Gå til innhold

Siste uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg formulerte meg dårlig når jeg sa styreflate forsvarte den stive prisen men. Ville bare fram til at jeg ikke har opplevd en så god styreflate på andre laptopper jeg har brukt. Men den er selvfølgelig ikke verdt 10.000,- alene (eller hvilken sum det var snakk om)

 

Og hvorfor dra inn religion? Jeg er ikke religiøs i det hele tatt.

 

Det er da ikke religion at jeg er fornøyd med et produkt?

 

Og det jeg mener med genialt løsninger er feks spaces, mission control, trenger ikke å stresse med drivere til noe. (ikke som jeg har opplevd i alle fall), docken, aperture 3 (bilderedigerings program som ikke finnes til windows) og alle gestures du kan gjøre med styreflate.

 

Jaja, det finnes helt sikkert masse alternativer til dette som også virker i windows, men er kult at det virker knallbra ut av boksen på en mac.

 

Ville ikke sagt at jeg er frelst heller. Kommer aldri til å bytte ut windows maskinen min med feks en iMac, men til det jeg bruker den til fungerer en MacBook Pro ypperlig som en bærbar.

Lenke til kommentar

Mulig jeg formulerte meg dårlig når jeg sa styreflate forsvarte den stive prisen men. Ville bare fram til at jeg ikke har opplevd en så god styreflate på andre laptopper jeg har brukt. Men den er selvfølgelig ikke verdt 10.000,- alene (eller hvilken sum det var snakk om)

Fair enough. Personlig bruker jeg knapt mus på laptop uansett, så det kravet faller liksom litt bort. Derfor er det en preferanse, men klart noe som fint kan skyve prisen noen kroner i begge retninger.

 

Og hvorfor dra inn religion? Jeg er ikke religiøs i det hele tatt.

 

Det er da ikke religion at jeg er fornøyd med et produkt?

Akkurat. Les posten din igjen og bytt ut noen substantiv med andre. :)

 

Og det jeg mener med genialt løsninger er feks spaces,

Dette har vært i *nix i, hva, hundre år nå.

mission control

en oversikt over kjørende applikasjon og workspaces? Fair enough, men også gnome3 og KDE4 kan dette.
trenger ikke å stresse med drivere til noe. (ikke som jeg har opplevd i alle fall),

du vil garantert få problemer med 3. parts hardware, men drivere er det minste å forlange med vertikal integrasjon.

docken,

som de ikke er alene om og som er en plasskrevende og ineffektiv løsning.

aperture 3 (bilderedigerings program som ikke finnes til windows)

GIMP.

og alle gestures du kan gjøre med styreflate.

Fair enough, dette er ikke så utbredt ennå.

Jaja, det finnes helt sikkert masse alternativer til dette som også virker i windows, men er kult at det virker knallbra ut av boksen på en mac.

 

Ville ikke sagt at jeg er frelst heller. Kommer aldri til å bytte ut windows maskinen min med feks en iMac, men til det jeg bruker den til fungerer en MacBook Pro ypperlig som en bærbar.

Lenke til kommentar

Joda, jeg er muligens litt for ivrig med store ord. Skal prøve å trappe ned litt der.

 

Ja, er klar over at spaces finnes i Linux distroer. Har vært litt borti Ubuntu og liker det veldig godt.

 

At docken er plasskrevende er greit, men hos meg er den på autohide og jeg liker den godt. (Har også en dock i Ubuntu)

 

Når det kommer til Aperture vs GIMP kan jeg ikke si nor særlig siden jeg så vidt har prøvd GIMP.

 

Det er liker med Aperture er at det er veldig brukervennlig og lett å bruke for folk som ikke har brukt noe lignende før.

Godt mulig GIMP har alle de samme mulighetene men må si jeg likte Aperture mye bedre til lett bilderedigering.

Lenke til kommentar

Mac maskiner har jo i flere år nå brukt nøyaktig samme minnebrikker som Windows maskiner? Så ser ikke helt den problemstillingen, du kan jo kjøpe nøyaktig det samme Corsair Value settet på 2x4GiB RAM 1333 MHz @ CL9 til MacBook Pro og Mac Mini som til din Windows bærbare med DDR3?

 

Selv Corsair sine egne "Memory for Mac / Apple" serie koster knapt noe mer enn den vanlige value serien.

