Gå til innhold

Siste uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.hardware.no/artikler/femten_myter_om_mac/90317

 

ASUS PC-er har jeg leste en del reviews på. Alle sier de er utroligt stille og blir aldri varme....

 

Og hvorfor må PCen være bedre fordi den er lagd i et stykke aliminium?

 

Statistikken viser jo at ASUS, Sony, Toshiba har fære reparasjoner enn Mac. Så plastikken er ikke så billig og dårlig. Plastikk er et fantastisk materiale som Apple ikke bruker pga. design. Apple tar så høye priser fordi de kan ta så høye priser. De har vært veldig flinke med markedsføring, og har klart å overbevise folk om at MAc aldri har feil, får aldri virus etc. som er feil. Det har jo tom. hardware skrevet...

 

 

Eukild: Det fis PCer med bedre og dårligere batteri enn Mac, de oppgir at alle har 7t batteritid, vel det er med lav lysstyrke, sannsynligvis sparemodus og gå innpå 26 nettsider, så har du på sparemodus, lav lysstyrke og barel eser 26 nettsider i løpet av 7t stemmer det tallet.

 

Feil skjer, feil skjer på MAc og. Som hrdware har skrevet, oppstår de fleste problem pga av tredje-parts programmer, men du vil oppleve litt mer problemer med windows siden Windows ikke er skreddersydd som MAc er.

Lenke til kommentar

 

 

Når det gjelder skjermen er det viktig å huske at den først og fremst ikke er beregnet til spilling, men produksjon. Da er korrekt fargegjengivelse, presisjon, oppløsning, lysstyrke og svartnivå -veldig- mye viktigere enn noen milliseksunders responstid.

 

Det er greit nok det, mens å er jo feks heller ikke svartnivået spesielt bra på skjermen. I tillegg er den blank.

 

AtW

 

 

 

Og hvorfor må PCen være bedre fordi den er lagd i et stykke aliminium?

 

 

Akkurat det er jeg enig, min bærbare er i alu, den er relativt tung kontra størrelsen, og det er et ubehagelig materiale å ha inntil kroppen, fordi det ofte føles kaldt eller vamr, kontra passe.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det med skjermen, leste review av den og den fikk 5 stjerner. Full-HD, veldig god responstid, fine farger og kontrast osv. sikkert ikke helt på linje med Apple, men jeg tror forskjellen er nesten umerkbar. Den var til salgs med MVA skjerm, det har blitt for vanskelig å lage, så uten at noen visste om det (ikke hovedkvarteret i Europa engang) skiftet de til TN-panel som gjør billedkvaliteten en del dårligere.

 

Men ville heller kjøpt samsung-skjerm. Billigere og jeg skal vedde på at den er bedre og. Samsung og Philliphs er jo i toppen på TV, så de er veldig flinke på skjermer. De får 800X480 oppløsning på mobilene sine se ut som 720p, mens Apple må ha 720p for å få det til....

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvordan du gjør det, men jeg kan innformere om at ALL bytte av programvinduer kan skje gjennom padden. Man trenger ikke trykke fysisk på noe som helst, bare "sveipe". Har man lært seg å bruke denne ordentlig, ja da klarer man å bytte i løpet av brøkdelen av et sekund.

 

På samme måte som jeg bytter vindu på brøkdelen av et sekund med Alt+Tab. Selv ikke etter en måneds bruk klarte jeg den operasjonen noe raskere på Macbook'en.

 

Ok, det kan være du har en fin PC. Jeg for min del har alt for mange dårlige erfaringer med dette, feil med drivere, maskinvare feil osv...

 

Bruker du Windows-maskina på samme måte som du bruker Mac'en, vil du merke veldig lite forskjell på driverfeil, maskinvarefeil etc på de to. Som nevnt tidligere blir Apple slått av opptil flere på reliability, og det til tross for at alle de som slår Apple i den undersøkelsen, tilbyr billig-maskiner mens Apple kun satser på dyre maskiner.

Det er år og dag siden sist jeg opplevde driverproblemer på noen av mine maskiner. Sist gang var det en billig USB overføringskabel jeg skulle bruke for overføring av noen filer fra en Windows-PC til en annen. Det var ca 10 år siden. Needless to say; den var ikke støttet av Mac.

 

- Apples minimalistiske stil og Windows mange knapper og unyttige funksjoner? Hvilke eksempler har du på dette?

