Gå til innhold

Siste uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk MacBooken min omtrendt da du slapp den første artikkelen om at du skulle bruke en MacBook en stund, og er vel stort sett enig med dine funn...

 

Macen bare funker, og er lett å bruke, bortsett fra da ting ikke funker, noe som har skjedd et par ganger. Savner blåskjermen i stede for beskjed om å restarte da maskinen går i vinkel. Også savnet jeg Windows+L tilsvarende hurtigtast, men det fikk jeg raskt laget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et lite spørsmål (igjen he he):

Hvor mye fikk dere betalt av Apple for dette pr. stuntet?

 

Når det spørsmålet er stillt kan jeg jo informere om at jeg alltid har vært imponert over hvor flinke Apple har vært på grafisk brukergrensesnitt. Men det betyr ikke at jeg føler at jeg på noen måte er handikappet når jeg benytter et Windows operativsystem. I skrivende stund Windows 7.

 

For meg er det aller viktigste hvordan de enkelte programmene jeg benytter funker som faktisk betyr aller mest. Hvis jeg ser på tiden jeg benytter OS'et i forhold til tidsbruken i de enkelte applikasjonene så benytter jeg egentlig OS'et svært svært lite.

 

Ja.... dette var en svært subjektiv og svært vag rapport om hvordan det er å bruke en MacBook Pro.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"og bytte helt over til en annen for et helt annet tema via hurtigtasten «Command + piltast». Sammen med hurtigtaster for å veksle mellom programmer og vinduer i samme program går arbeidsflyten nå nevneverdig glattere enn den gjorde på Windows-maskinen min"

 

mao er man like nøtt til å bruke hotkeys og commando+et eller annet dritt for å få ting til å funke i stedet for å lage en smart løsning slik at man kan bruke musa til å gjøre det...

hvem gidder å huske utenatt på 100+ tastekombo'er for å få ting til å funke?

håper Win8 blir mindre hotkey en det win7 er og ikke nærmere OSX, hilsen en med 5 fingre på høyre hånd og 4 fingre og en knust langefinger på venstre

 

Lycantrophe:

"Think different, Crash different" og siden det krasjer på en helt annen måte så sier eplefansa at OSX ikke krasjer siden den ikke krasjer som en windows maskin...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Macen bare funker, og er lett å bruke, bortsett fra da ting ikke funker, noe som har skjedd et par ganger.

Ehm, så alt er bra så lenge det funker, og det funker så lenge ikke ikke funker?

 

Givende.

Haha, innså hvor lite givende den kommentaren var.

 

Det jeg skulle frem til er vel at jeg er mer fornøyd med OS X enn Windows 7 generelt, men finner det vanskeligere å finne ut hva som forresaker problemer i OS X. I windows har man jo for eksempel blåskjermen som gir deg feilkoder, slik at du lett kan se hvorfor maskinen krasjet, OS X ber deg bare restarte, uten å si noe mer.

Lenke til kommentar

Det jeg skulle frem til er vel at jeg er mer fornøyd med OS X enn Windows 7 generelt, men finner det vanskeligere å finne ut hva som forresaker problemer i OS X. I windows har man jo for eksempel blåskjermen som gir deg feilkoder, slik at du lett kan se hvorfor maskinen krasjet, OS X ber deg bare restarte, uten å si noe mer.

Jeg antar du har sjekket i /var/log/*?
Lenke til kommentar

Velkommen til den rette siden. Enig i trackpad-forundringen; 11" Airen jeg skriver dette på har langt større trackpad enn min 14" ThinkPad til tre ganger så mye penger. Merkelig.

 

Hotkeys er jo utelukkende positivt, men det bør være valgfritt og konfigurerbart.

Det er nettopp slik det er utformet i Mac OS; tanken har helt fra 1984 vært at styring av eksplisitte grafiske elementer med mus skal være hovedinput, tastatursnarveier er kun tillegg for de spesielt interesserte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et lite spørsmål (igjen he he):

Hvor mye fikk dere betalt av Apple for dette pr. stuntet?

(...)

For meg er det aller viktigste hvordan de enkelte programmene jeg benytter funker som faktisk betyr aller mest. Hvis jeg ser på tiden jeg benytter OS'et i forhold til tidsbruken i de enkelte applikasjonene så benytter jeg egentlig OS'et svært svært lite.

 

Ja.... dette var en svært subjektiv og svært vag rapport om hvordan det er å bruke en MacBook Pro.

I min oppfatning har tek.no alltid vært veldig varme overfor Microsoft, og generelt veldig fiendtlige mot Apple og Apple-produkter, snakker ikke nødvendigvis om saklig kritikk, men om måten den kritikken pleier å bli formulert og dratt frem.

 

Vil også måtte skuffe deg og si at du benytter nok OSet ganske mye, enten du tror du gjør det eller ikke. OSet legger rammene for hvordan du interagerer med programmene du bruker. Ikke nok med det, men OSet styrer også hvordan maskinens ressurser blir brukt, fordelingen i kjøretid på de ulike trådene, og hvor mye av maskinvaren som er tilgjengelig for programmene etter at systemet har spist sitt. Det er ikke uten grunn at folk har flokket fra XP og Vista til Windows 7. Hadde det vært mulig å oppgradere for en rimelig penge så tror jeg også langt flere privatbrukere hadde hivd ut XPmaskinene sine, men de er der dessverre fortsatt.