 

Hvilken corsair value kan jeg kjøpte til macbook air og installere?

 

AtW

Lenke til kommentar

@RastaXP: Nå aner jeg ikke hvordan jobb-PCene jeg snakker om klarer "spill og annet snacks" med 4GB - de er ikke leketøy, så det er i alle fall ikke det vi bruker dem til... ;)

 

Personlig har jeg hittil ikke kjørt Lion på en Mac med så lite som 4GB, men kommer til å gjøre det på den stasjonære maskinen min hjemme i løpet av kort tid og har null betenkeligheter med det. Hvor effektiv 4GB vil være kommer helt an på bruksområdet, men til "vanlig hjemmebruk" holder det helt fint.

Det er ikke veldig lenge siden jeg kjørte Snow Leopard på 1.5GB, på en gammel Mac som jeg brukte daglig privat, og det fungerte også helt fint. Det handler kun om å balansere ressursene i forhold til behov og bruksområde, enten det er Mac eller Windows-PC, særlig mer er det ikke å si om den saken. Den neste Macen jeg bestiller på jobb vil ha 16GB, så vet jeg med rimelig stor sikkerhet at det er tilstrekkelig i dens forventede levetid - RAM er billig. ;)

'Selvfølgelig må man tilpasse seg bruken, men det er er allikevel tilfellet at det er forskjell på hvor mye som brukes på den samme oppgaven, og det er relevant. Og RAM er ikke alltid billig i en Mac skal jeg si deg ;)

 

AtW

Virker som at du slikker på fingeren og stikker den opp i lufta og kjenner hvilken vei vinden blåser, for deretter å synse litt om denne forskjellen på hvor mye RAM som brukes. Greit nok, jeg har heller ikke gjort direkte sammenligninger og målinger side om side mellom Windows 7 og OS X Lion på applikasjonsspesifikt minneforbruk - baserer meg i hovedsak på mitt inntrykk etter å ha sett OS X og Windows i bruk til nøyaktig de samme oppgavene i samme kontormiljø dag ut og dag inn. Windows-brukerne er de som én etter én har møtt veggen med 4GB.

 

Hvor billig RAM for en Mac er kommer bl.a an på hvor man velger å kjøpe sin RAM og hvilken type RAM det er snakk om, men når f.eks en 2x4GB oppgradering av minnet i en iMac koster ca 400 kr hos en tilfeldig valgt norsk nettbutikk så er det billig.

 

Har du noen eksempler da, på noe du mener bruker mindre minne på OSX? EN arbeidsoppgave? Jeg har riktignok ikke kjørt store vitenskapelige tester jeg heller, bare prøvd å kjøre samme maskin med to forskjellige OS, og lagt merke til hvor mye forskjellen i minnebruk er. Det er det jeg baserer meg på i hovedsak (pluss å ha obersvert hvordan andres macer takler minnemengden).

 

Eller kan jeg jo spørre deg også hvordan jeg billig oppgraderer en macbook air?

 

AtW

 

@RastaXP: Nå aner jeg ikke hvordan jobb-PCene jeg snakker om klarer "spill og annet snacks" med 4GB - de er ikke leketøy, så det er i alle fall ikke det vi bruker dem til... ;)

 

Personlig har jeg hittil ikke kjørt Lion på en Mac med så lite som 4GB, men kommer til å gjøre det på den stasjonære maskinen min hjemme i løpet av kort tid og har null betenkeligheter med det. Hvor effektiv 4GB vil være kommer helt an på bruksområdet, men til "vanlig hjemmebruk" holder det helt fint.

Det er ikke veldig lenge siden jeg kjørte Snow Leopard på 1.5GB, på en gammel Mac som jeg brukte daglig privat, og det fungerte også helt fint. Det handler kun om å balansere ressursene i forhold til behov og bruksområde, enten det er Mac eller Windows-PC, særlig mer er det ikke å si om den saken. Den neste Macen jeg bestiller på jobb vil ha 16GB, så vet jeg med rimelig stor sikkerhet at det er tilstrekkelig i dens forventede levetid - RAM er billig. ;)

'Selvfølgelig må man tilpasse seg bruken, men det er er allikevel tilfellet at det er forskjell på hvor mye som brukes på den samme oppgaven, og det er relevant. Og RAM er ikke alltid billig i en Mac skal jeg si deg ;)

 

AtW

Virker som at du slikker på fingeren og stikker den opp i lufta og kjenner hvilken vei vinden blåser, for deretter å synse litt om denne forskjellen på hvor mye RAM som brukes. Greit nok, jeg har heller ikke gjort direkte sammenligninger og målinger side om side mellom Windows 7 og OS X Lion på applikasjonsspesifikt minneforbruk - baserer meg i hovedsak på mitt inntrykk etter å ha sett OS X og Windows i bruk til nøyaktig de samme oppgavene i samme kontormiljø dag ut og dag inn. Windows-brukerne er de som én etter én har møtt veggen med 4GB.

