Gå til innhold

Hardware/Teknisk til Battlefield 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt under 100 fps er uspillbart.

Lite spørsmål... Hvor finner jeg fps og hva er best? (høy eller lav verdi)

 

Last ned fraps så får du FPS i øvre høyre hjørne når du spiller. Mennesket kan se +-60 Frames eller oppdateringer i sekundet. En vanlig spillmonitor er på 60Hz, som er 60 oppdateringer i sekundet. Når du spiller på 30FPS vil du legge merke til at bildet bytter og det kan ødelegge opplevelsen. Du tenker kanskje nå at 60FPS skal holde siden det er så mange bilder i sekundet vi kan se maks. Vel, nei det er ikke så lett. Det du ikke ser via fraps og en vanlig FPS viser er mikrostuttering og framdrops. Når du spiller og spesielt med SLI/CFX vil ofte FPS'en droppe ned til kanskje 30FPS i 100MS noen ganger. Dette vil da senke kvaliteten på FPS'en du opplever, men ikke hva Fraps viser. Om du kjører en FPS på 120 så vil mikrostuttering bare havne på 60FPS og derfor aldri under det du kan se. Jeg regner med du ser hva jeg prøver å få frem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Tror grensen til FPS lagg ligger rundt 24 FPS. Mindre FPS og det sakker veldig jo lavere du kommer. 24 er det film bruker så mindre er vel ikke bra.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Sett opp en elektronisk krets med en led lampe som blinker. Du vil ikke ha muligheten til å se den blinke når den går av og på over 60 ganger per sekund. Det blir det samme med et bilde på skjermen, bare at bildet på skjermen kan manipuleres til å virke mer smooth.

 

Filmer har 24FPS, men de har også motion blur. motion blur jevner ut overgangen mellom to bilder slik at man ikke ser de skifter.

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

Sett opp en elektronisk krets med en led lampe som blinker. Du vil ikke ha muligheten til å se den blinke når den går av og på over 60 ganger per sekund. Det blir det samme med et bilde på skjermen, bare at bildet på skjermen kan manipuleres til å virke mer smooth.

 

Filmer har 24FPS, men de har også motion blur. motion blur jevner ut overgangen mellom to bilder slik at man ikke ser de skifter.

 

Leste du?

 

 

http://www.100fps.co..._humans_see.htm

 

Og de som tror at alle spill går glatt og smud ved 60fps har ikkje spillt Quake 3 osp/cpma ;)

 

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Sett opp en elektronisk krets med en led lampe som blinker. Du vil ikke ha muligheten til å se den blinke når den går av og på over 60 ganger per sekund. Det blir det samme med et bilde på skjermen, bare at bildet på skjermen kan manipuleres til å virke mer smooth.

 

Filmer har 24FPS, men de har også motion blur. motion blur jevner ut overgangen mellom to bilder slik at man ikke ser de skifter.

 

Leste du?

 

 

http://www.100fps.co..._humans_see.htm

 

Og de som tror at alle spill går glatt og smud ved 60fps har ikkje spillt Quake 3 osp/cpma ;)

 

Har sett siden før. Har testet ut dette selv og personlig opplever jeg det slik jeg har forklart.

Lenke til kommentar

For å si det rent praksis og greit for oss vanlig folk.

 

Har du skjerm som støtter maks 60hz?

ja, da er det veldig optimalt om du har 60 bilder i sekundet, gjennomsnittlig, her er det lurt å ha vsync, så lenge du klarer å opprettholde bildefrekvens, hvis det dropper mye, vil det bare bli verre.

 

Iallefall, det er slik jeg har tolket det.

Av dem som bruker 70Hz, 120Hz og 200Hz skjermer, har jeg ingen erfaring med.

 

Og når det gjelder hva øyet kan se, så stemmer det som Nizzen lenket til.

Lenke til kommentar

Motorene til spillene bestemmer ofte hvor mange fps som må til for at spillet skal flyte perfekt.. Doom 3 var f.eks cappa til 60 fps, og da fløyt det bra. Quake 3 går vel best på 125 fps.

 

I f.eks BC2, så synes jeg spillet flyter dårlig når fps er under 80.

 

Er dette til å stole på? http://www.mmo-champion.com/threads/1008775-Battlefied-3-benchmarks.

 

Og er det sant at jeg bør ha en GPU med med minst 1.5gb Vram for å være smooth i Ultra hvis det er Vram Cap på High og Ultra-settings? Vet du nevnte at to gtx 570 ville funket, men liker å dobbeltsjekke.

Lenke til kommentar

Testa bf3 på laptopen min, en asus u46sv med følgende speccs:

i5 2410M 2,3 GHz

4 gb ram

NVIDIA GeForce GT 540M

 

og hadde nede mot 30 fps med alt på low @ 1366 x 768... Er det å forvente at den takler spillet så dårlig? :/

 

Må si det var litt skuffende, mente på at en eller annen nevnte at det skulle være helt greie speccs for bf3. Er jo ikke krise, da jeg har en stasjonær pc jeg primært bruker til gaming. Men den får jeg ikke med meg hjem til jul, så blir en hel mnd uten bf3 :o

Lenke til kommentar

Første som er gale er at spillet har en haug med stuttering hele tiden. Gjelder forøvrig alle gamemodes, campaign, coop og multiplayer

Da er det ikkje noe med spillet å gjøre. Da er det driveren til skjermkortet.

 

 

Driveren har veldig mye å si for ytelse i bf3. Med Ati 11.10 preview 3 driveren og CAP 3 får jeg utrolig mye stuttering, (noe som ble fixset med CAP 4 i går)

 

Uten CAP og 11.10 preview 2 fungerer strålende for meg med trifire 69xx.

 

 

 

 

Edit: For mange hjelper det å Disabled hyperthreading for dem som bruker Intel cpu. Dette hjalp for meg også med å få mere stabil fps. Kan faktisk anbefales på det sterkeste. :thumbup:

 

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...