Gå til innhold

Hvorfor får folk med skilte foreldre så mye i stipend?


Pubé

Anbefalte innlegg

En i klassen min har skilte foreldre, hvor faren er relativt rik. Han ser sjeldent faren, og får derfor 3000 av ham i måneden.

I tillegg får han 20 000 i stipend.

 

Helt vilt.

Fordi en av foreldrene blir satt som forsørger når man har skilte foreldre. Om faren din er styrtrik og du har adresse hos morra de, vil Lånekassen bare se på din mors inntekter og ikke din far da han ikke står oppført som "forsørger". Det er sikkert mange med skilte foreldre som utnytter dette systemet hvor de setter den som har lavest inntekt som forsørger da dette vil gi mer stipend...

Endret av Heradon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En i klassen min har skilte foreldre, hvor faren er relativt rik. Han ser sjeldent faren, og får derfor 3000 av ham i måneden.

I tillegg får han 20 000 i stipend.

 

Helt vilt.

Fordi en av foreldrene blir satt som forsørger når man har skilte foreldre. Om faren din er styrtrik og du har adresse hos morra de, vil Lånekassen bare se på din mors inntekter og ikke din far da han ikke står oppført som "forsørger". Det er sikkert mange med skilte foreldre som utnytter dette systemet hvor de setter den som har lavest inntekt som forsørger da dette vil gi mer stipend...

:whistle:

 

Nei, skal ikke tulle med det der, er faktisk veldig ulovlig, og det snylter velferdsstaten. Jeg har valgt å sette opp min mor som hjemmeadresse siden jeg bor der over et vist antall prosent gikk av Lånekassen.

 

Men dette er noe folk ikke tenker på. Selv om man får 20000 kr kan faktisk dette være en nødvendighet. Tenk om 1 mor/far skulle betalt alt av skoleutstyr, mat og andre ting en ungdom bruker penger på. Dette er ikke lett med 1 inntekt. Itillegg om man er skilt har man kanskje lån for hus/bil, bo og matutgifter. Dette er mye lettere å betale for de med 2 inntekter.

Endret av WeebeNFY
Lenke til kommentar

Syns det er teit at de med skilte foreldre skal få mer stipend enn de med ikke! Selv om inntekten til foreldrene mine er høy, betyr det ikke nødvendigvis at jeg får penger av de hver måned. Jeg får lommepenger da, ca. 400 kr i måneden.. mens andre av mine venner får 1000-1500 kr. Det er stor forskjell! Dere som får så mye stipend kan jo spare opp til billappen!!

En jeg kjenner får 1300 kr i måneden, og hun bruker opp alle pengene på klær.. patetisk. Urettferdig.

Lenke til kommentar

Foreldrene mine er skilte, mamma er kronisk syk så hun jobber ikke. Pappa drev et firma som gikk konk, han har vel et par mil i gjeld og kjører budbil nå, regner med at mesteparten av lønna hans går til gjeld.

 

Synes det er helt greit at jeg får 20000kr jeg.

Ja, men fortjener du pengene fordi foreldrene er skilt eller fordi de har dårlig økonomi.

 

Jeg har ingenting imot at unge folk som virkelig trenger pengene får det, men at du for utelukkende får penger fordi foreldrene dine er skilt er latterlig.

Lenke til kommentar

Greia er jo at om det er én person som har ansvaret for å brødfø deg, så er oddsen høyere for at du trenger støtte enn om det er to personer. Det er den samlede inntekten til husholdningen du bor hos som teller. Om mor og far tjener 1 mill til sammen, eller om den foreldren du bor tjener 1 mill er irrelevant. Og de som ikke ser at dette er logisk, vel, de får tenke seg om igjen.

 

Dette kan selvfølgelig gi en del dumme enkelt-utslag, men i det store og det hele er det rettferdig.

 

Igjen, skilsmisse har ingenting med saken å gjøre. Det er ikke et kriterie at foreldrene dine er skilte. Lånekassen ser på tall, og bare tall. Forskjellen er om én eller to foreldres inntekt skal telles med, og om det bare er den ene som skal fø på deg, vel, da kan man ikke ta mer enn dennes inntekt i betraktningen. Om den du bor hos er gift på nytt så telles steforelders inntekt også. Samboere har ikke plikt til å forsørge hverandre, men det har gifte, derfor teller ikke samboers inntekt. Dette er også helt logisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det knytter seg inn i meg når jeg se folk bruke ordet logikk på den måten, men det er en annen diskusjon.

