Gå til innhold

Ny LCD til spillfreak del 2 (test av q17s)


Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg fått skjermen. Veldig bra førsteinntrykk når jeg pakket den ut.

Ghosting i spill har jeg ikke sett noe av, men merker endel i windows når jeg flytter på vinduer og scroller ned på en side med tekst, dette har ikke noe spesielt å si. Det som plager meg mest er en død piksel omtrent midt på skjermen som lyser rødt når det er mørk bakgrunn. Har prøvd massasje uten hell. Denne begynner å bli utrolig irriterende og vurderer å sende den tilbake, en annen ting som er negativt er lysstyrken som gjør at jeg får vondt i hodet og forholdet mellom mørke farger. Kommer med en oppdatering når jeg har litt flere timer bak skjermen.

Lenke til kommentar

Fikk min kjære nye Eizo FlexiScan L557 i går :)

Og sendte samtidig tilbake Q17S.

Jeg bruker maskina i første rekke til surfing og skolearbeid, så det viktigste for meg var en skjerm som det er behagelig å lese tekst på og har såpass ny teknologi at jeg slipper å bytte den ut igjen med det første.

Jeg har bare vga-tilkobling på skjermkortet mitt, og var voldsomt plaga av Mòire-mønstre med Q17S.

Merka de samme mønstrene med Eizo-skjermen også, inntil jeg trykka to ganger på analog-knappen på skjermen, noe som autojusterte den slik at alt mønster forsvant :)

Ser nå at jeg kunne ha beholdt Q17S hvis jeg hadde funnet ut hvordan man fjerner mòire-mønster og stiller inn brightness på den skjermen med vga-tilkobling.

Fordelen for min del med L557 i forhold til Q17S er i første rekke brukervennligheten. Det sitter flere knapper på undersiden av skjermen der du kan justere absolutt _alt_, fargetemperatur, hue, saturation, range, position osv... I tillegg følger det med et hjelpeprogram på den medfølgende cden som forklarer steg for steg hvordan menyen skal brukes. Men, som regel trenger man ikke å bruke noe av det, siden det som sagt holder å trykke på en knapp to ganger for at bildet skal bli perfekt justert... Man har også 5 ferdigdefinerte brukermodes å velge mellom, custom, sRGB, Text, Picture og Movie.

Definitivt en skjerm for dummies, umulig å ikke få et bilde man er fornøyd med på denne :p

 

Veit ikke om jeg poster dette i helt riktig tråd, men siden L557 har blitt anbefalt her tidligere for folk som er misfornøyd med Q17S tenkte jeg det kanskje passa her.

Var også mye lettere for meg og se hva med Q17S som ikke ville virke på maskina mi når jeg fikk en annen LCD-skjerm å sammenligne med.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Etter å ha lest denne threaden opp og ned, så bestilte jeg meg en Hyundai Q17S fra pcbutikken.com. Skjermen kom i løpet av 2 dager, og det fulgte med både analog og dvi kabel :)

 

Kobla den på dvi, høyeste oppløsning og cleartype. JEEEZESS! Fy f... for en knallskjerm! En fryd for øyet! Takket være denne skjermen ble jeg sittende å spille CS 1.6 til klokken 06.00 på morgen i dag, som gjorde at jeg forsov meg til jobben! :smile:

 

Tusen takk for en kjempebra thread med masse av informasjon! Stå på!

 

Hilsen fornøyd Hyundai Q17s eier!

Lenke til kommentar
Noen som har testet Acer AL1721? Veldig gode specs ihvertfall.

 

jepp finni kun en på prisguiden til HW.no under anbefalinger

 

Men regn ikke med å få noe svar her har postet 3 ganger i denne tråden ang. denne skjermen om denne ikke er like bra som Q17s uten noen kommentarer.

 

Mitt spm. er virkelig Q17s Kongen?  

 

Hundai q17s ser ut til å være en veldig veldig bra skjerm. Men i all denne ståheien rundt Q17s så ser det ut til at Acer sin AL 732 er helt bortglemt. Koster i skrivende stund 4409.  

