Gå til innhold

Siste uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Men ikke nødvendigvis en god spill-PC fra Acer. For de som liker OS X og mange USB-porter har man et problem. :p

 

Nå er det ikke så selvfølgelig at Apple hadde tjent mer penger på om de også hadde satset på lavpris. Det er mye rart rundt psykologi og salg. Historien har vist noen eksempler på at produkter som ble nedsatt i pris selger dårligere, fordi den mister sin nisje eller "status". Å satse for vidt kan også føre til at man blir mindre konkurransedyktig på lavpris eller kvalitet, ettersom hvor man satser.

 

Hva så? Jeg er ikke apple, jeg er en kunde. Jeg snakker åpenbart om hva som er ulemper og fordeler for kunder. Om apple hadde tjent mer på å doble prisene også, så hadde det uansett hvert en ulempe/problem for kunden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva så? Selskaper skal tjene penger, de driver ikke med veldedighet. Jeg er klar over at det generelt er kjipt med eksempler hvor selskaper ikke tjener penger på noe man har lyst å ha. Jeg opplever det hele tiden med programmer og drivere i Linux. Kjipt, men sånn er det. Jeg driver heller ikke veldedighet for at andre skal få noe de har lyst på. Gjør du?

Lenke til kommentar

Hva så? Selskaper skal tjene penger, de driver ikke med veldedighet. Jeg er klar over at det generelt er kjipt med eksempler hvor selskaper ikke tjener penger på noe man har lyst å ha. Jeg opplever det hele tiden med programmer og drivere i Linux. Kjipt, men sånn er det. Jeg driver heller ikke veldedighet for at andre skal få noe de har lyst på. Gjør du?

 

Hva er egentlig poenget ditt? At ulemper med selskapers produkter ikke er noen vits å påpeke eller ta hensyn til, fordi selskapene vil tjene penger? En ulempe med en produktgruppe er en ulempe med en produktgruppe, uansett hva som er årsaken til ulempen, og hva som er selskapets strategi, og hvor mye de driver med veldigheit eller ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du overtolker meg nok en smule. Jeg kom kun med en betraktning om at de ikke satser på lavprissegmentet, fordi det muligens ikke hadde gitt høyere inntjening, uten at jeg har fasit på det.

 

At du synes det er dumt, har jeg notert. At du har rett i at de som ønsker en lavpris-PC med OS X ikke har rare valgmuligheter, er helt klart. Norge er et fritt land, og du har også rett til å si at det er synd.

Lenke til kommentar

Problemet er at man har såpass få produkter å velge mellom, feks har man ikke produktet for "enkel bruk, men prioriterer tilkoblingsmuligheter og pris mer enn størrelse" på mac-fronten. Så problemet er ikke at mac-maskinene er dyre om de passer deg, problemet er at de er dyre om de ikke passer deg.

AtW

Så klart det er dyrt hvis det ikke passer deg. Akkurat som 4000 for en nett-PC er mye penger om man skal spille.

 

Vel, som nevnt over her så kjøpte eg en laptop til 11k, og sammenlignet med Apple sine var de ikke i nærheten av bang for the bucks. Og prøvde eg å sette de opp så nært så mulig havnet eg over 20k nesten før eg rakk å si dyrt.

Lenke til kommentar

@RastaXP: Nå aner jeg ikke hvordan jobb-PCene jeg snakker om klarer "spill og annet snacks" med 4GB - de er ikke leketøy, så det er i alle fall ikke det vi bruker dem til... ;)

 

Personlig har jeg hittil ikke kjørt Lion på en Mac med så lite som 4GB, men kommer til å gjøre det på den stasjonære maskinen min hjemme i løpet av kort tid og har null betenkeligheter med det. Hvor effektiv 4GB vil være kommer helt an på bruksområdet, men til "vanlig hjemmebruk" holder det helt fint.

Det er ikke veldig lenge siden jeg kjørte Snow Leopard på 1.5GB, på en gammel Mac som jeg brukte daglig privat, og det fungerte også helt fint. Det handler kun om å balansere ressursene i forhold til behov og bruksområde, enten det er Mac eller Windows-PC, særlig mer er det ikke å si om den saken. Den neste Macen jeg bestiller på jobb vil ha 16GB, så vet jeg med rimelig stor sikkerhet at det er tilstrekkelig i dens forventede levetid - RAM er billig. ;)

'Selvfølgelig må man tilpasse seg bruken, men det er er allikevel tilfellet at det er forskjell på hvor mye som brukes på den samme oppgaven, og det er relevant. Og RAM er ikke alltid billig i en Mac skal jeg si deg ;)

