Gå til innhold

Dine reaksjoner på valget


Anbefalte innlegg

Er skuffet over at ekstrempartiet KRF fikk flest stemmer i min kommune, fornøyd med at FRP gikk kraftig ned. Er også skuffet over at Høyre gikk opp på landsbasis. Hvorfor kan ikke høyrefolk heller stemme Venstre?

Personlig er det fordi det er ett eller annet inni meg som forteller meg at hvis Høyre svekkes og Venstre styrkes så går bare venstre til AP for å få komme i posisjon.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jassogitt: Vel, veldig mange har stemt Venstre. Og det at Høyre øker så kraftig uten å spise opp Venstre er utrolig fra Venstres side siden de egentlig deler en del overlapp i velgere.

 

Monkeyboy: Venstre i Oslo har garantert borgerlig flertall ja, men de har garantert at de ikke vil sitte i byråd med det. Å stå utenfor å forhandle budskjett med de og samarbeide på sak til sak er noe som for Venstre resulterer i mye mer Venstre-politikk enn om vi skulle gjort det samme med de Rød-grønne. Det er bare å se på hva Venstre har fått til i Oslo på skole og kollektivtrafikk de siste 8 årene. Aftenposten hadde en rangering hvor de menete at Venstre hadde fått igjennom mer av sin politikk enn hele byrådet hadde.

 

Venstre kan i teorien samarbeide med venstresida og noen plasser gjør vi det, men hovedgrunnen til at det er vanskelig er fordi AP ofte er lite samarbeidsvillige og litt maktarrogante. Høyre er derimot mer villig til å gi seg på ting og Frp har ikke mye valg om de vil være med.

 

Det gjør altså at vi føler at vi får lite gjennomslag på venstresiden, mens vi definitivt får det på høyresiden og sørger dermed for et grønt og liberalt borgerlig byråd i f.eks Oslo. Det skal også nevnes at når vi får muligheten (som nå i Bergen) ønsker vi jo gjerne å dytte Frp ut av styret og danne flertall med Høyre og Krf.

 

Lightningwolf: Tja, det er en mulighet. Som et større parti ville det vært lettere å samarbeide AP og da hadde de kanskje vært et mer reelt alternativ i tilegg til Høyre. Høyre overkjører ikke små partier de samarbeider med på samme måten.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner jo at V vil bruke sin vippeposisjon til å få igjennom mest mulig av sine saker. Den er grei. Og jeg synes det tross alt er bedre med et H-FRP byråd med V på vippen enn uten.

 

Så da mener at det ikke samarbeides mer med venstresiden kun skyldes praktiske årsaker enn politiske årsaker, altså at V får mer igjennom av sine saker?

Lenke til kommentar

taterfyrings: Venstre har gått fram og dekker en god del av områdene du nevner, og en del av de dekker de enda bedre enn venstresida (ihvertfall om en regner AP som en del av venstresida).

 

Det er flere partier - deriblant Venstre - som dekker noen av de punktene jeg nevner, men mitt budskap er at valgresultatet som helhet gir en svekkelse for alle de punktene. Husk at Venstre på grunn av sin øvrige politikk er tvunget til å samarbeide med borgerlige partier som gir faen i mange av de punktene som Venstre i seg selv kanskje er for - dermed blir nettoresultatet en svekkelse.

 

Forøvrig regnet jeg ikke AP som en del av venstresiden her, jeg gjorde det vel tydelig at jeg skrev om den radikale venstresiden. Hvis ikke så kan jeg bekrefte det her. AP er - som Venstre - et sentrumsparti - ihvertfall var det utgangspunktet for mitt innlegg.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

 

Bare et spørsmål fra min side. I Oslo gikk V ut og garanterte for borgelig byråd. De to siste valgene var de garantist for at FRP kom med i byråd (til tross for garantier om det motsatte, men det lar vi ligge). Det ser ut til å være en nasjonal tendens også. Men hvorfor kan ikke V samarbeide med venstresiden?

 

Det var også et veldig fint innlegg av Taterfyrings :thumbup: Jeg er enig i det meste der. Vi får trøste oss med at dette er et lokalvalg som ikke har like store konsekvenser som et riksvalg og at venstresiden kommer sterkere tilbake.

 

Min største skuffelse: Et fortsatt blått Oslo.

