Gå til innhold

Netshop nekter meg reklamasjon.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om netshop sin leverandør har 2års garanti/reklamasjon, er jo revende likegyldig for deg som kunde. Netshop har sagt seg enige i å følge norsk kjøpslov når de startet butikken. De skal uavhengig av varegrupper, ha 2 års garanti, og om produktet er ment å vare mer en 2 år, følge opp med 3 år til innen reklamasjonsfristen. Totalt 5 år dekning mot feil fra kjøp.

 

Uansett hvilke rutiner netshop har mot produsent, har de et ansvar ovenfor kunde som gjør at de burde ha lagt seg langflate for lenge siden i stedet for å nekte reklamasjon her.

 

Det vil jo si det samme som at alle med en MIST psu produsert med dårlige komponenter er "satt i fare" og skal med livet som innsats ha brukt disse "dårlige" psu'ene og der burde jo netshop gå ut og bytte de uten kostnad for kunder som har blitt solgt disse "dårlige/farlige" psu'ene. Kan jo oppstå branner og det som verre er når en så viktig komponent svikter. Politianmeldelse neste?

Lenke til kommentar
Netshop har sagt seg enige i å følge norsk kjøpslov når de startet butikken.

Forbrukerkjøpslov.

De skal uavhengig av varegrupper, ha 2 års garanti, og om produktet er ment å vare mer en 2 år, følge opp med 3 år til innen reklamasjonsfristen. Totalt 5 år dekning mot feil fra kjøp.

Det du sier her skaper en del forvirring.

 

De, som selger, skal pr definisjon ikke gi noe. Kunden har etter forbrukerkjøpsloven 2 eller 5 års reklamasjonsfrist. To år er det på alt av varer, mens for de som er ment til å vare vesentlig lengre enn to år skal det være fem år.

Lenke til kommentar

De fleste produsentene praktiserer også det for tiden - så i praksis tror jeg ikke det er noe stort problem.

Generelt, hva produsenten praktiserer er fullstendig likegyldig for kundene deres. Om jeg handler hos Netshop ligger også mine rettigheter mot Netshop. Om dere får betalt av produsenten er ikke mitt problem. Om dere ikke liker hva produsenten praktiserer, kutt ut produsenten eller skaff dere bedre avtaler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei forumlesere.

 

Her er jeg faktisk helt enig med både kunden og de som har skrevet innlegg her - en kostbar PSU bør også i mine øyne ha 5 års reklamasjonsrett. De fleste produsentene praktiserer også det for tiden - så i praksis tror jeg ikke det er noe stort problem. Er nokså sikker på at vi også har praktisert 5 år på strømforsyninger nå i lengre tid - så saken bunner nok ut i en misforståelse (at vår kundebehandler ikke visste det eller noe sånt).

 

 

Jeg skal umiddelbart instruere returavdelingen om dette - og få løst saken for kunden. Beklager det inntrufne !

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

 

Ja jeg vil jo si det er på tide at dere lærer kundebehandlerne deres hvor lang reklamasjonsrett kundene deres har på strømforsyninger. Samtidig kan du fortelle dem at hvis de er usikker på noe sjekker de opp saken i steden for å skrive svada. Alle kan gjøre feil, men akkurat dette burde være klinkende klart for alle mann. Altså forskjellen på garanti og reklamasjon og hvor lang tid dette gjelder for alle produktgruppene deres. Lag en liste som de kan slå opp i hvis de er usikker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nå har jo netshop lovet retting her, så da faller egentlig resten av mitt innlegg "litt bort", men siden jeg tenkte det før jeg så svaret dems her så skriver jeg likevel :-)

 

Jeg synes ikke Netshop er spesielt uryddige, kanskje vanskelige med de er ryddige (igjen se linjene øverst). Dersom det ikke finnes rettspraksis på reklamasjonsfristen er det greit å sørge for å få denne prøvet. Selv om forbrukeren mener å ha loven på sin side, så mente nok også Netshop å ha det.

 

Selv om en forbruker, og noen på et forum mener å ha rett, betyr ikke dette at de har rett. Et råd fra forbrukerrådet er heller ikke gjeldende som noe annet enn et råd. Det er faktisk ganske ryddig av butikken og si "Greit vi er uenige, vi anbefaler at saken bringes inn for FTU, så får vi rettspraksis på dette". Dette vil jo gi både dem selv, andre butikker og andre forbrukere, grunnlag for fremtidige reklamasjoner.

 

Så jeg mener egentlig at dette er ryddig fra Netshop sin side.

Om det er god kundeservice, er derimot noe helt annet.

