Gå til innhold

Anmeldelse: Xenoblade Chronicles (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En 9'er??? Dette spillet softmoddet eg bare få og få spillt det,,

Pina ete meg det BESTE spillet eg noen gang har spillt!

Anbefalles på det høyeste...60timer i spillt ikke slutt med storyen enda!!

 

The power of the monado sier eg! FF spillene er mine favoritter men dette knekker ff som det suser!

Lenke til kommentar

Veldig flott at gamer.no en sjelden gang tar seg tid til å dekke litt Nintendo-spill også, og ekstra gøy at de faktisk gir det brukbar karakter!

 

Fantastisk anmeldelse. Jeg skulle dog ønske at spillet var multiplattform. Ikke fordi det på noen måte trenger bedre grafikk, eller fordi bildet absolutt MÅ være i 1080p, men rett og slett fordi det da med større sannsynlighet hadde blitt spilt av flere folk. Meg inkludert, siden jeg ikke har en Wii.

 

I prinsippet er jeg enig med dette, men hvorfor skrev ingen dette om Uncharted 2? Eller Demon Souls? Eller Mass Effect? Ser du hvor jeg vil hen? Er litt pussig at det alltid er Nintendo sine spill folk ser på andre konsoller, og ikke omvendt :/

 

Hvordan vet du at ingen skrev akkurat det samme om Uncharted eller Mass effect? Jeg har sett plenty av folk som har ønsket seg diverse spill til en annen konsoll fordi de ikke eier konsollen spillet er eksklusivt til. Du må slutte å tolke alt mulig som en eller annen form for kritikk eller fordom mot Nintendo.

 

9/10 er da også langt mer enn en brukbar karakter. Det blir jo ikke stort bedre enn det. Du bør ihvertfall prøve spillet før du begynner å hinte om noe annet. Da er det mer reelt å klage over at anmeldelsen kommer en smule for sent (selv om det nå måtte finnes en god grunn)

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Første gode rpg på 4-5 år! :new_woot:

 

 

Så synd at det bare er på nintendo wii :cry:

 

 

Du kan spille det i Dolphin, funker veldig bra, er noen få grafikk bugs og sound buggs, men man kan spille gjennom hele uten problem.

 

Kjøpte det på dag en, men så fikk jeg feil på tven så da måtte jeg spille det på macen i stede! =)

Lenke til kommentar

 

Hvordan vet du at ingen skrev akkurat det samme om Uncharted eller Mass effect? Jeg har sett plenty av folk som har ønsket seg diverse spill til en annen konsoll fordi de ikke eier konsollen spillet er eksklusivt til. Du må slutte å tolke alt mulig som en eller annen form for kritikk eller fordom mot Nintendo.

 

9/10 er da også langt mer enn en brukbar karakter. Det blir jo ikke stort bedre enn det. Du bør ihvertfall prøve spillet før du begynner å hinte om noe annet. Da er det mer reelt å klage over at anmeldelsen kommer en smule for sent (selv om det nå måtte finnes en god grunn)

 

Jeg skulle sikkert skrevet "brukbar" i stedet for brukbar - for det var ikke meningen å kritisere karakteren, det var bare en talemåte. Jeg har ikke noe grunnlag til å uttale meg om spillet da jeg enda ikke har skaffet det. Det andre poenget i den første delen, at gamer.no gir lite oppmerksomhet til Nintendo, står jeg imidlertid ved, og et godt, og veldig ferskt eksempel, er den konferansen som var natt til tirsdag, og som blant annet ble omtalt på førstesiden av dagbladet, men altså ikke her. Dog, jeg forstår selvsagt at de forsøker å tilpasse stoffet til sitt publikum, og de har vel statistikk som sier noe om hva som selger best.

 

Det andre poenget om at folk ønsker dette på en annen konsoll skrev jeg fordi det blir gjentatt til det kjedsommelige av ikke bare folk på forum, men også av journalister, analytikere osv. Det gjelder alle spill som er laget av andre enn Nintendo selv, og også de som folk tror ikke er laget av Nintendo selv (som dette). Epic Mickey, Monster Hunter Tri, Golden Eye, The Last Story eller Xenoblade - alle hadde en mengde "why is it on the Wii"-spørsmål stilt til seg (sjekk ut en gammel episode av destructiods "The jimquision" hvor nettopp dette fenomenet tas opp i forbindelse med The Last Story). Dog, til forskjell fra posteren som skrev her, så er det som oftest på bakgrunn av den grafiske ytelseskraften til Wii, som jo vi vet alle ikke er spesielt mye å skryte av.

 

Nå, skjer dette også med spill som ikke har med Nintendo å gjøre? Definitivt. Men hvis du leser en del forum (som neogaf) som jeg er sikker på at du gjør siden du er såpass godt informert om spill, så vil du se, gang etter gang, at dette gjelder spill på Nintendo-konsoller mer enn noe annet. Stikk inn på neogaf nå, og se annonseringstråden til Monster Hunter 4, og nesten hele tråden er bare en diskusjon om hvorfor det ikke er på Vita i stedet. Så vidt jeg husker var det ihvertfall ikke slik da Uncharted 2 kom ut - og da et spill som faktisk var annonsert for bare en konsoll ble annonsert også til en konkurrerende konsoll - jeg snakker selvsagt om Final Fantasy XIII - så var det en fanboy-meltdown uten like fra Sony-leiren om hvordan SE hadde sviktet dem osv.

