Gå til innhold

Canal Digital - Bra eller dårlig valg?


Anbefalte innlegg

Selv har jeg dårlig erfaringer med CD. Hatt de tidligere og fikk dårlig hastighet. Tekniker ble tilkalt x ganger og han sa rett ut til meg at de hadde for liten kapasitet på linjene og det var den egentlig grunnen. Skiftet leverandør og flyttet senere.

 

Har hatt NGT i maaaange år nå og dønn stabile og lav ping og flott når ungene spiller endel online-spill. Men bor i borettslag og har 1/1mb linja også fra CD i husleia. Vurderte å skifte tilbake istedet for å betale dobbelt, så jeg tenkte jeg skulle koble meg på for å se om de hadde blitt bedre - perfekt tidspunkt å teste på når jeg og sønn skulle teste et web-basert spill der vi trengte forskjellig IP. På de 2 dagene jeg testet, så falt jeg av linja sikkert 10 ganger.(kobla via ethernet) Ikke lovende.

 

De har i den senere tid lagt fiber her, så spørs om jeg må teste om denne endringen har gjort deres nett mer stabilt, for det hjelper lite med mye båndbredde hvis man er mer avhengig av stabile linjer utifra bruk.

 

Men tror ikke de er verre enn andre bare for at jeg har denne erfaringen - andre har samme erfaring med NGT, så det jevner seg ut tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si selv det er mere fristene å starte/kjøpe opp egen fiber linje, for å være greie med naboene, å gi de en pris de ikke kan til si nei til. Omtrent i pris med lynet internett. Altså man ikke tjener på det.

 

Altså forsette lynet om rent fiberlinje, prinsippet, uten å gå i tap.

 

Hva skal til å få kommunen å sammarbeide å legge fiberkabel?

Man kan ta dugnad, det, er ikke så mye jobb om flere bidrar med spade og lyst, trenger ikke å bli så ille heller.

 

Siden jeg begynner å bli lei av dårlige internet linjer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Begresningene i fiberløsningene kommer vel strengt talt an på lommeboken. :tease:

 

CD sin fiberløsning etablerer en node og kjører to fibre frem til CPE boksen(hele 6.2Gbps til tv-signalene og en ekstra gigabit til internett). Ikke noe PON som Lyse/Telenor/andre gjør. Fra CPE boksen får du 1x FF(mener den gav ut ca 95dBµV) og 4x RJ-45(der en er dedikert til ip-telefoni). Det er en dyrere måte å bygge nettene på, men det kommer definitivt kundene til gode. På koaksen har du ca 6.2Gbps tilgjengelig. På denne "plassen" pakker de de analoge-, digitale-, radio-signaler og internett.

 

 

Mener bestemt å ha lest at Canal Digital baserer seg på distribusjon via GPON slik som Telenor forøvrig gjør, men hvis du bestemt vet at de ikke gjør det så er det jo en stjerne i boka til CD :)

 

Men jeg visste heller ikke at Lyse holder på med PON - er det på nye leveranser?

 

Get tegnet kontrakt med NetNordic på GPON-leveranser tidligere i år, så når de en gang i fremtiden kommer nærmere blokka mi med fiberen, blir det vel i form av en GPON-implementasjon.

 

http://netnordic.no/NetNordic-Bredbaand/Aktuelt/Get-velger-GPON-teknologi

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_optical_network

 

http://www.altera.com/technology/high_speed/protocols/gpon/pro-gpon.html

 

Kan noen si meg i prinsippet hva forskjellen er? Aner knapt hva forskjellen betyr.

 

Er det sikkerhet, hastigheten og ikke minst kryptering som gjør GPON unik?

 

Forskjell på hva? Hva spør du om her?

 

PON bruker man for å spare penger og evt. kunne dekke områder der det ikke er tilgang på stabil strømforsyning underveis (spredte boligområder knyttet sammen av skogsbilvei e.l.)