 

Hvor billig RAM for en Mac er kommer bl.a an på hvor man velger å kjøpe sin RAM og hvilken type RAM det er snakk om, men når f.eks en 2x4GB oppgradering av minnet i en iMac koster ca 400 kr hos en tilfeldig valgt norsk nettbutikk så er det billig.

 

Har du noen eksempler da, på noe du mener bruker mindre minne på OSX? EN arbeidsoppgave? Jeg har riktignok ikke kjørt store vitenskapelige tester jeg heller, bare prøvd å kjøre samme maskin med to forskjellige OS, og lagt merke til hvor mye forskjellen i minnebruk er. Det er det jeg baserer meg på i hovedsak (pluss å ha obersvert hvordan andres macer takler minnemengden).

 

Eller kan jeg jo spørre deg også hvordan jeg billig oppgraderer en macbook air til å få mer enn 4 GB?

 

AtW

Lenke til kommentar

Har aldri sagt de er OSX-unike. Det jeg mener er at mange av løsningene er genial til folk som ikke vil knote med div Linux-distroer og vil bare ha noe som fungerer bra ut av boksen.

 

Selv har jeg aldri kunnet noe særlig photoshop (bare veldig grunnleggende) og synes derfor at Aperture var veldig lett å bruke og fikk fine resultater med det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er helt med på at Apple er satans verk og kjøper man en Mac så har man i praksis solgt sjelen sin til djevelen. Men, det går ikke an å nekte for at MacBook Air faktisk er ganske fornuftig priset når man ser på hva en tilsvarende PC koster.

 

Nei, det er sant, jeg føler dog de to partene miskommuniserer litt seg imellom der. Som du sier, i forhold til tilsvarende produkter, så er ikke prisen spesielt gal. Problemet er at man har såpass få produkter å velge mellom, feks har man ikke produktet for "enkel bruk, men prioriterer tilkoblingsmuligheter og pris mer enn størrelse" på mac-fronten. Så problemet er ikke at mac-maskinene er dyre om de passer deg, problemet er at de er dyre om de ikke passer deg.

 

AtW

 

Et veldig godt sitat egentlig :) Men tror du ikke at det er noe av grunnen til at folk velger Mac også, at man slipper styret med å finne ut hvilken modell man faktisk vil ha ? (Jeg regner stort sett med at folk flest skjønner lite av tallene og spesifikasjonene som blir presentert i Elkjøps lokaler)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Mangler bare en diskusjon om lavkarbo nå, så har vi tidenes tråd.

 

Jeg har begynt på en høykarbokur. Kan fortelle deg hvordan det går om et par uker. Ser bra ut så langt

 

 

...

 

Ja, er klar over at spaces finnes i Linux distroer. Har vært litt borti Ubuntu og liker det veldig godt.

 

At docken er plasskrevende er greit, men hos meg er den på autohide og jeg liker den godt. (Har også en dock i Ubuntu)

 

Når det kommer til Aperture vs GIMP kan jeg ikke si nor særlig siden jeg så vidt har prøvd GIMP.

 

Det er liker med Aperture er at det er veldig brukervennlig og lett å bruke for folk som ikke har brukt noe lignende før.

Godt mulig GIMP har alle de samme mulighetene men må si jeg likte Aperture mye bedre til lett bilderedigering.

 

GIMP er ikke en erstatter for Aperture. Det er en erstatter for Adobe Photoshop. Etter min subjektive mening heller ingen god erstatter, og grunn alene til at Linux ikke er aktuelt for meg.