 

Nå, hva kan man trekke ut av dette, og hvorfor påpekte jeg det? Jeg påpekte det selvsagt fordi jeg irriterer meg over den dobbeltstandarden som jeg opplever at mange bruker mot Nintendo, og som gjelder flere ting enn bare dette (som du vel selv har merket deg, da du ber meg slutte å ta alt som et angrep på Nintendo). Når det er sagt, jeg har ikke noe grunnlag for å si noe om hvilken "standard" han jeg svarte på hadde, så sånn sett var det nok litt barnslig. Men fort gjort er det likevel i en medie- og forumverden hvor Nintendo - for å si det forsiktig - ikke akkurat står i sentrum av flertallets interesse.

Lenke til kommentar

Første gode rpg på 4-5 år! :new_woot:

 

 

Så synd at det bare er på nintendo wii :cry:

 

 

Du kan spille det i Dolphin, funker veldig bra, er noen få grafikk bugs og sound buggs, men man kan spille gjennom hele uten problem.

 

Kjøpte det på dag en, men så fikk jeg feil på tven så da måtte jeg spille det på macen i stede! =)

Enda enklere: kjøp en Wii. Det er ingen skam. Tar ingen plass og koster snart ingen ting. Trenger bare å like 2-3 spill for å forsvare kjøpet.

Lenke til kommentar

I prinsippet er jeg enig med dette, men hvorfor skrev ingen dette om Uncharted 2? Eller Demon Souls? Eller Mass Effect? Ser du hvor jeg vil hen? Er litt pussig at det alltid er Nintendo sine spill folk ser på andre konsoller, og ikke omvendt :/

 

Jeg er nok helt enig med deg. Det hender seg jo at jeg ser PS3-spill jeg gjerne skulle ønske var multiplatform, som f.eks Uncharted (eller HD-versjonen av ICO/Shadow of the Colossus /drool) :) Men slik er det bare med konsoll-eksklusive spill: Enten får man bare suck it up og kjøpe konsollen det kommer til, eller så får man nøye seg med å whine om eksklusiviteten. Enn så lenge så holder jeg meg til alternativ 2 :p

Lenke til kommentar

Vil bare gi et lite tips til dere jrpg fan der ute som er redd for å gå glipp av et så glimrende spill pga det bare er tilgjengelig på Wii.

 

Etter å ha rotet frem min gamle wii fra skuffen (måtte rydde hele boden for å finne skitten)for så å finne ut at den ikke virker lenger. Men ble overlykkelig da en kompis sier at jeg kan spille det på PC'en med Dolphin :p Det reddet i allefall kvelden min :)

Vil selvfølgelig ikke tips folk om å bruke noe ulovlig, men siden jeg både hadde spillet og wii'en liggende, følte jeg at jeg hadde rett til å bruke det (a)

Lenke til kommentar

 

...

 

...Men fort gjort er det likevel i en medie- og forumverden hvor Nintendo - for å si det forsiktig - ikke akkurat står i sentrum av flertallets interesse.

 

Altså, mulig at du kan mye rett i noen av antagelsene dine, men jeg tror likevel en skal være forsiktig med å se noe negativt i alt mulig. Å bruke en "konspirasjon" tankegang hver gang en ser et mønster mener jeg en skal være litt forsiktig med, i alle sammenhenger. Det er ikke alltid det er en agenda utover det som konkret blir uttrykt. Ofte er eventuelle mønstre bare en tilfeldig eller et resultat som kommer av mange forskjellige faktorer. Hvis Nintendo får mye negativ omtale er det gjerne pga. noe Nintendo har gjort galt, ikke fordi noen er ute etter å "ta" dem.

 

Det er veldig enkelt å si at Gamer ikke bryr seg om Nintendo når de lar være å dekke en pressekonferanse, eller at gamer hater Ps3 når de gir Uncharted 7/10 og Killzone 6/10. Men som oftest faller slike "konspirasjoner" på sin egen urimelighet. For hvis nå dette er sant, hvorfor er det da slik at gamer har anmeldt en rekke Wii spill nesten ingen andre norske sider har dekket? Eller hvorfor har de gitt mange eksklusive PS3 spill veldig høye karakterer? Det er noe som ikke passer inn i likningen, og slik er det faktisk i de fleste tilfeller.

 

Når det er sagt er jo du veldig flink til å argumentere for deg, og jeg skjønner forsåvidt at det kan være frustrerende når noe en liker ikke får den respekten en føler det fortjener. Jeg føler dessuten at det jeg skriver her er en smule dobbeltmoralsk siden jeg selv ofte legger meg opp i bagateller og antar ting som jeg egentlig ikke burde anta. Oh well.