 

AtW

Virker som at du slikker på fingeren og stikker den opp i lufta og kjenner hvilken vei vinden blåser, for deretter å synse litt om denne forskjellen på hvor mye RAM som brukes. Greit nok, jeg har heller ikke gjort direkte sammenligninger og målinger side om side mellom Windows 7 og OS X Lion på applikasjonsspesifikt minneforbruk - baserer meg i hovedsak på mitt inntrykk etter å ha sett OS X og Windows i bruk til nøyaktig de samme oppgavene i samme kontormiljø dag ut og dag inn. Windows-brukerne er de som én etter én har møtt veggen med 4GB.

 

Hvor billig RAM for en Mac er kommer bl.a an på hvor man velger å kjøpe sin RAM og hvilken type RAM det er snakk om, men når f.eks en 2x4GB oppgradering av minnet i en iMac koster ca 400 kr hos en tilfeldig valgt norsk nettbutikk så er det billig.

Lenke til kommentar

Problemet er at man har såpass få produkter å velge mellom, feks har man ikke produktet for "enkel bruk, men prioriterer tilkoblingsmuligheter og pris mer enn størrelse" på mac-fronten. Så problemet er ikke at mac-maskinene er dyre om de passer deg, problemet er at de er dyre om de ikke passer deg.

AtW

Så klart det er dyrt hvis det ikke passer deg. Akkurat som 4000 for en nett-PC er mye penger om man skal spille.

 

Vel, som nevnt over her så kjøpte eg en laptop til 11k, og sammenlignet med Apple sine var de ikke i nærheten av bang for the bucks. Og prøvde eg å sette de opp så nært så mulig havnet eg over 20k nesten før eg rakk å si dyrt.

Kommer jo helt an på hva du mener med "bang". Du får PCer med samme CPU og GPU langt billigere, men resten av pakken vil ofte ikke være mye å skryte av da... ;)

Lenke til kommentar

Mac maskiner har jo i flere år nå brukt nøyaktig samme minnebrikker som Windows maskiner? Så ser ikke helt den problemstillingen, du kan jo kjøpe nøyaktig det samme Corsair Value settet på 2x4GiB RAM 1333 MHz @ CL9 til MacBook Pro og Mac Mini som til din Windows bærbare med DDR3?

 

Selv Corsair sine egne "Memory for Mac / Apple" serie koster knapt noe mer enn den vanlige value serien.

Lenke til kommentar

Mulig det. Kjøpte en Dell XPS og sammenlignet med en macbook pro.

 

Og syntest ikke apple sitt tilbud var "så mye å skryte av" heller.... Litt svakere prosessor, samme minne, lavere oppløsning på skjermen, samme harddisk. 10k høyere pris.

 

Kan godt hende de er pene, man har forskjellig smak, men for 10 000 kroner skal den være veldig mye penere for at eg skal gidde å kaste pengene ut vinduet.

Lenke til kommentar

Problemet er at man har såpass få produkter å velge mellom, feks har man ikke produktet for "enkel bruk, men prioriterer tilkoblingsmuligheter og pris mer enn størrelse" på mac-fronten. Så problemet er ikke at mac-maskinene er dyre om de passer deg, problemet er at de er dyre om de ikke passer deg.

AtW

Så klart det er dyrt hvis det ikke passer deg. Akkurat som 4000 for en nett-PC er mye penger om man skal spille.

 

Vel, som nevnt over her så kjøpte eg en laptop til 11k, og sammenlignet med Apple sine var de ikke i nærheten av bang for the bucks. Og prøvde eg å sette de opp så nært så mulig havnet eg over 20k nesten før eg rakk å si dyrt.

 

Kommentarer som dette blir egentlig totalt meningsløse om du ikke kommer med modellnr, linker eller noe til å backe opp det du sier.

Jeg kan også si at jeg fikk meg en MacBook Pro til flere tusenlapper billigere enn en tilsvarende Windows maskin. Uten referanser til å bekrefte dette så blir det jo bare løse ord.

 

Hver gang folk faktisk kommer med linker så finner man jo fort ut, åja Windows maskinen manglet skikkelig trackpad, hmm den hadde ikke webkamera med HD-kvalitet, den hadde ikke Bluetooth, den hadde ikke 3x3 stream trådløst, den hadde ikke ditten og den hadde ikke datten. Det klassiske eksemplet er jo at folk ser utelukkende på klokkehastighet på prosessor og hvilket skjermkort som er i maskinen og sier HAH! Gir mye mer for pengene enn alt som Apple leverer uten å faktisk tenke på at det er litt flere aspekter med en bærbar PC enn bare prosessor og skjermkort.

