Gå til innhold

Siste uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@JKJK: Som med Windows-PCer er den optimale mengden RAM i en Mac totalt avhengig av hva du bruker maskinen til, og behovet for RAM ved samme arbeidsoppgaver er temmelig likt.

 

Spørs jo litt hva man mener med temmlig likt, min erfaring med tilsvarende maskiner er at bruken er kanskje 20-40% høyere (på OSX), litt avhengig av bruksområde. Om man synes det er stor forskjell blir jo litt individuelt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Spørs jo litt hva man mener med temmlig likt, min erfaring med tilsvarende maskiner er at bruken er kanskje 20-40% høyere (på OSX), litt avhengig av bruksområde. Om man synes det er stor forskjell blir jo litt individuelt.

 

AtW

Det er også kostbart med høyt minnebruk i datamaskinen. Invester i en Bugg i stedet.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Godt å se at det er flere som faller pladask, etter man får satt seg inn i systemet og hvordan det funker, så blir man bare avhengig. Har bare hatt en mac, men vet at det neste jeg kjøper blir også en mac. Rett og slett fordi jeg liker brukeropplevelsen av Mac OS, og hvor enkelt alt flyter. Men jeg er ingen hard og brukende krever, som kjører masse tunge program. Som student svir det på pungen, men angrer ikke!

 

+ til mange gode poeng i artikkelen!

Lenke til kommentar

Jeg har fulgt med på Jørgens ferd inn i det ukjente med iver og glede!

 

 

At man prøver noe nytt uten egentlig å ville for så å finne ut at det faktisk er bedre, er en erfaring jeg gjorde for mange år siden. Det har igrunn formet meg og gjort meg faglig sterkere i årenes løp, allikevel har jeg hardnakket tviholdt på mine Windows maskiner hjemme. Apple var for folk som ikke ville være med i gjengen, de sære som lot seg kjøpe!

 

I 2008 var jeg så maksimalt lei av data at jeg vurderte å kutte 100%. Jeg hadde en Windows telefon, ingen klokke men TV i en periode, og fant ut at det fungerte flotters. I mitt yrke får man fort mange venner som ringer hele tia for å slå av en prat .....og..... naturligvis spørre om noe teknisk fordi noe har tryna -sånn på tampen av samtalen. Og det var den kvelden! Besøk ble det også mye av men sjelden hjemme hos oss og enda sjeldnere sammen med kona :)

 

Så -året er 2008, jeg er dritt lei ukyndig dataentusiaster og har ikke råd til en heftig UNIX løsning, jeg er for lei til å begynne å knote til Linux bokser, som kona aldri i verden vil klare å bruke uten min hjelp. Jeg har bestemt meg for å slutte å mekke, oppgradere, feilsøke og teste for å finne «den beste løsningen».. No more!

 

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg overgi meg og løpe inn i klørne til Fruktsvindlerne, legge hode på hoggestabben og la RIP-Steve gjøre det av med meg?

Skal jeg overgi meg til Linux som ikke selges hverken her eller der og rent profesjonelt er selvmord. Laste alt ned fra nettet -lage install dvd eller pinner. Katastrofen her er å lære kona alt dette og til og med tro at det kommer til å fønke! Ikke vær morsom, Linux er for entusiaster og de som mener noe annet har ikke lest ei linje om Mr. Torvalds! Jeg elsker Linux som fenomen men er bare helt ferdig med den tekniske biten.

 

Steindyrt blir det uansett! 2 kraftige arbeidsstasjoner som tygger film og høyt oppløste foto’s dagen lang, en potent server som kan kjøre en haug med wiki’s, bilde og video databaser, VPN mot nor og sør, ftp’r og synking mot alt som finnes av unyttige nyttigheter. Og så var det streaming og fjernadministrasjon, uff. Vi trenger også en kraftig bærbar og gjerne noe lite å lese morra avisa med. Vår kjære HTPC var vel den høyest elskede box’en om man kan bruke slike ord på en varig hodepine ;) Vi gikk også over i privatmodus jobbmessig, derfor lot vi diskene ligge på jobben og måtte handle inn TærraBytter i bøtter og lass.

