Gå til innhold

Hva ville du foretrukket; fred eller frihet?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I den enkleste betydningen av ordet, så vil fred uten frihet være et liv i fangenskap. Frihet uten fred er mer tricky, da frihet kan være mulighet til å velge egen yrkesvei men uten fred kan det være andre prioriteringer som legger beslag på den friheten. Er fred en forutsetning for frihet? Jeg tror det.

Lenke til kommentar

Interressant problemstilling. Mange tror at frihet og fred er noe av det samme, men ofte er det to rake motsetninger. Frihet gjennom krig er ofte et alternativ og fred med undertrykking/tortur det andre. Man kan si det slik at fuglen som lever i fangenskap i et lite bur har fred, mens den fuglen som lever frihet i naturen opplever å bli jaktet på. Det er også fred i de fleste fengsler.

 

Mange som har fred uten frihet velger å ofre fred for å få frihet, men oppnår man frihet kommer ofte fred som et tillegg igjen hvis man får stabilisert situasjonen.

 

Om jeg skulle velge ville joeg nok valgt frihet, men alt kommer selvfølgelig an på situasjonen.

Lenke til kommentar

Fred, hvis man må velge. Dog, det er avhengig av hva slags samfunn man er i når det er fred. Det var fred i Syria, men ingen frihet av stor grad. Holdt man kjeft så kunne man se frem til et liv i fattigdom. Der har det ulmet lenge, pga de enorme sosiale forskjellene. Så der har mange ønsket frihet, selv om de møtes med ufredlige midler, så er altså frihet (i den forstand de selv definerer det) viktigere enn fred.

 

Som en annen skrev her, jeg tror ikke frihet (som kan defineres i alle varianter) kan eksistere uten fredelige forhold. Men frihet krever mer enn fred. Sosial likhet, i den forstand at det er mulig å være sosial mobil, staten må være bundet av lov og klart definerte grenser på hva den kan og kan ikke gjøre ovenfor borgerne. Er usikker på konseptet eiendomsrett slik det er i dag er en forutsetning, men en eller annen form er også påkrevet. Frihet krever også at ordet defineres nogenlunde likt av de som er i gruppen/samfunnet.

 

God trådstart forresten.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Veldig vanskelig valg. Hvis frihet går utover liv og helse grunnet at alle gjør absolutt hva de ønsker uten å tenke på andre - så heller fred over frihet. Men hvis fred fører til et minimum av frihet, så heller frihet over fred.

 

Tror egentlig at frihet og fred går hånd i hånd. Et fredfult samfunn med veldig veldig gode muligheter for frihet og personlig utvikling uten at noen skal sette en stopper for utvikling av gode personlige verdier og utvikling av visdom.

Lenke til kommentar

Hmmmm, spørsmålet er: Vis jeg kan nå opp til toppen, men vil sannsynligvis aldri gjøre det pga sykdom og pest og mangel på økonomi, er jeg da fortsatt fri til å nå toppen?

Tror svaret mitt er nei på dette.

 

Så i realiteten er det ene valget å leve som slave, hvor eieren har 1-2 andre slaver, og ha det ganske greit bortsett fra at jeg i prinnsippet ikke har noe personlig frihet annet enn hva mesteren sier.

Det andre valget er å leve litt dårligere sosial, og problemet er at det når som helst kan bryte ut pest eller krig som knuser området jeg bor i, men jeg har fortsatt den personlige friheten og kan skaffe med den utdanningen jeg vil ha, så lenge universitetene og skolene i området ikke blir ødelagt da.

 

Hmmm, tipper 55/45 mot å leve som slave, vis slaveriet er "personlig" ved at slaveeieren ikke har så mange slaver.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...