

Snakker du med Breivik om dette hadde han ikke noe annet valg...

 

Men da han er en idiot, en psykopat og totalt uberegnelig er det altså verdiløst hva han mener! Hvilken holdning har du til saken?

 

Snakker du med andre i samme politiske gate så deler de en del av denne håpløsheten over at de blir "sablet" ned. Dette er jo slik det gjøres her, og så kan du tenke deg at slikt kanskje blir praktisert annerledes andre steder...

 

Nøyaktig hvilken situasjon tenker du på her?

 

Se på USA til eksempel.. De har jo sin Guantanamo og Syria og andre har sine måter... Jeg sier ikke at det ene eller det andre er bra eller dårlig, men at alle har sine metoder som er i trå med deres tradisjon.

 

Guanatanamobasen ja. Den og metodene er selvsagt under kritikk, men tenk nå litt over at denne basen ikke ble opprettet under nåværende president Barack Obama og hans regjering. Obama tok tidlig til ordet for å stenge denne basen. Husk også at de som havnet der i det minste var mistenkt for å bidra til terrorisme på en eller annen måte og dermed i en annen situasjon enn en befolkning som har vært under diktatur og terrorstyre i årevis og nå omsider kjemper for friheten. Men jeg er helt enig i at det er store feil med den basen. Bla. ble folk pælmet rett inn uten rettsak.

 

Poenget er at politisk diktatur og tortur er forskjellig...

 

Assadregimet og svært mange andre regimer (feks. det tidligere regimet til Saddam Hussein i Irak, det tidligere regimet til Muammar al-Gaddafi i Libya, det nåværende regimet til Kim Jong-un i Nord-Korea og det nåværende regimet til Robert Mugabe i Zimbabwe) tar i bruk begge metoder! (Og langt flere)...

 

Og jeg mener vi skal holde oss langt vekk og la dem rydde opp i sine egne problemer... Hvem som vinner er totalt irrelevant for oss.. Når de er ferdige så er det over og verden går videre...

 

Og jeg mener ikke at vi bare skal sitte og se på at en gal tyrann og despot slakter sitt eget lands folk! Med den holdningen du viser her, hvordan skulle det gått med Kuwait da Irak invaderte dem i 1991? Hvordan skulle det gått med Kosovo da Serbia ville utføre folkemord og etnisk rensing i 1999? Hvordan skulle det gått med Libyas befolkning da Gaddafiregimet begynte nedslaktingen sin? For den saks skyld, hvordan skulle det gått med alle de landene som ble okkupert av Nazi-Tyskland under 2. Verdenskrig om ikke De allierte gikk til krig? Vi så en skandale etter Golfkrigen i 1991 da vi aldri støttet sjiamuslimene og kurderne som gikk til opprør mot Saddam Husseins Baathregimet. Vi burde ikke la en slik tragedie få skje en gang til!

 

Dette er som sagt før et konstruert problem verdenssamfunnet har skapt selv, hvor man har latt et folk lyve på seg en hel haug med traumatiske hendelser og som da igjen ble bakgrunnen for at de liksom skulle være berettiget dette landet...

 

Hvordan konflikten Israel-Palestina først oppsto kan diskuteres selv om den virkelige krisen var at Staten Israel erklærte uavhengighet uten å komme til enighet med de arabiske landene og med den palestinske befolkningen. Det endrer ikke mitt syn på at Staten Israel kan bombes til grus og støv!

 

Som om ikke andre forferdelige grusomheter har skjedd med andre folkeslag i tiden... Jødenes skjebne er da ikke noe å skryte av sammenlignet med mange andre som ikke engang nevnes i en fotnote.

 

Jeg støtter ikke Staten Israel så hva vil du egentlig ha fram?

 

Neida.. løgn og bedrag er bedre og verden skal melkes tom for livskraft før de er ferdig...

 

Hvilke løgn og bedra vil du ha fram?

 

Syria er bare en brikke på veien til deres mål...

 

Det var ingen supermakt eller stormakt som bad Syrias befolkning om å gå til opprør mot terrorregimet til Assad! De startet opprøret selv innspirert av opprørerne i andre arabiske land den senere tiden. Nå er det tydelig at stadige flere får nok av diktatorer og undertrykkere!

 

Midtøsten går en spennende, men samtidig svært usikker tid i møte...

 

Og du Glimti er bare så utrolig blind på din kamp for "demokrati" at du ikke engang ser hva som skjer...

 

Nei, det er det du som er! Du er så overbevist om at man ikke skal blande seg inn i noe som helst at du gang på gang støtter despoter, folkemordere og diktatorer!

Endret av M-Mathias_coca-cola
Lenke til kommentar

Men da han er en idiot, en psykopat og totalt uberegnelig er det altså verdiløst hva han mener! Hvilken holdning har du til saken?

 

Det er vel litt slik holdning de syriske myndighetene har til Al Qaida terroristene der nede....

 

Så det var Exaxtly my point...

 

Jeg er selvsagt enig i at man ikke skal høre på terrorister som ABB og andre lignende terrorister

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...