Gå til innhold

Hvorfor tar ikke politiet noe selvkritikk?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lest alle innleggene her på forumet - jeg har lest det som har stått i media. Regner det som "bedre materiale" til å gjøre meg opp en mening enn andres meningen på dette forumet. Jeg registrerer at politiet avviser enhver kritikk, mens blant annet forsvaret har et annet syn på en del av valgene som ble fattet.

 

 

For anledningen skal jeg også slenge fingrene tilfeldig ned på tastaturet slik at du neste gang raskt kan se om det er dette som har skjedd i et innlegg fra meg:

 

ejio5jiopnrgopjiweg9034iojerio

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke lest alle innleggene her på forumet - jeg har lest det som har stått i media. Regner det som "bedre materiale" til å gjøre meg opp en mening enn andres meningen på dette forumet. Jeg registrerer at politiet avviser enhver kritikk, mens blant annet forsvaret har et annet syn på en del av valgene som ble fattet.

Du har åpenbart ikke lest særlig mye når du ikke engang har klart å få med deg at det ville tatt lenger tid med et tilfeldig helikopter på en eller annen base langt unna.

 

Politiet avviser ikke enhver kritikk, men det er forskjell på kritikk og ren sjikane.

Lenke til kommentar

Jeg har lest nok til å forstå at det er uenighet innad i politiet til hvordan de håndterte saken. Ikke bare når det gjelder bruk av helikopter, men også samlingspunkt før den famøse avreisen i RIB over til Utøya.

 

Jeg mener det er viktig at politiet lærer noe av denne episoden, og derfor bør ta til seg noe av

kritikken. Om de avviser det hele som sjikane kan man være sikker på at det ikke blir bedre ved en tilsvarende aksjon senere.

Kritikken kommer dessuten mot politiet og myndighetenes samordning, ikke mot Delta og andre lokale tjenestemenn som ikke hadde noe overordnet ansvar. De største feilslutningene som skjedde 22. juli skjedde på overordnet nivå, med mangelfull varsling og samordning.

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7744131

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7744686

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2011/11/16/sa-fort-kom-vi-til-utoeya

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7744590

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jeg har lest nok til å forstå at det er uenighet innad i politiet til hvordan de håndterte saken. Ikke bare når det gjelder bruk av helikopter, men også samlingspunkt før den famøse avreisen i RIB over til Utøya.

Hvorfor prøver du å endre tema? Jeg svarte deg helt konkret på påstanden om helikopter. Helikopter ville sannsynligvis tatt enda lenger tid.

 

Og dette med å ha med seg snikskytter er bare syke Rambo-fantasier. Man skyter ikke skarpt mot en øy full av uskyldige ungdommer.

 

Jeg mener det er viktig at politiet lærer noe av denne episoden, og derfor bør ta til seg noe av kritikken. Om de avviser det hele som sjikane kan man være sikker på at det ikke blir bedre ved en tilsvarende aksjon senere.

Poenget er at kritikk må være velbegrunnet og saklig. Det som kommer fra f.eks. deg er ikke det. Det er ren fantasi, blant annet om magisk transport til helikoptre og Rambo som sitter og plukker ned slemminger fra et helikopter i bevegelse.

Lenke til kommentar

Jeg forholder meg til trådens tema. I min browser står det "Hvorfor tar ikke politiet noe selvkritikk?".

 

Jeg registrerer så at det finnes flere kilder som sier at diverse kunne vært gjort for å nå Utøya tidligere. Eventuell bruk av helikopter er et av punktene. Dette avviser selvsagt politiet selv, ettersom de avviser enhver form for kritikk.

 

Jeg har ikke snakket om en Rambo i et helikopter. Jeg registrerer at det har vært trening med sniper i helikopter, men jeg tror aldri det hadde vært aktuelt her. Selv med et ventende helikopter og en klar skarpskytter, tror jeg politiet visste for lite om situasjonen til å sette i gang noe slikt.

Du er forøvrig svært saklig selv i dine svar. Du finner virkelig ingenting du kan sette fingeren på i politiets arbeid under aksjonen 22. juli?

Lenke til kommentar
Jeg forholder meg til trådens tema. I min browser står det "Hvorfor tar ikke politiet noe selvkritikk?".

Men det jeg diskuterte med deg var noe helt spesifikt, som du så prøvde å slippe unna da det tydeligvis viste seg at du ikke kom noen vei.

 

Jeg registrerer så at det finnes flere kilder som sier at diverse kunne vært gjort for å nå Utøya tidligere. Eventuell bruk av helikopter er et av punktene. Dette avviser selvsagt politiet selv, ettersom de avviser enhver form for kritikk.