 

Har fått strålende kritikker i utenlandske review's. Har en oppgitt responstid på 16ms. Innsynsvinklen tilAL 732 er på 160x160 vertikal/horisontal mot q17s sin 125x150  

 

Steffen Sunde er den eneste her på hardware som har lagt in sin anbefaling allerede den 25/6-03 Han har nok sittet å smilt bredt mens denne tråden har utropt Q17s til kongen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har også en Q17. Synes den har god gjengivelse av tekst, men ble litt skuffet over gjengivelsen av bilder.

 

Kjører via DVI på et Radeon 9100. (merkelig nok vil ikke skjermen fungere med analog). Har sammenlignet med en Nokia 15" fra 1995 og må si bildene er mye skarpere på Nokiaen. På Q17 virker bildene mer "kornete" og kurver blir litt hakkete.

 

Er dette typisk for skjernen eller kun hos meg?

 

Og tilslutt. Er det noen som har sammenlignet Hyundai Q17 med Acer AL712?

Lenke til kommentar

Hei hei.

 

Då har eg hatt min Q17s i nokre dagar.

Bestilte frå PS-data. Der står det kun at det er med analog kabel, men det var med (single-link) DVI-kabel også (som eg brukar). Alle pikslane fungerer :) Bruker også cleartype som eg synest gjer eit betre resultat.

 

Er i det store og det heile godt fornøgd. Det skal kanskje ikkje så masse til når den forrige skjermen var ein gammal Panasonic PanaSync 5G (17").

 

Men det er ein ting som eg reagerer litt på. Synest det er meir tull når eg ser avi-filer (mest divX) i fullskjerm. Synest det oftare kjem litt flimring og sånn enn det gjorde før. Det vert også litt hakking (i kantane av dei kvite firkantane) når ein køyrer MonitorTest sin "LCD Pixel Persistence"-test. Opplever de andre som har denne skjermen det same? Eller er det berre her hos meg? Eg har lasta ned og installert nyaste driver til skjermen. Har eit Gainward Ti4200 128MB kort. Kan det vere det at eg brukar single-link kabel? Frå det eg har lest skulle ikkje det ha noko å sei, men kanskje eg tar feil.

 

Setter pris på konstruktiv tilbakemelding.

 

-vslatten

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
nydelig innføring i LCD!

etter selv å ha undersøkt en del så har jeg nå kjøpt meg to stykker av Samsung Syncmaster 19" LCD 193T.
eneste som da er typisk er at jeg måtte sende inn cpu'en min til komplett.no for å teste den, og jeg har enda ikke fått den igjen!!
noe som jeg også tror jeg har dumma meg ganske mye ut på er det at jeg hadde som mål å kjøre dvi på begge skjermene. jeg har kjøpt saphire radeon 9800 128mb som støtter to skjermer, men ikke før etter at jeg fikk varen la jeg merke til at det var en vga og en dvi-inngang. det fulgte med en vga-dvi-adapter som gjør at jeg har muligheten til å kjøre dem sammen i analog, men det er ikke dette jeg vil.

har du noen peiling på om det finnes, og om jeg har mulighet til å få tak i en adapter som går andre veien? slik at jeg da endelig, når cpu'en min kommer seg hjem kan få kjørt dual lcd i dvi?

ellers takker jeg for ett virkelig lærerikt innlegg! helt supert!
Lenke til kommentar

desverre dyre, det finnes ikke noen slik adapter.

 

Forklaringen ligger i at DVI utgangen på ditt skjermkort er en såkalt DVI-D utgang. Denne sender både digitalt og analogt signal. Derfor trenger man bare en adapter som ikke gjør noe annet enn at kablene fysisk passer og det analoge signalet går da gjennom.

 

VGA utgangen derimot sender bare et analogt signal og det ville derfor ikke vært noe poeng i en adapter. Selv om du hadde fått kabelen fysisk på så hadde jo signalet fortsatt vært analogt.

Lenke til kommentar
Alle spillen er kjørt i 1024 x 768 , med alle detaljer etc på maksimalt!!!

hmmm... har ikke denne skjermen en oppløsning på 1280x1024. Trudde det skulle gi tapt bildekvalitet???

 

Foresten... har denne skjermen 16 eller 20 ms? Mener å ha lest at Tomshardwareguide sa at den var 20ms mens databutikken sier 16ms på siden sin. Hvorfor står det ikke noe om dette på Huyndai nettside?

16 ms fall og 20 ms rise?

 

Benq har 6+10 eller no sånt (fall,rise= totalt 16ms)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...