Gå til innhold

Samsung Galaxy Note, 5.3", 4G etc


nor50

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at i Gingerbread XXLC1-oppdateringen følger det med at man kan bruke kameralyset som lommelykt. Hvordan i alle dager får man det til? Finner ingen snarveier, ei heller i selve oppsettet på kamera?

 

I dag bruker jeg en app for å få lommelyktfunksjon, men skulle gjerne klart meg uten denne - noen som har tips?

 

Jeg bruker også en app som heter torchlight eller noe og synes denne er genial.

Typ tre-trinns lommelykt, kan egentlig ikke se hvorfor du sunes det er irritabelt å trykke på en widget i forhold til en annen app noe sted?

 

Om du vil trykke på en fysisk knapp på utsiden er det vel en lommelykt du burde hatt og ikke en telefon:P /sarcasm off

Lenke til kommentar

Ser at i Gingerbread XXLC1-oppdateringen følger det med at man kan bruke kameralyset som lommelykt. Hvordan i alle dager får man det til? Finner ingen snarveier, ei heller i selve oppsettet på kamera?

 

I dag bruker jeg en app for å få lommelyktfunksjon, men skulle gjerne klart meg uten denne - noen som har tips?

 

Jeg bruker også en app som heter torchlight eller noe og synes denne er genial.

Typ tre-trinns lommelykt, kan egentlig ikke se hvorfor du sunes det er irritabelt å trykke på en widget i forhold til en annen app noe sted?

 

Om du vil trykke på en fysisk knapp på utsiden er det vel en lommelykt du burde hatt og ikke en telefon:P /sarcasm off

 

Selv om du har snakka deg varm på lommelykter, har du ennå ikke skissert hvordan man kan bruke lommelyktfunksjonen uten en ekstern app? :green:

Lenke til kommentar

Kjøpte denne på tirsdag! iPhonen begynte å bli litt sliten.. :)

 

Men dette er helt klart den beste telefonen jeg har hatt! Har alt lett tilgjengelig! :) Det jeg savner er det store (og bra) utvalget av apps jeg hadde på iPhone, føler det er mye som mangler på Android, uten at jeg kan sette fingeren på akkurat hva det er...

 

Alle sier den ser så stor ut, og at den umulig kan få plass i bukselomma. Men jeg har ikke opplevd det som noe problem enda, og en iPhone virker alt for liten for meg nå...

 

Men en ting jeg lurer på, når jeg ser hva som har brukt batteri, er det alltid skjermen som er synderen. Jeg har slått av automatisk lysstyrke, og den står fast på 10 %. Likevel så trekker skjermen så mye? Den slår seg også av irriternde fort (5-6 sekunder etter jeg har trykket på den), men jeg tør ikke å endre dette siden den allerede bruker så mye strøm. Skal den gjøre dette? Har andre samme erfaring?

Lenke til kommentar

Skru av wifi når du ikke bruker det og last ned en app som heter task killer eller lignende som du kan bruke til å avslutte spill og programmer helt. Litt tungvint, men må kun lade annenhver kveld om jeg ikke setter meg ned og spiller i et par tre timer om jeg gjør disse to tingene.

 

Forøvrig så er det den lommelykt greia som er avbildet et par poster opp jeg også benytter meg av. Den har jo vært der

siden jeg fikk telefonen

Endret av ananashapå
Lenke til kommentar

Skru av wifi når du ikke bruker det og last ned en app som heter task killer eller lignende som du kan bruke til å avslutte spill og programmer helt. Litt tungvint, men må kun lade annenhver kveld om jeg ikke setter meg ned og spiller i et par tre timer om jeg gjør disse to tingene.