Politiet avviser ikke enhver form for kritikk, men påstandene om at de kunne brukt helikopter til å frakte Delta faller på egen urimelighet. Politiets eget helikopter er ikke egnet til frakt av mannskaper, og andre helikoptre ville ikke vært klargjort til en operasjon av den typen som skulle gjennomføres. Dessuten må mannskapet fraktes til stedet helikopteret er, noe som tar lang tid i seg selv.

 

Derfor blir det ganske tåpelig å f.eks. vise til en flytid på ti minutter. Det tar kanskje ti minutter i luftlinje og i toppfart, men det er mer enn det som skal til for å bruke et helikopter.

 

Du er forøvrig svært saklig selv i dine svar. Du finner virkelig ingenting du kan sette fingeren på i politiets arbeid under aksjonen 22. juli?

Jeg venter på reelle evalueringer.

Endret av Pjassop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et helt innlegg er skrevet sarkastisk, og du henger deg opp i helikopteret? For min del kunne de brukt batmobil, så lenge de tok korteste veg ut til Utøya. Politiet kunne vært på Utøya lenge før, og hvordan Delta kom seg til Utøya er et eget kapittel. Politiet fulgte ikke egen instruks når det gjelder "skyting pågår". Hvorvitt denne instruksen eksisterer aner jeg ikke - det har jeg bare lest i en avis.

 

Jeg velger å ha en egen mening basert på de "fakta" jeg leser i aviser. At du venter på rapporten får så være - jeg gjør meg opp en mening lenge før den foreligger. Jeg er ingen statue, og om rapporten kommer med ny informasjon gjør jeg meg opp en ny mening.

 

Hvor har du lest at politiet tar selvkritikk etter 22. juli? Jeg kan ikke komme på noe som vitner om et lite snev av selvkritikk offisielt. Jeg har hørt og lest mye uoffisielt, men kan ikke erindre noe offisiell selvkritikk.

Lenke til kommentar

Det var du som nevnte helikopteret, så da nytter det ikke å klage når noen påpeker at slike kommentarer er virkelighetsfjerne.

 

Du mente de burde brukt helikopter. Jeg påpekte at dette ikke var realistisk, og det å bruke helikopter fra annen etat ville tatt mye lenger tid enn bilturen Delta tok.

 

At du tror blindt på medias fremstilling selv etter at det utallige ganger har vist seg at de har kommet med feilaktig informasjon i saken får du selv stå for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper du er med å skrive rapporten, da du åpenbart sitter på alle svarene. Hvor får du informasjonen din fra, ettersom du ikke stoler på media?

 

Jeg stoler forøvrig ikke blindt på media, derfor skriver jeg "fakta" med klammer i siste innlegg. Du må gjerne slenge ut en link hvor politiet tar selvkritikk i tilknytning til denne saken - det er tross alt det tråden handler om.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10079069

 

- Noen vil si at den dårlige beredskapen fritar de involverte polititjenestemenn for kritikk. Hva mener du om det?

 

- Jeg stusser fortsatt på at det gikk såpass lang tid før politifolk på landsiden gikk til aksjon, til tross for at frivillige forsøkte å redde ungdommer i båtene sine, sier Perreau.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10079042

 

Politiet snakket kun om EN gjerningsmann.

Endret av Dani46
Lenke til kommentar

- Jeg stusser fortsatt på at det gikk såpass lang tid før politifolk på landsiden gikk til aksjon, til tross for at frivillige forsøkte å redde ungdommer i båtene sine, sier Perreau.

 

 

blir fortalt i pressekonferansen at politiet på landsiden forsøkte å påkalle samtlige båter som var ute på vannet, men alle valgte å ikke komme nærme politiet. Sikkert pga av frykten for at de ikke var ekte politi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Jeg stusser fortsatt på at det gikk såpass lang tid før politifolk på landsiden gikk til aksjon, til tross for at frivillige forsøkte å redde ungdommer i båtene sine, sier Perreau.

 

 

blir fortalt i pressekonferansen at politiet på landsiden forsøkte å påkalle samtlige båter som var ute på vannet, men alle valgte å ikke komme nærme politiet. Sikkert pga av frykten for at de ikke var ekte politi.

 

Da går du ut i fra at alle som hadde båt der var klar over at det var en som lignet en politimann som skjøt.

Lenke til kommentar

 

Da går du ut i fra at alle som hadde båt der var klar over at det var en som lignet en politimann som skjøt.

Hva slags konklusjon trekker du da politiet forteller at ingen av båtene valgte å bistå når de ble anropt, og du vet at de som var på øya kun så en mann utgitt som politi som drepte alle han så?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Jeg stusser fortsatt på at det gikk såpass lang tid før politifolk på landsiden gikk til aksjon, til tross for at frivillige forsøkte å redde ungdommer i båtene sine, sier Perreau.

 

 

blir fortalt i pressekonferansen at politiet på landsiden forsøkte å påkalle samtlige båter som var ute på vannet, men alle valgte å ikke komme nærme politiet. Sikkert pga av frykten for at de ikke var ekte politi.

