Gå til innhold

Hardware/Teknisk til Battlefield 3


Anbefalte innlegg

Responstida ved 120hz vs 60hz er en faktor som er fryktelig uavhengig slike detaljer om det er satt opp riktig:D

 

Responstid er alfa omega i fps uansett IMO.

Det burde jo i teorien være snakk om 33ms mot 67 ms om du har vsync aktivert, så at det er noe merkbart tror jeg på.

Du kjører ikke CFX forresten? Det legger på 1 frame inputlag, som er relativt merkbart ved 60 fps.

 

Helt enig i at responstid er livsviktig i fps, men det må tydeligvis være noe rart med skjermen din om du merker forskjell på 60 og 120 Hz, hos meg er dette bare snakk om antall bilder som skjermen viser i sekundet. Inputlag på skjermen er vel like høy uansett displaymodus?

 

Hva vil den beste settingen være for to HD 7970 og 120Hz skjerm?

 

Jeg skrudde av Vsync igår, og synes bildet flyter bedre, men fremdeles når FPS bikker under 120, og spesielt under 100, så blir bilde hakkete, det går greit men det er fremdeles ikke bra. Å kjøre 60Hz på skjermen fungerer ikke, det har jeg prøvd, tydligvis går ikke dette pga att skjermen er 120Hz. prøvd det både i CS:S og BF3, men det blir totalt uspillbart.

 

Noen gode forslag? innstillinger i BF3/Catalyst? Det er liksom ikke noe flyt i bildet under 120/100fps

Nå har jeg ikke 7970 CFX, men dette høres definitivt ut som microstutter fra sin "beste" side.

 

Det jeg hadde forsøkt i ditt tilfelle:

Gå til mappa du har installert BF3 og lag en fil, user.cfg, som inneholder:

GameTime.MaxVariableFps 120
RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 2
RenderDevice.TripleBufferingEnable 0

Høyere renderaheadlimit vil kunne gi deg jevnere framerate mot høyere inputlag, lavere vil gi mer hakkete framerate mot mindre inputlag.

Maxfps kan også prøves å settes lavere til noe slikt som 100 eller 95.

 

Hjelper ikke dette hadde jeg prøvd å senke Antialiasing Deferred til 2x eller OFF

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver å laster ned catalyst 12.2 preview, dristig siden jeg ikke får 120hz på optoma hd67 til å fungere etter 11.7 uten spenstige modifikasjoner:S

 

Selv ATI selv skjønner ingenting... De skal ha for at jeg aldri har sett maken til rask respons på support og ikke minst oppfølging.

 

60hz er helt ok til bf3 forsåvidt, men responsen til musa/spillet er ikke til å sammeligne med 120hz.

Hvordan skal du greie å spille med 120hz, når du ikke har 120fps eller mer stabilt hele tida ?

Det finnes ikke god nok hardware idag for å holde 120fps stabilt med alle instillinger på høyeste, med 1080P oppløsning eller større. Da må du eventuelt spille på en gammel CRT skjerm med 1024x768 oppløsning eller kutte ned hardt på grafikken ? :p

 

Hehe:D 120fps med 2xhd6950 uten AA og litt finjusteringer på grafikkinnstillingene så går det flott det:D Selv med 720p på et 90 tommers lerrett så er BF3 nydelig:D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Responstida ved 120hz vs 60hz er en faktor som er fryktelig uavhengig slike detaljer om det er satt opp riktig:D

 

Responstid er alfa omega i fps uansett IMO.

Det burde jo i teorien være snakk om 33ms mot 67 ms om du har vsync aktivert, så at det er noe merkbart tror jeg på.

Du kjører ikke CFX forresten? Det legger på 1 frame inputlag, som er relativt merkbart ved 60 fps.

 

Helt enig i at responstid er livsviktig i fps, men det må tydeligvis være noe rart med skjermen din om du merker forskjell på 60 og 120 Hz, hos meg er dette bare snakk om antall bilder som skjermen viser i sekundet. Inputlag på skjermen er vel like høy uansett displaymodus?

 

 

Vsync er som å banne i kjerka for min del, flott til singleplayer forsåvidt.