 

Jeg bare gjentar dette spørsmålet. Har du noe svar?

 

At Mac er elendig på spilling har ingenting med maskinvaren eller samspillet med softwaren å gjøre. Det utvikles rett og slett ikke spill til Mac (kun et fåtall).

 

Og hvorfor finnes det omtrent ikke spill til Mac? Klart den er dårlig på spill når det knapt utvikles spill til den. Men litt av grunnen er vel at operativsystemet ikke er særlig tilrettelagt for spilling?

 

Og selfølgelig må du kjøpe en Mac dersom du skal ha OSX? Hvorfor angriper du meg med dette? Apple lager sine egne maskiner som de vet passer til sitt OS, poenget er at disse skal fungere så godt sammen at summen av hardware og software er den optimale setupen for god arbeidsflyt.

 

Vel, grunnen er som følger: dette er en del av Apple's policy om å låse brukeren. Når så du sist en annen maskinprodusent selge en maskin med OSX? Hvordan liker du monopolsituasjoner? Jeg hater monopol. Det er det mest forbrukerfiendtlige som finnes. Hvordan ville du likt det dersom Microsoft bestemte seg for at de også skulle selge datamaskinene, og gjorde Windows eksklusivt til sine maskiner? Hva tror du dette gjør for forbrukerne? Høye priser, elendig valgfrihet. Det er jo ikke lenge siden Microsoft var samfunnsfiende nummer 1 fordi de var såpass mektige i operativsystemmarkedet. Hvilket jo er helt korrekt. Men man glemmer samtidig hvordan de faktisk har bidratt til at datamaskiner er blitt allemannseie gjennom at Microsoft faktisk bare satset på å lage et operativsystem med en enorm støtte for hardware og software. Så var det fritt frem for maskinprodusenter å gjøre hva de ville/måtte. Hvordan ville det vært dersom det i stedet var Apple som hadde det suverene operativsystemet?

 

Apple har helt klart noe for seg. De produserer gode produkter. Men policy'en stinker.

Lenke til kommentar

Opp fra dvale i Windows 7:

(i) Klikke bort 5-6 bokser som maser om at jeg har mistet kontakt med nettverksdisker (stemmer at den gjorde det i det den gikk i dvale, men nå har jeg kontakt igjen).

(ii) Oppdage at batteriet er så godt som tømt.

(iii) Alt-tab til Word, fordi den mener å ha mistet kontakt med nettverksdisken sitter jeg nå på en Recovery-fil, og den innbiller seg at en annen bruker jobber på fila jeg egentlig vil ha – skjønt det bare er jeg som jobbet på den før maskinen gikk i dvale.

 

Opp fra dvale i Mac OS:

(i) Åpne lokket.

(ii) Skriv.

(iii) Tredje punkt finnes ikke.

 

Andre kan ha andre erfaringer

 

Jepp, andre har andre erfaringer. På jobblaptop'en: Inn i dvalemodus. Opp fra dvalemodus. På nett etter et par sekunder. Ingen feilmeldinger. Rett på nettverksdiskene. No problem.

På min private laptop:

opp fra dvale på snaut 2 sekunder, klar for innsats fra der jeg forlot maskina. No problem. Akkurat som med Mac'en.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvordan du gjør det, men jeg kan innformere om at ALL bytte av programvinduer kan skje gjennom padden. Man trenger ikke trykke fysisk på noe som helst, bare "sveipe". Har man lært seg å bruke denne ordentlig, ja da klarer man å bytte i løpet av brøkdelen av et sekund.

 

På samme måte som jeg bytter vindu på brøkdelen av et sekund med Alt+Tab. Selv ikke etter en måneds bruk klarte jeg den operasjonen noe raskere på Macbook'en.

CMD+TAB? :)

Lenke til kommentar

Og hvorfor finnes det omtrent ikke spill til Mac? Klart den er dårlig på spill når det knapt utvikles spill til den. Men litt av grunnen er vel at operativsystemet ikke er særlig tilrettelagt for spilling?

 

Jeg holder en knapp på at det kan ha noe med den labre markedsandelen Apple har hatt hos forbrukere, og spesielt spillere. Ikke spesielt lukrativt å utvikle spill til en platform der målgruppen i all hovedsak ikke eksisterer.

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort i fra at det ikke er like tilrettelagt for spillutvikling heller, mtp. Mac ikke har noe tilsvarende DirectX slik jeg har forstått det, og OpenGL er ikke kraftig nok for moderne spill(?). Har ikke satt meg så veldig inn i det, så om noen har noe mer å tilføye hadde det vært kjekt.