 

Telenor bruker PON av andre årsaker; det er vanskeligere å dele et PON-nett med andre. Det kan komme en tid hvor fiberleverandørene blir pålagt av myndighetene å dele fiberen seg i mellom og slippe til andre, og det er Telenor lite interessert i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

PON bruker man for å spare penger og evt. kunne dekke områder der det ikke er tilgang på stabil strømforsyning underveis (spredte boligområder knyttet sammen av skogsbilvei e.l.)

 

Så det betyr tregere og dårlig nettverk, siden jeg f.eks kan ha linje som er delt med coax/ RJ11 linje fordelt på 1000 personer?

 

Telenor bruker PON av andre årsaker; det er vanskeligere å dele et PON-nett med andre. Det kan komme en tid hvor fiberleverandørene blir pålagt av myndighetene å dele fiberen seg i mellom og slippe til andre, og det er Telenor lite interessert i.

 

Forstår dette, men hva gjør at PON blir unik på dette?

 

Hvordan er det med GPON?

Lenke til kommentar

PON bruker man for å spare penger og evt. kunne dekke områder der det ikke er tilgang på stabil strømforsyning underveis (spredte boligområder knyttet sammen av skogsbilvei e.l.)

 

Så det betyr tregere og dårlig nettverk, siden jeg f.eks kan ha linje som er delt med coax/ RJ11 linje fordelt på 1000 personer?

 

Telenor bruker PON av andre årsaker; det er vanskeligere å dele et PON-nett med andre. Det kan komme en tid hvor fiberleverandørene blir pålagt av myndighetene å dele fiberen seg i mellom og slippe til andre, og det er Telenor lite interessert i.

 

Forstår dette, men hva gjør at PON blir unik på dette?

 

Hvordan er det med GPON?

 

Coax eller parkabel ("RJ11" er en type plugg, ikke en "Linje" eller no annet) har ingenting med PON å gjøre.

 

Skal forsøke meg på en grovt forenklet forklaring på PON:

 

PON er en fellesbetegnelse på som kan fornorskes til Passivt Optisk Nettverk.

 

Konseptet går ut på at du bruker passive optiske splittere mellom sentralen og kundene.

 

La oss i dette eksempelet si at én fiber brukes til å sende, mens en annen til å motta. Altså totalt to fibre.

 

Man trenger altså ikke "aktitvt" utstyr som switcher/huber/rutere/konsentratorer eller annet mellom sentralen og kunden, kun en eller flere skjøtebokser.

 

Når du sender et modulert signal ut fra sentralen (OLT), mottas den av alle endepunktene (ONT - en del av leverandørens bokser - kall det "modem", "hjemmesentral" eller noe annet), og det er opp til denne boksen hjemme hos brukerne å sørge for at innholdet kun mottas av den kunden som skal ha datapakken signalet konverteres til.

 

Noe av innholdet skal til alle, noe skal kun til en, men alt sendes uansett til alle samtidig. Dersom man vil sikre at ingen kan avlytte sambandet, benyttes kryptering.

 

Data tilbake fra kunden mot sentralen kan f.eks. tidsmultiplekses. Hver kunde har en tidsluke de kan benytte til å sende data på. Dette styres av "boksene" og utstyret på sentralen. De som abonnerer på høyere returhastighet kan f.eks. få litt flere tidsluker enn de som ikke gjør det. Husk at dette er en forenkling. I praksis brukes litt mer dynamiske og mer effektive løsninger enn dette, så returfiberen utnyttes best mulig.

 

Det finnes mange standarder, og Telenor har f.eks. eksperimentert med PON i en eller annen form siden midten av nittitallet, men har først nylig kommersialiert et tilbud som benytter dette. Jeg har til nylig trodd at Canal Digital også har benyttet Telenors PON-design, men er ikke lenger sikker.

 

GPON er en av mange standarder definerer en 2,4 Gigabit-link ned og en 1,2 Gigabit-link opp, og det benyttes en form for Ethernet som deles på det antallet kunder som finnes på hver "gren".

