Gå til innhold

Hvorfor tar ikke politiet noe selvkritikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noe selvkritikk må de ta!

 

Utalelse fra forsvaret i februar:

I marsutgaven av mannebladet Alfa hevdes det at fjerning av HV 016 svekker terrorberedskap i Norge. Bildet som tegnes er galt, noe Forsvaret også har presisert gjentatte ganger det siste halve året.

 

Politiet hadde ene og alene ansvar for terrorberedskap. De skulle ha kunne stilt med et helikopter og en sniper. Er der bare lensmenn og konstabler i Norge? ingen SWAT?

Hva mener du politiet må ta selvkritikk på her?

 

Når det gjelder "SWAT", så må du huske på at virkeligheten ikke er en Hollywood-film. Det er ikke bare for Rambo å hoppe i et tilfeldig helikopter, fly til åstedet i løpet av to minutter, og skyte skurken i panna fra flere kilometer unna.

– Politihelikopteret kunne fløyet opp skarpskyttere

 

Den tidligere polititoppen Finn Abrahamsen mener politihelikopteret kunne utgjort en avgjørende forskjell under skytingen på Utøya. Det var parkert for å spare penger.

 

...

 

– Det er ingen tvil om at Norge har kun ett helikopter – Sverige har sju, og til alt overmål er det slik at det norske politihelikopteret står nokså mye på bakken.

 

...

 

Det svært avanserte kameraet om bord ville etter kort tid og på svært lang avstand ha fanget opp massakren på øya og overført direktebilder til ledelsen i Oslo politidistrikt. Da ville de umiddelbart sett det som skjedde.

 

...

 

Kilder i politiet sier til TV 2 at man kunne fått plass til to politifolk med våpen i helikopteret. I ytterste konsekvens opptil fire – ved å ta ut seter og utstyr.

 

– De kunne løftet med seg to skarpskyttere fra Oslo. Systemoperatøren i helikopteret kunne vært satt på bakken, og de kunne ha fløyet opp og gjort den jobben de skulle ha gjort, mener Abrahamsen.

 

...

 

Det er også et faktum at Beredskapstroppen som allerede var i aksjon i Oslo ba om å få bistand av et større helikopter fra Forsvaret klokken 16.50 – før Utøya-skytingen.

 

Først klokken 19.26, flere timer etter, ble dette formelt innvilget.

Er kanskje litt hardt i å si at ting ikke kunne vært gjort bedre.

Dette med skarpskytter er bare tullprat og ønsketenkning.

 

Men det er uansett irrelevant, siden helikopteret var til vedlikehold. Dette er ikke politiets ansvar, men regjeringen. Det er regjeringen som ikke har bevilget nok penger til helikopterberedskap. Politiet kan ikke på magisk vis trylle frem mer penger.

Lenke til kommentar

 

Noe selvkritikk må de ta!

 

Utalelse fra forsvaret i februar:

I marsutgaven av mannebladet Alfa hevdes det at fjerning av HV 016 svekker terrorberedskap i Norge. Bildet som tegnes er galt, noe Forsvaret også har presisert gjentatte ganger det siste halve året.

 

Politiet hadde ene og alene ansvar for terrorberedskap. De skulle ha kunne stilt med et helikopter og en sniper. Er der bare lensmenn og konstabler i Norge? ingen SWAT?

Hva mener du politiet må ta selvkritikk på her?

 

Når det gjelder "SWAT", så må du huske på at virkeligheten ikke er en Hollywood-film. Det er ikke bare for Rambo å hoppe i et tilfeldig helikopter, fly til åstedet i løpet av to minutter, og skyte skurken i panna fra flere kilometer unna.

 

HV016 er enheten som militæret hadde, som var spesialtrent innenfor en rekke "moderne" scenarioer. Har du lest det som er linket til? Det at det ikke finnes et A-team i politiet, trent til krig mot terror er latterlig etter en så lang Stoltenberg regjering.

 

Du har nok missforstått rollen til swat hvis du sammmenligner det med rambo. For å forklare det enkelt så var HV016 militærets swat team. Det at Politiet ikke har fulgt opp nedleggelsen av en slik avdeling når de har vert klar over nedleggelsen og hvilket ansvar de har iforhold til terrorangrep, er kritikkverdig.