Lenke til kommentar

Burde ikke være store problemet for utviklere å utvikle spill til OS X plattformen, OpenGL er da ikke videre vanskelig å programmere mot og flere utviklere gjør jo dette allerede og flere av disse kommer nå med flere og flere titler til både Windows og OS X plattformen.

 

Problemet ligger nok i markedsandel og den generelle interessen og oppfatningen rundt at OS X og spilling ikke går direkte hånd i hånd og nå som du enkelt og greit bare kan legge inn Windows på en Mac og kjøre spillende i DirectX på den måten så er det vell enda mindre interessant for utviklere å utvikle mot OS X ettersom de som har en Mac og er interessert i spill mest sannsynlig bare kjører Windows via BootCamp uansett.

 

 

Samtidig så har iOS vært en stor pådriver til at spilling har blitt et mye mer aktuelt tema for Apple, og Apple selv ser ut til å være svært interesserte og spytter inn mye penger for at utviklere skal utvikle til sine plattformer og du skal ikke se bort ifra at med dra hjelp fra Apple at flere og flere større utviklere vil satse mer seriøst på OS X og OpenGL, blant annet Blizzard beviser jo at det helt fint går å utvikle til begge plattformer med braksuksess men det avhenger mye av at OpenGL kommer seg opp på DirectX11 nivå så det blir interessant fra utviklerne sin side.

 

 

Kan ikke forstå annet enn at OpenGL må være fordelaktig fremfor DirectX ettersom det legger til rette for at spill kan komme til alle plattformer (Linux, BSD, Windows, OS X osv..?) uten det helt store arbeidet fra utviklerne sin side og det må da alle være tjent med? Men så pusher jo Microsoft DirectX voldsomt for de vent nok at dagen DirectX går under så vil Windows få en veldig stor utfordring fra andre plattformer som spill operativsystem på datamaskiner,

 

 

Tar nok endel år før OS X vil se noe godt utvalg av spill, men ting peker jo den veien med stadig flere og flere spill til OS X for hvert år som går nå.

Lenke til kommentar

På moderne grafikk som ofte inneholder skygger, partikkeleffekter og slikt så virker det som om DirectX ligger milevis foran dessverre, men grafikk er ikke alt, så håper også det blir mer fokus på OpenGL da jeg er fan av mange spill som er utviklet i det og bruker selv kun Linux så er OpenGL native eller Wine som gjelder.

Lenke til kommentar

Microsoft har vel gjort en god jobb med DX, siden så mange utviklere velger å bruke det. Mener å huske jeg leste at det er enklere å utvikle i, og lyd/bilde er bedre integrert. I tillegg har DX spill som hovedfokus, mens OGL mest har produksjon som fokus.

 

DX har den fordelen at det er direkte backet av Visual Studio.

Og la oss heller ikke glemme at det er Xbox360 "språket", noe som leder til at mange 360 spill får PC porter, og derav DX igjen.

Det er ikke store kaka.

Det har derimot ingenting å gjøre med kvalitet, bare markedsspredning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du virker ikke særlig erfaren. Uansett er veldig sint og skuffet. Blir også frustrert, men kanskje jobb stillingen du har er skribent. Du jobber helt klart ikke med koding! Kanskje følge litt bedre med i tiden vil få deg til å innse at en mac-pc ikke er like edelt som det egentlig er. OS-et er fult av feil, samt windows også, men en er mye mer låst i OSX dersom det oppstår feil.Kanskje du kan gi oss mer saklige grunner for hvorfor velde Macbook Pro?Bedre batteri, bedre skjerm. ET VALG AV DATAMASKIN MÅ ALDRI TAS MED BAKGRUNN I SOFTWARE, MEN HARDWARE OG HVA DEN STØTTER:

 

Øhhh... Jeg jobber som programmerer og på jobben bruker vi utelukkende Macbook Pros sammenkobla med Thunderbult displays. Jobber selv med Python, Javascript, C++ og Java, og synes Mac (og Unix-baserte systemer generelt) er langt bedre å kode i enn Windows. Ser virkelig ikke for meg at Windows er mer åpent heller (med unntak av hvilke maskiner du kan kjøre OS'et på og hvilke oppgraderinger som er tilgjengelig til disse). Eksempler if you may..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...