Gå til innhold

Samsung Galaxy Note, 5.3", 4G etc


nor50

Anbefalte innlegg

Forresten så kom jeg over noe som må være verdens lengste Galaxy Note-test idag. Det er en XDA-bruker og Note-eier som har skrevet den. Anbefaler å fylle en termos med kaffe før dere begynner å lese :pClicky

 

Denne skal defentivt leses i løpet av dagen! Synd at han ikke laget en videotest på 30+ min.

 

Her er en på 12 minutter :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=pIXOlu23XDU

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SNIP.

 

SNIP.

 

SNIP

 

Høres bra ut! :) Fine tilbakemeldinger du kommer med.

 

Hvordan opplever du farten på den? Er den rask når du blar mellom hjemskjermene og så videre?

 

Battertiden kan vel ikke du uttale deg om enda ...

 

Opplever farten som god, jevnt over. Men jeg vil ikke si at den er like "slick" som feks S2. Den hikker litt i ny og ne, dette gjelder blant annet Facebook-appen og Dolphin Browser Mini.

 

I menyer, til smsmer, ringing, kontakter, e-post osv er den top notch.

 

Telefonen oppfører seg mao eksemplarisk på "interne prosesser", men kan tendensiere til litt hakking i enkelte 3. parts apps. Dette er ikke noe hinder for produktivitet eller noe som helst, men jeg legger merke til det, spesielt siden jeg kommer rett fra S2 (fyllemistet/ranet natt til søndag).

 

Ang batteritid har du helt rett, det er vanskelig å uttale seg ennå, spesielt mtp at det tar noen opp og utladninger før batteriet er på sitt beste. Men jeg kan si så mye som at jeg er positivt overrasket over batteriet. Og det er ved måling opp mot S2, som jeg også var fornøyd med.

 

Jeg tror denne telefonen vil holde seg gående lenger enn hva S2 gjørde.

 

:)

 

Edit: Om noen skulle være interessert reagerer jeg på at det, likt som i S2, ikke er mulig å sette stock browser til å bli oppdaget som en stasjonær. Dette er tull. Hva faen skal man med en 1280x800 super AMLOED skjerm på 5.3"? Browse wap sidene til Telenor? Ren og skjær idioti. Selv i gode gamle Desire hadde jeg muligheten til å kamuflere telefonen som en pc.

 

Jeg driter egentlig i det, da jeg bruker andre browsere, både for å spare litt batteri, og for å sørfe på webben i skikkelig fullskjerm, men jeg skjønner virkelig ikke hva Samsung driver mer her. Trenger jeg at produsenten fjerner valg for meg, og begrenser mulighetene kunne jeg like gjerne kjøpt iPhone..

Endret av Bjarnemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer den default med Android-versjon 2.3.5 eller 2.3.6? Er litt forskjellig ute å går ser det ut til. Å hvis den kommer med 2.3.5, kan man bare update til 2.3.6 via telefonenen? Grunnen til jeg spør er fordi jeg ser det er mange som mener endel av "treghets" buggene forsvinner når man går fra 2.3.5 til 2.3.6 på denne telefonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er valgt ut som pilot-tester av Samsung:

 

Det første døgnet med Samsung Galaxy Note:

 

Jeg fikk telefonen onsdag ettermiddag, og spenningen var til å ta på. Jeg har faktisk ikke vært så spent på å få pakket opp en ny duppedings siden jeg gikk til innkjøp av en iMac 27…I forkant har jeg lest side opp og side ned om Galaxy Note, og sjekket ut de fleste Youtube-tester som ligger på nettet. Jeg var på IFA 2011 Berlin i september, og fikk et lite glimt av Galaxy Note, da. Men det sto så veldig mange rundt den, at det ble ikke noe særlig mulighet for å sjekke den nærmere ut. Dessuten trodde jeg det var et lite nettbrett, og interessen var dermed heller lunken. Nettbrett på 5,3” var liksom mer ”gisp” enn ”wow”, akkurat da. Men så feil kunne jeg ta:)

 

Opp-pakning og kvalitetsfølelse:

 

Selve esken er større enn noe annen mobileske jeg har sett. Ikke så rart kanskje, da dette er den største mobilen før man trer inn i nettbrett-verdenen. Esken er pent designet i hvit med bilde av Galaxy Note, og den digitale S-pennen. På baksiden står spesifikasjonene beskrevet. For de av oss som har vokst opp med Commodore 64 på midten av 80-tallet, så blir man nesten målløs av å se at en mobiltelefon i dag har en dual core 1,4 Ghz prosessor. Hvilken utvikling!

