Gå til innhold

Hvorfor tar ikke politiet noe selvkritikk?


Anbefalte innlegg

Av det jeg har sett virker det som om politiet ikke tar noen selvkritikk etter 22/7, selv etter all kritikken som er kommet. Virker litt idiotisk av meg når det for mange er klart at de har gjort feil, og likevel er det ingen selvkritikk. Jeg tror egentlig politiet bare taper på å ikke ta litt selvkritikk i media da mange mister respekt for politiet. Har i hvert fall funket bra for meg å ta selvkritikk når jeg failer, får større press på seg til å gjøre det bedre, men jeg håper politiet prøver å lære mest mulig fra denne hendelsen slik at de kan gjøre en bedre jobb om det blir en neste gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at politiet gjorde det de kunne, men at alt ble veldig rotete og ineffektivt, tror jeg heller skyldes "samfunnsmaskineriet" i Norge, altså at det overhode ikke fantes rutiner og innstrukser for en så alvorlig terrorhandling som de kunne forholde seg til, og at det aller meste skjedde improvisert av hver enkelt person. Det er lett å skjønne at det måtte bli virvar og kaos.

Min mening er at kritikken må rettes lenger bakover i systemet, og det første de som sitter og skjuler seg der må forstå er at Norge ikke er mitt lille land lenger, vi er en bit av verdenssamfunnet og må være forberedt på at alt kan skje også her, inkludert "det verste".

Endret av Anskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Politi og myndigheter i Norge lider av gjennomgående inkompetanse på alle ledernivå, altså storting, regjering, justisdepartement, etat, og åpenbart også ledere og sjefer.

 

Og de som skal håndheve lovene, politifolkene, er totalt impotente i jobben sin, fordi de har hendene kneblet bak ryggen.

 

Personlig vurderer jeg å bære våpen. Det er åpenbart at politiet er ute av stand til å hjelpe meg dersom noen angriper meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Politi og myndigheter i Norge lider av gjennomgående inkompetanse på alle ledernivå, altså storting, regjering, justisdepartement, etat, og åpenbart også ledere og sjefer.

 

Og de som skal håndheve lovene, politifolkene, er totalt impotente i jobben sin, fordi de har hendene kneblet bak ryggen.

 

Personlig vurderer jeg å bære våpen. Det er åpenbart at politiet er ute av stand til å hjelpe meg dersom noen angriper meg.

 

Og likevel er Norge et av verdens beste samfunn.

 

Det sier mer om menneskeheten enn det gjør om Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror noe av grunnen til mangelen på selvkritikk er for å unngå en situasjon hvor en kar blir sittende igjen med tanken "Åja, det er min skyld at 77 mennesker døde 22. juli".

 

Eller mer sannsynlig: Siden jeg ikke gjorde x, brukte Delta y minutter lenger tid som betyr at z folk døde på grunn av meg.

Endret av World Of Warcraft
Lenke til kommentar

Jeg tror noe av grunnen til mangelen på selvkritikk er for å unngå en situasjon hvor en kar blir sittende igjen med tanken "Åja, det er min skyld at 77 mennesker døde 22. juli".

 

Eller mer sannsynlig: Siden jeg ikke gjorde x, brukte Delta y minutter lenger tid som betyr at z folk døde på grunn av meg.

 

Joda, kan forstå den. Men, problemet er på et organisatorisk nivå. Litt som helsevesenet sliter med. Det finnes ingen forståelse, eller evne til faktisk å annerkjenne at feil er gjort, og hva skal man lære. Man sier flosklene selvsagt. Men det er rimelig sikkert at det ikke vil medføre noe særlig mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De to som ankom Utvika camping 17:50 kunne dratt over i båt. De har lov til å rekvirere private båter, det står i loven.

De er politi selv om de ikke er i "Zulu Delta", og de har 3 års politiskole. I tillegg hadde de tilgang på MP5 maskinpistoler. Mer enn nok til å gripe inn. Dette er det vi forventer at er oppgavene til vanlige politifolk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De to som ankom Utvika camping 17:50 kunne dratt over i båt. De har lov til å rekvirere private båter, det står i loven.

