Gå til innhold

Vi kårer den beste digitale spillbutikken (PC)


Anbefalte innlegg

 

Etter hva jeg har lest etter å bruke google så kommer det frem endel negative ting med dem. Men det som er vesentlig er at som du registrerer disse nøklene via Steam så kan du risikere å miste alle spillene du har registrert på Steam kontoen din eller i verste fall få hele kontoen stengt.

 

Kan du konkretisere? Jeg ser mye spekulasjon når jeg googler, hva konkret tenker du på utover at de åpenbart selger koder fra en annen region? Og kan man risikere å miste alle spillene? isåfall hvorfor? Er det ulovlig å kjøpe spill i utlandet og registrere de på steam?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Etter hva jeg har lest etter å bruke google så kommer det frem endel negative ting med dem. Men det som er vesentlig er at som du registrerer disse nøklene via Steam så kan du risikere å miste alle spillene du har registrert på Steam kontoen din eller i verste fall få hele kontoen stengt.

 

Kan du konkretisere? Jeg ser mye spekulasjon når jeg googler, hva konkret tenker du på utover at de åpenbart selger koder fra en annen region? Og kan man risikere å miste alle spillene? isåfall hvorfor? Er det ulovlig å kjøpe spill i utlandet og registrere de på steam?

 

AtW

 

Jeg sendte nettop en ticket til steam selv for å komme til bunns i dette. Dog, jeg tror dette tynner seg selv ut i en hel bøtte med bullshit.

Lenke til kommentar

Ja jeg ble jo mektig imponert da jeg fikk se prisene til "Biit"...

 

Bare bullcrap hele greia.

 

Et eksempel: Creative HS800 Fatal1ty Gaming Headset til bare 231 kroner.

Joda... Så kom moms i tillegg på 58 kroner + "Forenklet tollbehandling" på 110 kroner.. 399 kroner tusen takk.

 

Koster 290 på Netshop + frakt.

 

Var plutselig ikke så jækla billig likevel.

 

Momsen er vel ikke Amazon sin skyld?

Ellers syntes jeg 2 mnd WoW for 119 er så ille.

Rage (PC) til 191

Red Orchestra 2 til 149

Arkham City til 191

Black Ops til 178

Red Faction Armageddon til 60

Portal 2 til 134

 

Husk at dette er fysiske kopier, sånn at om ett år, når leietiden din på Origin Store er gått ut har du fremdeles spillet.

 

--------------

 

 

Jeg vil også gjerne høre konkrete ting om keys fra g2play, cdkeyhouse o.l.

Lenke til kommentar

Poenget med Biit/Amazon er jo at man må kjøpe det som koster under 200kr for å slippe å betale mva til staten (og fortollingsgebyr til posten) - det er i tillegg gratis frakt dersom man bestiller for rundt 150kr eller mer. Kjøper masse derfra, bl.a. betalte jeg 131kr for original Xbox 360 wireless controller sist (kommer på tilbud nå og da).

 

Jeg kjøper derimot aldri ting jeg må ha raskt, da det gjerne tar 1-2 uker i posten... Spill som jeg skal ha på releasedato blir enten digital download eller fra butikk :)

Lenke til kommentar

 

Er det noe som tyder på at det ikke er legale nøkler? Isåfall hva? Du indikerer stadig at det er noe muffens med disse nøklene, kan du konkretisere litt?

 

AtW

 

Dei er, per konstante Valve-utsegner, ikkje ein autorisert forhandlar av Steam-keys.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1363437

http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=1226361&page=3

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

 

Er det noe som tyder på at det ikke er legale nøkler? Isåfall hva? Du indikerer stadig at det er noe muffens med disse nøklene, kan du konkretisere litt?

 

AtW

 

Dei er, per konstante Valve-utsegner, ikkje ein autorisert forhandlar av Steam-keys.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1363437

http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=1226361&page=3

 

Må du være "autorisert" for å selge spill brukt? Hva kjennetegner en "autorisert" selger av spill?

 

AtW

Lenke til kommentar

G2Play driv vel ikkje med bruktsal?

