Gå til innhold

– De nye iPhonene kommer i neste måned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gummi, myk plast, silikon osv absorberer energi ved at den komprimeres, så jo den vil virke. -i det minste så lenge ramma rundt skjermen er solid nok til å beholde fasongen.

 

Og plasten vil ikke komprimeres når den utsettes for et støt? Plasten vil deformeres, og absorbere og spre energien som når glasset, glasset utsettes for mindre energi og energien fordeles utover større arealer og mere tid, det minsker sannsynligheten for ødeleggelse.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Grunnen til at hjelmer er laget av en kombinasjon av plast (eller fiber) og isopor er fordi de skal gi etter og absorbere energien i støtet framfor at hodet til personen som bruker hjelmen blir utsatt for den.

På samme måte som man ønsker at dekselet skal absorbere litt av støtet for å beskytte telefonen? ;)

 

Hehe, men da må du vel ha en mobil som er så fleksibel at den ikke blir bulkete i prosessen? Ala gummi slik man finner på mobiler laget for å tåle en støyt. Personlig er jeg ihvertfall ikke interessert i å kjøpe en mobil i plast sånn at den kan knuse litt, men ikke helt, når jeg mister den. Da koser jeg meg heller med glass og metall så lenge det varer, og kjøper en ny når/hvis den blir ødelagt.

 

Poenget mitt er uansett at jeg ikke helt forstår hvorfor man gidder å diskutere hvilke mobiler som tåler mest av mobiler som generelt tåler veldig lite. Verken iPhone eller tilsvarende mobiler tåler noe særlig, så man må uansett være forsiktig. De er laget for å være noe lunde ripebestandig, og ikke falle fra hverandre i lommen din. Hver gang du mister den i bakken vil det være et sjansespill, enten den er laget av plast eller glass og aluminium. Vil du ha noe som tåler litt, så kjøper man ikke en SGII fordi den er laget av plast. Man kjøper en sånn sak som ser ut som avkommet til en sprettball og en Nokia 3210. :p

 

Plast gir også etter uten å bli permanent derformert.

 

Jeg skjønner ikke resten av poenget ditt? Fordi mobiler tåler lite, så er det irrelevant hvor mye de tåler? Det er for meg en uforståelig logikk, jo mer de tåler, jo mindre sjangsespill vil det være å miste den, alle mobiler mistes en gang i blant, jo større sannsynlighet for at de tåler det, jo bedre. 3210 er jo et eksempel på en mobil som kanskje ikke ble kjøpt på grunnlag av robusthet alene, men som faktisk tålte å falle i bakken gang på gang. Det er en fordel for en mobil.

 

AtW

 

Poenget er at det er noe meningsløst å diskutere hvilke toppmobil som tåler ørlite mer enn den andre når nettopp ingen av dem er laget for røft bruk. Forskjellen i robusthet mellom f.eks en SGII i plast og en iPhone i aluminium/glass er så liten og teoretisk at det blir absurd å snakke om. Det virker underlig å ha en lang og seriøs diskusjon rundt hvorvidt mobilen bør være laget i plast eller metall når den uansett er knust hvis den lander litt feil. Hvis det er viktig at mobilen din tåler mye, så kjøper du en mobil som er laget for å tåle mye.

 

For meg blir dette som å krangle om Ferrari F355 eller Lamborghini Diablo er best til å trekke campingvogn. Ingen av dem er laget for det, og ingen av dem er gode til det. Men for all del. Carry on. :p

Lenke til kommentar

 

Poenget er at det er noe meningsløst å diskutere hvilke toppmobil som tåler ørlite mer enn den andre når nettopp ingen av dem er laget for røft bruk. Forskjellen i robusthet mellom f.eks en SGII i plast og en iPhone i aluminium/glass er så liten og teoretisk at det blir absurd å snakke om. Det virker underlig å ha en lang og seriøs diskusjon rundt hvorvidt mobilen bør være laget i plast eller metall når den uansett er knust hvis den lander litt feil. Hvis det er viktig at mobilen din tåler mye, så kjøper du en mobil som er laget for å tåle mye.

 

For meg blir dette som å krangle om Ferrari F355 eller Lamborghini Diablo er best til å trekke campingvogn. Ingen av dem er laget for det, og ingen av dem er gode til det. Men for all del. Carry on. :p

 

Jeg kan ikke huske jeg har diskutert i det hele tatt hvilken toppmobil som tåler mest? Hvor mener du jeg har gjort det? Og har du data på forskjellen i robusthet mellom SGII og iphone? Eller er det ren spekulasjon du kommer med? Det hadde vært interessant å se data om du faktisk har det.

 

Mobiler blir ikke automatisk knust av å falle ned, jo mere den tåler, jo mindre er sannsynligheten for at den "lander feil". Mobiler er lagd for å bæres rundt, og vil uunngåelig ha en relativt stor risiko for å mistes i løpet av levetiden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvilken relevans har aluminium? iPhone 4 har en ramme av rustfritt stål, iPhone 5 vet vi foreløpig ikke noe om.

