Gå til innhold

Nettbank i linux


Del

Anbefalte innlegg

I dag bruker de fleste nettbanker Bank ID for autentisering av deg. Et unntak er Skandiabanken som lar deg velge om du ønsker ren html. Dette betyr at Skandiabanken typisk virker uansett operativsystem. Bank ID bruker Java, og det krever at nettleseren din har Java-plugin installert. Lenge var det kun Sun som ga ut Java-plugin, men de siste årene har vi fått en åpen plugin som nå er komplett. Med det som bakgrunn tillater ikke lenger Oracle (som har kjøpt Sun) at Oracle/Sun sin java-versjon blir distribuert til linux, så Ubuntu kan ikke gjøre den tilgjengelig fra og med 11.10.

 

Hvordan få nettbanken til å virke?

Bank ID skal virke med åpen Java, installer denne å se om det er nok:

sudo apt-get install icedtea-plugin

Start nettleseren din på nytt, og sjekk om den er inne. I Firefox kan du skrive about:plugins i adressefeltet for å se hvilke plugins du har.

 

Jeg får ikke til å signere i nettbanken

Da er du en av de uheldige. Først bør du fjerne den åpne versjonen, slik at den ikke ligger og blokkerer:

sudo apt-get purge icedtea-plugin

Gå hit:

http://www.oracle.co...oads/index.html

Klikk på nedlastingslenken til JRE (ikke JDK!), aksepter lisenen. Så laster du ned Linux x86 - Compressed Binary hvis du har 32-bit, eller Linux x64 - Compressed Binary hvis du har 64-bit. Videre vil jeg anta at du har 64-bit, bare bytt ut filnavnene litt hvis du har 32-bit. Flytt den nedlastede filen dit du vil ha Java installert. Jeg foreslår at du bruker hjemmemappen din, så du unngår å spre ting i systemmapper. I mitt tilfelle blir det da slik:

mkdir ~/Java
mv ~/Downloads/jre-7u11-linux-x64.tar.gz ~/Java/
cd ~/Java/
tar -xvzf jre-7u11-linux-x64.tar.gz

Nå kan jeg opprette plugin-mappen til Firefox, og legge lenke derfra til din utpakkede Java:

mkdir ~/.mozilla/plugins
ln -s ~/Java/jre1.7.0_11/lib/amd64/libnpjp2.so ~/.mozilla/plugins/libnpjp2.so

Merk at amd64 må endres til i386 i siste linje hvis du har 32-bit operativsystem. Sjekk også filnavnet på tar.gz filen du lastet ned, kan hende den er oppdatert siden jeg la inn disse linjene.

 

Supert om du deler erfaringer her. Hvilken nettbank bruker du, og fungerer den med icedtea-plugin?

 

Banker som rapporteres å fungere ordentlig:

  • Skandiabanken
  • Coop
  • DnB
  • Nordea
  • Handelsbanken
  • Sparebank1 Sr-bank (nettleser må restartes mellom hver log-in for å taste inn engangskode)
  • Sparebanken Vest
  • Fokus bank (testet med ubuntu 12.04)
  • SpareBank1 Oslo Akershus

Banker som ikke klarer implementere BankId korrekt (og må ha Oracle Java):

  • Sparebank1 Hardanger
  • Sparebank1 Nord-Norge (signering av regning feiler)
  • Sparebank1 Nordvest
  • Coop

Endret av Del
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat installert linux mint 64 bit. I Firefox virker java som en drøm, rett ut av boksen og jeg kan logge meg inn på f.eks dnbnor uten problemer.

Når jeg prøver fra Chrome virker det ikke. Jeg får spørsmål om jeg tillater at java skal kjøre. Jeg svarer "Alltid på dette nettstedet", men det skjer ingenting. Ingen feilmelding. Gode tips ?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hmm, har møtt på et pussig problem med dette. Det gjelder både icedtea og Oracle java, Firefox og Opera, på Fedora 16/64-bit.

 

Første gangen etter at jeg har startet nettleseren fungerer java-applet'en finfint. Men dersom jeg får den samme applet'en en gang til (f.eks. om man logger ut og så inn igjen, eller forsøker å hente ut kodene til det nye bankkortet sitt (og derfor blir bedt om passord og kode to ganger)...), så fungerer ikke tastaturet til å skrive inn kode etc.

 

Noen som skjønner hva som skjer? Smule irriterende...

 

EDIT: Dette gjelder DnB

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Hmm, har møtt på et pussig problem med dette. Det gjelder både icedtea og Oracle java, Firefox og Opera, på Fedora 16/64-bit.

 

Første gangen etter at jeg har startet nettleseren fungerer java-applet'en finfint. Men dersom jeg får den samme applet'en en gang til (f.eks. om man logger ut og så inn igjen, eller forsøker å hente ut kodene til det nye bankkortet sitt (og derfor blir bedt om passord og kode to ganger)...), så fungerer ikke tastaturet til å skrive inn kode etc.

 

Noen som skjønner hva som skjer? Smule irriterende...

 

EDIT: Dette gjelder DnB

 

He he. Akkurat det som jeg opplevde for noen dager siden. Jeg oppdaterte derfor fra Java 6 update 22 til update 30 via tips fra denne siden http://www.duinsoft.nl/packages.php?t=en

 

 

Manual installation

 

This amounts to unpacking a downloaded archive file in a terminal window and executing the script. It has the advantage of being fast and the disadvantage of not properly 'installing' the script. On top of that, a possibly installed (out of date) sun-java6 installation will remain installed on your system, be it more or less invisible. If you choose this option, this is what you do:

 

download the package using this link

open your system's download directory in a terminal

unpack the package using the command

sh update-sun-jre.bin

execution of the script and installation of the Runtime Environment will follow automatically

 

 

 

Da fungerte tastaturet igjen og jeg fikk denne korrekte meldingen på Java.com sin testside.

 

 

Endret av tomkjetil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...