 

Tenk så på at man skal forenkle ytterligere, og kun vil bruke EN fibertråd hele veien, da kan man sende på en bølgelenge (f.eks rødt lys) nedover, og motta retursignaler på en annen bølgelengde (f,eks. grønt lys). Disse kan da dele samme glassfibertråd uten at signalene forstyrrer hverandre.

 

På samme måte kan man "komplisere" ved å dele en fiber lenger opp i kjeden på flere brukere ved å bruke mange parallelle bølgelengder (farger) samtidig nedover, og sette filtre på mottakerutstyret så de kun ser "sin" bølgelengde (som er delt mellom en gruppe mottakere.

 

Eller/og øke returkapasiteten på samme måte (forskjellige bølgelenger for mindre grupper kunder)

 

Slik kan man bygge relativt store nett som dekker store områder uten å ha noe aktiv elektronikk mellom sender (sentral) og mottaker (hjemmesentral), man f.eks. kan tilby dedikerte bølgelendger til storbrukere (bedrifter oa) mens privatmarkedet har flere brukere på en bølgelendge.

 

Håper denne rabuleringen en søndags formiddag er noen lunde forståelig.

Endret av leftbrain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt, hvorfor det da bruker multimode fiber? to fibre?

 

Siden det vel slik at fiberlinjen ikke har begrensing på båndbredde, er nok responstiden og endeutstyret som setter begrensingen.

 

Men på den måten kan jeg forstå at man i større skala, kan maksimere, begrensningen i antall tråder i fiberen, jeg er ikke sikker på hvor mange tråder som finnes i fiberkabelen siden hvis vi forsetter å si ubegrenset, så er bare det delevis riktig, da det er begrensinger hvor mye kunder som kan sende/motta forskjellige data, antar det er opp mot 10 000 brukere over lengere områder?

 

Blir også PON samme begrepet som raid, altså to avhenginge linjer av hverandre?

 

Slik at hvis en linje blir kuttet, så får man ikke sendt/mottatt noe fordi linjene er avhenging av hverandre?

 

Blir det ikke slik med PON at da blir hjemmesentral/modem belastet ekstra mye, fordi den mottar og sender samme datene flere ganger?

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt, hvorfor det da bruker multimode fiber? to fibre?

 

Siden det vel slik at fiberlinjen ikke har begrensing på båndbredde, er nok responstiden og endeutstyret som setter begrensingen.

 

Men på den måten kan jeg forstå at man i større skala, kan maksimere, begrensningen i antall tråder i fiberen, jeg er ikke sikker på hvor mange tråder som finnes i fiberkabelen siden hvis vi forsetter å si ubegrenset, så er bare det delevis riktig, da det er begrensinger hvor mye kunder som kan sende/motta forskjellige data, antar det er opp mot 10 000 brukere over lengere områder?

 

Blir også PON samme begrepet som raid, altså to avhenginge linjer av hverandre?

 

Slik at hvis en linje blir kuttet, så får man ikke sendt/mottatt noe fordi linjene er avhenging av hverandre?

 

Blir det ikke slik med PON at da blir hjemmesentral/modem belastet ekstra mye, fordi den mottar og sender samme datene flere ganger?

 

Du blander begreper. Multimode har ingenting med antall fibre å gjøre.

 

Datakommunikasjon over fiberoptikk bruker vanligvis et fiberpar (to fibre).

 

På den ene siden er det en LED eller laser, på den andre siden en lysfølsom mottaker.

 

På hver side er det altså en fiber som brukes til å sende, og en til å motta.

 

Du må ha begge for å få en dialog.

 

 

Mens. feks. tradisjonell TV-kringkasting kan klare seg med 1 fiber

 

 

Disse laser/LED/mottakerenhetene er det som kan betegnes "aktivt utstyr".

 

I PON-nett deles fibertråden fysisk så flere lysfølsomme mottakere "ser" samme lyssignal fra laseren på sentralen.

 

Så sitter det en laser som sender fra hver kunde, men alle kan ikke sende samtidig da de deler et "rør" mot sentralen.