 

Det må jo bli nye Windows maskiner! for mac er jo så dyrt tenkte jeg etter millioner av forum innlegg og knusende dommer fra den internasjonale nettpresse. Meeeen man må jo klikke seg inn å titte litt? Da fant jeg ut at jeg ikke hadde vært på Apple.com på 10-15år :) Vi hadde ikke mac’er på jobben og hjemme var det andre ting å lese om, kritikk har man alltid tid til ;) Å se selv om det stemmer -hvem gjør vel det? Må jo stole på pressen og alle «geniene» på forumene! ;)

 

Resutatet:

 

Sammenlignet med mitt tidligere liv er det lyserosa her! Vi er glade med overskudd, vi danser og ler (slik vi gjorde som tenåringer) og har tid til overs. Teknisk datarot er en saga blott og det årlige kuttet i supportavtaler betyr mye lengre og behageligere ferier. Vi har gått over til 1080 på video og høyere oppløsing på foto’s. Vi blir nesten aldri bedt på besøk lenger og når invitasjonene kommer, er den til oss begge. Telefonen har vært så stille at vi sa den opp! Det beste av alt er at den enorme oppgraderingen rent prismessing resulterte i ny bil fordi vi budsjetterte med en Windows løsning, nå kan vi kjøre standsmessing de 10 timene til hytta og glede oss over at ingen oppgraderinger er nødvendig i uoverskuelig horisont :)

 

 

Think different

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@JKJK: Som med Windows-PCer er den optimale mengden RAM i en Mac totalt avhengig av hva du bruker maskinen til, og behovet for RAM ved samme arbeidsoppgaver er temmelig likt. Har oppgradert Windows-PCer på jobben til 8 eller 12GB på løpende bånd det siste året, fordi alt gikk i sirup med kun 4GB.

 

 

 

Hva i alle dager bruker dere Windows-maskiner med 12 GB ram til? Har dere 13 virturelle Mac'er i VMWare kjørende samtidig på hver maskin?

 

Bare tullsnakk. En kraftig Win-maskin med 4 GB klarer det meste av spill og annet snacks som bruker temmelig mye ram. Har selv aldri hatt noen memoryshortage med 4 GB på en Windows maskin, og jeg bruker den ikke akkurat bare for å lese epost.

 

Kan du ikke bare innrømme at OSX Lion gjerne krever mer enn 4 GB for å være effektiv?

Lenke til kommentar

Win7 går ikke sirup på 4GB ram, derimot kan enkelte store og krevende programmer føre til at det går treigt (naturligvis). Men ærlig talt, har kjørt Win7 på 2x 24" med vinduer som dekker hele flaten, 50+ tabs i opera, minecraft samtidig +++ og fortsatt holder 4GB i massevis.. 12GB er kun for spesielle programmer, så ikke prøv å si noe annet.

Lenke til kommentar

@RastaXP: Nå aner jeg ikke hvordan jobb-PCene jeg snakker om klarer "spill og annet snacks" med 4GB - de er ikke leketøy, så det er i alle fall ikke det vi bruker dem til... ;)

 

Personlig har jeg hittil ikke kjørt Lion på en Mac med så lite som 4GB, men kommer til å gjøre det på den stasjonære maskinen min hjemme i løpet av kort tid og har null betenkeligheter med det. Hvor effektiv 4GB vil være kommer helt an på bruksområdet, men til "vanlig hjemmebruk" holder det helt fint.