 

Forøvrig så er det den lommelykt greia som er avbildet et par poster opp jeg også benytter meg av. Den har jo vært der

siden jeg fikk telefonen

 

Bruk av task killers er frarådet på det sterkeste. Android er ikke Windows, og dreping av apps vil ikke hjelpe batteriet, det vil faktisk bruke mer batteri. En del apps som kjører er satt til å starte av seg selv slik at de starter raskere når du skal bruke dem. Ved å avslutte disse så vil OSet bare starte dem opp igjen sekunder senere og dermed bruke batteri på den prosessen. Mer om det her:

 

http://lifehacker.com/5650894/android-task-killers-explained-what-they-do-and-why-you-shouldnt-use-them

 

Det du derimot kan gjøre er, som Ananashapå nevner, å skru av WiFi når dette ikke er i bruk. Gå til Wifi-innstillingene, trykk meny-knappen (på telefonen), velg "avansert" , "Wifi-sovepolicy" og "når skjermen skrus av". Nå vil WiFien automatisk skrus av når du slår av skjermen.

 

GPS bruker sin del hvis den er på døgnet rundt, men én ting jeg har merket som sluker veldig mye strøm er "autosync". Slå dette av med mindre du er avhengig av å motta epost så fort de kommer inn.

 

Uansett hvor mange funksjoner du deaktiverer så vil det alltid være skjermen som bruker mest strøm. Det er tross alt en 720p skjerm, men det finnes andre måter. Siden du nettopp har fått Noten så er jeg i tvil om du vil roote den nå, men rooter du så kan du flashe custom ROMs og kernler/modemer. Jeg har selv gjort dette og jeg har veldig god batterilevetid (klarer fint 2 dager med moderat bruk).

 

Skal du være 100% beskyttet mot battertap så er jo løsningen å slå telefonen av, men da forsvinner også hele poenget med å ha en mobil. Problemet ligger i dagens batteriteknologi og dette må vi leve med. Vi kan gjerne ha flere dager med batteri, men da må vi velge vekk kamera, HD-skjermer, kraftige prosessorer og alt annet som vi anser som viktige idag.

 

En siste ting er at telefonen din er ny og som med alt annet som drives av batterier så må batteriet "kjøres inn" en liten stund før den klarer å levere full kapasitet. 10 dager er typisk.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Takk for gode svar :)

 

Jeg er ikke så interessert i å "kille" oppgaver, som ble sagt først, mye på grunn av det LordMannhatan sa over her.

 

Når Wifi skrues av ved låst skjerm, vil ikke dette være et problem hvis jeg laster ned musikk via Spotify, podcasts også videre? Bare lurer for jeg er ikke så interessert i å laste ned dette over mobilnettet :)

 

GPSen er alltid av, med mindre jeg er ute å kjører og faktisk bruker den, men da er den koblet til lader i bilen, så da ser jeg ikke på det som noe stort problem.

 

Autosync drar sikkert mye batteri, men jeg er avhengig av å ha dette på mail, da jeg alltid vil vite om jeg har fått ny mail :)

 

Jeg forstår at en så stor skjerm bruker mye batteri, men synes bare det var merkelig at den spiser over halvparten av batteritiden, selv med lysstyrken på det laveste.

 

Jeg kan kanskje begynne å roote, men vet ikke om jeg vil rote med det ;) Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, hvordan og hvilken ROM jeg burde bruke osv. Det er vel også noen cons med dette.

 

Men jeg får prøve å kjøre inn batteriet litt til, og så lenge den holder en hel dag skal jeg være fornøyd, for jeg er vant til å lade telefonen hver natt uansett :)

Lenke til kommentar

*snip*

 

Jeg leser der at man "bør" lade batteriet så ofte som mulig.

Ser også at de nevner dette ikke skader batteriet.

 

Har det virkelig skjedd så mye forandring at det å tappe batteriet helt og lade helt fullt bare er en myte nå om dagen?

 

Tror jeg vil prøve meg på rooting selv.

Finnes det noen "top 10 liste" eller lignende over de beste rom'ene samt hva de inneholder og eventuelt forbedrer eller er "alle" bedre en det som originalt ligger på telefonen?

Lenke til kommentar

Jeg leser der at man "bør" lade batteriet så ofte som mulig.