 

Jeg har med stor interesse fulgt med i debatten omkring HV 016 og de oppgaver som avdelingen er tiltenkt ved et eventuelt terroranslag i Norge

 

....

 

Det som uroer meg er at vi her har en spesialavdeling som har meget godt utstyr og som består av godt utdannet personell. Nå synes det som om Forsvarssjefen – etter betydelig politisk press – har gått tilbake på sin første beslutning om å nedlegge HV 016. Dette skaper uvisshet om avdelingens skjebne.

 

Hvorfor ikke la HV 016 bli en del av Politireserven?

Hvorfor skal politiet ta "selvkritikk" på noe de ikke har noe med å gjøre? Tror du politiet bestemmer over HV?

 

Når jeg snakker om Rambo, snakker jeg om folk som sitter og ser på film hele dagen og tror virkeligheten er som på film. Jeg har ikke sagt at SWAT er som Rambo, men at virkelighetsfjerne folk tror Rambo-filmer er representative for virkeligheten.

Lenke til kommentar
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--En-meget-grov-feilprioritering-6668403.html

 

oisann.

 

"Kort tid etter terrorangrepet 22. juli var det mye omtalte politihelikopteret klart til bruk, stikk i strid med opplysninger som tidligere er kommet frem. Dersom krisestaben i politiet hadde bedt om det, kunne helikopteret vært i luften over Regjeringskvartalet rundt klokken 16.30."

 

Husker media og talsmenn aktivt promoterte noe helt annet. Hva i huleste får dem til dèt nivået av idioti.

Dette er utdaterte påstander. Helikopteret var faktisk inne for vedlikehold, eller hadde nettopp vært det. Det var ikke klart til avgang i det hele tatt, da det ikke hadde blitt klargjort etter vedlikehold. Derfor tok det lang tid før det kom i luften.

 

ser ut som folket mener dem skal ha litt kritikk hvertfall, basert på kommentarer osv..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10016713

Ja, dette sier litt om folks mangel på kunnskap. VG lyver jo direkte om hva politilederne faktisk sa. Og folk svelger det rått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nei svelger ikke rått den dritten værken vg eller politiet serverte i dagene etter.. heller ikke dritten disse psykologene prater om, utilregnelig? bullshit , vente på kommisjonens rapport? Blir like troverdig som en hvemsomhelst annen kommisjon, treholt, 911 jfk pick a choice

Nå velger du jo bevisst å bare se bort ifra alle fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er utdaterte påstander. Helikopteret var faktisk inne for vedlikehold, eller hadde nettopp vært det. Det var ikke klart til avgang i det hele tatt, da det ikke hadde blitt klargjort etter vedlikehold. Derfor tok det lang tid før det kom i luften.

 

Så lang tid at man kom i luften over Oslo på sen ettermiddag samme dag.

Lenke til kommentar

En systemoperatør som sitter i baksetet og styrer elektronikken er plutselig verdens største ekspert på antiterroroperasjoner også nå?

 

Latterlig.

 

Bare en digresjon - hadde politihelikopteret vært i luften hadde de sett at det var kun èn gjerningsmann, og politimannskapene fra Buskerud kunne ha tatt seg over på øyen tidligere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En systemoperatør som sitter i baksetet og styrer elektronikken er plutselig verdens største ekspert på antiterroroperasjoner også nå?

 

Latterlig.

 

Bare en digresjon - hadde politihelikopteret vært i luften hadde de sett at det var kun èn gjerningsmann, og politimannskapene fra Buskerud kunne ha tatt seg over på øyen tidligere.

 

Det der er faktisk en fantastisk godbit fra pjassop.

Lenke til kommentar

Det er sant som du sier at Deltagutta er de som skal brukes til denne typen oppdrag. Problemet er bare at Delta ikke fyller stillingskravet sitt. Delta bør ligge på nivå som tidligere HV016, og det gjør de ikke. Resultatet er at Norge sitter igjen med et ufulstendig forsvar mot krigen mot terror.

 

 

Kilde?

Politiet var fult klar over at HV016 ble lagt ned. Jeg linker til en artikkel fra forsvaret.no som jeg har henvist til tidligere i denne diskusjonen. Jeg syns den er veldig informativ når det gjelder hva slags rolle politet var klar over at de hadde.