Antall bilder i sekundet blir litt for snevert , 120 operasjoner og oppdateringer vil

gjøre det samme med styringa di og gjøre musa mer presis , mindre inputlag.

 

En måte å forklare det på er vel at hvis du beveger musa di bortover matta, så blir

det oppdatert 120ganger i forhold til bilde , dermed dobbelt så raskt som 60hz.

(veldig forenklet siden musa antaglig oppdateres atskillig flere ganger etc etc)

 

Kjører cfx og flip queue size 1, noe som gir rundt 12ms inputlag ekstra , har ikke prøvd å

sette denne til 0 , men av erfaring så gir det ofte snedige resultater.

 

Prøv 120hz uten v_sync aktivert kontra 60hz, har ikke vært bort i noen som ikke har merka forskjell. Jeg merker voldsom forskjell, men merker ikke mye forskjell på Ultra vs high på BF3. Dette kan være individuellt men rent teknisk så skal forskjellen være 100%,

musresponsen er iallefall mye raskere. Best demonstrert ved å bevege den i raske sirkler.

 

 

Tror jeg har funnet grunnen til at 120hz benektes , monitordriveren fra recieveren (EDID informasjonen) krasjer ganske brukbart med den ifra prosjektoren (Optoma HD67) .

Får prøve å redigere den informasjonen evt samle informasjon om lyd fra recieveren og

bilde fra optoma`n til en monitordriver.

Endret av RoXx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Responstida ved 120hz vs 60hz er en faktor som er fryktelig uavhengig slike detaljer om det er satt opp riktig:D

 

Responstid er alfa omega i fps uansett IMO.

Det burde jo i teorien være snakk om 33ms mot 67 ms om du har vsync aktivert, så at det er noe merkbart tror jeg på.

Du kjører ikke CFX forresten? Det legger på 1 frame inputlag, som er relativt merkbart ved 60 fps.

 

Helt enig i at responstid er livsviktig i fps, men det må tydeligvis være noe rart med skjermen din om du merker forskjell på 60 og 120 Hz, hos meg er dette bare snakk om antall bilder som skjermen viser i sekundet. Inputlag på skjermen er vel like høy uansett displaymodus?

 

Hva vil den beste settingen være for to HD 7970 og 120Hz skjerm?

 

Jeg skrudde av Vsync igår, og synes bildet flyter bedre, men fremdeles når FPS bikker under 120, og spesielt under 100, så blir bilde hakkete, det går greit men det er fremdeles ikke bra. Å kjøre 60Hz på skjermen fungerer ikke, det har jeg prøvd, tydligvis går ikke dette pga att skjermen er 120Hz. prøvd det både i CS:S og BF3, men det blir totalt uspillbart.

 

Noen gode forslag? innstillinger i BF3/Catalyst? Det er liksom ikke noe flyt i bildet under 120/100fps

Nå har jeg ikke 7970 CFX, men dette høres definitivt ut som microstutter fra sin "beste" side.

 

Det jeg hadde forsøkt i ditt tilfelle:

Gå til mappa du har installert BF3 og lag en fil, user.cfg, som inneholder:

GameTime.MaxVariableFps 120
RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 2
RenderDevice.TripleBufferingEnable 0

Høyere renderaheadlimit vil kunne gi deg jevnere framerate mot høyere inputlag, lavere vil gi mer hakkete framerate mot mindre inputlag.

Maxfps kan også prøves å settes lavere til noe slikt som 100 eller 95.

 

Hjelper ikke dette hadde jeg prøvd å senke Antialiasing Deferred til 2x eller OFF

 

Skal prøve meg litt frem.

 

Det med microstutter, jeg merker ingenting til lagging/hakking/ujevnt bilde ved 120FPS og over, men det er når FPS detter under 120FPS, jeg begynner å merke att bildet oppfører seg rart.

Lenke til kommentar

Hijacker tråden litt(!)

Fikk tak i et ekstra skjermkort (samme som jeg allerede har) av en kompis av typen Geforce GTX 560 Ti. Hadde lyst å kjøre mine 2 kort i SLI ; fikk satt dem opp og ordna - testa i div. spill. Alt funker fint, helt til jeg kommer til BF3 - der lagger det som bare FY(!) Artifacts, lagg og grafikken er ikke alltid tilstede - bare totalt kaos!

