Gå til innhold

Canal Digital - Bra eller dårlig valg?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nettopp flyttet ut og tenkte jeg skulle fikse med internett via Canal Digital siden jeg allerede har tv fra dem, og fra et hurtig google søk la jeg merke til at _mange_ har hatt problemer med canal digital sitt nettverk.

 

Men er dette fikset eller er det enda dårlig? Usikker om jeg bestiller selv om jeg fikk et knall tilbud

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns de er bra. Ganske dyre, riktignok - men nettet er meget stabilt (forrige gang nede var 2. mai iår - 10 minutter). Jeg betaler 627 per måned for en 25/5 Mbps forbindelse. Ingen andre leverandører matcher dette der jeg bor.

 

Overvåker linja 24x7. Her er en graf for de siste dagene:

 

post-206045-0-53343100-1315338402_thumb.png

 

EDIT:

Speedstest - nå:

 

post-206045-0-87999700-1315339107_thumb.png

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Jeg har hatt CD i drøyt 2 år og har ingen negative erfaringer. Nedetid eksisterer knapt og jeg får det jeg betaler for (12/2.5).

Kjæresten min har også CD og det fungerer like bra der hun bor. :)

 

 

 

 

Edit: Får høyere hastighet ut enn det som CD oppgir i Maxi-pakken.

 

1470702279.png

 

 

Endret av insolvent
Lenke til kommentar

Det er ikke bare å "vurder fiber". Svært mange steder er det umulig å få fiber. I Oslo er feks. fibertilbudet veldig dårlig.

 

I oslo? Selv så vurderer jeg å flytte til oslo på grunn av fibermuliget.

 

Dere bør virkelig sjekke, lynet.no og altibox.no hvis det er sansynlig en av disse tilbyr fiber er sjangsen stor i oslo. Telenor fiber er noe å sjekke ut også.

 

For å ikke snakke om 4g muligheten med netcom dere har, fulgt mulig de tilbyr opp mot 50 mbit hastighet til litt rimligere.

 

Sjekk også http://www.nextgentel.no/privat/bredband/fiber/ så er det nok mulig å få fiber.

 

I bærum uten for storbyene er nok det hele svært begreenset.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tro meg, jeg har bodd flere steder i Oslo de siste 15 årene. Er først i det siste det fiberutbyggingen har kommet i gang her. Har venner i andre deler av Norge som har kunne ha fått fiber i mange år.

 

En av grunnene er at Hafslund, som er det største energiselskapet i Oslo, ikke støtter Altibox (som jo er eid av en rekke andre energiselskaper, med Lyse i spissen).

Lenke til kommentar

Tro meg, jeg har bodd flere steder i Oslo de siste 15 årene. Er først i det siste det fiberutbyggingen har kommet i gang her. Har venner i andre deler av Norge som har kunne ha fått fiber i mange år.

 

En av grunnene er at Hafslund, som er det største energiselskapet i Oslo, ikke støtter Altibox (som jo er eid av en rekke andre energiselskaper, med Lyse i spissen).

 

Nei, sammenlignet med f.eks. Stockholm så er det hverken billig, enkelt eller raskt gjort for ISPer å legge eller leie fiber til privatkunder i Oslo - alternativet er å leie av Infiber (tidligere Hafslund Fibernett) slik mindre ISPer (som Lynet) gjør, til en etablerings- og leiekostnad som kun er interessant hvis ISP får større borettslag som kunder.

 

Infiber eier jo også tidligere Bredbåndsfabrikkens fibernett, selv om det er andre som drifter tjenestene på nettet. Man kan sikkert leie et fiberpar der, og de kablene går jo rett inn i mange bygårder.

 

Men i villastrøkene rundt Oslo har Viken Fibernett fått bra fotfeste med Altibox-løsningene siden de kan leie stolpeplass, bruker luftstrekk og således ikke må grave. Da trenger de jo bare leie fiber frem til knutepunktet.

 

Og det er mange konkurrenter som er flinke til å holde på kundene. Get, Canal Digital og de andre mindre kabel-TV-tilbyderene spiller jo fremtidsmusikk for styrene og får nye kontrakter gang på gang.

 

Det er også mange eldre folk i Oslos styrer - som ikke bryr seg eller vil forstå hvorfor man skal ha noe raskere internett - i "gamle dager" var det jo ikke noe internett i det hele tatt, de spiste gammelt muggent brød, kjøtt kun på søndager og måtte gå 1 mil til skolen hele året.

Endret av leftbrain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt Canal Digital kabel med TV og internett 12/2.5 siden august 2008 og jeg er veldig fornøyd med hastigheten, men ping kunne vært bedre. Resultatet nedenfor er målt via en trådløs bærbar i mitt lokalnett, og jeg bor i Tromsø. Det har vært noe nedetid over årene, men det skyldes mye gravearbeid lokalt, hvor CD over disse 3 årene har godskrevet meg 4 måneder fri bruk som erstatning. Alt i alt vil jeg anbefale Canal Digital.

 

post-53451-0-35760100-1315464582_thumb.jpg

 

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Jeg har canal digital i over ett år nå, og får av og til på kvelden "jitter" a 60ms. Det vil si at pingen svinger med 60ms opp og ned.