 

(Videre i esken, foruten selve telefonen, følger det med lader og ett sett hvite øreplugger. Ingen bruksanvisning, men det er heller ikke vanlig fra andre merker i dag.

 

Ørepluggene har jeg ikke fått prøvd enda, men de ser ut som de er av god kvalitet i forhold til mange andre jeg har sett. Men skal man se film eller høre musikk, bør en alltid kjøpe øretelefoner som er større og noe mer påkostet enn slike in-ear-propper.)

 

Hendene skalv faktisk litt i det jeg fikk løsnet teipen som holdt lokket på esken på plass. Jeg dro lokket opp, og der lå den. Wow! Var det første ordet som kom ut av munnen. ”Hvilken monster-skjerm”, tenkte jeg. Min 1 år gamle HTC Desire HD ble lagt ved siden av Note, og den krympet fullstendig med sin 1 tommer mindre skjerm.

 

Jeg dro av selve beskyttelses-plasten over skjermen, og startet med å ”kjenne” litt på den. Ennå sitret hele meg om å få satt i batteriet og trykke på ”on”-knappen. Men jeg klarte å vente…

 

Selve telefonen er, etter mitt øye; nydelig designet. Stort sett hele telefonen er skjerm, og fronten er utnyttet til det fulle. Den har et frontkamera øverst, og en ”hjemknapp” nederst. Hjemknappen ser eksklusiv ut, med en tynn glinsende liten ramme. Rammen rundt telefonen er av typen blank koksgrå plast. Det høres kanskje ikke spesielt eksklusivt ut, men fargen er helt i den mørke enden av gråskalaen. Dette gir en flott kontrast mot den så ellers sorte skjermoverflaten. Bakdekslet er også av plast. Det er av den ruglete eller knudrete typen. Det gir litt lyd når man gnir fingerspissen frem og tilbake over dekselet, og dette gjør også sitt til at den sitter godt i hånden. Men absolutt ingen irriterende knirke-lyder her. Den blir ikke glatt eller klam å holde i, noe som kanskje skyldes materialvalget på bakdekselet. Ellers så finnes det på bakdekslet en kameralinse og en liten LED-diode for blitslys. Helt nederst er en liten høyttaler, og nedre del i midten står skrevet Samsung i glinsende sølv.

 

Kvalitetsinntrykket og eksklusiviteten er høy, og minst på høyde med iPhone 4S; og det selv om Galaxy Note er i plast. På venstre siden, øverst sitter en avlang volumknapp. På motsatt side, og like høyt oppe som volumknappen, sitter en litt mindre av/ på-knapp. På toppen er en hodetelefonutgang.

 

Den første strømmen:

 

Så var det å sette i batteriet. Da må man ta av hele bakdekslet. Bakdekslet er noe av det mest geniale dekslet jeg har vært borti. Det er supertynt og lagd med en presisjon som gjør at alt sitter tight. Totalt uten sjenerende skjøter og glipper. Oppe til høyre bruker man neglen til å vippe dekslet ut, og vips så er det av. Batteriet er større enn vanlig, med sine 2500Mah, noe som nok er greit med en så stor skjerm. Etter at batteriet er satt i, var det bare å kneppe bakdekslet forsiktig på plass. Det som er fint med et helt bakdeksel, er at man slipper stygge skjøter som etter hvert knirker og som generelt drar ned helhetsinntrykket. Alle de med Desire HD vet hva jeg snakker om, her…

 

Så trykker jeg lett på ”på”-knappen, og skjermen er fortsatt helt sort. På en Super LCD-skjerm ser man fort når telefonen får strøm, fordi sortnivået endres til grått. Ikke på Galaxy Note! ”Samsung Galaxy Note GT-N7000” i brilliant hvit, kommer til syne på en totalt sort bakgrunn. Og da mener jeg sort! Allerede her skjønner jeg at vi har med en kvalitetsskjerm å gjøre. I hovedmenyen gnistrer bokstavelig talt fargene i mot meg, og ikonene er sylskarpe. Et enda større Wow! kommer ut av munnen denne gang. Dette er definitivt den råeste skjermen jeg har sett. Super AMOLED med 1280x800 oppløsning på 5,3” er intet mindre enn imponerende.

