Gå til innhold

Hardware/Teknisk til Battlefield 3


Anbefalte innlegg

Etter å ha blitt konvertert tidligere i denne tråden (Fra AMD til Intel) har jeg brukt noen dager på å se på deler igjen, og kommet fram til ett dilemma.

Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe ett høykvalitets Z68 kort med en i7-2600K, men har jo da etter hvert kommet på at Ivy Bridge kommer jo ut 'snart'.

Har dermed bestemt meg for at å kaste ut penger på ett Z68 kort som jeg sikkert blir å bytte ut når Ivy Bridge kommer (Mener jeg leste at bakover-kompitabilitet krever firmware og BIOS oppdatering, og da er det egentlig enklere og bare kjøpe ett nytt Hovedkort med ny prosessor), blir ganske idiotisk. Har derfor valgt meg ut ett ASUS Sabertooth P67 kort, som går for en relativt billig penge på Komplett. Og da blir spørsmålet: Er det så stor forskjell i ytelse at det er verdt 900 kr for en i7-2600K over en i5-2500K som jeg bare skal ha i under ett år?

 

Forøvrig er dette slik planene mine ser ut så langt: Intel i5-2500k eller i7-2600K -- ASUS Sabertooh P67 -- Corsair Vengeance DDR3 1600 MHz 2x4GB -- 2x Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5 "VAPOR-X" (Fordi jeg har ett fra før) -- 3x BenQ G2420HD 24" -- Crucial m4 SSD 128 GB + Western Digital Caviar Black 2TB HDD -- Corsair HX 750W -- Lian Li PC-A71FB

 

Tar også gjerne imot anbefalinger på ny gaming mus. Har en Sidewinder X5 nå, musehjulet holder på å gå i oppløsning (Blir ganske mykt i romtemperatur etter noen timer med gaming). Eneste kravene er nok at det ikke er trådløst, har tilbake/fremover knapper og helst knapper for å justere sensitivitiet på musen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i7-2600k vs i5-2500k merkes kun i videoredigering og andre tungt trådede oppgaver. Til spill er forskjellen null.

 

Du trenger heller ikke et dyrt Z68-kort. P8Z68-V (ikke LE/LX) er et flott alternativ som sikkert er billigere enn Sabertooth, litt skuffet over at det ikke har kommet et Sabertooth Z68 faktisk. Et annet alternativ er å kjøpe et greit Z68-kort nå og beholde det neste generasjon sammen med et nytt mATX-kort for LAN-rig, men det kommer an på hva du ønsker deg.

 

EDIT:

Med 1GB VRAM må du nok skru godt ned på teksturer og litt grafikkinnstillinger også, spørs faktisk om eyefinity vil godtas i BF3 grunnet fordelene det gir.

 

Gaming-mus:

Ny Sidewinder X5, eller X8 (det følger med kabel). Jeg vet ikke så mye om palmgrip-mus, men kanskje R.A.T. 7?

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Da blir det nok en i5.

 

P8Z68-V kortet er litt dyrere, så da kommer det ned til om Z68 gir noen fordeler forbi SSD Caching (Har tenkt å installere spill og OS på SSD uansett, skal stortsett bruke HDD til lagring av større filer)? Og selvfølgelig det at det hel-svarte Sabertooth kortet ville nok sett bedre ut i kabinettet.

 

Har også tenkt på det med lite VRAM (Det ble nevnt tidligere her). Kan jo selvfølgelig kjøpe ett 6870 med 2GB VRAM (XFX har ett til 1,600 kr på Komplett). Blir nok en oppdatering på ett senere tidspunkt (På nyåret en gang)

 

Som sagt, musehjulet på X5 har problemer, blir mykt og klissete i romtemperatur med litt bruk, og går i oppløsning. X8 ser ut som om den har ganske blandede mottakelse på Komplett ihvertfall (Orker ikke Google opp noen andre reviews nå), men musehjulet ser ut som om det ihvertfall ikke er i samme materiale som X5en.