 

Det er Valve som avgjer korleis dei vil drive Steam, og difor òg deira avgjerd kven som får selje Steam-aktiverbare nøklar med Valve sitt supportapparat bak seg. Skilnaden på autoriserte og ikkje-autoriserte forhandlarar er om du kjøper ein ny TV av Junkie-Raymond i naboblokka, eller ein frå Komplett/Elkjøp. Som det står i tråden eg linka til - du kan gjerne kjøpe ein nøkkel fra g2play, men då seier du samstundes frå deg alt av rett til både produktet og kontoen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

G2Play driv vel ikkje med bruktsal?

 

Det er Valve som avgjer korleis dei vil drive Steam, og difor òg deira avgjerd kven som får selje Steam-aktiverbare nøklar med Valve sitt supportapparat bak seg. Skilnaden på autoriserte og ikkje-autoriserte forhandlarar er om du kjøper ein ny TV av Junkie-Raymond i naboblokka, eller ein frå Komplett/Elkjøp. Som det står i tråden eg linka til - du kan gjerne kjøpe ein nøkkel fra g2play, men då seier du samstundes frå deg alt av rett til både produktet og kontoen din.

 

De selger nøkler fra andre regioner, jeg antar fra spill som er kjøpt boxed i området. Sånn jeg ser det er da mao bruktsalg, eller i det minste videresalg. Gråimport er heldigvis ikke ulovlig. Hvorfor må man være "autorisert". Kan steam med loven i hånd stenge ned kontoen din for noe slikt? Det er jeg faktisk ikke sikker på.

 

AtW

Lenke til kommentar

Steam driver en tjeneste som dem bestemmer over og en går aksepterer samtlige av reglene i en lang liste idet en lager en konto hos dem. Det var en bruker bakover her jeg ba gi meg Steam konto id hans, han gjorde det. Men jeg her ikke hjerte til å melde han.....men han ville ha fått store problemer om noen gjør det. Sjansen for å bli "oppdaget" er nok liten om en ikke har problemer med kontoen sin, men utrolig kjedelig om Steam tar en sjekk på tilfeldige kontoer og en mister spillene en har registrert...

Lenke til kommentar

Steam driver en tjeneste som dem bestemmer over og en går aksepterer samtlige av reglene i en lang liste idet en lager en konto hos dem. Det var en bruker bakover her jeg ba gi meg Steam konto id hans, han gjorde det. Men jeg her ikke hjerte til å melde han.....men han ville ha fått store problemer om noen gjør det. Sjansen for å bli "oppdaget" er nok liten om en ikke har problemer med kontoen sin, men utrolig kjedelig om Steam tar en sjekk på tilfeldige kontoer og en mister spillene en har registrert...

 

EULAer trenger ikke å være rettskraftige. At steam med loven i hånd kan koste deg potensielt tusenvis av kroner fordi man har kjøpt ett spil i utlandet (noe som i utgangspunktet er helt 100% legalt), er slett ikke sikkert.

 

Det er den ene siden av saken, bare fordi man vinner en rettsak betyr ikke at det ikke er kjipt såklart. Så spørsmålet er, har steam noengang utestengt noen på grunnlag av dette?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Steam driver en tjeneste som dem bestemmer over og en går aksepterer samtlige av reglene i en lang liste idet en lager en konto hos dem. Det var en bruker bakover her jeg ba gi meg Steam konto id hans, han gjorde det. Men jeg her ikke hjerte til å melde han.....men han ville ha fått store problemer om noen gjør det. Sjansen for å bli "oppdaget" er nok liten om en ikke har problemer med kontoen sin, men utrolig kjedelig om Steam tar en sjekk på tilfeldige kontoer og en mister spillene en har registrert...

 

 

Jeg ga deg link til profilen min for jeg mener du er fullstendig hjernedød. Og dette innlegget ditt bekrefter igrunn tanken min rundt akkurat det.

 

Jeg har selv skrevet til steam og spurt om dette er noe å bekymre seg over. venter fortsatt på svar. :p

Lenke til kommentar

De selger nøkler fra andre regioner, jeg antar fra spill som er kjøpt boxed i området. Sånn jeg ser det er da mao bruktsalg, eller i det minste videresalg. Gråimport er heldigvis ikke ulovlig. Hvorfor må man være "autorisert". Kan steam med loven i hånd stenge ned kontoen din for noe slikt? Det er jeg faktisk ikke sikker på.