 

De første timene:

 

Jeg kjenner straks igjen Android-plattformen fra HTC, og kommer kjapt inn i widgets og konfigurering. Selv om HTC bruker sitt grensesnitt som heter Sense, er Samsung sitt TouchWiz veldig intuitivt og lett konfigurerbart, også. Helt i beste Android-ånd. Denne valgfriheten av å sette opp telefonen til akkurat slik jeg selv liker, var hovedgrunnen til at jeg solgte min iPhone 3Gs. Litt på sidelinjen, men jeg leste en gang en artig sammenligning mellom Apple iOS og Android:

 

iOS kunne sammenlignes med en kostskole for gutter, hvor alt var topp kvalitet og i skjønneste orden. Men man fikk kun gjøre det læreren befalte. Android, på sin side, var et hipt college hvor man hadde frihet til å gjøre det som hører studenttiden til. Hvilken skole ville du valgt?:) Men, jeg liker også veldig godt Apple-produkter; med min iMac 27, nye MacBook Air og Apple Tv, sier vel det sitt. Så ingen fan-boy her i gården; verken i den ene eller andre retningen. Men jeg må si at akkurat på telefonsiden, så synes jeg Android virker mer spennende.

 

De første timene skal jeg innrømme gikk med til å måpe av beundring av skjermen. Den sluttet liksom ikke å imponere med sine brilliante farger og avgrunnsdype sortnivå. Et slikt sortnivå er helt avgjørende for å skape dybde og definisjon i bildene; være seg foto eller video. Til de av dere som snart får muligheten til å trykke på Galaxy Note i butikk; sjekk den medfølgende demo-videoen. Bildene er så skarpe og fargemettede at de nærmest fremstår som 3D. Helt på slutten av forskjellige små snutter, går skjermen helt i sort. Jeg var sikker på at demo-videoen var slutt, og skulle til å trykke på ”hjem-knappen”. Da kom det dalene nedover på skjermen skinnende mynter. Bakgrunnen fortsatt helt totalt sort. Jeg vet litt hva OLED-skjermer er gode for, da jeg i fjor fikk oppleve LG 31” OLED på IFA Berlin. Da verdens

største OLED-skjerm. På CES-messen i LAS Vegas i januar 2012, skal Samsung visst nok vise frem sin prototyp av en enorm 55” OLED-skjerm. Så OLED (AMOLED) er virkelig skjermteknologien for fremtiden. Ergo er Galaxy Note for fremtiden, slik jeg ser det.

 

Prosessoren er lynkjapp, og det hele fyker avgårde totalt uten hakking. Pinch-zoom går også som en drøm.

 

Foto:

 

Jeg har sjeldent eller aldri brukt mobilkameraet til annet enn fest-knipsing og MMS som feriekort. Til foto bruker jeg et Nikon speilreflekskamera med 17-50 f.2.8 objektiv. Men nå skjønner jeg hva andre har snakket om, når de har nevnt kameradelen til Samsung Galaxy S2 (og iPhone 4S). Med 8MP bildebrikke (som betyr lite om optikken er av dårlig kvalitet) leverer virkelig varene. Utendørsbilder takler stort sett alle mobiler, men sammenlignet med Desire HD; så var Note i en helt annen liga. Desire HD har også en 8MP bildebrikke, men har langt dårligere optikk enn Galaxy Note. Det er selvsagt noe støy på innendørsbilder i dunkel belysning. Men nå går det faktisk an å ta bilder med mobilen uten å dra av seg alt håret, fordi man glemte speilrefleksen hjemme. Jeg skal teste ut kameradelen mer etter hvert, men dette virker altså svært lovende. Og med foto på 5,3” skjerm gjør også sitt.