 

Hvis dine venner har gummi rundt sine iPhones så er det for å minske risikoen for skade på glassflatene, ikke for å beskytte den solide stålrammen.

 

Dels er vel dette også på grunn av Apples dårlige antennekonstruksjon som de ikke gidder å fikse annet enn med en henvisning om "hold telefonen riktig" og "bruk deksel".

Videre er folk redd for å ripe opp telefonen. Men hvorfor kjøpe mobilen på grunn av designet for deretter å sette på et deksel som gjør at man egentlig aldri får vist frem/sett dette designet?!? En smule molbo...

Antennedesignet er en gammel diskusjon, om et marginalt problem som ble blåst opp hinsides alle proporsjoner, og som er lagt død for lenge siden. Er nok ikke en faktor som har påvirket noen i merkbar grad her i landet, om du leser tilbake i diverse norske tester av iPhone 4 så ser du stort sett at ingen har klart å framprovosere merkbare problemer ift. svekkelse av signal. Noen fikk seg en gratis "bumper" i kjølvannet av den saken, folk fant ut at mange slags telefoner er utsatt for signalsvekkelse når man "holder den galt", og siden har vi ikke hørt noe mer om det.

 

Nå er det nok flere grunner til at folk kjøper seg en iPhone, designet kan være én av dem. Kjøper man iPhone fordi den er svært brukervennlig, er en knakende god og stabil smarttelefon, en glimrende musikkspiller, har mange flotte apps, osv, så endrer ikke et eventuelt deksel fra eller til på noen av disse egenskapene. Selv bruker jeg ikke noen form for deksel/bumper på min gamle iPhone, i hovedsak fordi det gjør det gjør den mer klumpete og vanskeligere å få ned i eller ut av lommene - har fortsatt ingen riper på skjermen, der det eventuelt ville hatt noen betydning.

Lenke til kommentar
Kjøper man iPhone fordi den er svært brukervennlig, er en knakende god og stabil smarttelefon, en glimrende musikkspiller, har mange flotte apps, osv, så endrer ikke et eventuelt deksel fra eller til på noen av disse egenskapene.

 

Knakende god og stabil smarttelefon var dine ord. Jeg er ikke helt enig der. Jeg har den selv og synes den er milevis unna å være en akseptabel smarttelefon for proffsegmentet. For Ola og Kari Nordmann som stort sett liker å sende noen meldinger, ringe sine slektninger og kanskje spille litt Angry Birds er den nok knakende god.

 

Jeg, derimot, forventer en knakende god mobil til den skyhøye prisen som kreves for iphone. Det får jeg IKKE. Nå er det riktignok arbeidsgiver som har gitt meg iphone'n, men jeg føler meg likevel snytt. Kalenderen hører hjemme i steinalderen. Den fungerer kanskje greit for de som skal huske bursdagen til sine tre barn og sin kone, men for oss som har en Outlook-kalender som ser ut som et lappeteppe av diverse avtaler, er iphone-kalenderen en pine.

 

Videre burde man forvente at en telefon som koster så mye og som skal være en smarttelefon, er i stand til å sende bilder og annet over bluetooth til telefoner og evt annet i nærheten uten at man er nødt til å gå via epost eller MMS. Når man sitter på Cuba og har lyst til å dele bilder med andre i reisefølget, er det håpløst at man må bruke et svindyrt og ustabilt mobilnett for å få overført bilder til den som sitter rett ved siden av.

 

At man ikke får lagret vedlegg fra email på telefonen er også håpløst. Og man får ei heller overført filer via kabel til og fra pc'en som en mobil disk.

 

Selve telefon-delen mener jeg også er tungvint i bruk. For å ringe må man enten:

- inn i telefonboka, scrolle seg frem til kontakten, åpne kontakten, og klikke nummeret.

- klikke på telefon-symbolet. Velge Tastatur. Taste nummeret. Denne funksjonen er særdeles mangelfull. Her må man taste hele nummeret for at iphone skal gjenkjenne nummeret og vise hvilken kontakt som har nummeret. Min gamle HTC var langt enklere i bruk. Skulle jeg ringe Hans, trykte jeg på 4 2 6 7 så dukket kontakten opp. Den oppdaterte alternativlisten allerede fra første nummer man trykte. HTC'en søkte både på navn og nummer, og også nummer man ikke hadde lagret men som ellers lå i samtaleloggen. Denne muligheten savner jeg VELDIG.

 

Det er ingen mulighet for å opprette album for bildene man tar. Alt havner i Kamerarullen og blir der liggende. Jeg er fint lite interessert i å ha både jobb-bilder og privat-bilder i samme folder. Og ja, jeg bruker ofte kameraet i jobbsammenheng for eksempel til å ta bilder av whiteboards, produkter etc.

 

Vel, det var noen av de negative sidene som gjør at jeg ikke anser iphone som en knakende god smarttelefon.

 

Joda, jeg vet at "kuren" for noen av disse svakhetene er at man må ut på App Store og lete seg ihjel etter ulike app'er som fungerer så som så, og gjerne koster penger. Men dette er funksjonalitet som man burde forvente at mobilen støttet uten at man må gjøre jobben selv med å lete etter og betale for app'er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...