 

 

Halvdårlig eksempel:

 

Står det en person og blinker morsekode med en lommelykt på den andre siden av et rør så kan du få noe ut av det, mens hvis flere skal stå der og blinke samtidig vil du ikke få noe ut av det.

 

Derfor lager man et system for hvem som kan sende når, og i hvilken takt så vet mottakeren hvem som sender hva.

 

Capiche?

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål om hastighetene til CD.

Ser de ikke har noen (åpenbar) "Sjekk hvor mye hastighet du kan få" verktøy på hjemmesidene sine, så lurer på om de tilbyr 100 Mbps overalt eller burde jeg ringe inn å sjekke? (Er egentlig mest interesert i 25/2.5 (eller 25/5), 1,500/mnd for internet blir litt drøyt... Bor forresten i Harstad, Troms, hvis det har noe å si)

(Beklager hvis klagingen (sytingen? :p) over Telenor går litt off-topic) Har Telenor idag, og begynner og gå ganske lei. Bor ca 1km fra sentral, midt i byen, og har ganske pissdårlig linje. Hadde montør fra Relacom her for to uker siden, etter mye ustabilitet, og han sa at linjen nå skulle tåle 20 Mbps ned. Så vi oppgraderte til Bredbånd 16 abnmt. fra Telenor, men fikk beskjed om at vi kun kunne få 12 Mbps, men kjørte oppgradering likevel. Etter et par dager ble den oppgradert til 14 Mbps, før den etter to dager ble nedgradert tilbake til 9.5 Mbps. Da jeg ringte Telenor, og spurte hva faen det var de drev med, sa de at de hadde fått klage på ustabilitet, uten at noen fra oss hadde ringt inn. Kom montør på ny, kjørte linjesjekk, konstaterte igjen at vi kunne få 20 Mbps. Nå er det skrudd opp til 14 Mbps igjen, men ustabilt (Går ned en to, tre ganger om dagen, gjerne på de mest upassende tidspunkt). Så kan egentlig ikke se for meg at CD kan være verre.

Tips om hva som kan være grunn utenom horribel linje til sentral (Linjen på eiendom er byttet ut for en ti til fem år siden) tas imot med glede...

Lenke til kommentar

Snakka med noen nå om at jeg vurderte å gå tilbake til CD og "neiiii det må du ikke, de er så ustabile" var svaret. Også deres nærmeste fam hadde samme problemer som de. De falt av nett rett som det er og de merket dårlig speed på deres linjer på dagtid også. Hmmm får teste ut den 1/1mb linja deres som jeg allerede har gjennom husleie endel før jeg vurderer skifte tror jeg :)

Lenke til kommentar

Altså jeg holder på å rive av meg håret her til tider.

Jeg har 12.5 ned og 5mbit opp, hastigheten er grei nok den, er bare at pingen driver og kjører sikksakk opp og ned og det spiker som faen innimellom i tillegg.

Pingen går ifra å ligge på rundt 40ms til tyskland i 5-6 sekunder og gjør så det samme i 50 ping, 60 ping, 70 ping, spiker til 9999 og full stopp i ett sekund, også er pingen 200-300ms en 5 sekunder igjen, også plutselig normalt igjen.

 

Altså nedlasting på linja går fint- skjønt hastigheten blir ofte halvert rundt kveldstid etc-, men forvent ikke noe annet med canal digital.

 

Som andre har peket ut indirekte her, hadde jeg hatt 100mbit ned og 100mbit opp til samme prisen jeg betaler 12.5/5mbit for om jeg var i sverige..

 

Heia Norge!

 

pingtest

2

3

4

5

6

7

 

Som dere ser tok jeg her noen tester fortløpende og disse bildene bekrefter at pingen hopper hit og dit.

 

Jeg vurderer å prøve å få tak i sdsl/shdsl men det er jo svindyrt iallefall de leverandører jeg har funnet til det her i Bergen. dvs rundt 699 el. 799 for 1/1mbit er ikke akkurat billig..

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...