 

Det er ikke et fornuftig system i det hele tatt. Etter hva jeg skjønner så ser lånekassen i det tilfellet foreldrene er skilte på inntekten til den av foreldrene dine du bor hos eller har bodd sist hos. Dette er helt tullete.

 

La oss si at du har en person som har skilte foreldre og bor hos din mor. Moren tjener 280.000 kr i året. I følge lånekassen sin tabell har han rett på 1 640 kr i månden, sett at han har ingen søsken. Det har ingenting å si om faren er multimilliarder og tjener millioner i året eller om han er død.

 

I et annet scenario har vi en familie med tre barn som har en samlet inntekt på 420.000 kroner. Denne personen vil få 0 kroner i månden av lånekassen. Jeg har ingen data å støtte meg til men jeg vil tro at det er flere i denne situasjonen som trenger pengene enn i den andre.

 

I det hele tatt, hvorfor skulle noen få 16000 kr i året for å gå på skole? Hva skal disse pengene brukes til? Skolebøker? Du får eget stipend for det. Data? Flere plasser får du eget stipend for det også, og det er diskutabelt om det er i det hele tatt nødvendig.

 

Jeg er av den opptfatning at det er for mange som får disse pengene som rett og slett ikke trenger det en det er folk som virkelig trenger det. Eneste fordelen med systemet er at det er enkelt, men min mening er at det ikke er et behov for dette stipendet.

 

Det burde finnes andre instanser for de som virkelig trenger disse pengene. I stedet for å gi ut penger blindt til skolebarn som om det skulle gjøre skolen noe bedre.

Lenke til kommentar

Jeg fikk 18.900 for vg2 og også vg3, ikke vg1 fordi jeg trodde jeg ikke skulle få noe penger :o

 

Viser seg at siden min familie har et firma, deres offisielle lønn er da lav, at jeg automatisk full stipend, haha.

Ligger på et par hundre lapper igrunn :p

Vi er ikke styrtrike, langt ifra, men vi har alt vi trenger, og litt mer.

 

Har forsatt pengene i banken.

Lenke til kommentar

Jeg er borteboer, foreldrene mine er skilte og ingen av de tjener stort, så jeg får en del i stipend. Vennina mi derimot, som har en far som bor og er i fra England og hun ser han aldri, får 2000 mindre enn meg i måneden fordi moren tjener så mye at hun ikke får grunnstipend i det hele tatt. Så det med skilte foreldrer/at de ikke bor sammen, har egentlig ikke SÅ mye å si som alle skal ha det til. :)

Lenke til kommentar

Har selv skilte foreldre. Foreldrene mine tjener godt, men siden jeg står på adresse hos moren min, som tjener (dårligst) har jeg fortsatt fått ca. 10k hvert år. Jeg bor like mye hos far og mor og får i prinsippet alt jeg trenger av dem. Synes selv at det er latterlig at vi med skilte foreldre skal få så mye, men jeg sier jo selvfølgelig ikke nei takk. Selv ser jeg på det som ekstra studiestipend til jeg blir student. Men som bare noen av oss får..

 

jeje, Norge på sitt beste. Må beskytte oss svake, ey.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Faen, jeg har skilte foreldre, og bor like mye hos mamma som hos pappa. En uke her, og en uke der. Jeg får 890,- i året elns, like mye som de uten skilte foreldre.

 

Stesøstra mi, som er dattera til kjæresten til pappa, får 20 000,- selv om hun bor hos mor og far, hun også.

 

Både mamma og pappa har ny kjæreste. Ingen er gifte. pappa og kjæresten bor sammen, mamma bor ikke sammen med kjæresten sin. Verken mamma eller pappas kjærester gir meg noe penger/ordner for meg.

 

Rettferdig? Nei.

Lenke til kommentar

Jeg har skilte foreldre, der mamma har omsorgsretten. Mamma er også uføretrygdet. Pappa betaler maten og ting som skjer når vi er hos han, ellers er det mamma som må betale. Med skilte foreldre har begge foreldrene (ofte) hvert sitt dyre lån, på et hus som må romme alle barna - ergo like dyrt hus som hvis de bodde sammen. Så jeg forstår veldig godt hvorfor skilsmissebarn får mer støtte. Husk også at det meste av støtten er lån som må betales tilbake. Det er utrolig dyrt å være alene/aleneforsørger i disse dager. Hele samfunnet er basert på kjernefamilien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...