 

PS: Unnskyld for veldig seint svar.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

 

Altså, mulig at du kan mye rett i noen av antagelsene dine, men jeg tror likevel en skal være forsiktig med å se noe negativt i alt mulig. Å bruke en "konspirasjon" tankegang hver gang en ser et mønster mener jeg en skal være litt forsiktig med, i alle sammenhenger. Det er ikke alltid det er en agenda utover det som konkret blir uttrykt. Ofte er eventuelle mønstre bare en tilfeldig eller et resultat som kommer av mange forskjellige faktorer. Hvis Nintendo får mye negativ omtale er det gjerne pga. noe Nintendo har gjort galt, ikke fordi noen er ute etter å "ta" dem.

 

Det er veldig enkelt å si at Gamer ikke bryr seg om Nintendo når de lar være å dekke en pressekonferanse, eller at gamer hater Ps3 når de gir Uncharted 7/10 og Killzone 6/10. Men som oftest faller slike "konspirasjoner" på sin egen urimelighet. For hvis nå dette er sant, hvorfor er det da slik at gamer har anmeldt en rekke Wii spill nesten ingen andre norske sider har dekket? Eller hvorfor har de gitt mange eksklusive PS3 spill veldig høye karakterer? Det er noe som ikke passer inn i likningen, og slik er det faktisk i de fleste tilfeller.

 

Når det er sagt er jo du veldig flink til å argumentere for deg, og jeg skjønner forsåvidt at det kan være frustrerende når noe en liker ikke får den respekten en føler det fortjener. Jeg føler dessuten at det jeg skriver her er en smule dobbeltmoralsk siden jeg selv ofte legger meg opp i bagateller og antar ting som jeg egentlig ikke burde anta. Oh well.

 

PS: Unnskyld for veldig seint svar.

 

Først vil jeg si at jeg synes dette var et utmerket svar - selv om det muligens var litt sent :)

 

Jeg er helt enig med deg at man ikke bør være rask med å tolke sammenheng inn i tilsynelatende usammenhengende hendelser - enten det nå er noe så uskyldig som spill - eller noe mer alvorlig knyttet til samfunn, religion eller politikk. Og jeg vil si at jeg ikke mener å beskylde hverken Gamer.no eller noen andre spillmedier for å bevisst "nedvurdere" Nintendo eller gi de mindre oppmerksomhet enn de fortjener. Men legg merke til ordet bevisst. Slik jeg ser det så har veldig mange spilljournalister i dag liten interesse for det som angår Nintendo etter den retningen selskapet har tatt de siste årene, samtidig, så tror jeg heller ikke et overveldende flertall av hverken Gamer.no eller andre siders publikum først og fremst klikker seg inn på saker som omhandler Nintendo. Dermed er det hverken et sterkt redaksjonelt press for å dekke Nintendo mer enn nødvendig, eller økonomiske insentiver til å gjøre det - og jeg tror som resultat at dekningen av Nintendo ofte blir skadelidende.

 

Så, er det en intendert kampanje mot Nintendo noe sted? Nei. Men Nintendo lider av at ikke flere spilljournalister "taler deres sak" slik Jeremy Parish gjør i 1up og Matt Casamassina alltid gjorde hos IGN. Dermed blir dekningen i stor grad overlatt til folk som kanskje helst skulle dekket noe annet - og både kvaliteten på dekningen og vinklingen på denne forstyrres. Om jeg har skrevet noe som taler for en slags konspirasjon tidligere, så får det stå på regningen for innlegg som er raskt skrevet og dårlig formulert, for det jeg egentlig mener er altså dette: At Nintendo dessverre får mindre, og spesielt mindre positiv dekning enn det de (i mine øyne) fortjener. Ikke fordi noen i media bestemmer at det bare skal rapporteres negative ting om selskapet - men fordi interessen for dem som annet enn en morsom kuriosa dessverre er forbløffende liten blant spillpresse og lesere av denne generelt.

 

Denne konferansen i Japan for en uke siden var i så måte et godt eksempel på det, da det var en fantastisk konferanse for alle med interesse fro 3DS, men masse slippdatoer, nye spill, trailere osv. Jeg er overbevist om at Gamer.no har såpass kunnskapsrike medarbeidere at de vet både at Tokyo Game Show fant sted forrige uke, og at både Sony og Nintendo hadde planer om å holde pressekonferanser i forkant. At de har valgt å ikke dekke det kan jeg da spekulere i at mest sannsynlig har bakgrunn i en av to ting: Enten, så hadde de ingen som var interesserte i å dekke det, eller så har redaktøren/den ansvarlige funnet ut at det likevel ikke er nødvendig, da det ikke er så mye annonseinntekter å hente på å lage en slik sak. Eller kanskje er det noe helt uskyldig som en glipp eller sykdom som er årsaken? I så fall, så skader det uansett ikke at jeg påpeker det jeg opplever som skjevdekning av Nintendo både her og andre steder - så kanskje noen leser det og velger å dekke en tilsvarende hendelse ved neste korsvei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...