Gå til innhold

Nettbank i linux


Del

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jada, men spørs om du klarer det. :)

 

Feilen kommer under innloggingsprosessen (bankID + kortleser) og det skal tastes inn engangskode (mener jeg det er). Det er nemlig eneste gangen det kun er et tekstfelt. Appleten reagerer verken på musinput eller tastatur, og det skyldes av at applet ikke setter fokus i tekstfeltet. Et tips jeg fant i en tråd på opera-forumet eller så var å ha en annen applet i et annet vindu (hvilken som helst) for å flytte fokus dit, for så å flytte fokus tilbake til nettbanken. Dette fungerte ikke for meg.

 

Det gjelder forøvrig Sparebank1 med avdelingene SMN og Hardanger.

Lenke til kommentar

Jeg har nå eksperimentert litt, og det ser ut til at det funker sånn halvveis med jre-6u30 installert som beskrevet på

http://www.if-not-true-then-false.com/2010/install-sun-oracle-java-jdk-jre-6-on-fedora-centos-red-hat-rhel/

(følg ENTEN 4a eller 4b, avhengig av om du har installert jdk eller jre).

 

Et interessant fenoment er at noen ganger (ca. annenhver gang) så funker det, men VELDIG sakte (på en meget kraftig maskin). Xorg og java dukker da opp i "top" med til sammen 100% CPU-bruk. Hva i alle dager er det den appen holder på med?!?

 

Jeg testet også jre-7u2, trolig samme fenomen, men jeg fikk ikke testet det skikkelig. Kan noen teste om dette også gjelder icedtea på 6u22=Openjdk6/icedTea-plugin?

 

Det bør kanskje taes med at dette er en 64-biters maskin.

Lenke til kommentar

Jeg kjører 64-bit ubuntu og firefox. Oracle java har fungert på alle nettbanker jeg har testet. Ja, appleten er treg til å laste.

 

FraXinus, flott om du deler hvilket OS og hvilken nettleser du bruker, i tillegg til hvilken sparebank1 det er snakk om (med mindre noen kan bekrefte at de har delt nettbankløsning).

Lenke til kommentar

Jeg kjører 64-bit ubuntu og firefox. Oracle java har fungert på alle nettbanker jeg har testet. Ja, appleten er treg til å laste.

 

FraXinus, flott om du deler hvilket OS og hvilken nettleser du bruker, i tillegg til hvilken sparebank1 det er snakk om (med mindre noen kan bekrefte at de har delt nettbankløsning).

 

Jeg snakker ikke "treg til å laste" - det har den alltid vært - men *noen ganger* ekstremt treg til å kjøre, med veldig høy CPU-usage i X11 og Java.

 

Merk også at firefox og plugin for min del også er 64-bit; leveres ubuntu 64-bit med 64-bit nettleser?

Lenke til kommentar

1. Går til https://www.portalbank.no/4900/?portletname=bankidlogin&portletaction=gettag&javaversion=1.7.0_147-icedtea&os=LIN.

2. Oppdaterer siden og Java-applet laster. Inntasting fungerer.

3. Oppdaterer siden igjen. Java-applet laster, men inntasting fungerer ikke.

 

java version "1.7.0_147-icedtea"

OpenJDK Runtime Environment (IcedTea7 2.0) (ArchLinux-7.b147_2.0-4-x86_64)

OpenJDK 64-Bit Server VM (build 21.0-b17, mixed mode)

 

Chromium og Firefox testet.

Lenke til kommentar

Ser ut til at det er et vanlig problem det her...

 

Har nå installert Linux Mint 11 LXDE 32-bit, og her følger det med:

 

sun-java6-plugin

sun-java6-jre

sun-java6-bin

(Har selv lagt til sun-java6-fonts)

 

har fjernet mozilla og lagt til chromium som jeg ønsker å bruke som standard nettleser, da min netbook er ganske treig med mozilla.

 

Men når jeg åpner chromium og sjekker about:plugins så er ikke java med der, og diverse java-tester rundt omkring på nett får jeg feilmeldingen java plugin missing. Noen som vet hvordan dette lar seg løse? :)

Lenke til kommentar

Ser ut til at det er et vanlig problem det her...

 

Har nå installert Linux Mint 11 LXDE 32-bit, og her følger det med:

 

sun-java6-plugin

sun-java6-jre

sun-java6-bin

(Har selv lagt til sun-java6-fonts)

 

har fjernet mozilla og lagt til chromium som jeg ønsker å bruke som standard nettleser, da min netbook er ganske treig med mozilla.

 

Men når jeg åpner chromium og sjekker about:plugins så er ikke java med der, og diverse java-tester rundt omkring på nett får jeg feilmeldingen java plugin missing. Noen som vet hvordan dette lar seg løse? :)

 

Da jeg fjernet icedtea og Open JDK så fungerte ikke Sun java lenger. Så de er avhengige av hverandre virker det som.

Lenke til kommentar

Ser ut til at det er et vanlig problem det her...

 

Har nå installert Linux Mint 11 LXDE 32-bit, og her følger det med:

 

sun-java6-plugin

sun-java6-jre

sun-java6-bin

(Har selv lagt til sun-java6-fonts)

 

har fjernet mozilla og lagt til chromium som jeg ønsker å bruke som standard nettleser, da min netbook er ganske treig med mozilla.

 

Men når jeg åpner chromium og sjekker about:plugins så er ikke java med der, og diverse java-tester rundt omkring på nett får jeg feilmeldingen java plugin missing. Noen som vet hvordan dette lar seg løse? :)

 

Da jeg fjernet icedtea og Open JDK så fungerte ikke Sun java lenger. Så de er avhengige av hverandre virker det som.

 

Nei, men etter å ha fjernet en må du muligens kjøre 'sudo update-alternatives --config java'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...