Ser også at de nevner dette ikke skader batteriet.

Ja, det er faktisk gunstig å lade li-ion batterier ofte. Batteriet tar ingen skade av dette så lenge det ikke "overlades" eller blir for varmt.

 

Har det virkelig skjedd så mye forandring at det å tappe batteriet helt og lade helt fullt bare er en myte nå om dagen?

Faktisk er lite gunstig å tappe batteriet helt tomt. Dette reduserer levetiden på batteriet. Det samme gjelder for så vidt også å lade batteriet helt fult, men dette styrer telefonene greit. Uansett så er det billig med nytt telefonbatteri, så det er ikke noe en trenger bekymre seg over.

 

Dersom du kjører en el-bil, hvor batterikostnaden i dag gjerne er mer enn halve prisen på bilen, bør du tenke litt på dette med å kjøre dem helt tomme.

 

Det er en myte at Li-ion batterier trenger innkjøring, og stemmer ikke i det hele tatt. Det som er mer trolig er at bruken av telefonen avtar etter at nyhetens interesse har lagt seg noe, og at derfor batteriet naturligvis varer lengre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens batteriteknologi tillater at man kan lade så ofte man vil uten å skade batteriet. Eldre batterier hadde "hukommelse" som kort fortalt betydde at hvis man begynte å lade den når batteriet var ved 20% og dro ut kabelen når den var f.eks på 80% så ville kapasiteten kortes ned fortere enn fy. Dette gjelder dog ikke idag, så lad så ofte og lenge/kort du vil.

 

@Opptatt: En del apps holder WiFien aktiv så lenge det er nødvendig. TuneIn Radio vil f.eks holde WiFi aktivert så lenge den streamer. Om Spotify gjør dette må du nesten sjekke selv siden jeg ikke bruker Spotify på telefonen. Du kan deaktivere mobildata i innstillingene, aktiver Wifi, åpne Spotify, slleng på en sang, skru av skjermen og vent. Kuttes musikken så vet du at WiFien er deaktivert. Uansett så vil jeg anbefale deg å gjøre en del spillelister tilgjengelig for offlinelytting da dette ikke bruker data.

 

Angående gode ROMs så kan du/dere ta en titt her:

 

http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1349

 

Av de jeg har erfaring med, og som jeg vet er gode og stabile er:

 

- CheckROM

- ROMOW (Gingerbread

 

Er dere glad i å fikle med Noten og klarer å leve med enkelte bugs så er imilka ICS AOSP å anbefale. Selv kjører jeg stock deodexed LB1 med Verumus ICS skin og har fjernet omtrent alt av unødvendige ting som Kies/Air, SocialHub, Wifi-direct osv osv, kjører Franco #9 kernel og LC1 radio modem.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar fra begge.

Verden er jo ikke vanskelig når folk vil dele sin kunnskap :)

 

Jeg lurer forøvrig på en annen liten ting.

Jeg tenkte å annskaffe et minnekort og leser på nettet at maks total kapasitet er 32 gb (såvidt jeg forstår internt + minnekort kan maksimum være 32 GB totalt), men på flere nettsider ser jeg at man kan annskaffe minnekort til note'n som er 32 GB.

 

Hva er korrekt her, kan man ha minnekort på maks 32 eller 16 GB?

Lenke til kommentar

Takk for gode svar fra begge.

Verden er jo ikke vanskelig når folk vil dele sin kunnskap :)

 

Jeg lurer forøvrig på en annen liten ting.

Jeg tenkte å annskaffe et minnekort og leser på nettet at maks total kapasitet er 32 gb (såvidt jeg forstår internt + minnekort kan maksimum være 32 GB totalt), men på flere nettsider ser jeg at man kan annskaffe minnekort til note'n som er 32 GB.

 

Hva er korrekt her, kan man ha minnekort på maks 32 eller 16 GB?

 

Jeg bruker 32 gb i min, mener også ha lest at du kan bruke 64 gb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...