R.A.T. 7en ser ganske latterlig ut :p Sikkert dyr som f... også

Lenke til kommentar

@Skyenet, var det ikke snakk om at du skulle kjøre 6870 i dual crossfire? For da blir det vel 2 GB VRAM, noe som burde hjelpe saken en del og bidra til at du kan kunne kjøre BF3 med litt anti-aliasing i tillegg såvidt jeg har skjønt.

multiGPU fungerer ikke slik.

VRAM må være det samme på hvert kort, så i praksis får man 1GB VRAM uansett om du har et eller ti kort i CFX.

 

På samme måte blir det også sløs å kjøpe et 2GB-kort for å kjøre sammen med et 1GB-kort, 2GB-kortet vil begrense seg til 1GB for å matche motparten.

Lenke til kommentar

Jeg har en i7 920 @ 4,2ghz, men så har jeg et ræva hovedkort...

Hvor mye bedre er 2500k/2600k ved samme frekvens som i7 920en?

Er jo nesten smartere for meg og kjøpe HELT ny kontra 1366HK... Eller?

Har du en i7-920 på 4.2 GHz tror jeg ikke du har så mye å klage på. En i7-2600k er ca 10-15% raskere per MHz, men i spill er forskjellen fint liten så lenge du ikke kjører noe sånt som GTX 580 SLI på 1920x1080.

Lenke til kommentar

Tror dere det er nødvendig å overklokke 2500k for å kjøre BF3 på Max?

 

Om jeg får solgt mitt 6870 skjermkort kommer jeg til å kjøpe et til 2000+/-.

 

Hva tror dere må til?

3x 7970 for å dra alt på 640x480

/sarcasm

 

Istedet for å bekymre deg om du kan makse et spill eller ikke burde du vurdere hvor viktig grafikk er for deg. Det er fullstendig umulig å si noe om hvor mye spillet vil kreve, men til helga finner vi det kanskje ut med betaen.

Lenke til kommentar

Jeg har en i7 920 @ 4,2ghz, men så har jeg et ræva hovedkort...

Hvor mye bedre er 2500k/2600k ved samme frekvens som i7 920en?

Er jo nesten smartere for meg og kjøpe HELT ny kontra 1366HK... Eller?

Har du en i7-920 på 4.2 GHz tror jeg ikke du har så mye å klage på. En i7-2600k er ca 10-15% raskere per MHz, men i spill er forskjellen fint liten så lenge du ikke kjører noe sånt som GTX 580 SLI på 1920x1080.

 

Hmm, jeg kjører singel GTX580 atm. Har planer om og kjøre SLI også :p

Vil jo ha så mye FPS så mulig pga 120hz skjerm

Lenke til kommentar

Jeg har en i7 920 @ 4,2ghz, men så har jeg et ræva hovedkort...

Hvor mye bedre er 2500k/2600k ved samme frekvens som i7 920en?

Er jo nesten smartere for meg og kjøpe HELT ny kontra 1366HK... Eller?

Har du en i7-920 på 4.2 GHz tror jeg ikke du har så mye å klage på. En i7-2600k er ca 10-15% raskere per MHz, men i spill er forskjellen fint liten så lenge du ikke kjører noe sånt som GTX 580 SLI på 1920x1080.

 

Hmm, jeg kjører singel GTX580 atm. Har planer om og kjøre SLI også :p

Vil jo ha så mye FPS så mulig pga 120hz skjerm

Selv da vil du ikke se store forbedringer med i7-2600k

Lenke til kommentar

Hei,

Gamel bardun som trenger litt assistanse fra dere:

 

NB! Jeg er familiefar og er derfor ikke så oppdatert lengre på denne fronten - og må også overtale konen min til at denne er fin til å drive med foto - og videoredigering. Derfor MINI-ITX :-)

 

Vurderer denne MINI ITX PC'en fra komplett:http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10498

 

Kort sagt så har jeg gjort følgende endringer fra "standard oppsett":

1) Lagt til inn SSD disk

2) Gjort mange små oppgraderinger av RAM, prossesor etc - der det koster minimalt for oppgradering.

