Gå til innhold

Hoppe ut av videregående og starte for seg selv..?


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette var helt riktig kategori å starte tråden under, men nå tror jeg at "samfunns" kategorien er mer til hjelp enn skole, fordi dette er ikke en tråd om hjelp med skole, men akkurat hvilke samfunns muligheter man har hvis man hopper av.. Okey, la meg begynne.

 

Jeg har i en lang tid tenkte på dette å hoppe av i videregående og starte å arbeide. Forrdi facts to be told, så klarer jeg faktisk ikke mer skole, hvert fall ikke tre år til. Det er ikke bare skolen heller, men det er også noe med den sosiale settingen. Det er noe med at jeg har blitt mobbet hele barneskolen, også mobbet ut av ungdomskolen. Ikke ta meg feil, har massevis av venner fra skolen og klarer meg fint, men det er akkurat dette med klasserom, bøker og gjenger som får meg til å fryse opp og stoppe opp mentalt.

 

Jeg er veldig aktiv innenfor datafronten og driver selvstendig med selging og programmering. Jeg har lansert to produkter, en 95+ siders bok om dommenavn investering og et hjelpemiddel for nett markedsføring, som selger bra og tjener gode penger. Er også i utvikling med en blogg.

 

Eneste jeg vil nå er å reise. Jeg vil haike rundt, treffe mange folk og være selvstendig arbeidene på nettet mens jeg reiser. Som betyr at jeg må droppe ut av skolen, og mest sannsynlig aldri vende tilbake. Det er jo litt synd dette med at jeg ikke takler skole, da man fra oppveksten har blitt fortalt at om man skal klare seg så må man ha en utdanning.

Men tenk om jeg ikke vil ha en utdanning? Tenk om jeg ikke gidder og waste bort 3-6 år, på noe jeg mest sannsynlig aldri kommer til å få bruk for og som kun bryter meg ned?

 

Nå etter å ha gått 10 år på skole så føler jeg at eneste som er verdt å få med seg er språk og geografi. Matematikk, naturfag, samfunnsfag og gym.. Nei takk.

 

Uansett om det er noe jeg interesrer meg for eller vil gjerne vite mer om så kjøper jeg en bok om det, som jeg alltid har gjort.

 

Kom gjerne med innspill, tips og anbefalinger.

Takk.

Endret av Knife
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel en kjent sak at mange av de store gründerne nødvendigvis ikke har allverden med utdanning, det er mange bevis på at det går an. Men skal jeg komme med personlig råd så anbefaler jeg deg å fullføre utdannelse, og gjerne ta litt høyere utdanning også. Jeg var selv dritlei på videregående og hanglet meg så vidt igjennom, og bannet på at jeg aldri skulle åpne ei skolebok igjen. Var heldig og fikk en OK jobb (hverken mer eller mindre), men man kommer etterhvert til et punkt hvor man innser at man ikke kommer videre og er på stedet hvil uten utdanning. Enten så får man bare godta det, ellers så kan du gjøre som meg å ta den tunge veien med å begynne å studere igjen etter 6-7 år i jobb. Har i dag en bachelor grad, god jobb, og angrer ikke ett sekund på at jeg faktisk tok meg selv i nakken og gjennomførte. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke tok høyere utdanning med en gang etter videregående. Du får så mye større valgmuligheter.

Lenke til kommentar

Det er vel en kjent sak at mange av de store gründerne nødvendigvis ikke har allverden med utdanning, det er mange bevis på at det går an.

 

Hva de store grunderne gjør er ikke nødvendigvis gode råd til alle. Ikke minst med tanke på at mange av de store grunderne startet opp i en helt annen "tid".

 

Klart det er mulig å komme seg opp uten utdanning, men fallhøyden er stor og da er det godt å ha noe å falle tilbake på. Ikke minst fordi det som nevnt over er mye vanskeligere å skulle ta en utdanning når du er 35 og har kone og barn.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Kan du ikke gjøre begge deler, over lengre tid? Ta fag som privatist, studér på egenhånd på deltid og jobb på egenhånd på deltid...? Dette kan du jo gjøre over flere år, og hvis du da senere bestemmer deg for å få en utdannelse så er du allerede igang!

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å unytte tiden. Om du jobber så anbefaler jeg at du tar generell studiekompetanse på kveldstid. IKKE bruk unnskyldning for å slippe å ta det, men kombiner tingene. Jeg startet selv med egen bedrift og tjente grovt, men etter 3 år så gikk det nedenom og da måtte jeg finne meg ett arbeid, og jeg hadde bare tatt noen eksamener på forhånd, så det lønner seg å kombinere hvis mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...