 

Så har vi den helt spesielle S-pennen. Denne sitter fint på undersiden på høyre side. Jeg har ikke rukket noe omfattende testing av denne, men har prøvd den litt. Den ser også eksklusiv ut ift mange andre tilsvarende penner jeg har sett opp gjennom årene. Den har en liten knapp som gir andre funksjoner når denne holdes inne. Jeg testet først med å laste inn et Google-kart over huset vårt. Ved hjelp av pennen tar man enkelt en skjerm-dump, som lagres i fotoarkivet. Men direkte etter skjerm-dumpen, så skrev jeg med S-pennen direkte på kartet ”møt her for Galaxy Note demo”; for så å sende den pr MMS til min gadget-gale far. Med S-pennen tror jeg man kan ha mye moro, men jeg ser også nytten av denne. Men som sagt så må jeg få testet den mer.

 

Totalopplevelsen de første 24 timene:

 

Vel, tenker sikkert noen; var det ingenting som irriterte eller trakk ned? I det hele og store så må jeg si nei. Men ett par små-ting merket jeg meg jo:

 

Det ene er av/på-knappen. Denne sitter som sagt på høyre side høyt oppe. Dersom jeg holder telefonen i hånden, og skal justere volumet er det litt for fort gjort å komme borti av/på-knappen. Dermed slukker jeg skjermen. Det samme er dersom jeg skal trykke kjapt på av/på-knappen for å slukke skjermen. Da kom jeg for lett borti volumknappen. Dette blir helt sikkert en vanesak, men jeg hadde nok foretrukket at knappen satt på toppen av telefonen i steden.

 

Å skrive på tastaturet går også helt suverent på en så stor skjerm. Det er mulig jeg ikke har konfigurert tastaturet korrekt, men på hoved tastaturet er det ingen ”komma”-knapp. Punktum er der, men det blir litt tungvint å måtte aktivere tall/ symboler for å få opp ”komma”. Men ett lite forbehold her, altså, i fall jeg ikke har funnet løsningen enda.

 

Ladekabelen er alt for kort. Jeg synes det er veldig kjekt å se de siste nyheter eller poste ett par kommentarer på diverse AVforum/ mobilforum mens jeg ligger i senga. Da blir ladeledning på Galaxy Note irriterende kort.

 

En liten ting til slutt. Jeg hadde telefonen SELVSAGT med på jobb i dag, hvor vi hadde avdelingsmøte. Jeg la Galaxy Note så diskret jeg kunne på bordet foran meg da jeg kom på morgenen. Hm, tenkte jeg. Er det noen som kommer til å legge merke til den, mon tro? Joda, det tok kun 5 sekunder før de første la merke til den! ”Oi, for en skjerm!”, var de første kommentarene. Allerede i pausen kom det 6-7 av kollegene mine og ønsket å se nærmere på telefonen. Jeg har aldri opplevd en slik interesse når det gjelder en ny mobiltelefon som med Galaxy Note i dag. Noen jenter syntes den var i største laget ved siden av sin 3,5” iPhone 4S, men likevel imponert av den gnistrende skjermen. Litt artig når folk flokker seg rundt et produkt som i dag. Det er helt tydelig at Samsung har truffet noe; i alle fall hos oss gutta; med denne 5,3-tommeren. Det er ikke et nettbrett, men en rå hybrid.

 

En kollega vurderte helt klart Galaxy Note nå, fremfor iPad 2 og en oppgradering av sin gamle telefon. Så litt reklame, ble det tid til☺ Noen la telefonen i bukselommen, og nikket bekreftende på at den faktisk ikke var særlig merkbar der den lå. Den er både tynn og lett.

 

For meg gikk det bare noen timer før jeg ikke syntes den var spesielt stor lengre. Den er faktisk en perfekt surfe-mobil!

 

Ble mye tekst på denne innledende testen, men når telefonen skaper så mye begeistring, både av meg og kolleger i dag, så blir det dumt å ikke nevne det.

 

Jeg skal selvsagt sette meg enda bedre inn i Galaxy Note, men dette får holde for denne gang… Det neste jeg skal forsøke er å få lagt inn en spillefilm. Jeg skal også gå lydkvaliteten nærmere i sømmene, med mine Sony MDR-XB700 øretelefoner.