Det er ikke veldig lenge siden jeg kjørte Snow Leopard på 1.5GB, på en gammel Mac som jeg brukte daglig privat, og det fungerte også helt fint. Det handler kun om å balansere ressursene i forhold til behov og bruksområde, enten det er Mac eller Windows-PC, særlig mer er det ikke å si om den saken. Den neste Macen jeg bestiller på jobb vil ha 16GB, så vet jeg med rimelig stor sikkerhet at det er tilstrekkelig i dens forventede levetid - RAM er billig. ;)

Lenke til kommentar

@RastaXP: Nå aner jeg ikke hvordan jobb-PCene jeg snakker om klarer "spill og annet snacks" med 4GB - de er ikke leketøy, så det er i alle fall ikke det vi bruker dem til... ;)

 

Personlig har jeg hittil ikke kjørt Lion på en Mac med så lite som 4GB, men kommer til å gjøre det på den stasjonære maskinen min hjemme i løpet av kort tid og har null betenkeligheter med det. Hvor effektiv 4GB vil være kommer helt an på bruksområdet, men til "vanlig hjemmebruk" holder det helt fint.

Det er ikke veldig lenge siden jeg kjørte Snow Leopard på 1.5GB, på en gammel Mac som jeg brukte daglig privat, og det fungerte også helt fint. Det handler kun om å balansere ressursene i forhold til behov og bruksområde, enten det er Mac eller Windows-PC, særlig mer er det ikke å si om den saken. Den neste Macen jeg bestiller på jobb vil ha 16GB, så vet jeg med rimelig stor sikkerhet at det er tilstrekkelig i dens forventede levetid - RAM er billig. ;)

'Selvfølgelig må man tilpasse seg bruken, men det er er allikevel tilfellet at det er forskjell på hvor mye som brukes på den samme oppgaven, og det er relevant. Og RAM er ikke alltid billig i en Mac skal jeg si deg ;)

 

AtW

Lenke til kommentar

@JKJK: Som med Windows-PCer er den optimale mengden RAM i en Mac totalt avhengig av hva du bruker maskinen til, og behovet for RAM ved samme arbeidsoppgaver er temmelig likt. Har oppgradert Windows-PCer på jobben til 8 eller 12GB på løpende bånd det siste året, fordi alt gikk i sirup med kun 4GB.

Jeg gikk (igjen) over til Mac som jobbmaskin for noen år siden, og det var en sann befrielse å slippe Windows som jeg måtte bruke en periode. Overgangen til Mac betød bl.a at jeg kunne bruke maskinen i uker uten omstart, noe som var utenkelig med Windows.

Kjører 3GB Win7 og overaskende nok går det problemfritt. Jeg kan til og med spille spill. Hvem skulle trodd det.

Jeg gikk (igjen) over til Mac som jobbmaskin for noen år siden, og det var en sann befrielse å slippe Windows som jeg måtte bruke en periode. Overgangen til Mac betød bl.a at jeg kunne bruke maskinen i uker uten omstart, noe som var utenkelig med Windows.

Microsoft opprettet Patch-Tuesday nettopp av denne grunnen. Jeg skrur av mine Windows-maskiner omtrent 1 gang i måneden.

Lenke til kommentar

Har vært spennende å følge med på dette prosjektet.

Jeg har vært i ca samme båt som deg, da jeg fikk min MBP 13" bare en uke før deg.

 

Og sitter igjen med så å si samme konklusjon som deg; Jeg elsker det.

 

Grunnen til at jeg ville prøve Mac var fordi jeg ville se hva som fikk folk til å betale mer penger for mindre hardware.

 

Det er sitter igjen med er at det er verdt pengene.

 

Stor touchpad, behagelig tastatur, OSX med sine geniale løsninger og mange andre ting synes jeg gjør opp for at de er en del dyrere enn andre maskiner.

 

Men når det er sagt kommer jeg aldri til å danke W7-stasjonæren min for en iMac.

 

Sitter nå med OSX til bærbart, W7 / Ubuntu til stasjonært og Android til mobien og er veldig fornøyd med alt :)

Lenke til kommentar

Er helt med på at Apple er satans verk og kjøper man en Mac så har man i praksis solgt sjelen sin til djevelen. Men, det går ikke an å nekte for at MacBook Air faktisk er ganske fornuftig priset når man ser på hva en tilsvarende PC koster.