--------------

 

Og igjen, Netshop har sagt her "vi har gjort feil" uten at det kom opp for FTU. Så kan vi spekulere på om det var pga. denne tråden eller fordi det var en kundebehandler med litt for dårlig innsikt i gjeldende produkt og lovverk.

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å pakke inn dritt i julepapir. Det er fortsatt dritt.

 

Det er flott at Netshop ordner opp, og det før det går til forbrukerrådet og FTU, men eg mener at denne saken burde vært løst etter et par e-postutvekslinger. Ikke etter tre sider med negativ omtale på diskusjon.no(som eg mistenker er årsaken til at de nå gir seg).

 

Denne tråden inneholder flere gode kilder som viser regelverket, krav i henhold til lovverket og samtidig som det vises til motstridende praksis fra samme selger. Så det er ikke bare synsing.

 

Eg er og enig i at om det er et tvilstilfelle så er det på sin plass å ta det videre til en instans som kan sette juridiske føringer. Men i dette tilfelle mener eg at den er såpass åpenbar at motviljen skyldes manglende kunnskap og en "faen ta"-holdning hos kundesenteret til Netshop.

 

Men flott at det ordner seg for trådstarter. Håper nå at Netshop følger opp løftet sitt om å ordne opp her samt få på plass (bedre) opplæring av personalet som tar seg av slike saker.

 

Eg kommer uansett aldri til å teste Netshop for å se om det bedrer seg, og supersalgene de gjennomfører fra tid til annen får ikke oppmerksomhet fra meg neste gang.

Lenke til kommentar

Hei forumlesere.

 

Her er jeg faktisk helt enig med både kunden og de som har skrevet innlegg her - en kostbar PSU bør også i mine øyne ha 5 års reklamasjonsrett. De fleste produsentene praktiserer også det for tiden - så i praksis tror jeg ikke det er noe stort problem. Er nokså sikker på at vi også har praktisert 5 år på strømforsyninger nå i lengre tid - så saken bunner nok ut i en misforståelse (at vår kundebehandler ikke visste det eller noe sånt).

 

 

Jeg skal umiddelbart instruere returavdelingen om dette - og få løst saken for kunden. Beklager det inntrufne !

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

Hva med å skjønne at garanti og reklamasjonsrett er to forskjellige ting?

 

Garanti er en gave produsenten gir til sluttkunden. Den er frivillig fra produsentens side. En garantisak er mellom sluttkunden og produsenten.

Reklamasjonsretten er en lovfestet rett sluttkunden får gjennom norsk lovgivning. En reklamasjonssak er mellom sluttenkunden og selger. I dette tilfellet Netshop.

 

Hvis en produsent gir en garanti som er kortere enn det norsk rett mener produktet skal vare, så er garantien likegyldig i Norge. Ingen står over loven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

På hvilken måte ga Netshop uttrykk for at de ikke skjønner forskjellen mellom garanti og reklamasjonsrett i posten ovenfor?

 

De fleste forhandlere har avtaler med sine leverandører om at de også har reklamasjonsansvar. F.eks. så er gjeldende praksis 5 års reklamasjonsfrist på mobiltelefoner, og da har de fleste forhandlere avtaler med Nokia, Sony Ericcson eller hvem det nå måtte være, at de dekker mangler som oppstår innen 5-årsfristen, slik at ikke butikken sitter igjen med regninga. Går ut i fra at det var det Netshop mente, at siden de fleste leverandører av strømforskyninger allerede praktiserer 5 års reklamasjonsfrist, så bør det i alle fall ikke være et problem, hverken for Netshop eller kunden.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har akkurat kommet i samme situasjon selv. Tester nå Netshop sin kundeservice.

Ringte de i dag og fortsatt svarer de 2 års reklamasjon på PSU.

 

Min Mist 600w betalte jeg ca 1100 for. Altså en pris det burde være 5 års reklamasjon på ihht Netshop selv.

Endret av chevyz28
Lenke til kommentar

Selv om PSU'en er full av tjære, sneiper og vifta såvidt går rundt, så har PSU'er 5 års reklamasjonsfrist. Så Netshop tar feil uansett hva de innbiller seg, og ikke minst hva de jobber etter og forteller kundene sine. Det er nå to måneder siden Svenn Aage lovte å instruere returavdelingen i korrekt fremgangsmåte, uten at det har virket. Så enten jobber det en gjeng gullfisker på den avdelingen, og Svenn Aage må instruere de på nytt, eller så er det gjort med overlegg. Og ingen av delene stiller Netshop i noe positivt lys.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...