Gå til innhold

– Nå må norske politikere våkne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg sier bare jeg har ikke stem på disse fjøsnissene

De som skriker høyest pleier å sitte hjemme på valgdagen og godt er det. Vi har såpass underskudd på arbeidskraft at de 100 arbeidsplassene hadde vært besatt av svensker selv om det lå i Norge

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

 

De som skriker høyest pleier å sitte hjemme på valgdagen og godt er det. Vi har såpass underskudd på arbeidskraft at de 100 arbeidsplassene hadde vært besatt av svensker selv om det lå i Norge

 

Selv om arbeidskraften hadde blitt importert så har nok inntektene blitt værende i Norge , arbeidsinnvandring er jo tross alt noe som vi tjener på og absolutt bedre enn innvandring fra krigsherjede land der vi ofte får ufaglært arbeidskraft som dessverre ikke egner seg med mindre man slipper dem på skolen noen år.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Hvorfor skal staten betale 100vis av millioner til verdens største IT selskaper for at de skal etablere seg her? Det er jo de som burde betale; de sparer jo det mangedobbelte i strøm i løpet av noen år. Slike datasentraler skaper dessuten MINIMALT med ringvirkninger i lokalsamfunnet - bare rundt 100 ansatte i de FB sitt tilfelle.

100 ansatte, regner med de er høyt kompetente på nettverk/data/drift.

gjennomsnittslønna i norge ligger på litt over 35 000 (ssb.no) i mnd * 12 * 100 = 42 mill ( av dette blir det lett noe skatt og avgifter ;)) ca halvparten om vi tar hardt i. De 100 ansatte skal sannsynligvis ha mat og klær og div ting som betyr at det blir noen ansatte i disse næringene også.. diverse næringer utenom vil levere utstyr og stuff til anlegget.

Tipper en slik investering er lønnsom innen for mange år. vi har pengene hvorfor ikke bare gjøre den investeringen for teknologi arbeidsplasser og flere jobber.

Vinn-vinn situasjon spør du meg.

Lenke til kommentar

Men.... kan det være noen eudirektiv inne i bildet som er til fordel for slike selskaper/avtaler? I så fall er det ikke unormalt om mange slike firmaer heller sokner til andre land enn norge (jeg er mot EU, bare så det er sagt. Ikke meningen å lage en for stor politisk farsediskusjon utav dette, selv om jeg var noe triggerhappy i stad)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal staten betale 100vis av millioner til verdens største IT selskaper for at de skal etablere seg her? Det er jo de som burde betale; de sparer jo det mangedobbelte i strøm i løpet av noen år. Slike datasentraler skaper dessuten MINIMALT med ringvirkninger i lokalsamfunnet - bare rundt 100 ansatte i de FB sitt tilfelle.

100 ansatte, regner med de er høyt kompetente på nettverk/data/drift.

gjennomsnittslønna i norge ligger på litt over 35 000 (ssb.no) i mnd * 12 * 100 = 42 mill ( av dette blir det lett noe skatt og avgifter ;)) ca halvparten om vi tar hardt i. De 100 ansatte skal sannsynligvis ha mat og klær og div ting som betyr at det blir noen ansatte i disse næringene også.. diverse næringer utenom vil levere utstyr og stuff til anlegget.

Tipper en slik investering er lønnsom innen for mange år. vi har pengene hvorfor ikke bare gjøre den investeringen for teknologi arbeidsplasser og flere jobber.

Vinn-vinn situasjon spør du meg.

Ting er forbausende enkelt når man kun har en mediaversjon av hva bakgrunnen er. Det er vel etterhvert blitt typisk at folk påberoper seg mer kompetanse enn de folkevalgte på bakgrunn av et par linjer på en nettside, men er folk så dumme at de virkelig tror at Norge takker nei til "den største rosinen i pølsas historie"? Kommer selv fra en utkantkommune og hvis man tror det bare er å vifte med lommeboka for å få kompetente fagfolk til å ta jobb der så tar man skammelig feil. Ønsker man 100 fagfolk ja da er det bare å ta turen i kirka for da er det kun vårherre som kan ordne det. Man kan ikke bare bære x-antall servere ned i en gruve og forvente at lokalbefolkningen skal drifte det. Vet at det høres idiotisk enkelt ut fordi vi har både plass og penger, men det er faktisk en grunn til at f.eks Microsoft og Blizzard velger Irland. Det er sikkert mang en norsk kommune som hadde lagt penger på bordet for å få datasenteret til Facebook som nabo, men er Facebook interessert i å etablere seg i Norge når de kan spare 30% lønnsutgifter ved å etablere seg i et land som Sverige? Hvor mye må Norge betale for å jevne ut den forskjellen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om vi snakker virkelig store størrelser som f. eks CERN så leste jeg i teknisk ukeblad (tror jeg) at det vil lønne seg å ha det i Norge om de benytter tomme gruver i nærheten av fjorder pga. så mye de kan spare på kjøling. Hvor reelt det er vet jeg ikke, og er vel kanskje kun snakk om virkelig store skalaer mtp. det må invisteres i fiber etc. også.

Lenke til kommentar

Tja, AP har jo trumfet igjennom ting som selv avstemninger har sagt i mot. F. eks stemte nordmenn mot EU, men da ordnet AP EØS (ikke folkeavstemning). Tror lett på at det samme kunne ha skjedd når det gjelder DLD.

 

Du husker litt feil når det gjelder rekkefølgen her: EØS ble innført i 1992, EU avstemningen var i 1994. Forøvrig stemte alle stortingsrepresentantene fra Høyre for EØS-avtalen, i motsetning til representantene fra AP hvor noen stemte mot. Enkelte representanter fra KrF og FrP stemte også mot, SP og SV stemte samlet mot avtalen.