De er politi selv om de ikke er i "Zulu Delta", og de har 3 års politiskole. I tillegg hadde de tilgang på MP5 maskinpistoler. Mer enn nok til å gripe inn. Dette er det vi forventer at er oppgavene til vanlige politifolk.

De kunne ja. Det kunne også ha vært 5 terrorister med langt kraftigere våpen og sprengstoff slik det ble meldt om. Du argumenterer i etterpåklokskapens navn. Hadde de visst hvordan situasjonen faktisk var så hadde de fortsatt ikke kunne dratt over da det ikke var noen båter til stede på tidspunktet. Faktisk var de to første båtene de endelig fikk tak i, de samme som plukket opp Delta.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De to som ankom Utvika camping 17:50 kunne dratt over i båt. De har lov til å rekvirere private båter, det står i loven.

De er politi selv om de ikke er i "Zulu Delta", og de har 3 års politiskole. I tillegg hadde de tilgang på MP5 maskinpistoler. Mer enn nok til å gripe inn. Dette er det vi forventer at er oppgavene til vanlige politifolk.

De kunne ja. Det kunne også ha vært 5 terrorister med langt kraftigere våpen og sprengstoff slik det ble meldt om. Du argumenterer i etterpåklokskapens navn. Hadde de visst hvordan situasjonen faktisk var så hadde de fortsatt ikke kunne dratt over da det ikke var noen båter til stede på tidspunktet. Faktisk var de to første båtene de endelig fikk tak i, de samme som plukket opp Delta.

 

Det ble aldri meldt om 5 terrorister. Hvor får du det fra?

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2011/12/16/nekter-svare

 

 

Det var jo båtutleie ved denne campingen og mange båter ute og plukket opp folk i vannet. Hvor har du det fra at det bare var to båter? Fri fantasi igjen.

Lenke til kommentar

De to som ankom Utvika camping 17:50 kunne dratt over i båt. De har lov til å rekvirere private båter, det står i loven.

De er politi selv om de ikke er i "Zulu Delta", og de har 3 års politiskole. I tillegg hadde de tilgang på MP5 maskinpistoler. Mer enn nok til å gripe inn. Dette er det vi forventer at er oppgavene til vanlige politifolk.

De kunne ja. Det kunne også ha vært 5 terrorister med langt kraftigere våpen og sprengstoff slik det ble meldt om. Du argumenterer i etterpåklokskapens navn. Hadde de visst hvordan situasjonen faktisk var så hadde de fortsatt ikke kunne dratt over da det ikke var noen båter til stede på tidspunktet. Faktisk var de to første båtene de endelig fikk tak i, de samme som plukket opp Delta.

 

Det ble aldri meldt om 5 terrorister. Hvor får du det fra?

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2011/12/16/nekter-svare

 

 

Det var jo båtutleie ved denne campingen og mange båter ute og plukket opp folk i vannet. Hvor har du det fra at det bare var to båter? Fri fantasi igjen.

 

fra politiets pressekonferanse 18.08:

"Meldingene som kom var svært sprikende. Det ble etter hvert en oppfatning at vi sto ovenfor 2-5 gjerningsmenn med rifler, muligens også med kikkertsikter, og at det var sprengstoff på øya."

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/ostfold/Vedlegg_1409.pdf

 

"Den første patruljen kjørte til Utøya Brygge, brygga som ligger ovenfor Utøya.

Patruljen ankom kl 17.52, i henhold til Nordre Buskeruds vaktjournal.

Patruljen hørte skudd fra Utøya, men så verken personer eller kulenedslag. De forstod

at skyting pågikk, og så etter båt .De var innstilt på å ta seg fort som over til øya, men

så ingen båter."

Endret av traveldag
  • Liker 7
Lenke til kommentar

1.

 

Du kjøper politiets egen versjon? Dette er fra 18 august.Nå har det har kommet frem at 5 gjeringsmenn var en bløff som ingen har meldt fra om, og at de som var på bryggen IKKE fikk høre noe slikt. Og OM de hadde hørt det så ville det vært befengt med usikkerhet uansett. Det er alltid usikkerhet og rykter i slike situasjoner. Skal de da basere seg på dette og la være å gripe inn? Mens ungdom dør og skytes i grupper?