 

Vel, subjekt er den helt klart. Vet ikke hvordan du skal få en objektiv rapport om hvordan det er for et menneske å bytte ut et vant OS med et ukjent et. Da må det i så fall være en loggføring ala. "bruker trykker på power-knapp" osv... Lykke til med det, hele poenget med artikkelen var at den skulle være subjektiv. Du synes den er vag? Hvorfor er den vag? Er den vag fordi den ikke sier "mac suger" elns?

 

Jeg har nå alltid ment at slikt ofte bunner ut i en smakssak.

 

Forskjellige problemstillinger og ønsker har forskjellige krav. Alt til sitt bruk. Noen er fast bestemt på at en hammer er best til å skru inn en skrue, men de kan du ikke overbevise uansett.

Spennende forsøk på å sammenligne bruksområdet for et operativsystem med en skru som skal skrues, og windows med et skrujern og OS X med en hammer. Kan ikke si at det er en analogi som virker noe sted. Skal man ha en fornuftig analogi med skruer så må det jo være om problemet løses best med en elektrisk drill fra bosch eller en fra hitachi f.eks. (tilfeldig valgte merker).

 

 

"Velkommen som Apple slave"!.... ;)

 

Joda, Mac og Mac OS X fungerer det, men aldri i livet at jeg skal støtte Apple sitt "regime" for å skaffe seg "verdensherredømme".... ;)

 

Ja bare slakt meg i vei, men sier det rett fra leveren! M$ har da sine svin på skogen de også, men like ille som CrApple, nope. hehe

Verdensherredømme er vel å ta hardt i. Globalt sett så har Microsoft over 80% markedsandel, vil da påstå at det er nærmere verdensherredømme enn noe annet.

 

----

 

Til slutt vil jeg si at det var faktisk utrolig overraskende at konklusjonen til artikkelen ble slik den ble. Applaus til tek.no for å la skribentene si hva de mener. Selv bruker jeg både OS X og windows 7 og må innrømme at det er ikke lett å si at det ene er bedre enn det andre, men som laptop er macene overlegne grunnet kombinasjon batteritid, tastatur og touchpad. Selv har jeg styrt unna 13" Proen (lav oppløsning), men om du ikke har behov for de ekstra pixlene så kan den jo være aktuell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Velkommen som Apple slave"!.... ;)

 

Joda, Mac og Mac OS X fungerer det, men aldri i livet at jeg skal støtte Apple sitt "regime" for å skaffe seg "verdensherredømme".... ;)

 

Ja bare slakt meg i vei, men sier det rett fra leveren! M$ har da sine svin på skogen de også, men like ille som CrApple, nope. hehe

 

Apple i et nøtteskall.

Hva er vitsen med å kaste bort så mye tid på et slikt eksperiment? Å når man til og med kan tenke seg fram til det mest logiske svaret av dem alle. Jeg har hørt det IGJEN og IGJEN og IGJEN.

Folk sier mac er enklere, og de vender seg til det, setter pris på estetikken i det produktet jeg ville kalt "knusktørt" på den fronten.

De ser på prisen i forhold til ytelsen og fryder seg over den, normalt sett uviten over at det operativsystemet ikke krever all verden av prosessorkraft og annet. Men for all del, kast bort tid på å utforske noe som er tilsvarende like bra som det du allerede bruker av et operativsystem. For all del, forenkle hverdagen din slik at du trenger å jobbe mindre og mindre med dit eget intellekt.

 

Selv om jeg syntes at man alt i alt får en større gevinst ut av Windows systemer, så betyr ikke det at jeg er for at Mac brukere burde bytte til Windows. Det er bare bortkasta tid du kunne brukt på hva du nå enn gjør med det systemet du allerede har.

Poenget mitt er vel EGENTLIG at folk bør være litt mer kritisk, holde seg litt mer relatert i forhold til å tøyse i ny og ne; i den ene kroken og den andre.

Jeg tror folk flest kaster bort MER EN NOK tid på fanboy kriger, det må jo stoppe en gang!

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har nå alltid ment at slikt ofte bunner ut i en smakssak.

 

Forskjellige problemstillinger og ønsker har forskjellige krav. Alt til sitt bruk. Noen er fast bestemt på at en hammer er best til å skru inn en skrue, men de kan du ikke overbevise uansett.

Spennende forsøk på å sammenligne bruksområdet for et operativsystem med en skru som skal skrues, og windows med et skrujern og OS X med en hammer. Kan ikke si at det er en analogi som virker noe sted. Skal man ha en fornuftig analogi med skruer så må det jo være om problemet løses best med en elektrisk drill fra bosch eller en fra hitachi f.eks. (tilfeldig valgte merker).

 

Du har igrunn et poeng. Men si heller at verktøyet er enten en skrutrekker eller en drill (uten at det har noe å si hvilken som er hvilken). Begge gjør jobben, på forskjellige måter. Forøvrig sa jeg ingenting om hva som var en hammer og en skrutrekker i min forrige post, mistenker at du tror jeg angrep Apple eller noe. Noe som er litt teit fra din side isåfall. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...