Lenke til kommentar

Her var det mange rare utsagn. Tror virkelig noen at det ville vært Norge som betalte strømmen ? Tror noen virkelig at det ville vært umulig å få 100 kompetente personer til å ta jobben å drifte et slikt anlegg i Norge, men at det i Sverige er enkelt. Tror noen virkelig at Svenske politikere ønsker denne typen bedrifter til Sverige bare for å ha noe å slå seg på brystet.

Dette ville vært gunstig på alle måter å få til Norge. Det ville kostet mye å lage et slikt anlegg og det er ikke usannsynlig at man måtte hatt flere byggetrinn ettersom kapasiteten stadig må økes. Det er her oljens forbannelse kommer inn. Vi kan enda ignorere verden rundt oss. Svenskene er nødt til, på en helt annen måte, å skaffe seg inntekter, da de ikke har olje.

Lenke til kommentar

Hadde Facebook sitt datasenter havnet i Midt Norge så hadde den norske stat raskt håvet inn pengene.

Med skyhøye strømpriser, men resultatet hadde nok vært at etter noen år eller måneder så legger Facebook ned...

 

Nå har vel strømprisene i Sverige vært minst like høye som i midt-norge. Ellers tror jeg ikke at et så stort og vellykket selskap som facebook ville lagt et datasenter noe sted uten å undersøke rammevilkårene meget grundig. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for at de legger ned med det første.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal staten betale 100vis av millioner til verdens største IT selskaper for at de skal etablere seg her? Det er jo de som burde betale; de sparer jo det mangedobbelte i strøm i løpet av noen år. Slike datasentraler skaper dessuten MINIMALT med ringvirkninger i lokalsamfunnet - bare rundt 100 ansatte i de FB sitt tilfelle.

100 ansatte, regner med de er høyt kompetente på nettverk/data/drift.

gjennomsnittslønna i norge ligger på litt over 35 000 (ssb.no) i mnd * 12 * 100 = 42 mill ( av dette blir det lett noe skatt og avgifter ;)) ca halvparten om vi tar hardt i. De 100 ansatte skal sannsynligvis ha mat og klær og div ting som betyr at det blir noen ansatte i disse næringene også.. diverse næringer utenom vil levere utstyr og stuff til anlegget.

Tipper en slik investering er lønnsom innen for mange år. vi har pengene hvorfor ikke bare gjøre den investeringen for teknologi arbeidsplasser og flere jobber.

Vinn-vinn situasjon spør du meg.

Ting er forbausende enkelt når man kun har en mediaversjon av hva bakgrunnen er. Det er vel etterhvert blitt typisk at folk påberoper seg mer kompetanse enn de folkevalgte på bakgrunn av et par linjer på en nettside, men er folk så dumme at de virkelig tror at Norge takker nei til "den største rosinen i pølsas historie"? Kommer selv fra en utkantkommune og hvis man tror det bare er å vifte med lommeboka for å få kompetente fagfolk til å ta jobb der så tar man skammelig feil. Ønsker man 100 fagfolk ja da er det bare å ta turen i kirka for da er det kun vårherre som kan ordne det. Man kan ikke bare bære x-antall servere ned i en gruve og forvente at lokalbefolkningen skal drifte det. Vet at det høres idiotisk enkelt ut fordi vi har både plass og penger, men det er faktisk en grunn til at f.eks Microsoft og Blizzard velger Irland. Det er sikkert mang en norsk kommune som hadde lagt penger på bordet for å få datasenteret til Facebook som nabo, men er Facebook interessert i å etablere seg i Norge når de kan spare 30% lønnsutgifter ved å etablere seg i et land som Sverige? Hvor mye må Norge betale for å jevne ut den forskjellen?

 

Nå er jo heller ikke Luleå noen verdensmetropol, men det vil nok være lettere å få tak i fagfolk nær våre største byer enn i de tynnest befolkede delene av landet. Lønnsutgiftene vil nok være litt høyere i Norge, men strømutgiftene vil nok være en del lavere. Jeg er kanskje forutinntatt, men jeg vil tro at Bergensområdet vil være en bra sted å legge et slikt anlegg. Det er ikke spesielt høye sommertemperaturer, det er fjorder man kan bruke til kjøling, og det er et visst datamiljø. Ellers så synes jeg at det er veldig sløvt å ikke engang svare en så stor aktør som CERN.

Lenke til kommentar

Hadde Facebook sitt datasenter havnet i Midt Norge så hadde den norske stat raskt håvet inn pengene.

Med skyhøye strømpriser, men resultatet hadde nok vært at etter noen år eller måneder så legger Facebook ned...

Fra 1. november blir Sverige delt inn i nye strømsoner. Kort fortalt kommer Midt-Norge til å importere strøm fra Nord-Sverige, og i Nord-Sverige produseres det mer strøm enn de bruker. Den nye soneinndelingen betyr at det kommer til å bli billigere strøm i Midt-Norge.

 

 

Nå har vel strømprisene i Sverige vært minst like høye som i midt-norge. Ellers tror jeg ikke at et så stort og vellykket selskap som facebook ville lagt et datasenter noe sted uten å undersøke rammevilkårene meget grundig. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for at de legger ned med det første.

Som sagt innføres det nye strømsoner i Sverige, og Luleå ligger i nye Luleå (SE1)-sonen. Siden det produseres mye strøm i Nord-Sverige og overføringskapasiteten til Sør-Sverige ikke er optimal vil dette slå gunstig ut for Facebook mhp strømkostrader. De etablerer seg sannsynligvis i den billigste strømsonen i Sverige.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...