Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Venne seg til alkohol


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Først og fremst, jeg aner ikke hvor jeg skal putte denne...

 

Uansett, jeg skal på en fest om ikke lenge og tenkte jeg skulle venne meg litt til alkohol. Jeg har ikke drukket noe særlig før, en øl og en cider i lystig lag og på nyttårsaften og slikt, men aldri noe "stort".

 

Er det greit å begynne med noen rusbrus og 20%? Da WKD 4,7% og kalinka 20%? Og hvordan kan jeg trene meg opp best mulig på tja en uke? Jeg er en 17 år gammel gutt, 183 elns høy og veier ca 80 kg

 

Tenkte meg for eksempel å ta 3 rusbrus første kvelden, 4 andre kvelden osv i feks 3 dager? Hvordan høres det ut?

 

Postet av anonym: f0bcb81d4bf421647e407cb9dd792a5e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, jeg aner ikke hvor jeg skal putte denne...

 

Uansett, jeg skal på en fest om ikke lenge og tenkte jeg skulle venne meg litt til alkohol. Jeg har ikke drukket noe særlig før, en øl og en cider i lystig lag og på nyttårsaften og slikt, men aldri noe "stort".

 

Er det greit å begynne med noen rusbrus og 20%? Da WKD 4,7% og kalinka 20%? Og hvordan kan jeg trene meg opp best mulig på tja en uke? Jeg er en 17 år gammel gutt, 183 elns høy og veier ca 80 kg

 

Tenkte meg for eksempel å ta 3 rusbrus første kvelden, 4 andre kvelden osv i feks 3 dager? Hvordan høres det ut?

 

Postet av anonym: f0bcb81d4bf421647e407cb9dd792a5e

Dette vil jeg sterkt fraråde deg å begynne med! Det er mye lettere å bli avhengig av alkohol enn hva mange tror. Kroppen "venner" seg heller ikke til alkohol, den vil ta opp akkurat like mye alkohol i blodet uansett om du har drukket litt noen dager i forveien. Dagsformen og om man har spist noe før man starter å drikke alkohol har veldig mye å si på hvor fort man blir susete i hodet. Hold deg heller til noen halvlitere i lystige lag i helgen og ikke ta det helt ut. Min erfaring er at man har det morsommere på fest når alkoholnivået er på et kontrollert nivå. Det er bare flaut å drikke seg helt fra sans og samling... veldig kjedelig å våkne opp dagen derpå uten noen formening om hva som skjedde på kvelden og natta.

 

Det er heller ikke sånn at du må nyte alkohol for å gå på fest!

Lenke til kommentar

Kjøp deg 4-6 rusbrus med en smak du liker. Smirnoff Ice er feks helt alright.

Siden du aldri har vært "utpå" før, lønner det seg å holde seg kun til den mengden du selv har kjøpt.

 

Iogmed at du ikke vet helt hva som venter deg, er det lurt å ikke ta imot alkohol fra andre på festen, ei heller er det lurt å ta med for mye første gang du drikker.

Er veldig fort gjort å bli dritings, noe som potensielt ødelegger hele kvelden og dagen etterpå.

 

Har du drukket opp de 4-6 rusbrusene, og ikke merker noe særlig, så stopper du uansett å drikke. Det kommer alltids en fest til, og da tar du med litt mer alkohol.

 

Edit: Mulig mengden jeg oppgir er litt stor, så er bare å arrestere meg på den hvis noen er uenig :)

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar her!

 

Venne seg til smaken, eller venne seg til rusen? Å bli alkohol-herdet er både dyrt og unødvendig. Drikk ansvarlig og drikk hva du liker.

 

Det er ingen som stigmatiserer dem som velger å ikke drikke! :)

 

Ser at jeg formulerer meg litt uklart her - det jeg mente er mer å venne seg til feelingen av å bli brisen etc, slik at jeg vet hva jeg kan vente meg da (for eksempel hvor mye jeg tåler, hvordan det smaker, når jeg bør stoppe osv)

 

Kjøp deg 4-6 rusbrus med en smak du liker. Smirnoff Ice er feks helt alright.

Siden du aldri har vært "utpå" før, lønner det seg å holde seg kun til den mengden du selv har kjøpt.