Dette skjer uansett hvilken oppløsning jeg kjører med eller grafikk. (Vel, lagger litt mere på ultra enn low da men..)

Til vanlig kjører jeg 1920x1080 res. og medium grafikk med bare ett av korta = knirkefritt!

 

Hva kan være galt?

 

Resten av riggen består av; Intel i5 2500k, win7 64bit på SSD og 8GB ram.

Endret av ojstein^
Lenke til kommentar

Yo folkens. Har et lite problem med BF3 rent teknisk, som var ikke-eksisterende før for ikke så lenge siden. I spillet har jeg en stabil framerate, men synes jeg har gått litt ned etterhvert. Hovedproblemet ligger i at jeg får mye små fpsdrops i ny og ne, som jeg først trodde var god gammeldags lag, før jeg sjekket fps'en.

 

En annen ting er at jeg ikke lengre kan tabbe ut til battlelog lengre, som før gikk helt greit, uten at hele greia fryser seg. Samme når jeg avslutter en runde - pc'n er sirrup og det tar lang tid før jeg kan gjøre noe som helst. Samtidig hører jeg harddisken min dundrer som en fjellrise fra kabinettet, og lurer på om det rett og slett er den som er blitt flaskehalsen?

 

Maskinvare:

Ram: 4 gig ram

GPU: HD 6950 2gb

CPU: Phenom II x4 965 BE

HDD: Random samsung 1TB disk på 7500 rpm.

HK: ASUS M4A89TD

Lenke til kommentar

Yo folkens. Har et lite problem med BF3 rent teknisk, som var ikke-eksisterende før for ikke så lenge siden. I spillet har jeg en stabil framerate, men synes jeg har gått litt ned etterhvert. Hovedproblemet ligger i at jeg får mye små fpsdrops i ny og ne, som jeg først trodde var god gammeldags lag, før jeg sjekket fps'en.

 

En annen ting er at jeg ikke lengre kan tabbe ut til battlelog lengre, som før gikk helt greit, uten at hele greia fryser seg. Samme når jeg avslutter en runde - pc'n er sirrup og det tar lang tid før jeg kan gjøre noe som helst. Samtidig hører jeg harddisken min dundrer som en fjellrise fra kabinettet, og lurer på om det rett og slett er den som er blitt flaskehalsen?

 

Maskinvare:

Ram: 4 gig ram

GPU: HD 6950 2gb

CPU: Phenom II x4 965 BE

HDD: Random samsung 1TB disk på 7500 rpm.

HK: ASUS M4A89TD

 

det kan både være harddisk og ram. 4 GB er ikke så mye trøv og kjøp 2-4 GB til og se da.

tar det lang tid og laste banene i BF3?

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med lag noen ganger.

 

Si jeg blir beskutt av en fyr. Fyrer av noen skudd tilbake, men finner ut at det her går dårlig. Så jeg slenger meg ned bak noe. Rett etter at jeg ligger i dekning, dør jeg.

Så her er den en forsinkelse en eller annen plass.. Treffa blir ikke registrert hos meg før jeg burde vært trygg.

 

Spiller dessverre med WIFI, men dette er stabilt. Prøvde Ethernet over kobber(el anlegget) men det fungerte dårlig.

 

HW ellers er godt nok. SSD, GTX 570, 8GB RAM, i5 2500k.

 

Noen tips til instillinger jeg bør se nærmere på?

Lenke til kommentar

Tror jeg skal prøve å justere litt på Network Smoothing Factor.

Network Smoothing Factor: This slider controls interpolation, a technique which determines where a particular moving object or character is currently located in the game world, based on actual locational data periodically received over the network. If an enemy soldier is running along in front of you, interpolation allows their movement to appear fluid, calculating their movement across the screen even though your computer is receiving only periodic updates of where they actually are. So instead of seeing a person jerkily warping from point to point, you see smooth animated motion all the way along. By reducing this slider, you can reduce the use of interpolation, and in turn potentially increase your accuracy by reducing latency; you're more likely to shoot at where someone actually is at any time. The downside to reducing the slider is that it may make character movements more jerky in the game. This depends on a range of factors, including the quality and latency of your own connection to the server, and those of the other players. Start by lowering the slider to the midway point. If after a period of gameplay on your favorite servers you don't notice any jerkiness in friendly or enemy movements, then lower it slightly again. If you do, raise it slightly until things are smooth.