Under her er detaljene:

 

596873 Silverstone Sugo SG07B Mini-ITX SortVifte: 1x 180mm Topp, 600W, 80 Plus Bronze, Mini-I

 

619275 Intel® Core? i5-2500 ProcessorSocket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed

 

628838 ZOTAC H67ITX WiFi, Socket-1155mini-ITX, H67, DDR3, 1xPCIe-x16, eSATA, SATA 6Gb/s

 

618010 Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Venge

 

623947 Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysXPCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, HDMI, DisplayPort,

 

618054 Western Digital Caviar® Blue 1TBSATA 6Gb/s (SATA 3.0), 32MB, 7200RPM

 

639424 Corsair SSD Force Series? 3, 120GBSATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/510MB/s read/write, S

575736 OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA

 

SSD 2.5" to 3.5" (Bracket and screws)

 

628839 Sony Optiarc DVD±RW, AD-7713H Slim LineSATA, DVD±R: 8x,DVD+RW: 8x,DVD-RW: 6x,DVD-RAM: 5x,

 

610247 SATA adapter for SATA slimline

6+7 pin, slim SATA - 4-pin power + 7pin SATA

 

351906 Roccat Sense Mouse Pad,

Adrenalin Blue

 

497593 MS COA Label Windows Home Premium 7Nordic, 32/64 bit Åpen 1.00

 

497666 MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit

Komplett

 

497635 MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic

32/64 bit

 

 

200502 Garanti 3 år - Sende inn

PC sendes av kunde til Komplett.no

 

RYKER PÅ CA 10.000,- PÅ OVERNEVNTE OPPSETT. Er det noe du/dere savner for å kunne kjøre BF3? Har dere noen bedre forslag? Er det "overkill"? Si din mening!!!

 

 

 

Bestiller også følgende (og da ikke rene "gamerkomponeneter" ettersom kona også skal leve med den:-).

 

Med følgende komponenter/oppgraderinger:

605896 Logitech Illuminated Keyboard K800

Wireless Ultra-thin Keyboard, backlight, USB

 

603221 Logitech Wireless Gaming Headset G930

Wireless - Connection: 2.4 GHz RF - Range: up to 4

 

603222 Logitech Wireless Gaming Mouse G700

Tracking Resolution: 200 - 5,700 dpi Image process

 

645784 QPAD CT Komplett

Gamingmatte, Hybratek overflate

Lenke til kommentar

Bytt ut Force 3 med Crucial M4, såvidt jeg vet har Force 3/GT-serien fortsatt problemer med BSODs som ingen finner ut av.

 

Jeg kjøpte BF:BC2 i sommer, fikk ikke spilt i 30 min engang før jeg fikk freeze og soundloops(BSODs). Har GTX275...

 

Prøvde alt av fix som ble foreslått på nett men ingenting funket.. fikk endelig tak i errorkoden fra evenloggen, og fant ut at en enkel avinstallering av Easytune 6 var alt som skulle til..

 

Men så klart, der er sikkert flere BSODs feil ute og går..

Lenke til kommentar

Bytt ut Force 3 med Crucial M4, såvidt jeg vet har Force 3/GT-serien fortsatt problemer med BSODs som ingen finner ut av.

 

Jeg kjøpte BF:BC2 i sommer, fikk ikke spilt i 30 min engang før jeg fikk freeze og soundloops(BSODs). Har GTX275...

 

Prøvde alt av fix som ble foreslått på nett men ingenting funket.. fikk endelig tak i errorkoden fra evenloggen, og fant ut at en enkel avinstallering av Easytune 6 var alt som skulle til..

 

Men så klart, der er sikkert flere BSODs feil ute og går..

Hæ?

 

Jeg har ingen problemer med BSOD, etc på min Force Series 3. Har prøvd alt fra små programmer til spill på 15Gb uten problemer.

Det hjelper lite når selve serien er plaget med BSODs og det er 100% tilfeldig hvem som får det, det er så tilfeldig at du kan bytte hovedkort med et identisk et og gå fra stabilt til BSOD.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva jeg skal tro. Har to stk av den. en 90Gb og en 60Gb. Den på 90Gb sitter i en stasjonær og den på 60Gb sitter i en bærbar pc. Ingen av dem har problemer. Har og et par kamerater med hver sin 120Gb harddisk og de kjører dem uten problemer. Jeg har AMD prosessor og de andre har 1366/1155 prosessor. Det er vel ikke sånn at 50% av diskene feiler ut ifra hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...