Gå til innhold

Hvorfor får folk med skilte foreldre så mye i stipend?


Pubé

Anbefalte innlegg

Har venner som får 20 000 i stipend på VG1, dette gir jo null mening i mine øyne. En som har skilte foreldre, foreldrene sliter ikke når det kommer til penger, han bore like mye hos hver av dem. Moren bor to kilometer fra skolen og faren fire, ikke noen lang vei akkurat. Han har vel brukt 700 av stipendet på skolesaker han trenger, og resten blir bare overflødig.

 

Han driver nå å planlegger å skaffe seg div. hi-fi utstyr, spill, etc. etterhvert som han får nok fra stipendet.

 

Si at han skulle ha brukt MYE på skolerelaterte ting.

busskort 300*12 = 3600

kladdebøker, skrivesaker, verktøy, kalkulator etc 2000 (Får låne skolebøker)

Mus til PC'en 400

Minnepenn 300

 

Det blir da 6300. Hva med de gjenværende 13 000?

Veldig mange ungdommer på 15-16 år har jo null kontroll på penger i tillegg.

 

Jeg har foreldre som bor sammen og som har en grei økonomi, så jeg får nesten 900kr, som ikke engang er nok til alt jeg trenger. Så da må jeg ut med ting fra egen lomme.

 

Hvorfor får så mange med skilte foreldre så mye penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig. Får forsatt kun 890 kroner i stipend. Mine foreldre bor sammen og tjener helt greit. Jeg må kjøpe kalkulator til 600-700 kroner, kladdebøker og litt annet smårusk. Jeg er i tillegg nødt å betale transport selv. 300 kroner i mnd.

 

Skolen gratis? Jasså..

Endret av NutrL
Lenke til kommentar

Om jeg har bruk for det? Helt ærlig, nei . Men så igjen, har deltidsjobb så får en inntekt der. Når det gjelder penger ellers får jeg ikke så mye penger av foreldre, men om det skulle være mangler kan jeg alltids be om 200 kr :) Men har ikke skjedd på sikkert 5 år :D Av de 1700 kr jeg får i mnd i stipend bruker jeg : 300 (busskort) , 250 (linser) , 50 kr (skolematriell) . Ellers går det meste til sparing, mat, og andre ting som ikke har noe med skole å gjøre. Selvfølgelig er det urrettferdig at noen får 20000 , mens andre får 890, men jeg skal ikke klage :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

at det gis stipend til elever på VGS fordi de har skilte foreldre er enkelt og greit latterlig. er dette liksom en kompensasjon fra staten fordi at de ikke lever i en standard kjernefamilie?

 

det jeg har sett er vanlig bland skilsmissebarn er at de heller får mer enn mindre penger enn barn med foreldre som er sammen, da det ofte er litt strid mellom foreldrene så om de får en hundrings fra mamma skal pappa være like god så han gir også en hundrings.

 

når jeg var borteboer på vg3 så fikk jeg fult borteboer stipend (4000kr) hadde det ikke vært for at jeg har greie foreldre har det vært umulig for meg å klare meg som borteboer da husleia på hybelen min var på 3200kr, og du får ikke i deg mye næring for 600kr måneden!

 

men så var det et par klassekamerater av meg som var skilte og de fikk oppi 6000kr mnd noe som var mer enn nok til å leve på, samt at når de gikk tom for penger ringte de mamma og pappa annenvher gang så å be om penger var et mye mindre problem, poenget er vel at ting skal være rettferdig, men det blir altså ikke sånn, i mine øyne så burde alle borteboere få den samme pengestøtten, bor man borte fra foreldrene sine er man jo egentlig på egen hånd. så alle burde fått en sum penger som faktisk er nok til å leve på. om foreldrene velger å gi ekstra lommepenger oppå dette er ikke noe staten kan styre med, den faktoren er det umulig å regne på

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal starte på videregående om ett år, jeg har skilte foreldre. Vil jeg kunne få opptil 20.000 selvom stefaren min tjener godt?

Jeg har også skilte foreldre, men siden stefaren min tjener godt, fikk kun 890 kr. Samme gjelder nok for deg :p

 

Edit: Skriveleif

Endret av jespio19
Lenke til kommentar

Jeg får 1700,- i mnd. nå som jeg går påbygging, altså ca dobbelt så mye som deg.

 

Jeg synes dog jeg får for lite penger. Jeg er 20 år, mor er uføretrygdet og far er pensjonist, og akkurat som Knut Knudsen har jeg ikke gavmilde foreldre :p

 

 

Jobb ved siden av er en fin ting å ha, men jeg vil ha tid til å fokusere på skolearbeid også, det er jo en grunn til at jeg går allmenfaglig påbygging.

Lenke til kommentar

Men har du bruk for det? Jeg må bruke egne tjente penger på skolemateriell siden jeg ikke får nok av stipendet, og jeg har ikke de mest gavmilde foreldrene...

Etter norsk lov må foreldre forsørge barna så lenge de går på videregående skole. Det er derfor dine foreldres ansvar at du har det du trenger, men nøyaktig hva du trenger er mest opp til dem frem til du fyller 18. Etter det kan du bestemme deg for å flytte ut og i teorien kreve at dine foreldre betaler husleie og mat - inntil en viss grense.

Latterlig system? Jepp.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat det samme. Bor hos min mor som har en samboer som tjener over middels, men på grunn av at de ikke er gift så regner lånekassen ut hvor mye min mor tjener som inntekten på huset, til tross for at samboeren har bodd her i mange år. Jeg endte med å få 20k i stipend som bare kom i tillegg til lønningen min hver måned. Endte med at jeg alltid hadde en haug med penger å sløse vekk. Er enig med at dette er helt idiotisk av staten. Det er så utrolig mye mer nyttige ting å bruke penger på enn å kaste penger etter ungdommer som ikke har foreldre som bor sammen. Men uansett hvor feil det er så kunne jeg ikke si nei til 20k.

 

Dette året er jeg utvekslingsstudent og endte med å få 71k i stipend. 40k er minimum hva man får hvis man reiser på utveksling og 52k tror jeg er det vanlige. Må si jeg synes synd på de som fikk 40 og 52k til utveksling, for det er ekstremt dyrt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal starte på videregående om ett år, jeg har skilte foreldre. Vil jeg kunne få opptil 20.000 selvom stefaren min tjener godt?

Er din mor og stefar gift? Om de er det så får du 890, hvis ikke har du gode muligheter for mye penger :)

 

Dem er ikke gift, han vil ikke :D

 

Selvfølgelig vil han ikke det. Moren din skilte seg fra faren din og fant seg en ny mann som tilfeldigvis hadde masse penger. Neida. Joda.

Endret av oletangen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...