 

 

 

 

 

Selv har jeg svært lite problemer med dette. Spiller også mest på nordiske servere. 0.8ms til nix har jeg med 100/100 linja. Det blir iallefall ikkje verre med bra ping.

 

 

Lenke til kommentar

Yo folkens. Har et lite problem med BF3 rent teknisk, som var ikke-eksisterende før for ikke så lenge siden. I spillet har jeg en stabil framerate, men synes jeg har gått litt ned etterhvert. Hovedproblemet ligger i at jeg får mye små fpsdrops i ny og ne, som jeg først trodde var god gammeldags lag, før jeg sjekket fps'en.

 

En annen ting er at jeg ikke lengre kan tabbe ut til battlelog lengre, som før gikk helt greit, uten at hele greia fryser seg. Samme når jeg avslutter en runde - pc'n er sirrup og det tar lang tid før jeg kan gjøre noe som helst. Samtidig hører jeg harddisken min dundrer som en fjellrise fra kabinettet, og lurer på om det rett og slett er den som er blitt flaskehalsen?

 

Maskinvare:

Ram: 4 gig ram

GPU: HD 6950 2gb

CPU: Phenom II x4 965 BE

HDD: Random samsung 1TB disk på 7500 rpm.

HK: ASUS M4A89TD

 

det kan både være harddisk og ram. 4 GB er ikke så mye trøv og kjøp 2-4 GB til og se da.

tar det lang tid og laste banene i BF3?

 

B2K laster like kjapt som kompisene mine med SSD, mens vanillakartene laster ekstremt tregt. Lurer på om det kan være en kombo av ram og HDD. Opplever ingen ville temperaturer heller, og CPU og GPU går som normalt.

Lenke til kommentar

-snip-

 

Selv har jeg svært lite problemer med dette. Spiller også mest på nordiske servere. 0.8ms til nix har jeg med 100/100 linja. Det blir iallefall ikkje verre med bra ping.

 

Spiller også for det meste på nordiske servere som har max 40ms ping, ofte rundt 20ms.

 

Oppgraderte akkurat nå linja fra 12/5 til 70/10. Canal Digital.....

Har nok fint lite å si for BF3 men ;) Vi får se.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er STOR forskjell på et 4850 og et 6950 i spill som BF3 o.l.?

Og evt om det fortsatt er noen der ute som kan låses opp til 6970?

Hadde egentlig lyst på den nye 79xx serien, men den ble noe dyrt for min smak da jeg spiller ganske lite (og egentlig er ganske fornøyd med medium settings i bf3).

Eller kanskje noen med peiling har noen andre gode innspill?

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er STOR forskjell på et 4850 og et 6950 i spill som BF3 o.l.?

Og evt om det fortsatt er noen der ute som kan låses opp til 6970?

Hadde egentlig lyst på den nye 79xx serien, men den ble noe dyrt for min smak da jeg spiller ganske lite (og egentlig er ganske fornøyd med medium settings i bf3).

Eller kanskje noen med peiling har noen andre gode innspill?

Er vel ca 80% raskere, så det er en stor forskjell ja. Om du kommer til å merke det på grafikken i BF3 er nok en annen sak.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er STOR forskjell på et 4850 og et 6950 i spill som BF3 o.l.?

Og evt om det fortsatt er noen der ute som kan låses opp til 6970?

Hadde egentlig lyst på den nye 79xx serien, men den ble noe dyrt for min smak da jeg spiller ganske lite (og egentlig er ganske fornøyd med medium settings i bf3).

Eller kanskje noen med peiling har noen andre gode innspill?

Er vel ca 80% raskere, så det er en stor forskjell ja. Om du kommer til å merke det på grafikken i BF3 er nok en annen sak.

Ok, spiller nå (med fraps for å se fps) i 15-25 frames pr second på medium, er vel det jeg har mest lyst til å få til å være ca stabilt på 50-60 på samme setting (medium) vil da 6950/70 være nok, eller må man opp på 79xx (78xx når den kommer) for det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...