Gå til innhold

Ny LCD til spillfreak del 2 (test av q17s)


Ni kon

Anbefalte innlegg

Endelig er den her!!! Test av Hyundai q 17 s

 

Hovedårsaken til at jeg valgte denne skjermen var testen som ble gjort her:

 

http://www17.tomshardware.com/display/2003...ml#hyundai_q17a

 

Og selvsagt prisen. Dette er en av de rimligste 17" LCD på markedet.

 

NB!! Noter at det er skrivefeil i Toms hardware (de tester faktisk q 17 s der).Takk til www.pcbutikken.com for denne informasjonen, som for øvrig kjører et knall tilbud på denne skjermen for øyeblikket: 4150,- NOK

NB!! Har ingen eierinteresser eller jobber ikke for disse. Men gode butikker fortjener skrytt og ros når jeg kommer over de!!! Og av alle jeg har prøvd er dette en av de få jeg anbefaler. De fixer alt.

 

Nok om det, her er testen.

 

Maskinen den er testet på (ikke lag dette til en diskusjon om min maskin!!)

 

AMD CPU Athlon XP 2700 2.17GHz Socket A 0.13u 333MHz

2 x Apacer Memory 512MB PC-400 DDR PC3200

Asus A7N8X DELUXE/GD , Mainboard Socket-A nForce2-ST ATX Audio SATA 1394 Raid USB 2.0

Connect3d ATIC3D-5003 , VGA-Card All In Wonder Radeon 9700 Pro 128MB DDR AGP DVI

Wd WD1200JB , Harddisk 120.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" 8MB

+ vifter og annen dritt

 

Windows xp proffesional ,med alle oppdateringer

directx 9.0 og alle andre driver oppdatert.

 

 

Onsdag 06.08 fikk jeg montert min nye Hyundai skjerm (min første LCD)-skjerm. Mitt krav til denne var billedkvalitet og at den hadde "0 ghosting" i spill og filmer.

 

Etter å ha pakket opp juvelen og skulle sette den opp, trodde jeg det var en produksjonsfeil ett eller annet sted. Skjermen ville ikke stå i riktig posisjon, en rask telefon til leverandør avklarte dette. Man må bruke makt i for å få den til å stå riktig. (problemet er borte nå og den er lett å justere posisjon på) NB!! du kan ikke vri skjermen fra side til side,

da må du og flytte foten (hele greia veier en 4 - 5 kg).

 

 

Jeg koblet sammen utstyret med en dvi-kabel. Så alle mine tester er via denne.

NB!! utfra bruksanvisning vil menyen på skjermen være ulik fra hvordan kabel du bruker, analog eller digital.

 

Etter å konstatert 0 døde pixler installerte jeg medfølgende driver til skjermen og var i gang.Min tidligere skjerm var en 17" CRT (Eizo f55) og gleden var derfor stor når jeg fikkse hvor stor skjermen var (kan sammenlignes med en 19" CRT).

 

Etter å ha unnagjort litt arbeid i word og power-point var jeg endelig klar til å teste den for å se om den holdt til mine krav.

 

Startet opp lett med 3 timer Raven-shield på nett. Jeg var meget imponert, meget klart bilde og null "ghosting" !!!

En fordel med skjermen er at den har lyduttak på siden, noe som passer godt til mine øretelfoner.Da jeg er samboer må jeg spille spill etc med øretelefoner.

 

Ok, skjermen måtte testes mer.

 

Battlefield 1942 sto for tur. Etter 3 timer på nett var konklusjonen klar: null "ghosting" og igjen klart og fint skjermbilde.

 

Fortsatte så testen med filmer av ymse slag, som Black Hawk Down. Masse pang pang og action på skjermen.

Igjen : jeg var like imponert.

 

Natten var ennå ung og skjermen skulle ha den ultimate testen : Unreal 2003. Spenningen var selfølgelig enorm på om den ville takle dette. Men neida!!Skjermen skulle endelig komme til rette. Jeg skjønner hvorfor denne er kåret til testvinner på tom's hardware!!! Sylskarp bilde og absolutt 0 "ghosting".

 

Alle spillen er kjørt i 1280 x 1024, med alle detaljer etc på maksimalt!!!

 

Skjermen testes ennå, så det er bare å komme med spørsmål.

 

Pluss og minus.

 

Pluss:

 

Prisen

Billedkvalitet

Den kjører de spill du ønsker uten "ghosting"

Den er støtig (hvis du blir "litt" sint å dasker den i siden)

Utgang til lyd + usb (på siden av skjermen (jeg har ikke testet kamereat mitt rett inn i skjermen)

DVI inngang

Du får den i sort eller sølv.

Du kan i følge bruksanvisningen henge den rett på veggen etc.

størrelsen

 

Minus:

 

Menystyringen, jeg har faktisk ikke kjønt den helt ennå, tenker da på

YUV color: hue og flesh tone.

I følge bruksanvisningen er den litt forskjellig mellom digital og analog kabel.

Høytalerene i skjermen suger big time (men ingen bruker vel de allikevel regner jeg med)

Du kan ikke vri skjermen fra side til side, uten å vri hele greia.

 

Konklusjon:

 

Jeg er kjempefornøyd (hittil) og da dette er min første LCD gir jeg den terningkast 6.

