Gå til innhold

Nettbank i linux


Del

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Sparebank 1 og har ikke fått Icedtea til å fungere (kjører Linux Mint 10 og 11).

Sparebank 1 sr-bank her, og icedtea/openjdk kombinasjonen fungerer (Firefox 9.0 eneste jeg har testet). Men har samme problem som andre, at jeg ikke kan skrive i feltet for engangskode hvis jeg forsøker på nytt uten å restarte nettleseren.

 

@linux-8y0f:~> sudo zypper search --details --installed-only java icedtea
Loading repository data...
Reading installed packages...

S | Name                 | Type    | Version                  | Arch   | Repository                      
--+----------------------+---------+--------------------------+--------+---------------------------------
i | icedtea-web          | package | 1.1.4-0.2.1              | x86_64 | Updates for openSUSE 11.4 11.4-0
i | icedtea-web          | patch   | 5422                     | noarch | Updates for openSUSE 11.4 11.4-0
i | icedtea-web          | patch   | 4910                     | noarch | Updates for openSUSE 11.4 11.4-0
i | icedtea-web          | patch   | 4832                     | noarch | Updates for openSUSE 11.4 11.4-0
i | icedtea-web          | patch   | 4788                     | noarch | Updates for openSUSE 11.4 11.4-0
i | java-1_6_0-openjdk   | package | 1.6.0.0_b22.1.10.4-0.3.2 | x86_64 | Updates for openSUSE 11.4 11.4-0
i | java-1_6_0-openjdk   | patch   | 5329                     | noarch | Updates for openSUSE 11.4 11.4-0
i | java-ca-certificates | package | 1-9.1                    | noarch | openSUSE-11.4-Oss               
i | timezone-java        | package | 2011m-0.2.1              | noarch | Updates for openSUSE 11.4 11.4-0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Er det noen som har erfaring med Nordea og BankID? Får logget inn, men får ikke autentisert transaksjoner etc. Nettbanken var også ufattelig treg.

 

Kjører Oneiric x64 og har lagt inn Oracle JRE 7 manuelt.

 

Edit: Moooohahaha! Fant løsningen, og muligens en fix på at man ikke får skrive inn sikkerhetskode i applet når man skal signere. Hvis du holder musmarkøren i skrivefeltet og holder nede venstre museknapp, så kan du skrive inn koden! Det fungerte i det minste for meg. Slipper du knappen får du ikke skrive.

 

I dette tilfellet brukte jeg Chromium og IcedTea. Skal jaggumen sjekke om ikke det fungerer i Firefox også.

 

Edit 2: Usj, får ikke sjekket før i morgen ettermiddag. Melder tilbake om resultat.

Endret av WonderStivi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mitt første forsøk brukte jeg Firefox, men jeg lurer på om det kan ha vært driftsproblemer i nettbanken.

 

Fikk alt til å virke med klikketrikset i Chromium og IcedTea, men har ikke prøvd igjen i Firefox.

 

Edit: Da er status for Nordea avklart.

 

Fungerer med Firefox 9.0.1 og IcedTea. For å signere regninger ved bruk av engangskode i nettbanken holder man musmarkør i kodefelt. Hold inne venstre musknapp mens du skriver inn koden og etterhvert personlig passord. Fungerer også med Chromium og IcedTea.

 

Burde dette blitt rapportert noensted?

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar
Edit: Moooohahaha! Fant løsningen, og muligens en fix på at man ikke får skrive inn sikkerhetskode i applet når man skal signere. Hvis du holder musmarkøren i skrivefeltet og holder nede venstre museknapp, så kan du skrive inn koden! Det fungerte i det minste for meg. Slipper du knappen får du ikke skrive.
Haha! Det fungerer faktisk. :p

Jeg har samme problem med innlogging i SparebankenVest av og til. Det kommer vanligvis etter at jeg har brukt nettbanken 3-4 ganger uten å restarte maskinen. Både Firefox og Chromuium. Appleten laster og knappene funker, men jeg får ikke skrevet noe i feltet for sikkerhetskode eller personlig passord. Men etter musetrikset kan jeg bruke den uten restart likevel.

 

Ubuntu 11.10 64-bit, open-jdk 6b23pre11, icedtea-plugin 1.1.3-1, firefox 9.0.1, chromium 15

Lenke til kommentar
Edit: Moooohahaha! Fant løsningen, og muligens en fix på at man ikke får skrive inn sikkerhetskode i applet når man skal signere. Hvis du holder musmarkøren i skrivefeltet og holder nede venstre museknapp, så kan du skrive inn koden! Det fungerte i det minste for meg. Slipper du knappen får du ikke skrive.
Haha! Det fungerer faktisk. :p

Jeg har samme problem med innlogging i SparebankenVest av og til. Det kommer vanligvis etter at jeg har brukt nettbanken 3-4 ganger uten å restarte maskinen. Både Firefox og Chromuium. Appleten laster og knappene funker, men jeg får ikke skrevet noe i feltet for sikkerhetskode eller personlig passord. Men etter musetrikset kan jeg bruke den uten restart likevel.

 

Ubuntu 11.10 64-bit, open-jdk 6b23pre11, icedtea-plugin 1.1.3-1, firefox 9.0.1, chromium 15

 

Tror jeg heller ville ha oppdatert java til versjon 30 og ikke 23. Det har noe med sikkerhet å gjøre også.

Lenke til kommentar
Haha! Det fungerer faktisk. :p

Jeg har samme problem med innlogging i SparebankenVest av og til. Det kommer vanligvis etter at jeg har brukt nettbanken 3-4 ganger uten å restarte maskinen. Både Firefox og Chromuium. Appleten laster og knappene funker, men jeg får ikke skrevet noe i feltet for sikkerhetskode eller personlig passord. Men etter musetrikset kan jeg bruke den uten restart likevel.

Samme problem og resultat/løsning med openSuse, Firefox 9, Sparebank1 SR-bank og openJDK/icedtea.

 

Forøvrig så holder det å "restarte" nettleseren (i allefall med Firefox) for på nytt å kunne skrive kode og passord feltene første gang. Eller "museknapp-trikset".

Lenke til kommentar
Tror jeg heller ville ha oppdatert java til versjon 30 og ikke 23. Det har noe med sikkerhet å gjøre også.
For meg ser det ut som at 24 vil være på plass i den kommende LTSen Ubuntu 12.04. Hva kan være grunnen til at de går for 24 i stedet for 30?

 

6.30 fins ikke i OpenJDK enda.

7 er vel muligens mer oppdatert og man kan kanskje få icedtea til å bruke den med alternatives?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Bah! Siste "oppdatering" fra BankID sin side gjør at både Firefox og Opera krasjer når jeg forsøker å logge inn på nettbanken til DNB. Bruker Xubuntu 10.10, med siste oppdateringer på alt. Dette er faktisk første gang jeg har opplevd at Opera har krasjet på Xubuntu.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har Skandiabanken, og bruker faktisk BankID-appleten. Men der funker det jo alltid også, aldri hatt problemer. DNB derimot er hit and miss, funker nesten aldri i Chrome, funker nesten alltid i Firefox, men har opplevd det motsatte også..

 

Har også en konto hos Sparesmart.no, og den funker 8/10 ganger i Chrome og alltid i Firefox..

 

Med nok browsere tilgjengelig har jeg ihvertfall heldigvis sluppet å måtte ty til Windows...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...