 

Iogmed at du ikke vet helt hva som venter deg, er det lurt å ikke ta imot alkohol fra andre på festen, ei heller er det lurt å ta med for mye første gang du drikker.

Er veldig fort gjort å bli dritings, noe som potensielt ødelegger hele kvelden og dagen etterpå.

 

Har du drukket opp de 4-6 rusbrusene, og ikke merker noe særlig, så stopper du uansett å drikke. Det kommer alltids en fest til, og da tar du med litt mer alkohol.

 

Edit: Mulig mengden jeg oppgir er litt stor, så er bare å arrestere meg på den hvis noen er uenig :)

 

Takk for tipset. Så du anbefaler mye med lav prosent istedetfor lite med høy prosent? Da tenker jeg jeg skaffer meg en sekspakk med rusbrus første gang jeg :)

Lenke til kommentar

Når du blir kvalm har du drukket for mye enkelt å greit! Noen tåler mer enn andre :) Helt individuelt.

 

Kvalm? Når jeg er kvalm, så er jeg allerede ute av stand til å kontrollere meg selv, og er på randen av å sovne i en busk.

 

Jeg vet ikke hva du drikker da, så kanskje det er en grei måte å begrense det for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du blir kvalm har du drukket for mye enkelt å greit! Noen tåler mer enn andre :) Helt individuelt.

 

Kvalm? Når jeg er kvalm, så er jeg allerede ute av stand til å kontrollere meg selv, og er på randen av å sovne i en busk.

 

Jeg vet ikke hva du drikker da, så kanskje det er en grei måte å begrense det for deg.

 

Før når jeg drakk så drakk jeg vel egentlig så mye jeg ville,å når jeg blei kvalm da stoppa jeg. Når sant skal sies har jeg aldri vært noe drikke menneske jeg dro på fester men som regel edru for jeg kan ha det like gøy uten alkohol også. Så jeg blei fort full å kvalm å da stoppa jeg,men bank i borde jeg har aldri vært fyllesjuk eller kastet opp pga alkohol heller :)

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar her!

 

Venne seg til smaken, eller venne seg til rusen? Å bli alkohol-herdet er både dyrt og unødvendig. Drikk ansvarlig og drikk hva du liker.

 

Det er ingen som stigmatiserer dem som velger å ikke drikke! :)

 

Ser at jeg formulerer meg litt uklart her - det jeg mente er mer å venne seg til feelingen av å bli brisen etc, slik at jeg vet hva jeg kan vente meg da (for eksempel hvor mye jeg tåler, hvordan det smaker, når jeg bør stoppe osv)

 

Kjøp deg 4-6 rusbrus med en smak du liker. Smirnoff Ice er feks helt alright.

Siden du aldri har vært "utpå" før, lønner det seg å holde seg kun til den mengden du selv har kjøpt.

 

Iogmed at du ikke vet helt hva som venter deg, er det lurt å ikke ta imot alkohol fra andre på festen, ei heller er det lurt å ta med for mye første gang du drikker.

Er veldig fort gjort å bli dritings, noe som potensielt ødelegger hele kvelden og dagen etterpå.

 

Har du drukket opp de 4-6 rusbrusene, og ikke merker noe særlig, så stopper du uansett å drikke. Det kommer alltids en fest til, og da tar du med litt mer alkohol.

 

Edit: Mulig mengden jeg oppgir er litt stor, så er bare å arrestere meg på den hvis noen er uenig :)

 

Takk for tipset. Så du anbefaler mye med lav prosent istedetfor lite med høy prosent? Da tenker jeg jeg skaffer meg en sekspakk med rusbrus første gang jeg :)

 

Lav prosent er å anbefale, sprit er vanskelig å beregne,og du kan gå fra å være klin edru til maks cannakkas på under 1 time...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig med McHalvorsen. Lav prosent, begrense mengden ved å ikke kjøpe inn mer enn 4-6 småflasker.

 

Jeg ville og vurdert øl.

Jeg selv drakk øl første gang, satt med en 6-pakning hansa premium og en cola for å "ta smaken".

Fordelen, for min del, er at øl drikker du ikke så fort før man venner seg til det. Rusbrus er saft og lettere å bøtte nedpå (=ikke gunstig).