 

Jeg tror ikke at båtene trodde 2-3 politibetjenter som står blant andre mennesker som de åpenlyst ikke skjøt ihjel skal nekte plukke de opp.

Igjen alle kan tro det de vil, hva politiet sier pleier jeg mistro uansett..

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at båtene trodde 2-3 politibetjenter som står blant andre mennesker som de åpenlyst ikke skjøt ihjel skal nekte plukke de opp.

 

Nå sto ikke politiet blant andre mennesker da ingen valgte å gå i land der politiet stod. Første båten som kom valgte å legge i land mye lenger bort da de så politiet. Videre skal det være snakk om to båter til som var i området rundt politiet som også valgte å ikke nærme seg. Neste to båtene som kom fikk politiet kontakt med, og det var på dette tidspunktet delta ankom og de to båtene ble sendt mot storøya og viste seg å være båtene som tok over da politibåten havarerte.

 

Igjen alle kan tro det de vil, hva politiet sier pleier jeg mistro uansett..

sier mest om deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at båtene trodde 2-3 politibetjenter som står blant andre mennesker som de åpenlyst ikke skjøt ihjel skal nekte plukke de opp.

 

Nå sto ikke politiet blant andre mennesker da ingen valgte å gå i land der politiet stod. Første båten som kom valgte å legge i land mye lenger bort da de så politiet. Videre skal det være snakk om to båter til som var i området rundt politiet som også valgte å ikke nærme seg. Neste to båtene som kom fikk politiet kontakt med, og det var på dette tidspunktet delta ankom og de to båtene ble sendt mot storøya og viste seg å være båtene som tok over da politibåten havarerte.

 

Igjen alle kan tro det de vil, hva politiet sier pleier jeg mistro uansett..

sier mest om deg.

 

Hva sier det om meg? At politiet har i en årrekke blir etterforsket av sine egne gir ingen grunn til tiltro mulig du bare er ignorant heller..

Lenke til kommentar

Da går du ut i fra at alle som hadde båt der var klar over at det var en som lignet en politimann som skjøt.

Hva slags konklusjon trekker du da politiet forteller at ingen av båtene valgte å bistå når de ble anropt, og du vet at de som var på øya kun så en mann utgitt som politi som drepte alle han så?

 

Ble di annropt da?Ingen kan bekrefte å ha hørt/sett politiet prøve å skaffe båt. Eller?

Enenste det har vært prat om er M/S Torbjørn som endret kurs, men de la til der det var enda fler politi.

Så de var tydelighvis ikke redd alle politifolk.

 

Konklusjonen/misstanken min er vel at ingen politimann ved Torbjørnkaia forsøkte å skaffe en båt ei heller rope etter noen med båt, men var mer opptatt av å holde folk vekk fra brygga.

Om det var feil eller riktig avgjørelse er ikke saken men om det er sant eller usant at de prøvde å få tak i noen båt slik de unskylder seg med er det jeg setter spørsmål ved.

 

Virker ikke helt roverdig.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar
- Jeg stusser fortsatt på at det gikk såpass lang tid før politifolk på landsiden gikk til aksjon, til tross for at frivillige forsøkte å redde ungdommer i båtene sine, sier Perreau.

 

Det tok ikke lang tid i det hele tatt. Helt fra de første politifolkene ankom stedet prøvde de å få tak i båter for å ta seg over, men de fikk ikke tak i noen. Båter som kjørte ute på vannet styrte bare unna da de så politifolkene. Først da Delta ankom og tok i bruk poltiets egen båt skjønte folk som var på vannet at det var ekte politifolk, og gjorde båtene sine tilgjengelige.

Politiet snakket kun om EN gjerningsmann.

 

Det gjorde de ikke. Lydopptakene viser bare at de snakket om en konkret gjerningsmann, ikke at de ikke trodde det kunne være flere.

 

Hvorfor limer du forresten inn nøyaktig det samme innlegget i flere tråder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ble di annropt da?Ingen kan bekrefte å ha hørt/sett politiet prøve å skaffe båt. Eller?

 

Ja, politiet prøvde å få båtene til land så de kunne ta seg over.

 

Enenste det har vært prat om er M/S Torbjørn som endret kurs, men de la til der det var enda fler politi.

Så de var tydelighvis ikke redd alle politifolk.

 

Den båten var ikke på stedet det er snakk om, og den er ikke relevant for det vi diskuterer heller. Men husk at de som var på denne båten lå lenge i vannet fordi de var redde for å gå i land. Akkurat som båtfolkene som svingte unna da de så politiet på land.

 

Konklusjonen/misstanken min er vel at ingen politimann ved Torbjørnkaia forsøkte å skaffe en båt ei heller rope etter noen med båt, men var mer opptatt av å holde folk vekk fra brygga.

 

Det er altså feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...