 

AtW

 

Videresal, kanskje - å selje brukte Steam keys er ikkje akkurat god butikk, sidan dei bindast permanent til ein konto. Steam kan stengje kontoen din av eit utal grunner - inkludert denne. Om det er "med loven i hånd" finn me ikkje ut før nokon tek seg bryet med å teste om EULA-er generelt og Steam sin spesielt er innafor loven - enn so lenge gjer dei kva dei vil.

 

Som g2play viser, så ligg det sjølvsagd ingen automatikk i at ein må vere autorisert for å gjennomføre sjølve transaksjonsprosessen - men å vere en autorisert forhandlar vil her seie at a) kundane ikkje risikerer kontovide represaliar frå Steam/Valve b) kundane har rettar og kan få support om noko ikkje går som planlagd c) om ikkje nøkkelen er gyldig, får ein (høgst sannsynleg) ein ny gratis, det kan ein ikkje vente av g2play (t. d. viss utviklar/utgjevar har svartelista nøkkelbatchen g2play har fått tak i).

Lenke til kommentar

De selger nøkler fra andre regioner, jeg antar fra spill som er kjøpt boxed i området. Sånn jeg ser det er da mao bruktsalg, eller i det minste videresalg. Gråimport er heldigvis ikke ulovlig. Hvorfor må man være "autorisert". Kan steam med loven i hånd stenge ned kontoen din for noe slikt? Det er jeg faktisk ikke sikker på.

 

AtW

 

Videresal, kanskje - å selje brukte Steam keys er ikkje akkurat god butikk, sidan dei bindast permanent til ein konto. Steam kan stengje kontoen din av eit utal grunner - inkludert denne. Om det er "med loven i hånd" finn me ikkje ut før nokon tek seg bryet med å teste om EULA-er generelt og Steam sin spesielt er innafor loven - enn so lenge gjer dei kva dei vil.

 

Som g2play viser, så ligg det sjølvsagd ingen automatikk i at ein må vere autorisert for å gjennomføre sjølve transaksjonsprosessen - men å vere en autorisert forhandlar vil her seie at a) kundane ikkje risikerer kontovide represaliar frå Steam/Valve b) kundane har rettar og kan få support om noko ikkje går som planlagd c) om ikkje nøkkelen er gyldig, får ein (høgst sannsynleg) ein ny gratis, det kan ein ikkje vente av g2play (t. d. viss utviklar/utgjevar har svartelista nøkkelbatchen g2play har fått tak i).

 

Men igjen, finnes det ett eneste dokumentert tilfelle av at folk har fått stengt kontoen sin pga en nøkkel fra g2play eller en annen av de "store" nøkkelbutikkene?

 

AtW

Lenke til kommentar

Steam driver en tjeneste som dem bestemmer over og en går aksepterer samtlige av reglene i en lang liste idet en lager en konto hos dem. Det var en bruker bakover her jeg ba gi meg Steam konto id hans, han gjorde det. Men jeg her ikke hjerte til å melde han.....men han ville ha fått store problemer om noen gjør det. Sjansen for å bli "oppdaget" er nok liten om en ikke har problemer med kontoen sin, men utrolig kjedelig om Steam tar en sjekk på tilfeldige kontoer og en mister spillene en har registrert...

 

 

Jeg ga deg link til profilen min for jeg mener du er fullstendig hjernedød. Og dette innlegget ditt bekrefter igrunn tanken min rundt akkurat det.

 

Jeg har selv skrevet til steam og spurt om dette er noe å bekymre seg over. venter fortsatt på svar. :p

 

Du får gjerne dele det svaret når du får det til uka, og så skal jeg like godt rapportere din Steam id så får vi teste da om det er noe hold i det Steam advarer mot eller om det er bare svada.

 

EDIT: Da er kontoen din rapportert som bruker av spill nøkler ifra G2play, så får vi se da hva dem sier og evnt gjør eller ikke gjør. Spennende :)

Endret av _LarZen_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskeleg å google fram nokon som har fått kontoen stengd, så akkurat det får ein kanskje ta med ein klype salt, sjølv om påstanden vert gjentatt ofte. At folk har fått spel fjerna frå kontoen, er derimot godt dokumentert: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18080861

http://www.ps3news.com/PC-Tech/steam-banning-mw2-cd-keys-bought-from-illegitimate-sellers/

http://www.theicecave.net/SMF/index.php?topic=838.0

 