 

Takk for det! Jeg synes også det er rart at Venstre ikke i større grad samarbeider mot venstre, når viktige saker for partiet - som miljøvern og ruspolitikk - er saker hvor de definitivt vil finne mest gehør mot venstre. Årsaken er dessverre at Venstre som parti prioriterer andre saker av sin politikk høyere enn disse - og derfor egentlig er langt fra et så grønt og sosialt parti som de liker å skrive i programmet sitt.

Lenke til kommentar

Hahahah! Ler av et brev i posten jeg fikk av FRP/FPU i dag. Jeg siterer fra de to aller første setningene:

 

"Kjære førstegangsvelger! Denne høsten har du muligheten til å stemme for første gang. Du skal stemme på Fremskrittspartiet, det er vi som har den beste politikken!".

 

Samtidig står det masse annet ludder og mas som jeg ikke orker å sitere.

Lenke til kommentar

Takk for det! Jeg synes også det er rart at Venstre ikke i større grad samarbeider mot venstre, når viktige saker for partiet - som miljøvern og ruspolitikk - er saker hvor de definitivt vil finne mest gehør mot venstre. Årsaken er dessverre at Venstre som parti prioriterer andre saker av sin politikk høyere enn disse - og derfor egentlig er langt fra et så grønt og sosialt parti som de liker å skrive i programmet sitt.

 

Ja, det er også det jeg mener. Mer liberal enn sosial. For å si det litt flåsete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig regnet jeg ikke AP som en del av venstresiden her, jeg gjorde det vel tydelig at jeg skrev om den radikale venstresiden. Hvis ikke så kan jeg bekrefte det her. AP er - som Venstre - et sentrumsparti - ihvertfall var det utgangspunktet for mitt innlegg.

 

Jeg er enig med deg i at AP er et sentrumsparti, hvertfall deler av partiet, men de støtter likevel opp om fagforeninger, og er mer skeptiske til privatiseringer o.l. Særlig rundt arbeidspolitikk er AP og Venstre veldig langt fra hverandre.

 

Førsteposten din i denne tråden var bra. Enig i det meste der.

Lenke til kommentar

 

Jeg er enig med deg i at AP er et sentrumsparti, hvertfall deler av partiet, men de støtter likevel opp om fagforeninger, og er mer skeptiske til privatiseringer o.l. Særlig rundt arbeidspolitikk er AP og Venstre veldig langt fra hverandre.

 

Førsteposten din i denne tråden var bra. Enig i det meste der.

 

Du har rett i dette, men poenget mitt er lignende her som med Venstre, at selv om AP støtter en del av disse tingene, så vil svekkelsen av Rødt og SV gi en netto svekkelse av kampen for de tingene jeg tok opp. Jeg kan selvsagt ikke bevise denne påstanden, men det burde være nok å minne om at den første Stoltenberg-regjeringen - en ren AP-regjering - var en av regjeringene som har gjort mest for å drive samfunnet vårt i retning av privatisering, gjennom både behandlingen av helsesektoren og Statoil spesielt.

 

LO er dog en garantist for en del av tingene jeg tok opp, og LO og AP har jo som kjent et nært forhold, dog har jeg ikke inntrykk av at LO utøver like mye makt i dag som de gjorde under Valla. Mange sentrale personer i både Arbeiderpartiet, SV, Senterpartiet og LO har jo også pekt på Valla som den viktigste drivkraften bak at vi fikk en såpass venstre-orientert regjering som vi gjorde i 2005. Dessverre er det gårr seks år siden den gang.

Lenke til kommentar

Så da mener at det ikke samarbeides mer med venstresiden kun skyldes praktiske årsaker enn politiske årsaker, altså at V får mer igjennom av sine saker?

 

Ja, det vil jeg påstå. SV og FRP er like vanskelige politisk, men der er nok SV lettere samarbeidsmessig. AP og Høyre og er like vanskelig politisk, men der er Høyre langt på vei lettere samarbeidsmessig. Så når Høyre og AP er de store så heller det som regel mot høyresiden ja.

 

Takk for det! Jeg synes også det er rart at Venstre ikke i større grad samarbeider mot venstre, når viktige saker for partiet - som miljøvern og ruspolitikk - er saker hvor de definitivt vil finne mest gehør mot venstre. Årsaken er dessverre at Venstre som parti prioriterer andre saker av sin politikk høyere enn disse - og derfor egentlig er langt fra et så grønt og sosialt parti som de liker å skrive i programmet sitt.