 

 

 

2.

 

Ingen båter? Ja, hvis det stemmer så spiser jeg katta. Det er fullstendig bløff, i følge de sivile som var der! les avisene.

 

 

EDIT: Katta overlever jula:

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110920/vurderte-ikke-ta-meg-til-oeya

 

 

 

Politimannen med skuddsikker vest, hjelm og MP5 snakket med båtfører klokken 18:00. Se bildeskriften.

 

1316518630KartUtoya680.jpg

Endret av tomkjetil
Lenke til kommentar

1.

 

Du kjøper politiets egen versjon? Dette er fra 18 august.Nå har det har kommet frem at 5 gjeringsmenn var en bløff som ingen har meldt fra om, og at de som var på bryggen IKKE fikk høre noe slikt. Og OM de hadde hørt det så ville det vært befengt med usikkerhet uansett. Det er alltid usikkerhet og rykter i slike situasjoner. Skal de da basere seg på dette og la være å gripe inn? Mens ungdom dør og skytes i grupper?

 

 

 

2.

 

Ingen båter? Ja, hvis det stemmer så spiser jeg katta. Det er fullstendig bløff, i følge de sivile som var der! les avisene.

 

 

EDIT: Katta overlever jula:

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110920/vurderte-ikke-ta-meg-til-oeya

 

 

 

Politimannen med skuddsikker vest, hjelm og MP5 snakket med båtfører klokken 18:00. Se bildeskriften.

 

1316518630KartUtoya680.jpg

 

 

Dette stemmer jo med hva som blir sagt. De to første båtene blir beordret til Storøya for beredskapstroppen er i ferd med å ankomme. Disse to båtene er de samme som tar beredskapstroppen til Utøya etter at politiets båt havarerer. Jeg ville heller stilt spørsmål ved tidspunktene vitnene kommer med i stedet for godt dokumenterte tidspunkt fra politiloggene.

 

Videre kommer du ikke med noe som bygger under om melding om kun en gjerningsmann

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1.

 

Du kjøper politiets egen versjon? Dette er fra 18 august.Nå har det har kommet frem at 5 gjeringsmenn var en bløff som ingen har meldt fra om, og at de som var på bryggen IKKE fikk høre noe slikt. Og OM de hadde hørt det så ville det vært befengt med usikkerhet uansett. Det er alltid usikkerhet og rykter i slike situasjoner. Skal de da basere seg på dette og la være å gripe inn? Mens ungdom dør og skytes i grupper?

 

 

 

2.

 

Ingen båter? Ja, hvis det stemmer så spiser jeg katta. Det er fullstendig bløff, i følge de sivile som var der! les avisene.

 

 

EDIT: Katta overlever jula:

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110920/vurderte-ikke-ta-meg-til-oeya

 

 

 

Politimannen med skuddsikker vest, hjelm og MP5 snakket med båtfører klokken 18:00. Se bildeskriften.

 

 

Dette stemmer jo med hva som blir sagt. De to første båtene blir beordret til Storøya for beredskapstroppen er i ferd med å ankomme. Disse to båtene er de samme som tar beredskapstroppen til Utøya etter at politiets båt havarerer. Jeg ville heller stilt spørsmål ved tidspunktene vitnene kommer med i stedet for godt dokumenterte tidspunkt fra politiloggene.

 

Videre kommer du ikke med noe som bygger under om melding om kun en gjerningsmann

 

Det står for svarte i disse artikkelene at ingen meldte fra om flere, men mange om en, og det er det som betyr noe. Det er ingen som uansett vet 100% hva som skjer der ute - likevel må politiet gjøre jobben sin .Er du helt tungnem? Du finner på rare teorier som det passer deg og påstår at alle vitneopplysninger som ikke passer med ditt rare syn er feil. Sånt tull gidder jeg rett og slett ikke bruke tid på.

Lenke til kommentar

Godt vi har sånne som deg til å slå fast en gang for alle hva som betyr noe i tvilstilfeller.