Det same er det at G2play-nøklar vert svartelista: http://www.rockpapershotgun.com/2009/07/06/games-codes-area-codes-and-grey-areas/

 

Og ein del andre gode grunner til å styre unna:

"Have nice meet with police" - http://www.eurogamer.net/forum_thread_posts.php?thread_id=181176

"U make to much not finishes order" - http://steamunpowered.eu/forums/g2play/extremely-bad-experience-with-g2play/

Og endå ein gang der dei vil ha bilete av passet ditt før å gjennomføre eit sal:

http://steamunpowered.eu/cd-key-stores-dont-give-a-fuck-about-privacy/

 

Det som er skrive i tråden i butikkdiskusjon er framleis aktuelt, og korrekt: G2play og andre keystores er rimelege, men å nytte dei gjer du fullstendig på eige ansvar, og ein har lite å lene seg på om noko går galt.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Argumentet med at de ikke er "offisielle" distributører av Steam er bare Steam sin måte å fraskrive seg ansvaret på, det finnes jo ingen forhandlere som er offisielle steam-forhandlere? - Det Steam sier er at du kjøper der på egen risiko, hvis det viser seg at g2play selger stjålne nøkler eller at en utgiver plutselig ber steam svarteliste alle nøkler fra ett gitt parti som er solgt gjennom g2play.net, da får du ingen hjelp fra de.

 

Jeg har forresten opplevd selv at et spill har blitt svartelistet, jeg kjøpe et gammelt spill fra ea, og fikk ikke aktivert det i origin. - Etter kontakt med EA support så fikk jeg beskjed om at det var fordi nøkkelen var solgt gjennom uautoriserte kanaler. - Et par mail til g2play med kopi av chatlogen med EA og jeg fikk pengene tilbake.

 

De er generelt raske til å svare på mail og å ordne opp dersom noe ikke virker eller er galt.

 

Selv så forsøker jeg å boikotte steam mest mulig, da det ikke gir noen mening at et spill skal koste 459,- på steam og 299,- på elkjøp, men selvsagt, betaler du 200,- istedet for 450,- for et spill så skjønner du jo selv at du tar en viss risiko (selv om den hittil har vært >0 for meg).

 

Synes uansett det er viktig å støtte opp om slike tjenester, da det er den eneste måten å vise utgiverne at vi ikke godtar at de setter prisene akkurat slik de vil selv om vi bor i norge/europa.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Argumentet med at de ikke er "offisielle" distributører av Steam er bare Steam sin måte å fraskrive seg ansvaret på, det finnes jo ingen forhandlere som er offisielle steam-forhandlere?

 

Ut i frå det både Steam og Cyanide har sagt, så er det slik at nokre forhandlarar har ein avtale som gjer at dei kan selje Steam-nøklar, som dei då - naturleg nok - får utlevert frå nokon (Valve? Retailutgjevar?). Det er vel særleg aktuelt når det er tale om Steamworks-spel, altså spel som aktiverast på Steam anten du kjøper over disk eller kor som helst på nett.

 

Det er òg ein ganske stor forskjell på rein ansvarsfråskriving, og på å aktivt gå inn og fjerne spel frå kontoane til folk.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Kjøper selv alt av steamworks spill gjennom g2play og lignende sider, med mindre de er på tilbud hos Steam. Har aldri hatt problemer.

En kompis kjøpte Black Ops key gjennom onlinekeystore.com som ble svartelista, men det var ikke verre enn å sende dem en mail, så fikk han tilsendt ny.

 

Synes det er litt tullete med alle disse paranoide/skremmsels-innleggene til enkelte her. Dette er ikke værre enn å kjøpe en HDMI kabel for 15 kroner fra ebay/dealextreme/diverse i stedet for å kjøpe det hos Elkjøp for 399,-.

Endret av Obit
Lenke til kommentar

Kjøpte her forleden Batman AA GOTY Edition for 34,- på gamersgate og det var et ran med tanke å at spillet er såpass bra. Kunne gitt mye mer for det hehe. Slike digitalbutikker digger jeg. Gamersgate og Steam er mine favoritter

 

Steam er av og til billige, men ikke på nye spill vil jeg si. Plukker heller disse spille opp på disk til under 200kr for de fleste av dem :)

Men slike super deals finner man på Steam.

Klarte å snappe til meg Doom collection for 8 euro og det er jo tørt og ingenting.

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...