 

Dette avtar jo senere på kvelden, etter klokken 23 er det begynt å bli stabilt igjen.

 

Men det er helt uholdbart for å spille noe på nettet. På dagtid er pingen flott.

Hastigheten blir også redusert noe av dette, ettersom når på døgnet jeg måler hastigheten.

Bruker pingtest.net og speedtest.net som fungerer fint til å sjekke både ping og hastighet med.

 

Forøvrig er jeg fornøyd med CD, men når pingen driver og hopper opp og ned kan det være rimelig frustrerende. Det påvirker også nettsider, av og til nekter sider å laste, og må rett og slett vente litt før det skjer noe.

 

Vurderer å prøve å få tak i altibox eller til og med adsl.

 

Frustrert.

Lenke til kommentar

Jeg var forsåvidt fornøyd med min 25/5 linje, men hadde noe av de samme problemene som amiganostaligia. Når klokka nærmet seg 1900 begynte hastigheten å gå ned til rundt det halve, og den økte til fullt igjen rundt klokka 2300. Så de hadde nok kapasitetsproblemer i borettslaget vårt. Ringte inn mange ganger og klaget, men de brydde seg fint lite.

Glad jeg har fiber idag, men jeg ville heller valgt kabel enn ADSL.

Lenke til kommentar

Nå prøver jeg å være så nøytral her som mulig.

 

Men er vel neppe verken telenor/canal digital sin feil at de bygger på ADSL/Coax nettverk som har uvane å være mere ustabilt sammenlignet med fiberlinje.

 

Så alle dere som klager, det er teknologien som setter utfordringene, ikke nødvendigvis internetlevrandøren.

 

Selv om det er internetlevrandøren som må holdes ansvarlig.

 

Riktignok er jeg enig at hvis man skal være dyrest på markedet så må man enten tilby service over det vanlige (Normale) ved å tilby tilleggtjenester og kunne gi support slik at man ikke føler man gjør et dårlig kjøp.

 

For min del jeg kunne godt velget fiberlinje fra telenor, man da burde prisene være enten mere fornuftige eller at fiberlinjen leveres der ingen andre ville levert fiberlinjen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Dere andre som har Get (coax) gjennom tv linjen, kan dere si dere aldri har problemer, verken ustabilitet, delay, også eventuelt misfornøye?

 

Hvis det er en coaks kabel som felles på flere personer i større området forstår jeg rett og slett at samme kabelen både på tv og som internetlinje rett og slett ikke vil duge stabilt.

Lenke til kommentar

Herregud, så mye problemer som vi har hatt men canal digital nettverk her i huset.

Noen ganger funker det fint i måneder men så plutselig går det 2-3 dager hvor bare alt går til helvete.

For 2 uker siden var det ca 2 dager med nettverk som forsvant hvert 10 minutt og var borte i noe mellom 1 minutt til 5++ timer.

 

Jeg ringte inn og fikk beskjed om at de ville fikse det i løpet av 1-3 dager og det ble fikset etter 1 så det var ihvertfall positivt at de klarte det..

Lenke til kommentar

Nå prøver jeg å være så nøytral her som mulig.

 

Men er vel neppe verken telenor/canal digital sin feil at de bygger på ADSL/Coax nettverk som har uvane å være mere ustabilt sammenlignet med fiberlinje.

 

Så alle dere som klager, det er teknologien som setter utfordringene, ikke nødvendigvis internetlevrandøren.

 

Selv om det er internetlevrandøren som må holdes ansvarlig.

 

Riktignok er jeg enig at hvis man skal være dyrest på markedet så må man enten tilby service over det vanlige (Normale) ved å tilby tilleggtjenester og kunne gi support slik at man ikke føler man gjør et dårlig kjøp.

 

For min del jeg kunne godt velget fiberlinje fra telenor, man da burde prisene være enten mere fornuftige eller at fiberlinjen leveres der ingen andre ville levert fiberlinjen.

Overbooking er stikkordet. Selve teknologien er ikke største problemet, men at de har for mange kunder på noder som ikke klarer å ta unna all trafikken. Noe som er åpenbart når problemene kommer på en løpende tråd på kvelden, når folk kommer hjem fra jobb/skole.

Lenke til kommentar

Dere andre som har Get (coax) gjennom tv linjen, kan dere si dere aldri har problemer, verken ustabilitet, delay, også eventuelt misfornøye?

 

Hvis det er en coaks kabel som felles på flere personer i større området forstår jeg rett og slett at samme kabelen både på tv og som internetlinje rett og slett ikke vil duge stabilt.

Har hatt GET i 1.5 år, har ikke merket noe ustabilitet eller andre problemer i den tiden. Det var riktignok en periode på ca. 2 uker hvor de utbedret kapasitets problemer i mitt område, men bortsett fra det har det vært veldig stabilt :) Både når det gjelder TV og internett. Det er klart at fiber er overlegent på mange områder og det er helt klart at det er fremtiden, men det er ikke grunn til å hevde at coax teknologien er håpløs og dermed forvente at det vil være problemer.

 

I likhet med DSL så er overbooking og slapp infrastruktur kilden til en del problemer, men det er ikke coaxen som er direkte årsak til det.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...