 

Så kom gjerne med kommentarer til testen. Er det ting dere vil jeg skal sjekke ut eller andre ting dere lurer på, så si i fra:)

 

Takk for at du leste!

 

Chris André Kempinger

Fredrikstad

Endret av chrisAK
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for god beskrivelse av dine inntrykk Chris. Jeg lurer på hvilken versjon av android som er på din telefon, er det 2.3.5? Er veldig enig i dette med ladekabel, men det samme gjelder for HTC Desire HD som også var i korteste laget for surfing på senga :) Det ser ut til å være trenden i dag med kortere ladekabel, så jeg har kjøpt meg en ekstra lang USB/microUSB kabel.

Endret av roar1961
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer den default med Android-versjon 2.3.5 eller 2.3.6? Er litt forskjellig ute å går ser det ut til. Å hvis den kommer med 2.3.5, kan man bare update til 2.3.6 via telefonenen? Grunnen til jeg spør er fordi jeg ser det er mange som mener endel av "treghets" buggene forsvinner når man går fra 2.3.5 til 2.3.6 på denne telefonen.

 

 

Den kommer med 2.3.5. Men det tar ikke mange minutter når du kobler telefonen på nett at dem sierfra at oppdatering til 2.3.6 er tilgjengelig til nedlsting (OTA, du trenger ikke KIES)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva koster denne ca ny? Har blitt tilbudt å kjøpe en helt ny en for 4400.- men synes det er litt dyrt. :dontgetit:

 

Noe rundt 5300 - 5700 koster den ny (totalt). Med abb. gjenomsnittlig 4400 ("betal nå") :)

 

 

Prisen var uten Abb og operatør lås. med andre ord så er 4400 billig

 

Hørtes litt merkelig at den er så billig og ikke subsitiert. Sjekk at selgeren er til å stole på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra førsteinntrykk ChrisAK!

Kjenner jeg gleder meg ekstremt til telefonen kommer nå.

 

Ellers er det bare å spre budskapet om denne mobilen. Det gjelder oss alle, hvis mobilen flopper og blir for mye av et nisjeprodukt er det liten sannsynlighet for at Samsung gidder å støtte telefonen noe særlig fremover i tid.

 

Ice Cream Sandwich er vi vel lovet, men støtten kan fort stoppe etter det hvis telefonen ikke selger nok.

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er min Note ankommet Bergen, så jeg holder den enten senere idag eller imorgen! Gleder meg som en unge! :D

 

Veldig bra førsteinntrykk ChrisAK!

Kjenner jeg gleder meg ekstremt til telefonen kommer nå.

 

Ellers er det bare å spre budskapet om denne mobilen. Det gjelder oss alle, hvis mobilen flopper og blir for mye av et nisjeprodukt er det liten sannsynlighet for at Samsung gidder å støtte telefonen noe særlig fremover i tid.

 

Ice Cream Sandwich er vi vel lovet, men støtten kan fort stoppe etter det hvis telefonen ikke selger nok.

 

Har du fått sporingsnummeret? Hvor er din nå?

Endret av Steffen Moss
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten så kom jeg over noe som må være verdens lengste Galaxy Note-test idag. Det er en XDA-bruker og Note-eier som har skrevet den. Anbefaler å fylle en termos med kaffe før dere begynner å lese :pClicky

 

Denne skal defentivt leses i løpet av dagen! Synd at han ikke laget en videotest på 30+ min.

 

Her er en på 12 minutter :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=pIXOlu23XDU

 

Her er den lengste anmeldelsen jeg har kommet over hittil: http://www.youtube.com/watch?v=JQF0_2z3AVo

 

Hele 25 minutter lang. Den lengste videoen jeg har funnet med Galaxy Note klokket inn på 35 minutter, men ser ut som er slettet fra Youtube. Heter Samsung Galaxy Note Gaming BTW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er den lengste anmeldelsen jeg har kommet over hittil: *snip*

 

Hele 25 minutter lang. Den lengste videoen jeg har funnet med Galaxy Note klokket inn på 35 minutter, men ser ut som er slettet fra Youtube. Heter Samsung Galaxy Note Gaming BTW.

 

Damn you! Da har jeg noe å gjøre på senere, heheh :p

Endret av Steffen Moss
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...