Gå til innhold

Hvor stabilt hjemmenett bør man forvente?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde Canal Digital bredbåndsnett i 7 år og fikk det aldri stabilt nok til å se en film. De 7 årene besto av sammenhengende klaging, testing av trådløsroutere, installering av drivere etc. Endelig byttet jeg til fibernett fra Loqal. Dessverre er jeg like langt. Nettet detter ut hver 10. minutt omtrent. Vanlig surfing går nokså greit, men nett- tv og spotify gir meg drypp og hjerteinfarkt hver gang. Servicefolk har "funnet feilen" og " fikset det", men jeg er like langt.Problemene finnes på alle enheter: iPod, iPad, Wii, HTC- telefon, iPhone, tre pc'er, Denon etc. Loqal har levert routeren, så det er ikke min feil.

 

Har jeg urimelige krav? Er det vanlig at hjemmenett er "litt" ustabile?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du hatt en tekniker til å se på det / se hvor ustabilt det er? Gjelder det kun PCen du sitter på, eller også andre?

 

Det gjelder alle enheter som bruker nett. Teknikerne målte lavt signal på selve fiberen, og mente dette var fordi den var montert med for liten bøyeradie i et hjørne i stua. Dette gir visstnok lystap. Dette ble rettet opp, uten at det hjalp noe særlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Merkelig sak dette, virker som om du har maks uflaks med internett, like ustabilt på fiber som med kobber er skummelt ille.

 

Ser dette ut som modemet du har fått levert?

 

Lurer på hva som skjer med lampene på modemet når du faller ut, siden du sier at det 'løser' seg med en omstart av det. Spesifikt om det lyser på WAN (kontakt med sentral) og om det er lys i internett lampen.

Lenke til kommentar

Jeg har også fiber fra Loqal nå, og har aldri hatt problemer på hjemmenettverket. Men så er det gjort ordentlig også.

 

-Egen PC som brannmur (fungerte også som router på ADSL2+ med modemet i bridge-modus)

-Ordentlige switcher

-Linksys trådløsrouter

-Mest mulig ledningsbasert tilkobling. Trådløs er kun ment for 1. etg.

 

Alt av netttrafikk går via brannmuren, før det går til modemet fra Loqal. Da har modemet bare én jobb, og det er å sende data frem og tilbake. Ikke noe annet. Jeg har testa trådløsdelen på modemet, men ble ikke imponert. Måtte restarte trådløsdelen stadig vekk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...