 

Selv på miljøvern og ruspolitikk finner man ikke spesielt mye mer støtte til venstre. Ruspolitikk kanskje litt dog, der kan jeg være enig. Men med miljøet har vi betydelig mye lettere for å få miljøsaker igjennom hos Høyre enn AP.

 

Venstre prioriterer Miljø(Kollektivtrafikk) og skole(bedre lærere) på lokalt plan og det får vi mer gjennomslag for hos høyresiden.

 

Monkeyboy: Sosialliberalismen er bare en variant av den klassiske liberalismen. Det er den moderne liberalismen slik vi ser det. En liberalisme med sosialt ansvar. Man ser både behovet for positive og negative friheter, frihet fra og frihet til. Det var jo trossalt Venstre som innførte mange av de moderne velferdsreformene vi har i dag som folkeskolen, folketrygden, arbeidsmiljøloven, osv.

Lenke til kommentar

Håper jeg blir fornøyd.

Men nå finner Høyre ut (2.plass) at de vil ha ordfører, så de vil nå samarbeide med andre partier for å få ordførerklubba enda de hadde 10 prosentpoeng mindre en vinneren FRP.

Demokrati meg i ræva :mad:

Håper bare de fleste partier ikke støtter høyre ( Er Venstre og Krf som gjør det nå, Pensjonistpartiet støtter FRP uofesielt)

 

Dette er ikke OS, hvis noen lurte.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Takk for det! Jeg synes også det er rart at Venstre ikke i større grad samarbeider mot venstre, når viktige saker for partiet - som miljøvern og ruspolitikk - er saker hvor de definitivt vil finne mest gehør mot venstre. Årsaken er dessverre at Venstre som parti prioriterer andre saker av sin politikk høyere enn disse - og derfor egentlig er langt fra et så grønt og sosialt parti som de liker å skrive i programmet sitt.

 

Ja, det er også det jeg mener. Mer liberal enn sosial. For å si det litt flåsete.

Skulle ønske de lente seg mer mot venstresiden. Derfor jeg alltid må virkelig vurdere om jeg skal stemme Venstre eller ikke.

Lenke til kommentar
Så da mener at det ikke samarbeides mer med venstresiden kun skyldes praktiske årsaker enn politiske årsaker, altså at V får mer igjennom av sine saker?

 

I noen tilfeller, mens i andre tilfeller er det rent politisk uenighet som er avgjørende. Blant annet er mange av Venstres lokallag i mot bomringfinansiering, samt innføring eller øking av eiendomsskatt. I tillegg ønsker Venstre et større mangfold i forhold feks helsesektor, dvs. Venstre er mer åpen for konkurranseutsetning der det lønner seg – noe som ikke alltid passer Arbeiderpartiet.

 

Når det gjelder praktiske årsaker så kommer dette til synet i særlig grad under konstituering av kommunestyret etter kommunevalget. Venstre er et parti som ser for seg at beslutninger innad i de forskjellige lokallag i partiet er desentralisert, dvs. at det ikke brukes partipisk. Dette henger sammen med de forskjellige utfordringer i de forskjellige kommuner. Ikke alle kommuner har de samme utfordringer. Her er Arbeiderpartiets lokallag mer begrenset i form av styring fra sentralt hold, og dermed har lite forhandlings autoritet. For eksempel i min kommune fikk Arbeiderpartiets lokallag streng beskjed at en konstellasjon med Høyre er uaktuelt.

 

 

Skulle ønske de lente seg mer mot venstresiden. Derfor jeg alltid må virkelig vurdere om jeg skal stemme Venstre eller ikke.

 

Vi i Venstre er mer pragmatiske, og på kommunalt nivå samarbeider vi mer med venstre siden enn med den borgelige siden. Vi samarbeider der vi får mest innflytelse, posisjoner og der vi får mest gjennom Venstres politikk. Spesielt på kommunalt nivå er dette viktig, fordi her er det mindre viktig å sperre seg inne i noen ideologiske prinsipper. Man gjør det som er best for kommunen.

 

Hvis du vurderer å stemme Venstre, er det best at du gjør det med grunnlag i Venstres politikk, og mindre ut i fra konstitueringspotensialet. Hvis du er enig i mye av Venstres politikk, så anbefaler jeg at du stemmer Venstre. Det er kun slik Venstre kan vokse som parti, og dermed gjennomføre mest mulig av Venstres politikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...