 

Nei, det er sant, jeg føler dog de to partene miskommuniserer litt seg imellom der. Som du sier, i forhold til tilsvarende produkter, så er ikke prisen spesielt gal. Problemet er at man har såpass få produkter å velge mellom, feks har man ikke produktet for "enkel bruk, men prioriterer tilkoblingsmuligheter og pris mer enn størrelse" på mac-fronten. Så problemet er ikke at mac-maskinene er dyre om de passer deg, problemet er at de er dyre om de ikke passer deg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet er at man har såpass få produkter å velge mellom, feks har man ikke produktet for "enkel bruk, men prioriterer tilkoblingsmuligheter og pris mer enn størrelse" på mac-fronten. Så problemet er ikke at mac-maskinene er dyre om de passer deg, problemet er at de er dyre om de ikke passer deg.

AtW

Så klart det er dyrt hvis det ikke passer deg. Akkurat som 4000 for en nett-PC er mye penger om man skal spille. Apple velger å ikke å gå i lavprissegmentet, noe som ikke jeg kan se noe galt med. Jeg skal ikke gå for mye inn i debatten, folk velger så klart det som er best for dem personlig, men jeg sitter med en kvalitetsfølelse når det gjelder maskinvaren til Apple som jeg ikke kan huske jeg har gjort med en annen datamaskin. USB-porter bruker jeg så si aldri, kanskje en eller en annen gang putter i en minnepenn. Meste av tilkoblinger, for min del, foregår gjennom WLAN eller bluetooth.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Problemet er at man har såpass få produkter å velge mellom, feks har man ikke produktet for "enkel bruk, men prioriterer tilkoblingsmuligheter og pris mer enn størrelse" på mac-fronten. Så problemet er ikke at mac-maskinene er dyre om de passer deg, problemet er at de er dyre om de ikke passer deg.

AtW

Så klart det er dyrt hvis det ikke passer deg. Akkurat som 4000 for en nett-PC er mye penger om man skal spille. Apple velger å ikke å gå i lavprissegmentet, noe som ikke jeg kan se noe galt med. Jeg skal ikke gå for mye inn i debatten, folk velger så klart det som er best for dem personlig, men jeg sitter med en kvalitetsfølelse når det gjelder maskinvaren til Apple som jeg ikke kan huske jeg har gjort med en annen datamaskin. USB-porter bruker jeg så si aldri, kanskje en eller en annen gang putter i en minnepenn. Meste av tilkoblinger, for min del, foregår gjennom WLAN eller bluetooth.

Men da er det bare å kjøpe en spille-PC og ikke en nettPC. Hva om du ønsker å ha OSX? At maskinvaren som er tilgjengelig passer for deg er jo fint det, men det må jo være ganske tydelig at den ikke passer for alle? Se på PCer som er i ultraportabel-segmentet, eller i samme segment som macbook pro. De selger de, men det er andre typer PCer som selger mer. SÅ det er åpenbart ett marked for disse andre typene også. FOlk som liker OSX er det vel ingen grunn til å anta har sterkt annerledes maskinvare-behov enn de som liker feks windows, så da er det endel som ikke får maskinvaren de ønsker, og da blir det indirekte dyrt. Det er vel heller ikke så vanskelig å "se noe galt med det"? Samme med dockingopplegget, det er ikke sånn at alle som vil ha en dockingstasjon også vil ha en dyr 27-tommer. Nå er ikke inndelingen blant konkurrentene uendelig finkornet heller, så det er vanskelig å finne noe som passer helt perfekt, men med så lite forskjellig hardware, så er sannsynligheten for en litt større bom desto større.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men ikke nødvendigvis en god spill-PC fra Acer. For de som liker OS X og mange USB-porter har man et problem. :p

 

Nå er det ikke så selvfølgelig at Apple hadde tjent mer penger på om de også hadde satset på lavpris. Det er mye rart rundt psykologi og salg. Historien har vist noen eksempler på at produkter som ble nedsatt i pris selger dårligere, fordi den mister sin nisje eller "status". Å satse for vidt kan også føre til at man blir mindre konkurransedyktig på lavpris eller kvalitet, ettersom hvor man satser.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...