Jeg mener da at DELTA burde beherske offensive stridsteknikker ala det HV016 hadde, for å være det norske verktøyet mot moderne terror. Spesielt når de har understreket at HV016 ikke trengs.

 

 

Jeg skjønner ikke helt hva du vil at jeg skal dokumentere? Jeg klipper ut en del av en artikkelen. Hjelper dette:

 

18.02.2011:

Terrorberedskap på norsk jord er og blir politiets ansvar. Forsvarets oppgave er å støtte – når politiet anmoder om det. Politiet har slått klinkende fast at HV016 ikke har inngått i deres planer for hvem man kunne be om bistand fra.

 

 

 

Hvorfor skal politiet ta "selvkritikk" på noe de ikke har noe med å gjøre? Tror du politiet bestemmer over HV?

 

 

Her har du faktisk sitert artiklen som jeg brukte som svar til mozela.

Endret av hvafaen
Lenke til kommentar

En systemoperatør som sitter i baksetet og styrer elektronikken er plutselig verdens største ekspert på antiterroroperasjoner også nå?

 

Latterlig.

Så du er uenig i at helikopteret hadde løst oprasjonen bedre, raskere, hardere og fortere? Det er nemmelig det han sier.

 

 

Dette med skarpskytter er bare tullprat og ønsketenkning.

En forumlurker som sitter i kontorstolen og lirer av seg komentarer er plutselig verdens største ekspert på antiterroroperasjoner også nå?

 

Latterlig og usant.

 

Å bruke helikopter som sniper platform var faktisk øvd på av HV016.

Endret av hvafaen
Lenke til kommentar

 

 

Når det gjelder "SWAT", så må du huske på at virkeligheten ikke er en Hollywood-film. Det er ikke bare for Rambo å hoppe i et tilfeldig helikopter, fly til åstedet i løpet av to minutter, og skyte skurken i panna fra flere kilometer unna.

Du har nok missforstått rollen til swat hvis du sammmenligner det med rambo. For å forklare det enkelt så var HV016 militærets swat team. Det at Politiet ikke har fulgt opp nedleggelsen av en slik avdeling når de har vert klar over nedleggelsen og hvilket ansvar de har iforhold til terrorangrep, er kritikkverdig.

 

Når jeg snakker om Rambo, snakker jeg om folk som sitter og ser på film hele dagen og tror virkeligheten er som på film. Jeg har ikke sagt at SWAT er som Rambo, men at virkelighetsfjerne folk tror Rambo-filmer er representative for virkeligheten.

 

Nå surrer du veldig her?

Det er faktisk bare for SWAT å hoppe i et ventende helikopter, fly til åstedet i løpet av to minutter, og snipe skurken i panna fra flere kilometer unna.

Det er det arbeidsinstruksen dems skal dekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet var fult klar over at HV016 ble lagt ned. Jeg linker til en artikkel fra forsvaret.no som jeg har henvist til tidligere i denne diskusjonen. Jeg syns den er veldig informativ når det gjelder hva slags rolle politet var klar over at de hadde.

Jeg mener da at DELTA burde beherske offensive stridsteknikker ala det HV016 hadde, for å være det norske verktøyet mot moderne terror. Spesielt når de har understreket at HV016 ikke trengs.

 

 

Jeg skjønner ikke helt hva du vil at jeg skal dokumentere? Jeg klipper ut en del av en artikkelen. Hjelper dette:

 

 

Ville du skulle dokumentere at Delta ikke fyller stillingskravet sitt. Mulig jeg misforstår hva du mener med dette, men jeg mener så absolutt at Delta er kompetent nok til å håndtere slike situasjoner.

 

Det er faktisk bare for SWAT å hoppe i et ventende helikopter, fly til åstedet i løpet av to minutter, og snipe skurken i panna fra flere kilometer unna.

Det er det arbeidsinstruksen dems skal dekke.

Det er en skam at Norge ikke har 24/7 helikopterberedskap i de største byene i Norge. Det er absolutt mulig å nøytralisere en gjerningsmann fra luften, men det er strengt talt ikke Delta sin feil at de ikke har utstyr til dette.

Lenke til kommentar

Hvis det er slik at politiet skal bruke delta som terrorberedskap så mener jeg at frakt av personell og skyting fra helikopter bør være en del av stillingskravet. (stillingskrav er kanskje en dårlig formulering, men jeg håper du skjønner hva jeg mener).