Lenke til kommentar

Helt enig, det blir for dumt med argumenter som "Mac er dyrere på grunn av design osv..", det er faktisk snakk om blant annet to forskjellige operativsystemer osv.. Det må nesten prøves oven gitt periode med en noe objektiv og nøytral holdning før du faktisk klarer å se det for hva det er.

 

Når du først tror og innbiller deg og begynner å tenke at "jeg betaler ikke 10'000kr for en penere maskin" så er du jo langt ute på jordet allerede.

Men igjen, eksempler med linker, modellnr, priser osv så vi faktisk kan se og sammenligne gjør det jo til en mye mer reell diskusjon enn bare å skrive og syte over at Mac maskinen koster 10'000kr ekstra uten å være noe bedre.

Lenke til kommentar

Problemet er at man har såpass få produkter å velge mellom, feks har man ikke produktet for "enkel bruk, men prioriterer tilkoblingsmuligheter og pris mer enn størrelse" på mac-fronten. Så problemet er ikke at mac-maskinene er dyre om de passer deg, problemet er at de er dyre om de ikke passer deg.

AtW

Så klart det er dyrt hvis det ikke passer deg. Akkurat som 4000 for en nett-PC er mye penger om man skal spille.

 

Vel, som nevnt over her så kjøpte eg en laptop til 11k, og sammenlignet med Apple sine var de ikke i nærheten av bang for the bucks. Og prøvde eg å sette de opp så nært så mulig havnet eg over 20k nesten før eg rakk å si dyrt.

 

Kommentarer som dette blir egentlig totalt meningsløse om du ikke kommer med modellnr, linker eller noe til å backe opp det du sier.

Jeg kan også si at jeg fikk meg en MacBook Pro til flere tusenlapper billigere enn en tilsvarende Windows maskin. Uten referanser til å bekrefte dette så blir det jo bare løse ord.

 

Værså god. Si hva du vil.

 

Modell type: P11F. Dell XPS. Uten at eg skjønner hva det vil si deg. Mulig den suger balle, er så fornøyd som eg aldri har vært. Faktum er at eg satte opp en tilsvarende (nesten hvertfall da de ikke klarte det) og den havnet på over 20500 kroner på apple.no

 

Hvilken link skal du ha? Fakturaen min?

 

Mulig den ikke har noe annet enn prosessor og fett med minne. Dog tviler eg på akkurat det. Ser ikke ka eg mangler.

 

Edit: Styreflaten er eg kanonfornøyd med. Mulig den er litt bedre på macbook pro. Det lille eg har prøvd den eg har tilgang til på jobb viser ikke helt det. Kanskje noen hakk hvassere.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Før jeg kjøpte min MBP for ca 2 mnd siden har jeg hatt 5-6 andre laptopper. Men dette er min første mac.

 

Har jo vært ganske fornøyd med mine tidligere maskiner, men når jeg fikk MBP tenkte jeg bare; Hvordan har jeg levd uten dette så lenge?

Alt er jo bare genialt. Før tenkte jeg også at folk var gal som betalte så mye for en laptop (med så "dårlig" harware osv) men nå skjønner jeg godt hvorfor folk velger å betale for disse vidunderlige maskinene. Man forelsker seg bare helt i småting som gestures(styreflaten), tastaturet, magsafe, god skjerm og alle de geniale løsningene OSX har å tilby.

Lenke til kommentar

Vel, først og fremst hvorfor den noe (antagelig ikke fullt alvorlige uttalelsen) stive prisen kan forsvares av pekeflaten. Som en bastant påstand holder ikke det, men vi går videre.

 

 

Har jo vært ganske fornøyd med mine tidligere maskiner, men når jeg fikk MBP tenkte jeg bare; Hvordan har jeg levd uten dette så lenge?

Religion.

 

Alt er jo bare genialt.

Religion.

Før tenkte jeg også at folk var gal som betalte så mye for en laptop (med så "dårlig" harware osv) men nå skjønner jeg godt hvorfor folk velger å betale for disse vidunderlige maskinene.

Jada, du har blitt frelst. :)

Man forelsker seg bare helt i småting som gestures(styreflaten), tastaturet, magsafe, god skjerm og alle de geniale løsningene OSX har å tilby.

"De geniale løsningen". Som? Er OS X alene om å tilby dette?

 

Etc etc.

 

Hadde det vært én post, så.

 

RattleBattle: :!: Årets post!

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...