 

Kjører forøvrig Adobe Lightroom på OSX, som også finnes til Windows, da jeg aldri helt klarte å få meg til å like Aperture (men har ikke testa siste versjon dog.)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Et veldig godt sitat egentlig :) Men tror du ikke at det er noe av grunnen til at folk velger Mac også, at man slipper styret med å finne ut hvilken modell man faktisk vil ha ? (Jeg regner stort sett med at folk flest skjønner lite av tallene og spesifikasjonene som blir presentert i Elkjøps lokaler)

Du slipper styret ja, fordi de bestemmer hva du skal ha og hva du skal betale for det ene og alene. Mac er dyrere, og ikke bare med LITT. Spesielt på stasjonære PC-er er dette blodig synlig hvor de kan ta over dobbelt pris for kompontenter forhold til hva det koster hvis du kjøper det selv. De vil også i ettertid bestemme i en viss grad hva du kan installere. For å utdype: å bytte operativsystem på en Mac er ikke bare å dytte inn installasjons-CD, og ved siden av det så bryter du garantibetingelsene ved å gjøre det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Et veldig godt sitat egentlig :) Men tror du ikke at det er noe av grunnen til at folk velger Mac også, at man slipper styret med å finne ut hvilken modell man faktisk vil ha ? (Jeg regner stort sett med at folk flest skjønner lite av tallene og spesifikasjonene som blir presentert i Elkjøps lokaler)

Du slipper styret ja, fordi de bestemmer hva du skal ha og hva du skal betale for det ene og alene. Mac er dyrere, og ikke bare med LITT. Spesielt på stasjonære PC-er er dette blodig synlig hvor de kan ta over dobbelt pris for kompontenter forhold til hva det koster hvis du kjøper det selv. De vil også i ettertid bestemme i en viss grad hva du kan installere. For å utdype: å bytte operativsystem på en Mac er ikke bare å dytte inn installasjons-CD, og ved siden av det så bryter du garantibetingelsene ved å gjøre det.

 

My point exactly, kind of. Jeg tror jeg begynner å skjønne tankegangen. Ser meg etter ny Andoid mobil for tiden, og med den skogen av ulike modeller og konfigurasjoner er det nesten fristende å gi opp letearbeidet. Det tar for lang tid. Så ser jeg på Apple portefølje..

 

Man skal ikke undervurdere folks manglende ønske om å sette seg inn i tekniske detaljer før man velger produkt å kjøpe, meg selv inkludert. Der har Apple skjønt en ting eller to, og en del andre kan ha noe å lære

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

GIMP er ikke en erstatter for Aperture. Det er en erstatter for Adobe Photoshop. Etter min subjektive mening heller ingen god erstatter, og grunn alene til at Linux ikke er aktuelt for meg.

 

Kjører forøvrig Adobe Lightroom på OSX, som også finnes til Windows, da jeg aldri helt klarte å få meg til å like Aperture (men har ikke testa siste versjon dog.)

Jeg har da ikke sagt at GIMP er en erstatter for Aperture?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

GIMP er ikke en erstatter for Aperture. Det er en erstatter for Adobe Photoshop. Etter min subjektive mening heller ingen god erstatter, og grunn alene til at Linux ikke er aktuelt for meg.

 

Kjører forøvrig Adobe Lightroom på OSX, som også finnes til Windows, da jeg aldri helt klarte å få meg til å like Aperture (men har ikke testa siste versjon dog.)

Jeg har da ikke sagt at GIMP er en erstatter for Aperture?

 

Jeg mente egentlig å quote Lycantrophe som info til deg.. men det gikk ikke helt som jeg hadde tenkt. My bad ;)

Lenke til kommentar

En ting Microsoft gjør ganske bra, er å lage utviklingsverktøy. Dette er noe Apple har vært ganske forbanna dårlig på. Linux har fordelen at det er utviklerdrevet i utgangspunktet, og Windows har fordelen at Microsoft bruker betraktelig med ressurser på dette. Til slutt sitter Appel igjen med en brøkdel av alle utviklere som faktisk ønsker å utvikle for plattformen, og med en liten håndfull av tilgjengelige applikasjoner i forhold til Windows og Linux.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen tror jeg mange trangsynte Windows-fanboys kan ha godt av å lese, veldig bra :) Jeg kommer ikke til å gå tilbake til Windows basert bærbar med det første etter jeg byttet ut min med en 13" Pro. Det er mer en ytelse som teller når man skal kjøpe seg en bærbar-PC.

 

Hilsen en fornøyd Windows-bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...