 

Selvfølgelig tar politiet lærdom av det som skjedde. Alt kunne alltid gått bedre, men det i seg selv er ingen grunn til å gå ut med en offentlig beklagelse, som jeg har inntrykk av at er det TS er ute etter. Selv har jeg ikke sett noe som tyder på at noen av politifolka som var med på aksjonen ikke gjorde sitt beste gitt situasjonen. Det kunne meget godt vært flere gjerningsmenn, og da må man ta forholdsregler. Det er ikke kritikkverdig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

1.

 

Du kjøper politiets egen versjon? Dette er fra 18 august.Nå har det har kommet frem at 5 gjeringsmenn var en bløff som ingen har meldt fra om, og at de som var på bryggen IKKE fikk høre noe slikt. Og OM de hadde hørt det så ville det vært befengt med usikkerhet uansett. Det er alltid usikkerhet og rykter i slike situasjoner. Skal de da basere seg på dette og la være å gripe inn? Mens ungdom dør og skytes i grupper?

 

 

 

2.

 

Ingen båter? Ja, hvis det stemmer så spiser jeg katta. Det er fullstendig bløff, i følge de sivile som var der! les avisene.

 

 

EDIT: Katta overlever jula:

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110920/vurderte-ikke-ta-meg-til-oeya

 

 

 

Politimannen med skuddsikker vest, hjelm og MP5 snakket med båtfører klokken 18:00. Se bildeskriften.

 

 

Dette stemmer jo med hva som blir sagt. De to første båtene blir beordret til Storøya for beredskapstroppen er i ferd med å ankomme. Disse to båtene er de samme som tar beredskapstroppen til Utøya etter at politiets båt havarerer. Jeg ville heller stilt spørsmål ved tidspunktene vitnene kommer med i stedet for godt dokumenterte tidspunkt fra politiloggene.

 

Videre kommer du ikke med noe som bygger under om melding om kun en gjerningsmann

 

Det står for svarte i disse artikkelene at ingen meldte fra om flere, men mange om en, og det er det som betyr noe. Det er ingen som uansett vet 100% hva som skjer der ute - likevel må politiet gjøre jobben sin .Er du helt tungnem? Du finner på rare teorier som det passer deg og påstår at alle vitneopplysninger som ikke passer med ditt rare syn er feil. Sånt tull gidder jeg rett og slett ikke bruke tid på.

Du tar alle vitneopplysninger for god fisk. I tråden om Breivik så sympatiserer du med han og påstår hardnakket at ingen ting er feil med psyken, uten å i det hele tatt si på hvilket grunnlag du uttaler deg, så kommer du her og skal gi leksjon om hvordan en skal forholde seg til informasjon? Bruk hodet, selvfølgelig kom det inn motstridene beskjeder som gjorde at de måtte forholde seg til et scenario der det kunne være flere gjerningsmenn. Politiet gjorde så godt de kunne utifra informasjonen som eksisterte på det tidspunktet.

 

Du klager bare for å klage da du benytter en hver anledning til å slenge negative kommentarer. Jeg er sikker på at om politiet hadde gått rett inn i en felle, så hadde du vært den første til å argumentere om hvor idiotiske politiet er i "Hvorfor er politiet idioter uten taktiske evner" -tråden som hadde oppstått.

Lenke til kommentar

Godt vi har sånne som deg til å slå fast en gang for alle hva som betyr noe i tvilstilfeller.

 

Selvfølgelig tar politiet lærdom av det som skjedde. Alt kunne alltid gått bedre, men det i seg selv er ingen grunn til å gå ut med en offentlig beklagelse, som jeg har inntrykk av at er det TS er ute etter. Selv har jeg ikke sett noe som tyder på at noen av politifolka som var med på aksjonen ikke gjorde sitt beste gitt situasjonen. Det kunne meget godt vært flere gjerningsmenn, og da må man ta forholdsregler. Det er ikke kritikkverdig.

Personlig bryr jeg meg ikke om å få en beklagelse da jeg hadde få bekjente som var der, og heldigvis ingen som ble drept. Men synes det bare er veldig rart av politiet å ikke ta selvkritikk overhodet da mange nok av den grunn mister respekt og tillit til politiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...