 

Les en annen konklusjon her:

 

http://www17.tomshardware.com/display/2003...626/lcd-12.html

 

Det finnes sikkert bedre skjermer når det gjelder billedkvaliet, men de koster deretter!!

Men Huyndai har imponert big time her, og gir en skikkelig garanti når det gjelder døde pixler.

Maks 3 stykk (mener jeg). Men er de døde har hw.no en forklaring på hvordan vekke dem til live igjen.

 

 

Håper hw.no tester denne.

 

 

OG husk:

 

Spørsmål vil bli besvart her

 

EDIT: DVI kabel følger med (sigle dvi)

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MEGET bra =) Er sugen på denne skjermen selv pga prisen, og nå som du har gjort denne testen er jeg nok i gang med å bestille en ny skjerm i løpet av kvelden. Har et par spørsmål.

 

Kan du måle bredde og høyde på synlig bilde i cm? Har en 19" CRT og vil gjerne vite hvor mye mindre/større en 17" LCD blir.

 

Hvordan virker kvaliteten på skjermen? Er det solide greier, eller er det dårlig knapper og slikt? Hyundai virker litt suspekt synes jeg...

Lenke til kommentar

Skjermen har følgende mål:

 

Bredde med "kant" = 39,5 cm , bare billedskjermen 34 cm

 

Høyde med "kant" = 31,5 cm, bare billedskjermen 27 cm.

 

 

 

Skjermen virker støtig og solid. Smaken er som baken, men jeg syns den har et stilig design med helt enkle knapper som reagerer med en gang jeg trykker på dem.

 

Trodde en gang at Hyundai var ræva jeg og.....

Lenke til kommentar

Virker meget bra, skjermen min har i h&b:

 

Høyde: 27.7cm

Bredde: 36.8cm

 

Så forskjellen er jo ikke så stor, dessuten veier min skjerm sikkert 20+kg noe som er utrolig irriterende når man skal drive å flytte på den. Pluss at den er jo utrolig "dyp" som gjør at den må stå langt ut fra veggen.

 

Nei tror det blir en LCD skjerm på meg i kveld gitt =)

 

Hvordan er databutikkens policy hvis man finner døde pixels btw?

Lenke til kommentar

Den kan jeg ikke gi deg 100 % nøyaktig svar på.

 

Du kan jo ta kontakt med dem i morgen. Men vil tro at de bytter denne hvis du har produksjonsfeil ol.

 

Eneste jeg kan si er at jeg anbefaler denne butikken på det varmeste.

 

De er høfflige og hjelpsomme, og kan sakene sine.

Lenke til kommentar
Alle spillen er kjørt i 1024 x 768 , med alle detaljer etc på maksimalt!!!

hmmm... har ikke denne skjermen en oppløsning på 1280x1024. Trudde det skulle gi tapt bildekvalitet???

 

Foresten... har denne skjermen 16 eller 20 ms? Mener å ha lest at Tomshardwareguide sa at den var 20ms mens databutikken sier 16ms på siden sin. Hvorfor står det ikke noe om dette på Huyndai nettside?

Lenke til kommentar

Alle spillen er kjørt i 1024 x 768 , med alle detaljer etc på maksimalt!!!

 

Denne skjønte jeg ikke helt??? Har samme skjermen, og jeg ser faktisk vesentlig forskjell på Warcraft 3 i 1024x768 og skjermens native oppløsning på 1280x1024. Ikke det at 10x7 er dårlig på noen som helst måte, men med 12x10 har jeg endelig begynt å skjønne hvorfor de har funnet på AA/AF og alle de greiene der.... Før hadde jeg en gammel 21" skjerm med "innebygget" AA/AF, men den nye er så bra så de hakkete kantene synes mye bedre!!! :lol::lol::lol:

 

 

Men ellers stemmer jeg i at det er en knall skjerm, null ghosting, null døde piksler - knallpris! Men DVI er _påbudt_!!! med denne skjermen, ikke waste den med en jalla vga-kabel......

Lenke til kommentar

zimen

 

Jeg er ikke 100 % sikker, men dvi gir deg et klarere og bedre bilde, samt bedre farger. Videre mener jeg at dvi fjerner konverteringen mellom digital til analog i skjermkortetfor så å gå fra analog til digital i skjermen igjen.

 

Videre må jeg jo si at jo flere som bruker dvi vil medføre at kortprodusentene og skjermprodusentene fjerner gammal analog inn ut slik at denne plassen blir frigjort.

 

Men dette er ting jeg har hørt og jeg er ingen ekspert på området.

 

BTW: har sitti å spilt raven i et par timer nå!! Jeg elsker denne skjermen.

 

q17s = rock'n roll !!!!!!

Lenke til kommentar

Vel den på databutikken.com er testvinneren fra tomshardware.com, bare det burde jo si at det ikke spiller noen rolle hva slags ms den har, den er jo bra!

Og om det ikke skulle være nok har vi jo et par stykker med skjermen her som også sier det ikke er ghosting etc, så om du ikke skal "briefe" med hvor lav ms du har, så vet du at skjermen funker.

 

Viranth - som har bestilt og gleder seg som en unge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...