Var vel nesten 18, 181 og 75kg+ den gangen. Ble også en kopp rødvin sent på kvelden, men der var smaken igjen en begrensende faktor, jeg likte det ikke noe særlig.

Dette var vel fordelt fra ca kl 18-01.

 

Denne kvelden hadde jeg det helt topp, var akkurat passe brisen, ble ikke dårlig verken samme kveld eller neste morgen.

Jeg tror også at øl vil fungere bedre som et varsel for at "nå er det nok".

 

På generelt grunnlag, hold deg unna sprit, du får tidsnok smakt det. Bestem deg før du drar på festen at om du blir tilbudt sprit takker du nei. Bedømmelsesevnen din kommer til å bli svekket utover kvelden og da er det en fordel å ha prinsippene på plass.

 

Videre så ville jeg ikke satset på "trening" på forhånd. Jeg tror ikke du blir alkoholiker av det, men det blir bare feil.

Lenke til kommentar

Som tidligere sagt, stopp å drikk når du har det morsomt! Om du har mer drikke igjen da, er det jo ikke noe i veien for å spare de til neste fest?

Personlig har jeg alltid med meg en sixpack med øl på fest, perfekt for meg :) Drakk heller sprit enn øl tidligere (shots), men er litt for hardt for meg, pluss at det er way lettere å bli kanon sørpe på det.

Ta med deg en sixpack flasker du (0,33cl), skulle nok holde for deg ;)

 

Edit: skriveleif

Endret av Skunkish
Lenke til kommentar

Som tidligere sagt, stopp å drikk når du har det morsomt! Om du har mer drikke igjen da, er det jo ikke noe i veien for å spare de til neste fest?

Personlig har jeg alltid med meg en sixpack med øl på fest, perfekt for meg :) Drakk heller sprit enn øl tidligere (shots), men er litt for hardt for meg, pluss at det er way lettere å bli kanon sørpe på det.

Ta med deg en sixpack flasker du (0,33cl), skulle nok holde for deg ;)

 

Edit: skriveleif

 

Takk for svar :)

 

Jeg har funnet ut at jeg (økonomisk) ligger litt dårlig an, så jeg tenkte å feks kjøpe 0,5 liter kalinka, blande 1/4 kalinka og 3/4 feks burn, cola zero, urge eller noe slik at det blir svakere (blir det da 5%?) også ta med det. Jeg er ikke så begeistra for øl skal jeg være helt ærlig :p

 

Kan dette funke? Jeg har tenkt å ta det rolig og sakte, ikke bælme ned. Jeg så en av mine beste venner nesten drukne i sitt eget spy etter å ha bælma slike vodka redbull på en fest, så jeg skal prøve å ikke gjøre den tabben :p

Lenke til kommentar

Som tidligere sagt, stopp å drikk når du har det morsomt! Om du har mer drikke igjen da, er det jo ikke noe i veien for å spare de til neste fest?

Personlig har jeg alltid med meg en sixpack med øl på fest, perfekt for meg :) Drakk heller sprit enn øl tidligere (shots), men er litt for hardt for meg, pluss at det er way lettere å bli kanon sørpe på det.

Ta med deg en sixpack flasker du (0,33cl), skulle nok holde for deg ;)

 

Edit: skriveleif

 

Takk for svar :)

 

Jeg har funnet ut at jeg (økonomisk) ligger litt dårlig an, så jeg tenkte å feks kjøpe 0,5 liter kalinka, blande 1/4 kalinka og 3/4 feks burn, cola zero, urge eller noe slik at det blir svakere (blir det da 5%?) også ta med det. Jeg er ikke så begeistra for øl skal jeg være helt ærlig :p

 

Kan dette funke? Jeg har tenkt å ta det rolig og sakte, ikke bælme ned. Jeg så en av mine beste venner nesten drukne i sitt eget spy etter å ha bælma slike vodka redbull på en fest, så jeg skal prøve å ikke gjøre den tabben :p

 

En halvliter kalinka 22% holder nok i massevis hvis det er første gang du drikker :)

 

Men en god regel å ha i bakhodet er at alkoholen ikke virker 100% før det har gått en halvtime(?), så hvis du drøyer en halvtime med å ta noe mer etter at du har begynt å kjenne rusen, så burde det gå bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...