 

 

Greit nok at dette kanskje er tatt ut fra min krigserfaring fra spill og film. Men det er da viselig erfaringen til potensielle terrorister å? Ref: maset om at skytespill får barn til å klikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En systemoperatør som sitter i baksetet og styrer elektronikken er plutselig verdens største ekspert på antiterroroperasjoner også nå?

 

Latterlig.

 

Bare en digresjon - hadde politihelikopteret vært i luften hadde de sett at det var kun èn gjerningsmann, og politimannskapene fra Buskerud kunne ha tatt seg over på øyen tidligere.

 

Det kan du sikkert si, men de skulle tatt seg over uansett. Det er derfor vi har politi.

 

Det virker som om år med rekruttering av folk som "ikke er rambotyper" har gitt resultater. Det har jo vært det store mantraet det fra de som styrer: IKKE rambotyper.

Lenke til kommentar

Det er sant som du sier at Deltagutta er de som skal brukes til denne typen oppdrag. Problemet er bare at Delta ikke fyller stillingskravet sitt. Delta bør ligge på nivå som tidligere HV016, og det gjør de ikke. Resultatet er at Norge sitter igjen med et ufulstendig forsvar mot krigen mot terror.

 

 

Kilde?

Politiet var fult klar over at HV016 ble lagt ned. Jeg linker til en artikkel fra forsvaret.no som jeg har henvist til tidligere i denne diskusjonen. Jeg syns den er veldig informativ når det gjelder hva slags rolle politet var klar over at de hadde.

Jeg mener da at DELTA burde beherske offensive stridsteknikker ala det HV016 hadde, for å være det norske verktøyet mot moderne terror. Spesielt når de har understreket at HV016 ikke trengs.

 

 

Jeg skjønner ikke helt hva du vil at jeg skal dokumentere? Jeg klipper ut en del av en artikkelen. Hjelper dette:

 

18.02.2011:

Terrorberedskap på norsk jord er og blir politiets ansvar. Forsvarets oppgave er å støtte – når politiet anmoder om det. Politiet har slått klinkende fast at HV016 ikke har inngått i deres planer for hvem man kunne be om bistand fra.

 

 

 

Hvorfor skal politiet ta "selvkritikk" på noe de ikke har noe med å gjøre? Tror du politiet bestemmer over HV?

 

 

Her har du faktisk sitert artiklen som jeg brukte som svar til mozela.

 

Vent nå litt, mener du oppriktig at HV016 er bedre enn Delta innenfor antiterror? Nå vet ikke jeg hvor god kjennskap du har til denne avdelingen men de fleste som jobber i forsvaret har ett ganske annet bilde av den avdelingen. Ja, det er masse bra folk der, men det er ingen skikkelig spesialavdeling, og ikke i nørheten av å være på høyde med tilsvarende avdelinger i Hæren. Det er antagelig bare en ting de skulle gjort ved en terroraskjon i Oslo, og det er å stå på gatehjørner som resten av heimevernet. Hadde det blitt krig ville de nok fått større oppgaver (i likhet med alle andre militæravdelinger) men at de faktisk skulle gjort noen forskjell 22. Juli kan jeg ikke se. Om Delta ikke strekker til er det FSK som skal trå til, kanskje også med avdelinger som TMBN hvis det virkelig er strid i større skal, noe som ikke er sannsynelig. Hvor mener du 016 er bedre enn Delta?

 

En systemoperatør som sitter i baksetet og styrer elektronikken er plutselig verdens største ekspert på antiterroroperasjoner også nå?

 

Latterlig.

 

Bare en digresjon - hadde politihelikopteret vært i luften hadde de sett at det var kun èn gjerningsmann, og politimannskapene fra Buskerud kunne ha tatt seg over på øyen tidligere.

 

Det kan du sikkert si, men de skulle tatt seg over uansett. Det er derfor vi har politi.

 

Det virker som om år med rekruttering av folk som "ikke er rambotyper" har gitt resultater. Det har jo vært det store mantraet det fra de som styrer: IKKE rambotyper.

 

Hvordan skulle man sett at det var kunn en gjerningsmann, tror man at disse ville oppholdt seg fullt synlig hele veien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...